Arc B580 slår RTX 4060 och RX 7600 i tidigt test

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Nej xx50 är faktiskt användbara kort de kan köra moderna spel på lägre inställningar Extra fina de generationerna när de lyckats hålla dom under 75w, så att man kunnat sätta in dom i gamla kontorsdatorer med dåliga nätaggregat. Har själv kört dom några gånger. (750ti senast så var ett tag sedan) Och byggt ett gäng datorer med bland annat 1050ti 950 3050 till vänner/kollegor som ville ha något billigt att ge sina barn. Visst kan det vara värt att kika begagnat men inte alla som vill chansa på det.
xx30 är däremot mest för att få bild eller lura folk på blocket.

3050 verkade ju vara ett ok kort, men kommer ihåg 1050 vs 1060 där det skiljde typ 100%.

Permalänk
Medlem

Någon som vet när reviews droppar för B5xx korten?

Permalänk

12.12.2024 kommer reviews.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

xx60 har ju alltid varit "det billigaste som ens är värt att köpa" tillskillnad från xx50 som alltid varit bajs.

Så är det än idag.

nej det brukade vara xx70. 970 till exempel. det var sweet spot för price/performance förr. nu har dom sänkt det ett steg (xx60) och xx70 och xx80 är höglass och sen laft på en till xx90 istället för "titan" som det hette innan som egentligen var "icke för normala konsumenter" då det var så långt över pris vad du fick tillbaka i prestanda alltså långt bortom "diminishing returns".

nu är det ba pumpa in mer ström och mer kylning så går det an va...

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

nej det brukade vara xx70. 970 till exempel. det var sweet spot för price/performance förr. nu har dom sänkt det ett steg (xx60) och xx70 och xx80 är höglass och sen laft på en till xx90 istället för "titan" som det hette innan som egentligen var "icke för normala konsumenter" då det var så långt över pris vad du fick tillbaka i prestanda alltså långt bortom "diminishing returns".

nu är det ba pumpa in mer ström och mer kylning så går det an va...

Nej, 1060 var en extremt bra pris/performance sweetspot, 2060 därefter var inte heller dålig.
Det är egentligen vad jag vet bara 960 som är en generation som styrker din tes

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Nej, 1060 var en extremt bra pris/performance sweetspot, 2060 därefter var inte heller dålig.

Själv köpte jag ett 2070 för 4000kr precis innan kryptoboomen drev upp priserna på alla grafikkort.
Jag säger inte att xx60 är dåligt men jag vidhåller att xx70 fortfarande var kung för "bang for buck" builds ca 10k totalt för bygget.. fram tills dess då. när 3000 serien kom var kryptoboomen och skalpers igång och priserna skenade så då hade ju ingen råd med rtx tre-tusen-någonting alls LOL.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Själv köpte jag ett 2070 för 4000kr precis innan kryptoboomen drev upp priserna på alla grafikkort.
Jag säger inte att xx60 är dåligt men jag vidhåller att xx70 fortfarande var kung för "bang for buck" builds ca 10k totalt för bygget.. fram tills dess då. när 3000 serien kom var kryptoboomen och skalpers igång och priserna skenade så då hade ju ingen råd med rtx tre-tusen-någonting alls LOL.

Fast såg du vad du svarade på?
Jag håller med om att xx70 generellt är mer värda att köpa, men xx60 har haft hyfsat bra prestanda (tillräckligt för att köpa dem), till skillnad från xx50 som sällan hänger med

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Fast såg du vad du svarade på?
Jag håller med om att xx70 generellt är mer värda att köpa, men xx60 har haft hyfsat bra prestanda (tillräckligt för att köpa dem), till skillnad från xx50 som sällan hänger med

jo dom var ju tjänliga visst men sweet spot var fortfarande xx70, xx50 var ju bara värt om man spela gamla spel eller var nöjd med att spela på Low typ.
xx60 har blivit det nya xx70 då xx70 ny kostar över 6k.
och xx50 är egentligen xx40 (eller till och med xx30) i förklädnad.

Dom har både spridit prestanda-klasserna isär och priserna också på helt skruvade vis... Det som brukade vara ett ok hopp i peng för mer prestanda är ju jättehopp för inte alls mycket prestanda medans låg segment som var nödlösning typ gtx 1050 för 1500kr nu inte finns alls. där finns typ gt 710 kvar eller nåt sånt äckligt.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Spännande sen när de billigare modellerna kommer, vad dom kommer prestera. Se hur länge man behöver vänta...

Visa signatur

Chassi : Node 304 Moderkort : Asrock Z890I Nova CPU : Intel Core Ultra 7 265K RAM : Corsair Vengeance 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 M.2 (1) System Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB M.2 (2) Lagring Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB

Permalänk
Medlem

Ja, 4060 var ju minst 4000kr när den kom ut ny för 2 år sedan med 8gb minne.
Priserna för nya produkter har ju bara gått up, RTX 4060 priserna har gått ner endast för det är en "gammal" modell nu. Jag tvivlar på att ett 5060 kommer kosta "bara" 4000kr. ännu mindre chans om dom slänger på mer VRAM typ 10gb eller 12gb vi kommer snacka 4500kr en hel tusing mer än B580 LE.

Sen är det klart prestandan på ett 5060 kanske är tillräckligt mycket mer för att motivera priset också (prestandaindex) men det återstår att se.

Ja det förstås, nu kostar den under riktpris här Sverige.

Menar att jag tror det finns en chans att 5060 får samma riktpris som 4060 ($299). För 8GB då. Eventuellt så blir det en dyrare 16GB oxå.

Kortet värderas [av kund] inte bara av rasterprestandan, därför de Röda och framförallt de Blå måste ligga lägre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

3050 verkade ju vara ett ok kort, men kommer ihåg 1050 vs 1060 där det skiljde typ 100%.

Problemet med 3050 är att det finns fyra olika kort med det namnet. Tre av dem är för all del snarlika, men det sista som bara har 6GB minne är klart nerkapat (96-bitars minne med samma klocka, och core clock är sänkt för att matcha). Man hade ju kunnat tänka sig att ge det kortet ett annat modelnummer, men inte Nvidia...

Skrivet av sweisdapro:

1060 6GB var mycket bra pris/prestanda, något av det bästa Nvidia har gjort. 1060 3GB (åter ett helt annat kort än 1060 6GB) var något av ett lurendrejeri som var klart sämre än 470/570 men fick samma namn. 2060 i original kostade $349 och var närmast usel pris/prestanda när man betänker hur kortlivat det kortet blev. Däremot blev det naturligtvis mycket bättre efter prissänkningen, och 2060 Super var inte alldeles illa det heller.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

jo dom var ju tjänliga visst men sweet spot var fortfarande xx70, xx50 var ju bara värt om man spela gamla spel eller var nöjd med att spela på Low typ.
xx60 har blivit det nya xx70 då xx70 ny kostar över 6k.
och xx50 är egentligen xx40 (eller till och med xx30) i förklädnad.

Dom har både spridit prestanda-klasserna isär och priserna också på helt skruvade vis... Det som brukade vara ett ok hopp i peng för mer prestanda är ju jättehopp för inte alls mycket prestanda medans låg segment som var nödlösning typ gtx 1050 för 1500kr nu inte finns alls. där finns typ gt 710 kvar eller nåt sånt äckligt.

Det finns en del rimliga skäl för vad de gör. De där billigare korten brukade vara baserade på chip för lågbudget-laptop som ändå skulle kunna spela - specifikt chip som i testningen krävde för hög spänning för att fungera som de skulle. Det gick inte i strömbudgeten (eller kylbudgeten) för en laptop, så dessa halvtrasiga chip sattes i x50-kort och såldes till bra pris istället för att kastas. Idag finns inte den marknaden, eftersom det finns CPUer med helt OK integrerad grafik. Laptoppar med diskret GPU måste idag ha en riktigt hyfsad GPU, de där ursäkterna för en GPU som fanns förr går inte att sälja längre. Detta gör att det inte längre lönar sig att utveckla de där billiga chippen. Speciellt Nvidia fortsätter att sälja riktigt gamla chip där, fast just 710 tror jag har pensionerats (det finns 1010 för bottenskrapet). AMD har en viss business i att sälja chip till embedded-lösningar, tänk pokerspels-automater, och de chipen letar sig ut i GPUer ibland. RX 6400 är ett sånt.

Resten handlar om att Nvidia å ena sidan vill tjäna pengar på de som måste ha "det bästa" och å andra sidan försöker marknadsföra sina kort för att driva uppgraderingar. De vet att de har en massa kunder som sitter på exempelvis 1060, och de vill att de skall köpa ett kort de tjänar bra på. De vet att dessa människor kommer att titta på det senaste x60-kortet, så det måste antingen vara billigt att producera (4060) eller klart dyrare än det gamla kortet (2060, 3060). Det är därför alla kort med nummer under 50 i princip är döda idag - ingen köper sådana kort för att uppgradera en 740 eller nåt sånt. Annars hade man ju kunnat tänka sig att de skulle gjorde om namnsystemet så att det börjar på "5010" och inte blir så mycket "Ti Super" för att skapa mellansteg i överkant, men då rasar hela marknadsföringsidén.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Skrivet av sweisdapro:

Ska du ändå uppgradera en AM4, och spel är syftet, så bör du absolut överväga en X3D variant

Datorn är inte min och den personen jag hjälper med uppgradering har en lite tight budget.

Men jag tror som du säger att tex en Ryzen 7 5700X3D är bättre och att den är värd 1000kr extra, inte minst då den kommer att klara en GPU uppgradering till i framtiden tex ett begagnat 4080kort eller nåt liknade om några år.

Så jag sa att jag kan skänka bort en gammal SSD så slipper han köpa en sån och kan lägga pengarna på en X3D istället, vi ska prova att uppgradera bios på moderkortet i helgen så vi vet innan att denna CPU kommer funka.

Tycker också att det är intressant att 1080 fortfarande är så vanligt och ser att dom flesta skärmarna har den upplösning samt många kommentarer på gpu och CPU så verkar det som att det är vanligt med 4080 kort och 1080 skärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Det finns en del rimliga skäl för vad de gör. De där billigare korten brukade vara baserade på chip för lågbudget-laptop som ändå skulle kunna spela - specifikt chip som i testningen krävde för hög spänning för att fungera som de skulle. Det gick inte i strömbudgeten (eller kylbudgeten) för en laptop, så dessa halvtrasiga chip sattes i x50-kort och såldes till bra pris istället för att kastas. Idag finns inte den marknaden, eftersom det finns CPUer med helt OK integrerad grafik. Laptoppar med diskret GPU måste idag ha en riktigt hyfsad GPU, de där ursäkterna för en GPU som fanns förr går inte att sälja längre. Detta gör att det inte längre lönar sig att utveckla de där billiga chippen. Speciellt Nvidia fortsätter att sälja riktigt gamla chip där, fast just 710 tror jag har pensionerats (det finns 1010 för bottenskrapet). AMD har en viss business i att sälja chip till embedded-lösningar, tänk pokerspels-automater, och de chipen letar sig ut i GPUer ibland. RX 6400 är ett sånt.

Resten handlar om att Nvidia å ena sidan vill tjäna pengar på de som måste ha "det bästa" och å andra sidan försöker marknadsföra sina kort för att driva uppgraderingar. De vet att de har en massa kunder som sitter på exempelvis 1060, och de vill att de skall köpa ett kort de tjänar bra på. De vet att dessa människor kommer att titta på det senaste x60-kortet, så det måste antingen vara billigt att producera (4060) eller klart dyrare än det gamla kortet (2060, 3060). Det är därför alla kort med nummer under 50 i princip är döda idag - ingen köper sådana kort för att uppgradera en 740 eller nåt sånt. Annars hade man ju kunnat tänka sig att de skulle gjorde om namnsystemet så att det börjar på "5010" och inte blir så mycket "Ti Super" för att skapa mellansteg i överkant, men då rasar hela marknadsföringsidén.

Väl skrivet och mycket intressanta tankar.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x, 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Perspektivet kring vad unga har eller kräver för nivå av PC idag har jag dålig koll på men min kommentar gällde mer den generella PC användaren som bryr sig om speldatorer. Där har definitivt folk ökat sina krav i samma takt som hårdvaran har blivit bättre.

Jämfört med när jag fick min första dator för 15 år sedan så är 1080p fortfarande högre. Min skärm var 900p och datorn var väl rätt kass men det dög ju för minecraft och wow. I den åldern bytte man ju intresse hela tiden så det vore ju rätt dumt om man gick all in för en svindyr setup. Nivån har ändå höjts även för unga gamers, det tar ju bara lite längre tid för dem att nå ifatt dagens mellanklassnivå.

Tycker nästan det här ämnet var mer intressant än artikeln i sig.

4 barns farsa här. Jag är gubbe på 42år. "När jag/vi var unga" så var det en helt annan värld. Att bygga min egen dator var en självklarhet. Varken PC eller TV-Spel ansågs mainstream.

Idag ser det annorlunda ut tack och lov. Men till följd av det så "ska det bara fungera". Mina barn är knappt intresserade av datorer egentligen. De vill bara spela spel och kolla youtube. Det ville ju vi med men man var ju tvungen att fippla en del för att få saker att fungera korrekt också.

Realworld exempel på hur det ser ut idag:
Jag till min son: Ladda ned och installera discord. Han: Hur?
Jag till min dotter: Gå in på C: och kolla program files. Hon: Vad är C: och vadå files?

Detta är ju sånt man luskar ut genom att klicka runt och snacka om det med polarna. Eller föräldrarna.

Båda är tweens (samma ålder som jag när jag började) men ingen av dem har någon aning eller intresse för "datornörderi" egentligen. De spelar Minecraft, Roblox och Fortnite. Det bara funkar.

Att bygga en egen burk är bara att glömma.

1080p är det som gäller. Visst jag kan köpa 4k skärmar och gpu för 20k men det är som att kasta pärlor till svin.

Jag tror man underskattar mängden spelare som faktiskt är ungdomar/barn som bor hemma där föräldrarna är dem som är "nördarna".

I mitt fall finns en det dator där jag lägger ner lite krut. Min. De andra 3 datorerna är bestyckade med riktigt fina gamla kort såsom 1060 och vega 56. Alla är såååååå nöjda.

I alla fall. Ingen kritik här. Ville bara flika in.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av modular:

Ja, det är sant ett mellanklass kort kostar ju ca 5-7tkr idag.

Fast vad är ett mellanklasskort idag? För mig är ett RTX 4070 ett högpresterande kort för 1440p gaming som står helt över ett 2080ti i allt utom VRAM som var ett toppkort för ett bra tag sedan.

Fantastisk produkt, fantastisk utveckling - heja.

För mig är ett 4070 inte ett kort du köper till en barndator för Fortnite, Roblox, Minecraft mm när dessa spelar i 1080p.

Men givetvis, ytterst bra med ännu mer konkurrens i marknaden. Men jag ser helt enkelt inte hur ett 4070 kan anses bara vara mellanklass när det snarare är högpresterande kort i mellanklasssegmentet för just 1440p och det är väl just upplösningarna man måste skilja på när man pratar om segment då olika kort

Jag känner snarare att konsumenten har fastnat vid modellbeteckningar (Till Nvidias fördel) och köper ett 4070 i tron om att det är likt ett 970/1070/2070 etc etc när både kortet och target audience för det har utvecklats, konsumenten har bara inte hängt med.

Detta går även att återse på folk som köper brädor till hutlösa priser på AM5 plattformen i tron om att X870 är the shit när majoriteten klarar sig på en A620/B650-bräda.

Edit: Och nu pratar vi ju om köp av nya komponenter. Ta med begagnatmarknaden, lär dig byta ut pastan och ersätta kylkuddarna så får du ett kort som håller 5-10 år till och en bra dator till ugnarna för inga pengar alls.

Bra för både plånboken, miljön och utvecklingen att 1080p till slut dör ut och inte har en plats bland nya kort.

Det stora problemet med allt detta är att det saknas vettigt prissatta instegs- och mellanklasskort. Ta t.ex. RTX 3050; ett instegskort för närmare 2 500 kronor, som med nöd och näppe klarar av dagens AAA-spel vid 1080p (30-45 FPS), om inte inställningarna kompromissas rätt kraftigt. Nästa kliv upp vore RTX 4060 för drygt 3 500 kronor, vilket är lägsta kortet som klarar 1080p@High med åtminstone runt 60 FPS som måltavla i moderna titlar. På AMD-sidan är det rätt likvärdigt, där RX 7600 kostar och presterar snarlikt mot RTX 4060, och där det saknas ett lägre alternativ i 7000-serien.

Det är ovan som får mig intresserad av Arc B580; ett grafikkort som till synes presterar bättre än både RTX 4060 och RX 7600, kommer med 12 GB VRAM och gör det till samma pris. Visst känns det som att kortet är åtminstone ett halvår försent, men för budget-spelaren kan det nog vara det rimligaste alternativet, om prestandan lever upp till läckorna. Jag hoppas i förlängning att Arc B570 drar jämt med RTX 4060 / RX 7600, men till ett par hundralappar mindre, för att fortsatt ge ett alternativ som klarar 60 FPS-målet i 1080p under 3 000 kronor.

Kort sagt spelar det inte någon roll vilken etikett vi sätter; low-, mid-, eller high-end. Eller vad vi konsumenter förknippar en siffra i en given serie med. Faktumet kvarstår att det saknas rimligt prissatta grafikkort för 1080p, och till viss mån instegsnivån av 1440p-spelandet.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < R5 5600 | 16GB 3200 MT/s | RTX 2060 >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

.Det är ovan som får mig intresserad av Arc B580; ett grafikkort som till synes presterar bättre än både RTX 4060 och RX 7600, kommer med 12 GB VRAM och gör det till samma pris. Visst känns det som att kortet är åtminstone ett halvår försent, men för budget-spelaren kan det nog vara det rimligaste alternativet, om prestandan lever upp till läckorna. Jag hoppas i förlängning att Arc B570 drar jämt med RTX 4060 / RX 7600, men till ett par hundralappar mindre, för att fortsatt ge ett alternativ som klarar 60 FPS-målet i 1080p under 3 000 kronor.

Ja, det stora med Battlemage är att de introducerar >8 GB för <$300. Där har de deras stora selling point.

Tog en titt på hur det ser ut på US marknadens lägsta butikspriser just nu:
4060: $290
7600: $250
7600XT: $315

Som då ska ställas mot B570 och B580 riktpriser på $220 och $250.

5060 startar garanterat på 8GB (med ev. en dyrare 16GB variant). Trodde desamma om 8600 men videocardz har satt 192bit/12GB i deras spekulativa spec. De brukar ha koll så eventuellt finns det lite hopp för >8GB från ett lag till.

Permalänk
Medlem

Slog till på ett B580 LE från komplett för 3390kr.
Ska bli kul att bygga en ny burk kring detta!

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem
Skrivet av metalmac:

Slog till på ett B580 LE från komplett för 3390kr.
Ska bli kul att bygga en ny burk kring detta!

Har du leverans tid? Kör lite tester i 1440p i div spel. Kolla drivare etc

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

Har du leverans tid? Kör lite tester i 1440p i div spel. Kolla drivare etc

Enligt komplett.se så fans det 18st i lager när jag la min beställning.
Ser nu att det fortfarande finns 8 kvar i lager av LE kortet.
Misstänker dom kommer gå åt fort när första recensionerna börjar trilla in.
Dom skickar nog kortet i morgon.

Dock så har jag inte någon burk klar att sätta det i ännu, utan ska bygga en.

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)