Arc B580 slår RTX 4060 och RX 7600 i tidigt test

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Mkt minne förvisso men det känns som om Battlemage är typ 1 år försenad. Konkurrensen kommer ju heta 5060 och 8600.

B580 är några månader sen. Det var nog mest att folk som hoppades på att det skulle komma snabbare lurade sig själva, för planen var alltid två år efter Alchemist.

B770 är givetvis mer sen än så, om det ens kommer.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Om jag tittar på vad mina tonårsbarn och deras kompisar har så är det inte en enda som kör något annat än 1080p. Faktum är att jag kan garantera att bara en av dessa 15+ barn (en av mina söner) ens VET vad "upplösning" är.

De har datorer med 970-kort, PS4, PS5, XSX, 2060, 3060, 4060... men alla spelar Fortnite, och (jag frågade nu) ingen har någonsin sagt nåt i stil med "Fortnite är snyggare på min XSX än din dator (med 970)" eller liknande. De har helt enkelt ingen aning.

De flesta vet heller inte vad "filer" är, eller kan överhuvudtaget göra något annat på en dator än surfa och spela. På sin höjd kan de sköta skoluppgifterna på skolchromebooken.

Så jag skulle aldrig lägga onödiga pengar på en dator till en tonåring som inte var datornörd och faktiskt intresserad av vad som sitter i den, och det är det få som är.

/hulle.

THIS! Har en 15-åring hemma som får ärva allt av mig, och som jag försökt intressera i hårdvara. Det går sådär skulle jag vilja säga. Han har mitt avlagda 3070Ti och både 1080 och 1440 skärm. Han spelar aldrig på 1440-skärmen. Den används bara för dischord och youtube liksom.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Om jag tittar på vad mina tonårsbarn och deras kompisar har så är det inte en enda som kör något annat än 1080p. Faktum är att jag kan garantera att bara en av dessa 15+ barn (en av mina söner) ens VET vad "upplösning" är.

De har datorer med 970-kort, PS4, PS5, XSX, 2060, 3060, 4060... men alla spelar Fortnite, och (jag frågade nu) ingen har någonsin sagt nåt i stil med "Fortnite är snyggare på min XSX än din dator (med 970)" eller liknande. De har helt enkelt ingen aning.

De flesta vet heller inte vad "filer" är, eller kan överhuvudtaget göra något annat på en dator än surfa och spela. På sin höjd kan de sköta skoluppgifterna på skolchromebooken.

Så jag skulle aldrig lägga onödiga pengar på en dator till en tonåring som inte var datornörd och faktiskt intresserad av vad som sitter i den, och det är det få som är.

/hulle.

Perspektivet kring vad unga har eller kräver för nivå av PC idag har jag dålig koll på men min kommentar gällde mer den generella PC användaren som bryr sig om speldatorer. Där har definitivt folk ökat sina krav i samma takt som hårdvaran har blivit bättre.

Jämfört med när jag fick min första dator för 15 år sedan så är 1080p fortfarande högre. Min skärm var 900p och datorn var väl rätt kass men det dög ju för minecraft och wow. I den åldern bytte man ju intresse hela tiden så det vore ju rätt dumt om man gick all in för en svindyr setup. Nivån har ändå höjts även för unga gamers, det tar ju bara lite längre tid för dem att nå ifatt dagens mellanklassnivå.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x, 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

De kostar från 3300kr. Men visst det kanske inte är de roligaste modellerna med bästa kylarna. Men här är några exempel på att det går hitta 4060 för lite lägre priser.
Amazon 3290kr.
Webhallen 3290kr (Rea)
Elgiganten 3290kr (däremot i lager januari)
Proshop 3484kr Ska även ingå ett spel här.
Netonnet 3390kr (rea)

Vi får hoppas detta kan göra så att det blir lite prispress i segmentet. Vi kanske får som det var runt 2012 där man fick med typ 7 spel om man köpte ett HD 7970. (om jag inte minns helt galet?)

Jag har ett exemplar av det där billiga ASUS 4060 och ser ingen anledning att köpa dyrare. Kortet drar ju knappt någon ström. I min mening är det dessa priser Intels kort kommer få jämföras med.

Men, hårdvara är ju ingenting utan mjukvara. Jag värderar även bra drivrutiner högt och på den fronten har Intel en del att bevisa.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Kul att se mer GPU tillverkare. Men frågan för mig är stabilitet och drivrutiner. Sist jag läste och om Intels GPU fanns det många spel man inte kunde lira med dom. Drivrutinera hämnade prestandan oerhört mycket, dock minns jag att det vart lite skriveri om en uppdatering dom släppte som förbättrade prestandan i nästan alla spel med 30%.

Så jag är tveksam, skulle behöva se en massa olika testar och höra gott ifrån andra innan jag vågade på mig ett köp eller änns fundera. Jag har haft nog med drivrutins strul med AMD senaste tiden, och polare som kör Intel (CPU) + Nvidia är inte helt förskonad problem heller tydligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Vad är detta för konstig vinkling på det, nej 4070 är inget toppkort, och kommer aldrig vara det.
70-klassen har nästan snarare som regel än undantag varit snabbare än två generationer gamla toppkort, så att jämföra med ett 2080Ti som att det skulle rättfärdiga det höga priset blir mest konstigt.

EDIT: där är så många konstiga antaganden/motiveringar i detta inlägg att jag inte ens vet var jag ska börja...

Det här resonemanget får du väldigt gärna utveckla; vad är det som markant har hänt sen 970 (snabbare än 780Ti), 1070 (snabbare än 980Ti), samt 2070 (långsammare än 1080Ti, men mycket snabbare än 980Ti)

((Eller tidigare 70-klass kort; 770 snabbare än 680, 670 snabbare än 580, 570 lika snabbt som 480))

Går inte att motivera med att det skulle vara ett 1440p-kort, då gamingskärmar i 1440p i många lägen är (i reda kronor; 2.5k på inet just nu) billigare än vad 1080p-skärmar kostade att köpa under vissa av de nämnda perioderna (och därmed betydligt mycket billigare om man räknar med inflation)

Vinklingen är att 4070 är ett högpresterande mellanklasskort, precis som jag skrev. Inte ett toppkort.

Jag försöker motivera priset med flera vinklar, att jämföra det med 2080ti var en av dom.

I det här ämnet argumenterar väl vi alla med känslor och är inte speciellt sakliga tycker jag. ”Åh nej det är dyrt.”

Jag kan utveckla det. Konsumenten handlar utefter modellbeteckningar och köper ett 4070/3080 för 1080p och blir grovt bottleneckad av CPUn.

Istället bör konsumenten handla utefter faktiska behov och upplösning.
Men jag tror det är lättare att skrika ”det är dyrt” och titta på prislappen snarare än att prisoptimera sitt bygge utefter den kravbild man har.

Angående händelseutvecklingen så är väl den största skillnaden avsaknaden av SLI och jämföra den toppkombinationen med framtidens motsvarighet som saknar SLI.

Det är toppen att kringutrustningen blivit billigare, då kan man ju defacto ta med det i beräkningen på ”Vad kostar en 1440p-rigg” då skärm faktiskt inkluderas där. RAM och lagring har även det blivit billigare.

Och enligt mig är 4070 ett kort ämnat för 1440p och blir bottleneckad av CPUn i majoriteten av scenarion i 1080p.

Edit: Som sagt så måste ju utvecklingen av hur komponenter klassas tas i beaktning också (budget, standard, premium). 1080p fasas ut och prisutvecklingen för en 1440p-rigg är betydligt billigare idag än för 4 år sedan.

Permalänk
Medlem

Jag skulle nästan säga att det är billigare idag att fixa ihop en speldator. Av anledningen att det behövs inte så mycket för att kunna spela "alla" spel i 1080p, och att dagens ungdom ändå inte ser någon skillnad på 1080 och 4K. Ett 2060, random processor från de senaste 10 åren, 16 GB ram, 500 GB billig SSD. Klart.

Inte att förglömma prio ett för kidsen, chassi med massor med RGB, dvs. ett Kolink för 500 kr.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Ge det några månader och detta kort kostar under 3000 (om inte trump, eu m.fl. hittar på några nya tullar).

Detta kort verkar prestera som RX6700 fast bättre raytracing och lägre effekt.

Tycker det är grymt bra att Intel kommer in och konkurrerar. Man kommer märka ganska snart om Nvidia och AMD kommer gå ner i pris med sina närmsta.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Jag har ett exemplar av det där billiga ASUS 4060 och ser ingen anledning att köpa dyrare. Kortet drar ju knappt någon ström. I min mening är det dessa priser Intels kort kommer få jämföras med.

Men, hårdvara är ju ingenting utan mjukvara. Jag värderar även bra drivrutiner högt och på den fronten har Intel en del att bevisa.

Jo precis de är ju ganska mycket energisnålare än intels 580 och Amds 7600. I alla fall på pappret vi får se när tester kommer.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Väntar personligen med at se hur deras drivers hanteras, men power to them om dom skapar mer konkurrens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

B580 är några månader sen. Det var nog mest att folk som hoppades på att det skulle komma snabbare lurade sig själva, för planen var alltid två år efter Alchemist.

B770 är givetvis mer sen än så, om det ens kommer.

Menade att det känns sen relativt konkurrensen. Dvs intel hade behövt det här mkt tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

/hulle.

Det som jag märkte när jag köpte ett AMD kort till grabben (RX580) var hur annorlunda ungdomarna använder datorn från vad normen här kanske säger. Dom streamar filmer till varandra, möts i VR, spelar spel som man aldrig hört talas om och mer grejer jag inte kan komma på nu. Allting fungerade inte bra och då blir det en massa support som jag måste stå för, och allt gick inte att lösa, och jag vill inte hålla på att bråka med datorer på min fritid.

Det är största anledningen till att vi är en Nvidia-familj här hemma. Förutom att jag uppdaterar drivisen då och då så är det noll support, och då menar jag verkligen det. Nu har grabben ett 4070 super som är köpt på releasedagen som aldrig strulat i någon programvara han använder.

Tråkigt att det skall vara så här, tycker jag också. Personligen skulle jag gärna prova ett ARC i någon dator, jag gillar att ambitionen finns där med raster, XMX och hygglig RT, och dessutom har man Tom Peterson som mycket väl förstår att man ligger efter Nvidia, och han kan säga det rätt ut utan krusiduller. Skall bli jättekul att kolla recensionerna.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem

Kul att det verkar gå framåt för Intel Arc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Menade att det känns sen relativt konkurrensen. Dvs intel hade behövt det här mkt tidigare.

För all del, men det var ju fallet med Alchemist också.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av greenbarret:

Kanske nästa generations vinnare kommer vara:
Low end: Intel
Mid end: AMD
High end: NVIDIA

Low: AMD (APU) < - (här klarar sig de allra flesta non-AAA-spelare utan att de vet det)
Mid: Intel
Mid-high: AMD
High: Nvidia

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

För all del, men det var ju fallet med Alchemist också.

Ja så den elake skulle kunna säga att de inte kommit nånstans...

Näevars, låt oss invänta recensioner och vad RödGrön hittar på. Men det ser inte jätteljust ut för de Blå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av octopec:

Nya 4060 kostar från runt 4000, så ska det vara 30% bättre prestanda per krona ska dessa kosta säg 3000. Komplett har Intels B580 limited edition for 3400. Ska bli intressant att se hur det går.

sjuka priser i Sverige, 2500 kr borde korten kosta ...

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av greenbarret:

Kanske nästa generations vinnare kommer vara:
Low end: Intel
Mid end: AMD
High end: NVIDIA

Samma som nuvarande generation då ;D

Permalänk

Ska uppgradera en gammal dator med AM4 och tänkte det får bli en AMD Ryzen 5 5600X som verkar ge rätt mycket för pengarna, sedan funderar jag på ett RTX 3060 12GB eller kanske ARC B580, svårt val mellan dessa då prestanda och pris verkar ganska lika. ARC kanske lite snabbare medans RTX troligen har bättre drivrutiner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tooompa88:

Ska uppgradera en gammal dator med AM4 och tänkte det får bli en AMD Ryzen 5 5600X som verkar ge rätt mycket för pengarna, sedan funderar jag på ett RTX 3060 12GB eller kanske ARC B580, svårt val mellan dessa då prestanda och pris verkar ganska lika. ARC kanske lite snabbare medans RTX troligen har bättre drivrutiner.

Ska du ändå uppgradera en AM4, och spel är syftet, så bör du absolut överväga en X3D variant

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tooompa88:

Skrivet av sweisdapro:

Ska du ändå uppgradera en AM4, och spel är syftet, så bör du absolut överväga en X3D variant

Jag kommer ha möjlighet att testa B580 LE på både 5600x och 5700x3d till helgen. får se vad benchmarks säger då

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Mellanklasskorten idag kostar ju ca 5000-7000kr, det är lite väl mycket pengar för ett hytsat grafikkort till ungarnas speldator liksom. Heja konkurrensen säger jag.

Ett RTX 4060 som är ett mellanmjölkskort för 1080p-gaming kostar 3300kr. Ett 7800 XT ligger på 5900kr, jag menar detta är ett snäpp över mellanklass. Ett 7900GRE ligger i ditt övre prisskikt, 7200kr.

Jag gillar också konkurrens och låga priser men man kan väl ha faktan rätt.
Jag tror Intel får svårt att konkurrera, säg att de ska slå mot RTX 4060 för 3300kr, om de lägger sig på 2300 kr, 1000 kr under. Jag hade personligen aldrig köpt kortet, 1000 kr är ingenting när man får lägga timmar tillsammans med gnälliga ungar för att julklappsdatorn behöver ständig handpåläggning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

Jo om dom hamnar på samma pris. men 4060 och 4060ti täcker redan den prisklassen, nytt kort kommer sannerligen hamna högre. frågan är hur pris/prestanda blir.

? 5060 kommer ersätta 4060 och priset på den (i $) kommer troligen inte skilja så mkt från föregångaren.

Givetvis så är B580 billigare men det måste de vara oxå (minnesmängden kan dock vara ett fint argument). Hade de legat på samma pris så hade det varit kört direkt - det är så marknadssituationen ser ut.

Till det kommer RX8600 som troligen kommer lägga sig under 5060 och nära B580. Så om nått så ser det (fortsatt) tufft ut för intel framöver.

Permalänk
Medlem

Riktigt intressant kort, som mycket väl kan bli aktuellt nu när jag ska bygga en billig gamingdator för Fortnite och Roblox..

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D - Moderkort: ASUS ProArt B650-Creator - CPU: AMD Ryzen 7800X3D - CPU-kylning: EK-AIO Elite 360 D-RGB - GPU: ASUS Prime, RTX 4070 Super. Minnen: Kingston Fury Beast 32GB @ 6000 MT/s - Lagring: Kingston Fury Renegade 2 TB. PSU: Corsair RM750e

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

? 5060 kommer ersätta 4060 och priset på den (i $) kommer troligen inte skilja så mkt från föregångaren.

Ja, 4060 var ju minst 4000kr när den kom ut ny för 2 år sedan med 8gb minne.
Priserna för nya produkter har ju bara gått up, RTX 4060 priserna har gått ner endast för det är en "gammal" modell nu. Jag tvivlar på att ett 5060 kommer kosta "bara" 4000kr. ännu mindre chans om dom slänger på mer VRAM typ 10gb eller 12gb vi kommer snacka 4500kr en hel tusing mer än B580 LE.

Sen är det klart prestandan på ett 5060 kanske är tillräckligt mycket mer för att motivera priset också (prestandaindex) men det återstår att se.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Intressanta blir att se om dessa BXX0 kort får samma prispåslag som intels Axx0 kort haft.. kollar vi på A770 så är korten 1000kr dyrare än 7600 och 4060 medans i USA så är A770 mer eller mindre alltid det billigaste korten av dom tre!

Tror själv att det kan bli att köpa 3st B580 om dom fixat kompatibiliteten med äldre spel för ungarnas datorer! Men blir oavsätt att invänta 5060 och 8600 korten i hopp om att B580 väljer att sänka priserna hellre än att bli orelevanta.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Den behövde slå 4070 för att vara relevant i början av detta året. Blir nog inte ens någon C580

Permalänk
Medlem

Vad kul att se och ska bli spännande att följa Intel när dom ger sig in på GPU marknaden.

Permalänk
Skrivet av Clasito:

Skulle definitivt säga att konsumenten har hängt med. 1440p var high end när 970 kom men Är det så idag? Inte alls, 1440p 144hz är lägre mellanklass idag sett till priset. Prestandan ökar men så gör även kravbilden på vad ett 70 kort ska klara av.

Skulle nästan påstå att prestandan för 4070 är lägre mellanklass än vad tidigare 70 kort erbjöd eftersom allt under har blivit så troligt dåligt. 60 klassen ansågs vara lägre mellanklass förr men nu är det verkligen så low end man kan komma.

xx60 har ju alltid varit "det billigaste som ens är värt att köpa" tillskillnad från xx50 som alltid varit bajs.

Så är det än idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

xx60 har ju alltid varit "det billigaste som ens är värt att köpa" tillskillnad från xx50 som alltid varit bajs.

Så är det än idag.

Nej xx50 är faktiskt användbara kort de kan köra moderna spel på lägre inställningar Extra fina de generationerna när de lyckats hålla dom under 75w, så att man kunnat sätta in dom i gamla kontorsdatorer med dåliga nätaggregat. Har själv kört dom några gånger. (750ti senast så var ett tag sedan) Och byggt ett gäng datorer med bland annat 1050ti 950 3050 till vänner/kollegor som ville ha något billigt att ge sina barn. Visst kan det vara värt att kika begagnat men inte alla som vill chansa på det.
xx30 är däremot mest för att få bild eller lura folk på blocket.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb