Får inte ordning på meshnätverket
Hej
För att göra en lång historia kort.
PC 2 är uppkopplad mot TP-Link Archer AX3000 via WIFI 5 via ett trådlöst Broadcom nätverkskort som ASUS tillverkat. Fungerar uruselt med många förlorade stunder då kortet helt sonika kopplar från utan anledning.
Trots felsökning i alldeles för många veckor så har jag gett upp & plockat ut kortet.
Här stod valet mellan ethernet kabel direkt till routern eller att på något sätt försöka få in något trådlöst i rummet där PC 2 står så det går att koppla via ethernet till det trådlösa.
Valet föll då på Deco S7 (netonnet har kampanjpris på 3 enheter) och som jag förstod det skulle det här då fungera till min router från TP-Link. (det är ju samma tillverkare, tänkte jag)
Men icke sa nicke, så enkelt var det inte att konfigurera upp det här men jag lyckades få det till att se ut som följande.
1. Bredbandsmodem från min ISP(den sitter i väggen och styr signalerna för TV och Internet, och nått mer jag inte använder)
2. TP-Link routern kopplade jag via ethernet till Bredbandsmodemet
3. Deco S7 enhet 1 är kopplad via ethernet till TP-Link routern. (enhet 1 sänder ut WIFI)
4. PC 1 är kopplad till Deco S7 enhet 1 via ethernet
5. Deco S7 enhet 2 är stationerad hos PC 2
6. PC 2 är anslutent ill Deco S7 enhet 2 via ethernet
7. Alla bärbara enheter är kopplade till WIFI via Deco S7 enhet 1
Som jag förstår det så agerar Bredbandsmodemet som router(?) och min TP-Link är ju en router, så dom gör samma sak på något sätt. Den första Deco S7 enhet 1 agerar OCKSÅ som router av någon anledning medans Deco S7 enhet två fungerar som en accesspunkt.
Vad i den här setupen ska jag göra annorlunda? Meningen är att jag ska putta in ytterligare en Deco S7 enhet i en annan del av bostaden för att maximera WIFI även där, men känner att jag tappade det här någonstans längs med vägen så alla råd tas tacksamt emot.
Är det någon enhet jag inte behöver så tar jag gärna emot råd om det också för då tänkte jag sälja av det eftersom allt är såpass nytt.