Permalänk
Medlem

Får inte ordning på meshnätverket

Hej

För att göra en lång historia kort.

PC 2 är uppkopplad mot TP-Link Archer AX3000 via WIFI 5 via ett trådlöst Broadcom nätverkskort som ASUS tillverkat. Fungerar uruselt med många förlorade stunder då kortet helt sonika kopplar från utan anledning.

Trots felsökning i alldeles för många veckor så har jag gett upp & plockat ut kortet.

Här stod valet mellan ethernet kabel direkt till routern eller att på något sätt försöka få in något trådlöst i rummet där PC 2 står så det går att koppla via ethernet till det trådlösa.

Valet föll då på Deco S7 (netonnet har kampanjpris på 3 enheter) och som jag förstod det skulle det här då fungera till min router från TP-Link. (det är ju samma tillverkare, tänkte jag)

Men icke sa nicke, så enkelt var det inte att konfigurera upp det här men jag lyckades få det till att se ut som följande.

1. Bredbandsmodem från min ISP(den sitter i väggen och styr signalerna för TV och Internet, och nått mer jag inte använder)
2. TP-Link routern kopplade jag via ethernet till Bredbandsmodemet
3. Deco S7 enhet 1 är kopplad via ethernet till TP-Link routern. (enhet 1 sänder ut WIFI)
4. PC 1 är kopplad till Deco S7 enhet 1 via ethernet
5. Deco S7 enhet 2 är stationerad hos PC 2
6. PC 2 är anslutent ill Deco S7 enhet 2 via ethernet
7. Alla bärbara enheter är kopplade till WIFI via Deco S7 enhet 1

Som jag förstår det så agerar Bredbandsmodemet som router(?) och min TP-Link är ju en router, så dom gör samma sak på något sätt. Den första Deco S7 enhet 1 agerar OCKSÅ som router av någon anledning medans Deco S7 enhet två fungerar som en accesspunkt.

Vad i den här setupen ska jag göra annorlunda? Meningen är att jag ska putta in ytterligare en Deco S7 enhet i en annan del av bostaden för att maximera WIFI även där, men känner att jag tappade det här någonstans längs med vägen så alla råd tas tacksamt emot.

Är det någon enhet jag inte behöver så tar jag gärna emot råd om det också för då tänkte jag sälja av det eftersom allt är såpass nytt.

Permalänk
Rekordmedlem

Du bör bara ha en enhet som agerar router för att undvika adressproblem.
Vad är det för nått du kallar bredbandsmodem ? Ansluter du via kabel tv, coax ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Vad är bredbandsmodem, vad har du för anslutning och vilken ISP?
Hur fungerar kabel?

Permalänk
Medlem

Som mrqaffe skriver så ska du aldrig ha mer än en router i ditt hushåll. Om du är ute efter att segmentera/dela upp nätverket så ska du i stället skaffa dig en router som stödjer VLAN.

I ditt fall så bör du göra dig av med routern från operatören, samt din gamla TP-Link router, och bara använda dig utav Deco S7 systemet, med en enhet konfigurerad som router, och de övriga enheterna anslutna däreftersom mesh-enheter för förlängt wifi-nät.

Om du vill ha bra prestanda på ditt trådlösa nätverk så bör du dessutom försöka undvika "dubbelhopps"-situationen, dvs där en mesh-enhet ansluter mot en annan mesh-enhet, då varje hopp halverar tillgänglig kapacitet/bandbredd. Dvs, placera primära enheten så centralt som möjligt så alla mesh-accesspunkter ansluter tillbaks in mot enheten som agerar router.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
vSphere Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pitr-:

Som mrqaffe skriver så ska du aldrig ha mer än en router i ditt hushåll. Om du är ute efter att segmentera/dela upp nätverket så ska du i stället skaffa dig en router som stödjer VLAN.

I ditt fall så bör du göra dig av med routern från operatören, samt din gamla TP-Link router, och bara använda dig utav Deco S7 systemet, med en enhet konfigurerad som router, och de övriga enheterna anslutna däreftersom mesh-enheter för förlängt wifi-nät.

Om du vill ha bra prestanda på ditt trådlösa nätverk så bör du dessutom försöka undvika "dubbelhopps"-situationen, dvs där en mesh-enhet ansluter mot en annan mesh-enhet, då varje hopp halverar tillgänglig kapacitet/bandbredd. Dvs, placera primära enheten så centralt som möjligt så alla mesh-accesspunkter ansluter tillbaks in mot enheten som agerar router.

Bredbandsmodemet sitter fast i väggen, det är den som gör så jag kan kika på TV, använda internet osv, jag måste ju koppla min TP-Link router dit.

Så då ska jag göra så här istället.

Ta bort min TP-Link router mellan bredbandsmodemet och Deco S7 enheten som jag konfigurerat som router.
Koppla in Deco S7 enheten som jag konfigurerat som router DIREKT till bredbandsmodemet och därefter låta den agera mittpunkt till resterande meshenheter?

Permalänk
Medlem

Du kan antingen:
1) Behålla routern och stänga av Wifi på denna samt se till så att ingen mesh node är satt som router.
2) Slänga ut routern och använda en dina mesh noder som router. Denna skall givetvis vara kabel kopplad till bredbandet.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Du kan antingen:
1) Behålla routern och stänga av Wifi på denna samt se till så att ingen mesh node är satt som router.
2) Slänga ut routern och använda en dina mesh noder som router. Denna skall givetvis vara kabel kopplad till bredbandet.

Gjorde så här, fungerar utmärkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loke6074:

Bredbandsmodemet sitter fast i väggen, det är den som gör så jag kan kika på TV, använda internet osv, jag måste ju koppla min TP-Link router dit.

Så då ska jag göra så här istället.

Ta bort min TP-Link router mellan bredbandsmodemet och Deco S7 enheten som jag konfigurerat som router.
Koppla in Deco S7 enheten som jag konfigurerat som router DIREKT till bredbandsmodemet och därefter låta den agera mittpunkt till resterande meshenheter?

Enheten i väggen är inget modem, såvida du inte har en kabel-tv anslutning (Docsis). Annars är det nästan garanterat en tjänstedelar, dvs en operatörs-switch/fiber-omvandlare. TP-Link systemet bör således anslutas på port 1 på denna, och port 4 brukar i många fall vara multicast-port för TV.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
vSphere Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pitr-:

Enheten i väggen är inget modem, såvida du inte har en kabel-tv anslutning (Docsis). Annars är det nästan garanterat en tjänstedelar, dvs en operatörs-switch/fiber-omvandlare. TP-Link systemet bör således anslutas på port 1 på denna, och port 4 brukar i många fall vara multicast-port för TV.

Det är en fiber omvandlare har jag tagit reda på. Det stämmer.

Kopplade mesh via port 1. Fungerar prima nu. Tack för supporten.