Snabbkoll: Kan du tänka dig att köpa färdigbyggd dator?

Permalänk
Medlem

Kommer bygga själv så länge jag har möjlighet att göra det.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D CO -15 FCLK 2133MHz 1,25VSoC | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill 2x16GB 6000MT/s@6400MT/s 1:1 CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Medlem

Om jag sparar en ordentlig slant kan jag tänka mig färdigbyggd. Annars gäller egenbyggd dator för mig.

Permalänk
Medlem

I teorin skulle jag lätt bocka i "monterat och klarrt" med windows installerat och alla drivrutiner. Har byggt så många datorer att jag gärna slipper. I praktiken skulle jag aldrig våga, både grafikkort och cpu-kylare skulle ligga längst ner i chassit knäckta när paketet öppnas.

Permalänk
Medlem

Om man har skruvat i varenda skruv i sin dator så betyder det att man inte kan tänka sig att köpa en färdigbyggd... 😌

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Väljer helst komponenterna själv men skulle absolut kunna tänka mig att betala någon för själva bygget/monterandet om det inte kostar så mycket. Ser inget egenvärde i att pilla med t.ex. kylpasta eller kabeldragning.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Lite skumt formulerad fråga: "Kan du tänka dig att köpa en färdigbyggd dator?" är inte samma sak som att bara fråga "färdigbyggd eller egenbyggd dator?".

Känns som att baserat på första frågan så borde det finnas ja- eller nejalternativ istället.

Är priset rätt så kan nog många tänka sig färdigbyggt.

Håller med, jag har byggt alla mina datorer själv hittills men börjar känna att det kan va skönt att bara packa upp en dator o plugga in i väggen o det funkar med en gång. Slippa massa onödigt krångel. Bara man får välja delarna själv o sen att butiken monterar o skickar den färdigbyggt så är det okej. Någon tusenlapp hit eller dit i monteringskostnad gör inte så mycket i sammanhanget när man köper en dator för 20-30k.

Fick svara egenbyggd även fast jag inte har något emot färdigbyggd.

Permalänk
Medlem

Jag har ändrat mig lite där på senare år. Har byggt varenda burk själv i alla år, och tycker det är en rolig del av processen, men sist tog det sån himla tid och blev lite krångligt, så jag tänkte att jag inte är helt omöjlig när det gäller att låta t.ex. Inet bygga burken åt mig. Däremot vet jag innerst inne att det aldrig kommer ske pga:

1. Jag utgår alltid från det jag redan har, och uppgraderar i omgångar. Men det blir ju aldrig en hel dator vid ett tillfälle.

2. Jag jämför alla komponenter mot varandra och köper där det är billigast. Sällan jag köper allt från en butik. Tror inte t.ex. Inet vill montera ihop Mobo och Processor från webhallen, PSU från Komplett, och Chassi, GPU, och RAM från Inet liksom.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

Absolut, lätt en från inet eller webhallen.

Permalänk
Medlem

Åh herregud råkade rösta fel och nu skäms jag. Det känns som att detta kommer följa mig för alltid

Permalänk
Hedersmedlem

Alltid byggt eget, men när det dök upp ett väldigt fyndigt system på Amazon så blev det att trycka på köpknappen med planerad leverans i januari. Som andra-dator i tjejens lägenhet kan nog en färdigbyggd få duga. Det är ju också lätt att ta i från tårna när man bygger själv, så många komponenter blir onödigt lyxiga.

Visa signatur

We want to love, we want to dream, we want to be, rebuild the world with the knowledge we retrive. /Colony 5 - Future

Permalänk
Snusfri

Tidigare egenbyggt, nästa blir helt klart "färdig" på det sättet att Inet får bygga ihop den åt mig då jag inte har ork att hålla på själv längre.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Har alltid byggt själv. Å andra sidan var det 20 år sedan sist.
Nuförtiden nöjer jag mig med en basic iPad. 🤷‍♂️😝

Permalänk

Bygger själv. Varför betala för att någon annan ska få nöjet, att bygga med detta vuxen-lego

Visa signatur

 MSI GeForce RTX 4080 Super
AMD Ryzen 9700X
Kingston BEAST 64GB 6000Mhz
Kingston RENEGADE 4TB

Permalänk
Medlem

skulle gott & väl kunna köpa färdigbyggd om man vet att det är ''off the shelf'' produkter av bra kvalité

dock tycker ja halva nöjet är att snickra ihop en inkorg & sedan bygga ihop den sedan underlättar felsökning osv. om man kan datorn innan & utan
nu har jag bara hållit på i 17-18 år men tycker det fortfarande är lika roligt
(en av anledningarna att man typ hjälper alla man känner med montering och förslag)

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk

Hela nöjet är ju att bygga själv..

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av fieskmask:

Hela nöjet är ju att bygga själv..

är väl halva nöjet och andra halvan är att bruka den

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
SpelClockers

köper alltid datorn färdig. datorn jag har nu är en färdig dator som redan fanns på kompletts hemsida. det enda jag bytte var att byta chassi som man hade möjlighet att göra. om jag ska köpa en dator med lösa delar, måste jag ha hjälp att välja delar och sedan får företaget bygga datorn åt mig. skulle ta flera dagar om jag skulle bygga ihop en dator själv då jag aldrig har gjort det förut.

Visa signatur

Välkomna in på Geeks Discord! :) Geeks's Discord!
Admin för Spelclockers.
Guildmaster för ESO guilden Fragzone på PC-EU - den enda officiella FZ guilden. Vill du ha en inbjudan, skicka ett PM!

Permalänk
Medlem

Beror på. Ingen prebuilt men inet var bra på att bygga. Så kan tänka mig det.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

Bygger själv. Varför betala för att någon annan ska få nöjet, att bygga med detta vuxen-lego

Alla ser inget nöje i att bygga själv utan bara ett sätt att spara några kronor, man vill bara ha en ny dator som klarar av det man köper den för.

Permalänk
Medlem

Alltid eget byggt, det är ju halva nöjet liksom! Till och med laptoppen byggde jag, delvis i alla fall, själv (Framework 13).

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Inte ens om företaget byggde den gratis skulle jag köpa färdigbyggt. Är ju en stor del av nöjet att köpa ny burk. Har byggt själv sen AMD 5600+ x2 lanserades.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Jag väljer komponenter och låter sedan Inet bygga åt mig. De gör det väldigt bra måste jag säga - de senaste 5 maskinerna har monterats av dem och det har varit felfria och snygga byggen.

Det är primärt min lathet som gör det, samt att jag hatar kablar. Hade det inte varit för kabeldragningen hade jag nog hyffsat ihop burkarna själv och sparat ett par hundralappar varje gång.

Visa signatur

Lian-Li LanCool 216, ASRock B650E Taichi Lite, Ryzen 9950X, Arctic Liquid Freezer III 360, 64GB Kingston CL30/6000 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 16TB SATA SSD, Seasonic Focus GX 1000W, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

Har just beställt en färdigbyggd pga priset, har byggt mina egna dessförinnan 🤷‍♂️

Visa signatur

🛜🫀: HP 290 PRO G9, i3 14100, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: i5 12400F | RTX 4070 | Acer XF270HUA | 16GB @ 3600 | MSI B760M-P DDR4 | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Bygger helst själv men kan tänka mig köpa en custom och låta de jag köper från bygga den.

Permalänk
Medlem

Tröttnade för många år sen på att bygga själv så nuförtiden betalar jag gladeligen för att få datorn byggd,men jag väljer själv delarna.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem

Alltid monterat mina komponenter själv. Kan absolut tänka mig färdigbyggd, men om det kostar så gör jag det hellre själv. Känner inte att pollen riktigt gav mig något vettigt alternativ i sammanhanget, så lät bli att svara.

Permalänk

Förra datorn satte jag ihop själv, men den senaste valde jag att låta Inet bygga. Sen pga priserna för vissa delar så valde jag vissa komponenter från andra butiker. Hade redan en hyfsad SSD, etc. De gjorde ett makalöst bra jobb, perfekt kabeldragning och monterade kylaren perfekt. Det tyckte jag var väl värt den slanten (~800).

Permalänk

kostar ju flera tusen extra och man brukar få saker man egentligen inte behöver/har bett om på köpet.
jag tackar gudarna att jag har en så pass snäll polare som alltid har ställt upp med att plocka ihop en dator efter min budget jag ger och även sätter ihop den samt gör den stabil, det är guld värt för mig.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Jag har byggt alla mina datorer själv sedan 90-talet. Då vet man vad man får och det är kul att bygga själv.

Dock tycker jag butiker som Inet har ganska vettiga burkar som de plockat ihop.

Förr i tiden om man tex köpte en Compaq, Dell så fick man betala nästan dubbla priset till halva prestandan än om man byggde själv och ganska begränsade möjligheter att uppgradera färdiga köp datorer. Ofta var man även tvungen att köpa tex minnen av just den tillverkaren för det skulle fungera, det gick inte att uppgradera komponenter hur som helst.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Kingston Fury Renegade PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB

Permalänk
Medlem

Har kommit i åldern då jag inte orkar skruva ihop en PC själv

Visa signatur

ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac Mini ITX / AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz / Ballistix 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL16 / ASUS GeForce GTX 1660 SUPER DUAL EVO OC 6gb / Asus VG248