Säljer ni era gamla diskar?

Permalänk
Medlem

Om hårddisken/SSD'n är okej, då går den antingen i arv till en bekant, eller om behovet finnes till egen backup av det viktigaste, alternativt offline lagring.

Normalt så används hårddiskar/SSD'er hos mg tills dom antingen blivit gamla/slitna och närmar sig gränsen till obrukbar, går sönder, eller att det behövs mer lagringsutrymme.

När det är dax för soptippen så sker antingen överskrivning i flera (+7 ggr) pass, om det är omöjligt, då tar jag fram hammaren...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Är dom så pass små att det inte är till någon användning så samlas dom på hög tills man orkar köra borren igenom dom och sen till elektronikåtervinning.
Att sälja sånt "smått" tar mer tid & energi än vad det är värt i mina ögon.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thesutex:

... ta hammaren och slänga på ÅVC ...

Så gör jag.

Permalänk
Medlem

Brukar använda överblivna HDD/SSD som extern backup, i retro-maskiner eller ge till behövande i min närhet.

Permalänk
Medlem

Hur mycket diskar köper folk egentligen? Tror alla SSD:er jag någonsin köpt förutom en fortfarande fungerar. Är de sönder så slänger man annars brukar det mest vara så att man skaffar fler och fler.

Permalänk
Medlem

Wipear/formaterar, samt krossar med en hammare, har jag en stark magnet tillgänglig drar jag den över kretsar & ev. skivor.
Foliehatt på och hammare i högsta hugg helt enkelt, här ska det inte gå att återskapa.

Glömde att jag såklart återvinner dem i elskroten när jag är klar med dem.

förtydligande
Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

Vad har ni på era diskar egentligen? De med privata foton på kanske det skulle kännas bra i magen att skriva över ordentligt innan jag släppte iväg, men jag tror inte heller någon är särskilt intresserad av mina familjebilder. I övrigt är det väl bara att formatera normalt.

Med åren så tappar man liksom kollen på allt junk man har sparat.
Jag vill helt enkelt inte att någon ska peta i mina privata saker. Mina anteckningar, screenshots, foton, videos, savegames, mail etc. etc., har ingen annan än jag att göra med, om jag inte väljer att aktivt dela dom.
Men visst, du har ju rätt i att ingen skulle nog vara intresserad. Det känns bara olustigt. Som om man skulle ställa upp ytterdörren och bara låta vem som helst klampa in närsomhelst.

All lagring som jag någonsin gjort mig av med (vi snackar t.o.m. 5¼" floppys) ser jag till att förstöra innan jag lämnar till återvinning.

När jag drar ut lådan brevid mig och tittar på två av dom minsta diskarna så ser jag att dom är tillverkade 1998 och är på 3250 MB.
Det sitter en lapp på den ena: "Tömd 1/4-12" Vilket antyder att jag inte använt just den disken sen dess

Man kan dock aldrig få för mycket lagring/förvaring. Jag är alltid intresserad av billiga (helst externa 2.5") 4+TB diskar.

Visa signatur

Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta.- Svante Grundberg och Björn Wallde.
If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be. - Caron Keating.

· i5 4670K · 32GB · GTX1060 6GB ·

Permalänk
Medlem

Brukar skänka bort dem. I några fall har jag raderat diskarna och därefter borrat ett par hål rakt igenom för att därefter slänga dem.

/ B

Permalänk
Sötast

Jag har ett tiotal 2TB diskar som ligger och väntar på bättre tider samt 6 st SSD på 256-512GB

Alla HDD är heavily used enterprise och SSD är mixed bag.
Rimligtvis så kommer jag att behöva utöka ZFS lagring i framtiden och då hoppas jag på att de gamla 2TB diskarna kan slås ihopa och användas som temporärt hem för ZFS datan för att kunna skapa en större array. All faktisk data jag lagrar är och förblir på SSD lagring.

Ett par diskar har skänkts bort till bättre behövande, men i övrigt så får de leva kvar tills de är antingen defekta eller för små för att kunna utföra någon form av arbete.
Har väl 3 servrar servrar som egentligen bara står och tar plats också, men det finns alltid en risk att något kan användas till ett projekt framöver

Permalänk
Medlem
Skrivet av dan@work:

Med åren så tappar man liksom kollen på allt junk man har sparat.
Jag vill helt enkelt inte att någon ska peta i mina privata saker. Mina anteckningar, screenshots, foton, videos, savegames, mail etc. etc., har ingen annan än jag att göra med, om jag inte väljer att aktivt dela dom.
Men visst, du har ju rätt i att ingen skulle nog vara intresserad. Det känns bara olustigt. Som om man skulle ställa upp ytterdörren och bara låta vem som helst klampa in närsomhelst.

Det var mer att flera håller på och borrar sönder diskarna. Det är ju bara att skriva över hela disken så kan man släppa iväg den utan problem om man inte jobbar med för riket känsliga uppgifter, och även då är det ju högst osannolikt att någon skulle få ut något från disken.

Jag har egentligen inte heller problemet, mina diskar blir kvar tills de är ganska ointressant att sälja eller skänka. Sen hamnar de i karantän i en låda eftersom jag tänker att jag kanske glömt att flytta med något och kommer att komma på det om ett par månader. Sen glöms de bort och blir kvar i den lådan. 🙂

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem

Kör med ”slänga in dem i en låda och glömma att de existerar”-metoden. Känns meningslöst att ens försöka sälja dem.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem

Tar inga risker eftersom det kan finnas filer från mitt frilansjobbande på diskarna och jag har skrivit på sekretessavtal …
Jag plockar ur skivorna och fragmenterar dem med hjälp av en bultsax!

Permalänk
Medlem

Alla gamla delar brukar åka in i byggen åt ynglingarna i släkten. Alltid uppskattat, även om det är någon generation gammalt. Småglinen kan ju spela sina spel ändå. Syrrans yngsta grabb ville ha en speldator nyligen så då åkte båda mina "gamla" 500gb SSDs in i den burken.

Visa signatur

Spel/multimedia burk: ASUS Prime B660-Plus D4. PNY CS2140 M.2 NVMe Gen 4 500GB. Kingston Fury 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz. Intel Core i3 12100F 3.3 GHz 12MB. DeepCool AG400. PowerColor Radeon RX 6600 8GB Fighter. DeepCool PK650D 650W. Kolink Observatory HF Mesh. Skärm: Samsung 65" Q77C 4K QLED. Ljud: Yamaha 5.1 förstärkare. XTZ 93:22 frontar, Eltax Monitor III bak. Audio Technica ATH-M50x

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU TBA | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Återanvänder, men uppgraderar så sällan att jag ofta köper helt nytt. Skrotar eller behåller mina gamla diskar, känns inte tryggt att sälja det vidare till någon.

Permalänk
Medlem

Nästan aldrig köpt så många hårddiskar att det blivit några över som jag måste hantera, sällan fyllt alla platser i någon dator, åtminstone inte förrän nu.

I min nuvarande primära dator är har jag lyckats klämma in så många gamla små SSD:er att jag har fått slut på sata-uttag, skulle jag köpa en ny nu behöver jag plocka ut en befintlig SSD (om jag inte köper ett expansionskort med fler SATA-uttag) men när/om det inträffar kommer jag bara ta den som blir över flytta över den till en annan dator.

Permalänk
Medlem

Gamla SSD:s får sitta kvar i datorn. Har 6 st. SATA SSD:s från 240 - 2 TB i nuvarande dator. De duger fortfarande utmärkt som t.ex. Steam-bibliotek.

När det gäller HDD's blir det sällan några över då de oftast byts ut p.g.a. de kraschat och slängs. Har dock ett par stycken i en låda någonstans.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Ett tips att göra med gamla SSD:er är att köpa externt skal så man kan använd dom som extern disk/usb minne. M2 diskar blir som ett större usb-minne då skalen naturligt blir mer slimmade. 3.5” diskar kan man såklart också göra det med men det blir så klumpiga klossar.

Permalänk
Medlem

Secure Erase + verifiering, sedan antingen främst eget återbruk, eller försäljning (sällan, ids inte), skänkande till vän eller bekant eller i sista hand skänkande till second hand-verksamhet.

Det är enbart och endast om den inte fungerar, och jag inte kan få liv i den, som jag dräper den mekaniskt (skruvar exempelvis isär hårddiskar och ser till så att skivorna inuti inte kan läsas) och kastar sedan hos ÅVC. Det har bara hänt ett fåtal gånger.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Jag använder de till backup och OS testing.

Permalänk
Medlem

Återanvänder främst själv.
Men har ett antal år använt FDE på typ allt, just för att minska problemen med hur saker kan användas.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Återanvänder eller ger bort, Kan ha sålt nån också.

Tom windows har ju inbyggt säkrare formatering med /P
"P:<count> Zero every sector on the volume. After that, the volume will be overwritten count times using a different random number each time. If count is zero, no other overwrites are made after zeroing every sector. This switch is ignored when /Q is specified."

https://learn.microsoft.com/en-us/windows-server/administrati...

SSDer har ju ofta secure erase via UEFI/egen mjukvara

Permalänk
Medlem

Mitt förra chassi hade plats för 10 diskar, så bara lade till dem när jag köpte nya. 2 1TB HDD från ~2007 är de äldsta, som sedan fick sällskap av 3 SSD, 256GB, 512GB och 1TB.
Mitt nya chassi kan bara husera 4 (+2 M2 på modermodemet), men jag har även en laptop som hade HDD, så satte in 512GB SSDn i den istället.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk

Jag noterar hur duktiga många är med att tömma sina diskar ordentligt innan de ev skickas vidare. Är det ens möjligt att återskapa data (för en normal medel-Svensson) från en regelrätt formatterad hårddisk?

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte B760 Gaming X | CPU: Intel Core i7 14700 2.1 GHz 61MB | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 4800MHz CL40 Vengean | Grafikkort: ASUS Dual GeForce RTX 4060 EVO 8GB OC | Chassi: be quiet! Pure Base 600 Silver | PSU: Corsair RM750e ATX 3.0 750W V3 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 16 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av oRBIT2002:

Jag noterar hur duktiga många är med att tömma sina diskar ordentligt innan de ev skickas vidare. Är det ens möjligt att återskapa data (för en normal medel-Svensson) från en regelrätt formatterad hårddisk?

Det beror på definitionen på "regelrätt"
Om man typ går till Diskhantering i Windows och formaterar så är det som standard en snabbformatering som tar några sekunder. Då är det enkelt för vem som helst att återskapa data med fritt tillgänglig mjukvara.

Om man bockar ur snabbformatering och skriver över hela disken (vilket tar ett antal timmar för en större disk, 8 TB kan nog ta en 12-16 timmar) så blir det istället väldigt svårt om inte omöjligt att återskapa något.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk

Jo jag skulle ju aldrig sälja en disk till en främling när man snabbformatterat direkt.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte B760 Gaming X | CPU: Intel Core i7 14700 2.1 GHz 61MB | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 4800MHz CL40 Vengean | Grafikkort: ASUS Dual GeForce RTX 4060 EVO 8GB OC | Chassi: be quiet! Pure Base 600 Silver | PSU: Corsair RM750e ATX 3.0 750W V3 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 16 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem

Många verktygsprogram har funktioner för att radera hårddiskar på säkra sätt men det kan, som påpekats ovan, ta lååång tid.
Funktionen finns även i vissa program för säkerhetskopiering, till exempel Acronis True Image.

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Återanvänder eller ger bort, Kan ha sålt nån också.

Tom windows har ju inbyggt säkrare formatering med /P
"P:<count> Zero every sector on the volume. After that, the volume will be overwritten count times using a different random number each time. If count is zero, no other overwrites are made after zeroing every sector. This switch is ignored when /Q is specified."

https://learn.microsoft.com/en-us/windows-server/administrati...

SSDer har ju ofta secure erase via UEFI/egen mjukvara

Tror knappt jag använt format-kommandot i Windows sedan 9x-tiden. Känns som man använder diskpart mer än format nu. Roligt att se att format fortfarande har en funktion.
Om man funderar på hur många gånger man bör skriva disken så finns det inga bevis som styrker att man behöver göra det mer än en gång, så det är bäst att göra det 35 gånger; Gutmann method

Permalänk

Vissa diskar flyttar jag oftast till den nya datorn, alternativt att jag flyttar de till en snabbare disk. De gamla kan användas som "reserv". Eftersom vissa kan "rota" i formaterade diskar och "hitta" saker som man inte vill att andra ska se, så lägger jag de på hög och eventuellt lägger en stor spik på de och slänger de. Vet inte än dock... Men jag har ex antal diskar som ligger i mina gömmor och skräpar här och där. Men i det stora hela så försöker jag återanvända dessa till nya datorer om jag uppdaterar/uppgraderar/köper nytt. Har svårt att veta hur mycket en disk är värd när den är gammal. Framförallt när det gäller rörliga delar i disken (ingen SSD-disk). Därför behåller jag diskar och eventuellt använder de som backups eller nått. Jättebra när man inser potentialen av extra utrymme, även om den kan vara långsam eller nått...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donkeeman:

Vissa diskar flyttar jag oftast till den nya datorn, alternativt att jag flyttar de till en snabbare disk. De gamla kan användas som "reserv". Eftersom vissa kan "rota" i formaterade diskar och "hitta" saker som man inte vill att andra ska se, så lägger jag de på hög och eventuellt lägger en stor spik på de och slänger de. Vet inte än dock... Men jag har ex antal diskar som ligger i mina gömmor och skräpar här och där. Men i det stora hela så försöker jag återanvända dessa till nya datorer om jag uppdaterar/uppgraderar/köper nytt. Har svårt att veta hur mycket en disk är värd när den är gammal. Framförallt när det gäller rörliga delar i disken (ingen SSD-disk). Därför behåller jag diskar och eventuellt använder de som backups eller nått. Jättebra när man inser potentialen av extra utrymme, även om den kan vara långsam eller nått...

En del 2,5-tums hårddiskar har skivor av glas och är därför enkla att förstöra. Öppna bara disken, lägg den i en större fryspåse (för att slippa få glassplitter överallt), stick in en större skruvmejsel i påsen och bänd till!