Snabbkoll: Kan du tänka dig att köpa färdigbyggd dator?

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig kunna tänka mig en "oem" dator men custom byggd dator som någon annan har byggt med kvalité komponenter kan jag tänka mig så länge det är billigare en bygga själv.
Dock så har inte köpt en ny dator sedan 2015 uppgradera bara min befintliga vid behov tycker det fungera hur bra som helst.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem

Jag vill säga egenbyggd men idag har jag två barn, heltidsjobb och ingen energi. Jag köpte en begagnad färdigburk - och är nöjd så.

Permalänk
Medlem

Jag vill helst bygga allt själv.
Jag tycker inte att färdigbyggda är särskilt bra deals till att börja med, undantaget är de som man själv har valt ut delarna till.

Permalänk
Skrivet av pg0n:

Jag vill helst bygga allt själv.
Jag tycker inte att färdigbyggda är särskilt bra deals till att börja med, undantaget är de som man själv har valt ut delarna till.

Nej. Ska man köra färdigbyggda måste man välja delarna själv. Ibland är det sjuka prispåslag.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3285mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem

Självklart bygger jag själv, det är ju halva nöjet för attan.

På jobbet har det hänt att jag varit lat och låtit något företag bygga, men då har jag alltid valt ut samtliga komponenter, här körs inte på någon annans sketna rekommendationer.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Skulle aldrig kunna tänka mig en "oem" dator men custom byggd dator som någon annan har byggt med kvalité komponenter kan jag tänka mig så länge det är billigare en bygga själv.

Var av samma uppfattning tidigare, men det ändrades när jag arbetade mer med sådana och de även började bli hyfsade (från runt -13).
Inte minst i det mindre formatet, runt 1L.

Gäller det speldator och inte minst för eget bruk är det ingen tvekan att jag skulle bygga den själv, men dator för övrig användning funkar utmärkt med en bättre OEM-dator. Det är ju en viss skillnad i nivå mellan konsumentmaskiner och de riktade till företag. Dessa kan ofta fås tag på till bra pris.
Sen är det ju sällan något som hindrar att man uppgraderar/ändrar vissa bitar.

Permalänk
Medlem

Den enda färdigbyggda datorn jag har är Steam Deck.

Permalänk

Alltid byggd ihop mina egna datorer men som några sagt tidigare, när man blir äldre inte lika kul längre. "Färdig byggd" dator när man själv väljer delarna och företaget som tex. Inets monteringstjänst monterar ihop den, absolut! Ska faktiskt fixa en nu under våren 2025 via Inet.

Permalänk
Medlem

Jag föredrar att bygga själv, det ingår liksom att välja ut komponenter och sedan sätta ihop grejerna.

Men nu är förstås frågan inte vad man föredrar utan vad man kan tänka sig...
Och jag kan absolut tänka mig att köpa färdigbyggt, särskilt om det är byggt med standardkomponenter så att det går att jobba med i efterhand.

Och om det gäller att man valt komponenterna själv och köper till montering så känns det inte alls som ett så tokigt val. Själva monteringen är nog bland det första jag skulle välja bort i läget att det inte alls passar sig att göra saker själv.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Hittade jag ett bra och för komponenterna välfungerande uppsättning till rätt pris när det väl är dags att uppgradera så skulle jag kunna tänka mig ett färdigbygge. Annars bygger jag hellre själv, där JAG kan välja vad som ska få kosta och vad man kan snika på ifall ekonomin inte håller med.
Att låta någon annan locka med några flashiga komponenter för att sedan snåla in lite här och där för att ett paket ska se bättre ut än vad det är suktar inte särskilt mycket.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

Jag har ändrat mig lite där på senare år. Har byggt varenda burk själv i alla år, och tycker det är en rolig del av processen, men sist tog det sån himla tid och blev lite krångligt, så jag tänkte att jag inte är helt omöjlig när det gäller att låta t.ex. Inet bygga burken åt mig. Däremot vet jag innerst inne att det aldrig kommer ske pga:

1. Jag utgår alltid från det jag redan har, och uppgraderar i omgångar. Men det blir ju aldrig en hel dator vid ett tillfälle.

2. Jag jämför alla komponenter mot varandra och köper där det är billigast. Sällan jag köper allt från en butik. Tror inte t.ex. Inet vill montera ihop Mobo och Processor från webhallen, PSU från Komplett, och Chassi, GPU, och RAM från Inet liksom.

Precis, känner också mer och mer att det vore skönt att slippa lägga minst en heldag på att fixa allting när man bara kan packa upp en ny dator och köra. Men jag har också en Theseusdator, så det är svårt att avgöra när man ska slå till och byta ut allting på samma gång.

Dock tror jag att nästa dator kan bli en färdigbyggd eftersom jag ändå måste byta ut i princip allt på samma gång:

Ny CPU
Nytt moderkort, AM4 till AM5 (eller AM6 eller kanske Intel...vem vet)
DDR4 till DDR5
Nytt grafikkort
Ny NVMe SSD
Chassit från 2013 börjar bli lite omodernt och ser lite allmänt slitet ut
Nätagget börjar bli lite gammalt

Visst blir det lite dyrare om man köper allt från samma butik, men jag tror de har räknat med det när de satt priset för att bygga ihop datorn så pass lågt. Butiken tjänar på att man köper alla komponenter från dem.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Riktig dator: nej
Minidator (dvs mobil eller surfplatta): inte nåt val annat än att köpa färdigbyggd

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Det ska till att vara väldigt prisvärt för att jag ska köpa färdigbyggt.

Permalänk
Medlem

Om det handlar om billigaste skräpsegmentet färdigbyggd stormarknadsdator, där det är svårt att köpa komponenterna lika billigt som hela bygget kostar inklusive Windows, visst... men inte plocka ut komponenter och låta någon annan bygga.

Det finns flera skäl.

Personligen litar jag inte på emballeringen, för oavsett s.k. stötsäkert emballare/skumfylld påse (typ InstaPak) så kommer en del av stötarna under transporten att tas upp av fästena på moderkortet, kontaktstycken osv.

Det är också p.g.a. kvalitén och utseende på bygget. För runt tusenlappen blir det 3-4 timmar för ett vitt jobb att bygga ihop, installera och testa datorn, och även om man kan speeda upp det genom att göra det många gånger och ha olika arbetsytor och riggar färdiga så kommer det ofelbart bli så att den som bygger i princip öser ner komponenterna med skyffel och monterar med skruvdragare.

Det finns inte heller någon datorbyggarfunktion (typ Inet) som har en i närheten av fungerande lista över vad som faktiskt passar ihop. När konfiguratorn inte låter en lägga till grejer som t.ex. snabbare minnen (trots att dessa finns på QVL) blir det uppenbart att det är avsett för komponentkombinationer enligt principen lägsta gemensamma nämnare. Förstår dock att det blir ogörligt att kolla vilka tillbehör som mekaniskt passar i alla tänkbara varianter av chassin, och att det behöver finnas begränsningar för att minska ner oavlönat merjobb att kontakta presumtiva kunder som bara är i beställningsfasen.

Jag har full förståelse för att många inte kan bygga själva och att det inte finns så många bra alternativ om man inte ska låsa in sig med proprietära skräpkomponenter i en stormarknadsdator, men som kunnig och erfaren byggare så skulle det inte kännas bra att ta av locket på en dator och se en sallad av kablar och lätt sönderdragna skruvskallar.

EDIT: Synd för övrigt att forumet saknar en forumdel där man kan posta sina datorbyggen @Enviro.

Permalänk
Medlem

Två olika anledningar att välja färdigbyggd dator före egenbyggd.

Massiv rabatt (minst 15% på hela bygget) och den motsvarar precis det man själv hade valt, dvs du får den för 30 000kr istället för typ 35 000kr.

Ett dyrt custombygge man (läs: jag) inte kunnat göra själv, med custom vattenkylning och annat. Om man skulle vinna stort på tipset någon helg och plöja ner 50 000kr för ett sjukt bygge liksom.

Är det ett standardbygge gör jag det själv 10 av 10 gånger. Dels skräddarsys varje komponent av mina egna preferenser och dels är det ju kul att läsa på och kolla upp allt innan å att bygga ihop allt.

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 2 x 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE - LAPTOP - MacBook Air M2 (2022)

Permalänk
Medlem

Egenbyggd/hemmabyggd/hemkokt. Alltid 👍😉

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D - Moderkort: ASUS ProArt B650-Creator - CPU: AMD Ryzen 7800X3D - CPU-kylning: EK-AIO Elite 360 D-RGB - GPU: ASUS Prime, RTX 4070 Super. Minnen: Kingston Fury Beast 32GB @ 6000 MT/s - Lagring: Kingston Fury Renegade 2 TB. PSU: Corsair RM750e

Permalänk
Medlem

Jag betalar alltid för bygget och garantin man får för det. Aldrig egenbyggt, endast enstaka komponenter, men har börjat att dra mig för att göra även det. Jag vill att allt ska ingå i garantin så att jag bara kan skicka tillbaka rubbet om det skulle krångla.

Permalänk

Är väl bärbar som blir köpt färdigbyggd 😋 annars bygger jag alltid själv . Är det som är kul att sitta o välja prylar,kolla tester och sen bygga ihop allt🙂 hade byggt mer ifall ekonomin hade tillåtit 😁

Visa signatur

Asus rog crosshair VII Hero x470. AMD 5800x Be quiet dark rock pro 4 cpu kylare. Corsair 3600mhz minne 32gig. Asus tuf 3080 oc grafikkort plus några ssd och mekaniska hårddiskar. Be quiet pure base 500DX vit datorlåda. En samsung G7 32 curved 240hz skärm plus en samsung 24 tum 60hz. Epos hörlurförstärkare. Epos H6pro closed hörlurar. Asus ROG mus och tangentbord

Permalänk
Medlem

Jag köpte min senaste färdigbyggda stationära dator 1994. Alla därefter har kanske inte blivit kalasbra men jag har lärt mig en del!

Visa signatur

NES.

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör

Jag kan absolut tänka mig att köpa en färdigbyggd, men föredrar nog ändå en egenbyggt

Permalänk
Medlem

Haft både färdigbyggda, hemmabyggda och ombyggda. Bäst kvalitet och valfrihet får man ju genom hemmabyggda, men samtidigt finns det många kompakta nischade system (NUC etc) som bara går att få tag i som färdigbyggda.

Permalänk
Medlem

Bygger helst själv. Oftast blir det lite billigare. Men framför allt så får jag dom komponenter som jag själv vill ha. Visst, man kan välja att låta Inet eller nån annan som erbjuder byggtjänster bygga burken åt en, mot en kostnad. Det är väl det alternativet jag skulle välja om jag inte kunde/ville bygga själv. Färdigbyggda datorer har en tendens att vara onödigt dyra för vad man får (finns givetvis undantag) och det är oftast någon/några komponenter som man inte vill ha ihop med varandra.

Permalänk
Redaktion
Chefredaktör
Skrivet av Sveklockarn:

Om det handlar om billigaste skräpsegmentet färdigbyggd stormarknadsdator, där det är svårt att köpa komponenterna lika billigt som hela bygget kostar inklusive Windows, visst... men inte plocka ut komponenter och låta någon annan bygga.

Det finns flera skäl.

Personligen litar jag inte på emballeringen, för oavsett s.k. stötsäkert emballare/skumfylld påse (typ InstaPak) så kommer en del av stötarna under transporten att tas upp av fästena på moderkortet, kontaktstycken osv.

Det är också p.g.a. kvalitén och utseende på bygget. För runt tusenlappen blir det 3-4 timmar för ett vitt jobb att bygga ihop, installera och testa datorn, och även om man kan speeda upp det genom att göra det många gånger och ha olika arbetsytor och riggar färdiga så kommer det ofelbart bli så att den som bygger i princip öser ner komponenterna med skyffel och monterar med skruvdragare.

Det finns inte heller någon datorbyggarfunktion (typ Inet) som har en i närheten av fungerande lista över vad som faktiskt passar ihop. När konfiguratorn inte låter en lägga till grejer som t.ex. snabbare minnen (trots att dessa finns på QVL) blir det uppenbart att det är avsett för komponentkombinationer enligt principen lägsta gemensamma nämnare. Förstår dock att det blir ogörligt att kolla vilka tillbehör som mekaniskt passar i alla tänkbara varianter av chassin, och att det behöver finnas begränsningar för att minska ner oavlönat merjobb att kontakta presumtiva kunder som bara är i beställningsfasen.

Jag har full förståelse för att många inte kan bygga själva och att det inte finns så många bra alternativ om man inte ska låsa in sig med proprietära skräpkomponenter i en stormarknadsdator, men som kunnig och erfaren byggare så skulle det inte kännas bra att ta av locket på en dator och se en sallad av kablar och lätt sönderdragna skruvskallar.

EDIT: Synd för övrigt att forumet saknar en forumdel där man kan posta sina datorbyggen @Enviro.

Du menar https://www.sweclockers.com/gallerihttps://www.sweclockers.com/galleri? Eller Modifikationer och egna konstruktioner? Skulle säga att datorbyggen passar på båda ställena.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Jag tänker kanske något mer casual som inte är så uppfordrande som att det måste vara moddat/egenkonstruerat. En forumdel som mer har syftet att man kan få lite mer praktisk input eller diskutera praktiska aspekter av byggandet, där inget bygge är för fult. 🙃

Permalänk

Jag kan absolut tänka mig färdigbyggda men då får man betala för arbetet och då tror jag även att som säljare att man får putta in lite andra deals om det ska konkurrera med egenbyggda.

Permalänk
Medlem

Som yngre köpte man ju färdiga saker som C64, Amiga osv. Men sedan PC så har jag byggt eget nästan hela tiden.
Men jag skulle helt klart kunna tänka mig att köpa tex en Mac Mini eller annar liknande "färdigbygt" dator.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Both, both is good!

Permalänk
Medlem

Gillar tanken på att bygga själv och då även spara pengar.
Men känner inte att jag är så rik att jag kan vaska tiotusentals kronor som det kommer att bli frågan om rubbet sedan inte startar.
Så då är det ändå värt att betala en hel del för säkerheten, tycker jag.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk
Medlem

Jag har alltid gjort egen byggd men jag är så satans trött på det där så det får bli helt färdiga produkter hädanefter.
Det gör inte om det står någon ung teknik kåt spoling och mekar ihop datorn. Bara jag slipper göra det så är allt finemang.
Kompatibilitets checka hårdvaran också.. nä fyfan vad drygt!

Permalänk
Medlem

Har sedan sent 90-tal alltid byggt mina egna burkar, men blev under pandemien/scalpereran tvungen att köpa färdigbyggt för att ens kunna få ihop en komplett burk, då det var dags att uppgradera min "gamla" 8700k/Strix 1080ti burk (vilken 16-årige sonen fick ärva och fortfarande är nöjd med, konstigt nog).
Det blev en Inet Taurus (x570 strix/5900x/Tuf 3080ti) vilken var välbyggd förutom att de snålat med fläktarna som var ganska högljudda (bytte ut alla fläktar till noctua, plus satte i några fler). Den har tuffat på fram till nu då 9800x3d kom, så då blev det ny burk igen, hemmabyggd såklart