Säljer ni era gamla diskar?

Permalänk
Medlem

Säljer ni era gamla diskar?

städade hemma och hittade 2 gamla NASar samt externa 3.5 usb diskar från gammalt. 8 diskar från 0,5 till 2tb each. Brukar ni sälja diskar? isåfall kör ni secure erase med massa överskrivningar innan? känns så mycket jobb att jag vurderar ta hammaren och slänga på ÅVC bara.

Rubrik smått justerad. // MOD
Permalänk
Medlem

Jag använder äldre diskar till backup, Det skadar inte att många kopior på sådant som är viktigt att ha kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrSwizz:

Jag använder äldre diskar till backup, Det skadar inte att många kopior på sådant som är viktigt att ha kvar.

tenkte så för men nu pallar jag inte usb2 speeds och gamla NASar. så köpte ett gäng 2TB ssder för backups

Permalänk

Langat alla, vissa körde jag secure erase som haft personliga saker på medans andra pajade jag bara datakablarna utanpå disken. Går såklart att löda och laga för den händiga men hade inget viktigt/känsligt på dom ändå.

Permalänk
Skrivet av DrSwizz:

Samma här, en på landställe + några hemma, bra om huset brinner ner

Permalänk
Medlem

Vi hade nyligen återvinning av elektronikskrot i jobbet (de kommer och dumpar en stor rosklåda och sen hämtar och förstör och återvinner i mån av möjlighet råvara och ger intyg för detta) så medans vi passade på att dumpa en del diskar från jobbet också så passade jag på att ta hemifrån bl.a. mina äldsta diskar, typ 3st Maxtor 300GB, 2st Samsung 500GB, nån 320GB och 1st Samsung 1.5TB. Lämnade kvar ännu en 3TB och 4TB disk som backup då de alla funkar nog bra ännu, mera fråga om att jag byter ut mina diskar efter ca 7 år av drift oberoende om de funkar prima eller ej.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Om de inte behövs som reserv och jag inte kan sätta dem i datorer åt vänner eller familj så formaterar jag beroende på humör(om de är nåbara), bränner kretskortet och kastar dem i elektronikskrot.
Är någon nyfiken nog att få gräva fram ett nytt kretskort/flytta plattor och återbygga datan därifrån så... Kan inte ta ekan ut på havet med varje disk, blir ohållbart.

Permalänk

Det jag förvarar på mina hårddiskar finns fritt tillgängligt på nätet. Så egentligen vore det inte några konstigheter att sälja dem till vem som helst utan att ens behöva tömma dem innan.

Problemet är dock att jag använder diskarna tills de slutar fungera. Inte så många som vill köpa trasiga hårddiskar.

Permalänk

När de är så pass dåliga så de inte äns duger till random skit disk längre så brukar de hamna i kartongen med lerduvor å så slungar vi den ett par gånger i lerduvekastaren tills den har tillräckligt många hål sen går den till tippen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Hedersmedlem

Brukar inte få hårddiskar över. I regel är de i en av två stater: i användning eller defekt.
Har väl en gammal 2.5"-disk i förrådet som jag behållit sedan jag gjorde mig av en datorn som använde den, men det är nog det enda. Samt en gammal 2 TB som jag tar backup till en gång per månad, och är urkopplad resten av tiden. (Har massor med backups till andra ställen, den där är mest en bonus för att disken blev över och faktiskt fungerar.)
Så i regel demonterar jag diskar när jag slutar använda dem, för att de inte är att lita på längre.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Om en disk är så gammal och/eller liten att jag inte har någon användning för den, så räknar jag med att ingen annan heller är intresserad av den - och i alla fall inte är villig att betala tillräckligt mycket för den för att det skall vara värt besväret att sälja.

Så gamla diskar går till återvinningen. Fanns det mot förmodan något hemligt på dem, så är det högst troligt inte relevant längre.

Permalänk
Medlem

Nej, används till backup eller om de är defekta så samlas det på hög.

Visa signatur

ASRock X570 PG Velocita | AMD Ryzen™ 7 5800X | Kingston FURY Renegade 64 GB
Red Devil AMD Radeon™ RX 6950 XT 16GB | CREATIVE Sound BlasterX AE-5 Plus
Phanteks Enthoo Pro Tempered Glass | Phanteks Glacier One 420D30
MOUNTAIN Everest Max | Glorious Mako Ultralight
Roccat Kone XP | Roccat Apuri Raw

Permalänk

Jag har sålt en del diskar på Tradera, intresset har varit ganska stort (diskarna har varit ett par TB), när samlingen här hemma börjat ta för mycket plats.
Jag har nöjt med mig med en formattering (via Windows), dock ej snabb, för att rensa dem.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 16 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem

Kör dom tills dom går sönder och sen åker dom i hydralpressen och sedan i elektronikåtervinningen.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Vad har ni på era diskar egentligen? De med privata foton på kanske det skulle kännas bra i magen att skriva över ordentligt innan jag släppte iväg, men jag tror inte heller någon är särskilt intresserad av mina familjebilder. I övrigt är det väl bara att formatera normalt.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem

De brukar hamna i lite olika testprojekt där det inte är hela världen om de rasar.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem

Några rediga slag med hammare och sen ner i metallåtervinningskärlet brukar räcka.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Mina gamla ligger på hög och sen har jag sönder dem fysiskt innan jag lämnar dem på en återvinningscentral i olika kärl/högar.

Visa signatur

Programmerar och spelar (inte samtidigt)

Permalänk
Medlem

Tog min gamla nvme disk och slängde ner i en sån här, nu har man en snabb 512gb usb disk
https://www.amazon.se/dp/B0BGS3NZ4C?ref=ppx_yo2ov_dt_b_fed_as...
Kan jag rekommendera

Permalänk
Medlem

Orkar inte sälja till jobbiga människor. Folk har så märkliga krav. Så det blev tippen förra veckan.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Lämnar in på återbruk så någon annan får köpa de billigt.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 9900X - Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6000MHz cl30 - Sapphire 7900xtx Nitro+ - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk

Jag tycker vissa går till överdrift när de lägger ner så mycket tid på att demontera musmattor, kontorsstolar, arbetsbelysning och liknande innan de slänger dem. När det gäller hdd/sdd så för vanligt folk varför finns ingen shredder? Man kan faktisk skada sig att demontera hdds.

Permalänk
Medlem

Lägger dem på hög? Eller ja, nästan. Har en hylla med avdankande hårddiskar och backup diskar i hårddiskfodral.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Extreme | G.Skill Trident Z Royal, 4x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti OC Edition 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Seagate FireCuda 520 2TB, Seagate FireCuda 530 2TB, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair H1500i | XG27AQM|

Permalänk
Medlem

Jag lägger den i högen med andra trasiga diskar.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

lägger dom i backar med offline backups, dom som pajar helt skruvar man upp och fuckar huvudet och skivorna lite och lägger i en annan back.

Permalänk
Medlem

Jag har tagit ut alla skivorna ur mina mekaniska diskar mindre än 2 TB, samt de trasiga. Tänker skapa ett fågelskrämma-projekt på landet! Eller något skoj som dinglar i pergolan 😊 Blev ett 20-tal skivor! Sorterade resterande delar till återvinning!

Permalänk
Medlem

Har jag plats att ansluta så kör jag på o använder dom.

Sist använde jag dom till o fixa en pc #2 istället.

Visa signatur

MB: Gigabyte B650 Aorus Elite V2 | CPU: Ryzen 5, 7600X
GPU: AMD Asus TUF 7800 XT | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: Teamgroup T-Create - 6000mhz 38-38-38-78

Permalänk
Medlem

In i servern där det finns mycket plats att hänga på lagring.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

WS: z790 ProArt + 13900K + 4080 + 2x32GB 6400 MT/s + 19 TB NVME. Bambu labs.
Server: Klassiskt PC-V2000 med skapligt mycket SSD (ca 33 + 57 TB) och dual 10G.

Permalänk
Medlem

Säljer eller ger bort efter några vändor med killdisk, alla diskar jag gjort mig av med har dessutom varit krypterade

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Orkar inte sälja till jobbiga människor. Folk har så märkliga krav. Så det blev tippen förra veckan.

Vadå för krav? Är det så att du brukar svara dörren naken och de tycker att du borde ha kläder på dig?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?