Omfattande förändring väntar Googles sökmotor 2025

Permalänk
Skrivet av dan@work:

...

Och så lite mer on-topic: Det vore ju trevligt om dom första 10-40 sidorna inte var någon slags auto-översattt skitsida, varenda gång man försöker googla något på svenska.

Alltså detta, så fruktansvärt när det dyker upp automatiskt översatta... Allt. Har jag inte bett om att det ska vara översatt, så gör för satan inte det.

Jag hade telefonen på engelska förut, men efter några år blev jag så jävla less på att den otroliga inkompetens som måste ligga bakom att den envisas med att visa temperaturen i farenheit. Trots att jag ställt in celcius.

När jag faktiskt seriöst söker efter något, då brukar oftast svaret inte ens finnas. Det är snarare likt en gissningslek där flera detaljer till sist leder till förståelse, och detta blir då verkligen inte lättare av att även behöva filtrera ut vad som kan ha varit originaltexten innan den blev dåligt maskinöversatt.

Permalänk
Medlem

Har sedan länge använt DuckDuckGo. Att använda AI i sökmotorn gör det skrämmande lätt för Goggle att sortera bort sökresultat dom inte vill att vi ska se.

Läskigt faktiskt. Det är redan nu jättesvårt att avgöra vad som är sant och inte. Värre lär det bli. Fy fan.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Vad ska man söka med istället för google?

Jag kör en self-hosta:d instans av Searxng, mest för att kunna använda tillsamamns med Ollama förvisso, men är helt ok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Vettigt men på tok för dyrt kändes det som…

Netflix eller en sökmotor (om man nu hade haft Netflix)

300 sökningar blåser jag nog igenom på en förmiddag men å andra sidan är jag för lat för att skriva in URLen

Det kanske känns dyrt, men å andra sidan vet du priset. Vad kostar det att googla? Google tjänar pengar på att du använder deras sökmotor, men hur och vad du betalar med är inget du vet om (kanske i form av produkter du inte hade tänkt köpa, att du ändrar ditt beteende eller åsikter).

Jag använder också Kagi och tycker det är skönt att veta vad tjänsten kostar mig och att kostnaden är något så basalt som pengar.

Permalänk
Medlem

För 30 år sedan så var det "mer å mer data" klippet man såg och det vette fan i om inte dom två grabbarna hade rätt. Afförsverksamheter så som Google går ut på att tjäna pengar (något jag tror Google gör rätt så bra) men sedan tvingas företag som det går för bra för att sälja av sina varor (Chrome) och lägga ner icke-vinst drivande produkter (Google har ju haft en massa bra tjänster som försvunnit).

AI är enbart Hittepå-data och människans slutgiltiga kontroll över vad en dator spottar ur sig som förloras och ger datorer en viss egen makt, sedan vad som kommer ut är inget vi kan forma eller kontrollera. Visst, den kan säkert vara bra till viss del men vi ska nog vara lite försiktiga.

Visa signatur

ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac Mini ITX / AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz / Ballistix 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL16 / ASUS GeForce GTX 1660 SUPER DUAL EVO OC 6gb / Asus VG248

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lith:

och lägga ner icke-vinst drivande produkter (Google har ju haft en massa bra tjänster som försvunnit).

https://killedbygoogle.com/

Permalänk
Medlem

Problemet med att hitta saker via sökning idag är att allt som äldre visdom har raderats, eller anses osäkert innehåll för att det inte har färska certifikat.
Oftast på sidor som inte pysslar med nyheter och därför inte uppdaterar så ofta och inte behöver göras det heller.
Internets bibliotek för allmänheten har krympt rejält de senaste åren, men kanske kommer AI'n få tillgång de begränsade sektorerna, troligen kommer vi dock nog inte undan ett censurfilter då.
AI är ju ett perfekt instrument för att med myrsteg trappa upp censuren.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RTX2080S|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Gigabyte Windforce OC @Stock|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Google är alldeles för PK och det känns ibland ens sökningar passerat genom finmaskiga censurfilter. Duckduckgo is the way

Permalänk
Medlem

site:reddit.com är ett måste om man vill hitta någon information som inte är reklam känns det som. google default har blivit en reklamvisare i första hand istället för sökmotor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omega5509:

site:reddit.com är ett måste om man vill hitta någon information som inte är reklam känns det som. google default har blivit en reklamvisare i första hand istället för sökmotor.

Just reddit brukar dock hamna högt, inte sällan högst, om jag söker på saker där svar kan finnas där. Så de verkar ha avtalat sig in hos Google. Tyvärr brukar även skräpstället Quora också hamna högt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Just reddit brukar dock hamna högt, inte sällan högst, om jag söker på saker där svar kan finnas där. Så de verkar ha avtalat sig in hos Google. Tyvärr brukar även skräpstället Quora också hamna högt.

Fördelen med kagi är att du helt kan tabort quora från resultaten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tomaso:

Det kanske känns dyrt, men å andra sidan vet du priset. Vad kostar det att googla? Google tjänar pengar på att du använder deras sökmotor, men hur och vad du betalar med är inget du vet om (kanske i form av produkter du inte hade tänkt köpa, att du ändrar ditt beteende eller åsikter).

Jag använder också Kagi och tycker det är skönt att veta vad tjänsten kostar mig och att kostnaden är något så basalt som pengar.

Jojo, men om man nu använder Ecosia, DDG, mfl så blir det ju ett annat perspektiv på det hela.

sedan får man såklart lägga till att det går att minimera exponeringen, delvis genom Mullvads DNs, VPN och engångs-webbläsare som Firefox Focus (utöver IOS ordinarie trackingskydd) så skulle jag nog våga påstå att värdet man får ut av mina sökningar blir avsevärt mindre

Men som sagt, jag gillar idén skarpt men tyckte priset kändes lika skarpt

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Jojo, men om man nu använder Ecosia, DDG, mfl så blir det ju ett annat perspektiv på det hela.

sedan får man såklart lägga till att det går att minimera exponeringen, delvis genom Mullvads DNs, VPN och engångs-webbläsare som Firefox Focus (utöver IOS ordinarie trackingskydd) så skulle jag nog våga påstå att värdet man får ut av mina sökningar blir avsevärt mindre

Men som sagt, jag gillar idén skarpt men tyckte priset kändes lika skarpt

Ecosia och DDG är dock båda reklamfinansierade, precis som Google och i princip alla andra sökmotorer. Ecosia nämner inget om personlig integritet så reklamen där är säkert väldigt personlig. DDG har ingen personlig reklam, men den visas dock fortfarande med syfte att påverka dig. Jag tycker inte det ändrar perspektivet så värst mycket faktiskt. Mindre bolag, men syftet är densamma.

Permalänk
Medlem

Gen Z och alpha använder ju redan TikTok för nyheter så varför inte lita på AI för sina frågor också, AI skulle ju aldrig ljuga.

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Medlem

Google sök har varit kass i snart 10 år. Tror inte detta är rätt tillvägagångssätt. Gå tillbaka till hur google sök fungerade tidigt 10-tal istället

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omega5509:

Tror du underskattar hur mycket som är reklam på Reddit nuförtiden.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

För den som vill nysta lite i hur det gick till när Google började förstöra sig självt kan jag rekommendera podcasten "Better Offline" med Ed Zitron. Försämringen av sökfunktionen var helt avsiktlig och gjordes för att öka trafiken på sidan. Idén, kortfattat, var att om sökresultaten blev sämre så tvingades användaren stanna längre på sidan och söka flera gånger = längre exponering mot reklam. Detta berodde (väldigt kortfattat) på att fel personer hamnade i ledande positioner.

Visa signatur

Den enda riggen som räknas:
Hagström Swede -> pedalbord

Permalänk
Medlem

Är det något ai verkligen suger på så är det att fömedla korrekt information. Ännu en spik i kistan för google.

Det behövs en verklig utmanare till google, och inte jäkla bing.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniak:

Tror du underskattar hur mycket som är reklam på Reddit nuförtiden.

Absolut. men reddit är ändå största platsen där information delas mellan folk. Ingen annan plats finns så mycket korrekt information.

Permalänk

Ser framför mig att man vill söka på nån obskyr hårdrocksdemo från 1982 men får förslag om man inte hellre vill ta och lyssna på den allra senaste och populäraste AI-gjorda tiktokmusikvideon där allting blinkar.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem

Varför "laga" något som inte är trasigt. Lansera en ny parallell tjänst istället, med switchknapp så man byta söksida enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Varför "laga" något som inte är trasigt. Lansera en ny parallell tjänst istället, med switchknapp så man byta söksida enkelt.

Därför att då
1. går inte siffrorna uppåt tillräckligt snabbt, och därmed
2. tjänar inte ägarna lika mycket pengar på samma tid

Visa signatur

Den enda riggen som räknas:
Hagström Swede -> pedalbord

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Har sedan länge använt DuckDuckGo. Att använda AI i sökmotorn gör det skrämmande lätt för Goggle att sortera bort sökresultat dom inte vill att vi ska se.

Läskigt faktiskt. Det är redan nu jättesvårt att avgöra vad som är sant och inte. Värre lär det bli. Fy fan.

Varför skulle det bli lättare med AI? Lär väl bara vada ännu enklare att filtrera bland vanliga sökresultat än att föesöka göra någon post-processning på svaren en AI ger för att filtrera bort saker?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darc:

Är det något ai verkligen suger på så är det att fömedla korrekt information. Ännu en spik i kistan för google.

Det behövs en verklig utmanare till google, och inte jäkla bing.

Jag tycker duckduckgo är en värdig utmanare. Hade ganska roligt åt när google immiterade features hos ddg. Blir dock sjukt nyfiken på stt testa Kagi som nämnts i tråden.

Permalänk
Medlem

Testat diverse sökmotorer genom åren men alltid landat tillbaka på google då jag upplever att just google levererat bäst resultat.
Nu är det nog ett par år sedan jag använde just Duckduckgo men var INTE imponerad av sökresultaten...

OM jag nu ska testa ett alternativ igen, vilken motor skulle ni säga ger motsvarande träffsäkerhet? Eller har kanske tom Duckduck... blivit så pass mycket bättre att det är värt ett nytt test??

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Jag tycker duckduckgo är en värdig utmanare. Hade ganska roligt åt när google immiterade features hos ddg. Blir dock sjukt nyfiken på stt testa Kagi som nämnts i tråden.

Duckduckgo ÄR bing. Använder sig av bing. Har samma censur som bing. Microsoft som styr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Vilken katastrof. Googles sökmotor har varit på väg utför i en allt snabbare takt, med allt mer irrelevanta och missvisande sökresultat. För 12-15 år sen kunde jag med oerhörd precision hitta nästan vad som helst på nolltid med några få väl valda söktermer. För 6-7 år sen började det bli väldigt mycket svårare, först på mobila enheter men några år senare även fullt ut i webbläsare på en riktig dator, och det kom fler och fler sökträffar där saker såldes i stället för relevanta. Nu är det så illa att jag i majoriteten av fallen går bet och ger upp. De har förstört det, och internet har blivit en diffus plats där information inte längre går att komma åt, utanför det säljoptimerade.

När de nu ska leverera svar i form av nån sjuk AI-robots fantasier i stället för att man får länkar till det faktiska materialet man söker efter, ja då har de avskaffat sig själva och blivit 100 % irrelevanta. AI kommer att ta död på mänskligheten, inte genom nån utrotning som i domedagsscenarier, utan genom att alla blir vilsna, kunskapslösa, själlösa stackare när ingen information längre är tillgänglig och allt bara fantiseras fram av en påhittad maskinhjärna.

Vem ska man lita på här. VD:n på Google säger att sökmotorn blir bättre med AI och du säger att sökmotorn kommer bli sämre.

Jag tror jag litar på Googles VD tack

Permalänk
Medlem

Har aldrig haft några problem med Google, känns som att människor har ett fördefinierat hat mot Google.. Man skriver ju in sökord och matchas med sidor som motsvarar detta baserat på någon hemlig coca cola ranking faktor.

Idag använder jag chatgpt mer och mer men tycker ändå google är smidigt som tusan, bara att veta vad man ska gåågla på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belgaar:

Vem ska man lita på här. VD:n på Google säger att sökmotorn blir bättre med AI och du säger att sökmotorn kommer bli sämre.

Jag tror jag litar på Googles VD tack

Ok, du litar på en person som sannolikt varit med och godkänt, kanske även aktivt uppmuntrat, den medvetna försämring som Googles sökfunktion utsatts för de senaste 6-8 åren? Grattis till nobelpriset i godtrogenhet!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Ok, du litar på en person som sannolikt varit med och godkänt, kanske även aktivt uppmuntrat, den medvetna försämring som Googles sökfunktion utsatts för de senaste 6-8 åren? Grattis till nobelpriset i godtrogenhet!

Jag hittar då allt direkt på google. tycker inte det blivit sämre.