Vi som väntar på Intel Arc B580

Permalänk
Medlem

Vi som väntar på Intel Arc B580

Jag har nu fått bekräftelse på att mitt nya Intel Arc B580 är på väg.
Är det någon mer som väntar på sitt nya kort?

Jag köpte även A770 kortet vid release och tycker det är skoj att spela på och har vart riktigt nöjd med det fast jag även har andra kort från Nvidia och AMD som presterar bättre.
Kommer givetvis bjuda på några jämförelser och min uppfattning om kortet.

Ni som beställt vad sitter ni på för kort nu?

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Medlem

Jag börjar, har beställt ett Intel Arc B580 le, sitter på ett arc 770 eller rtx 3090 i den burken som ska få nytt kort.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Mitt paket blev försenat så kommer förhoppningsvis på måndag. Hade vart skoj om det kom idag så de stog först.
Är den någon annan som fått sitt kort?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag la en beställning den 12e på morgonen, det stod då på komplett's produktsida att det fans 18 kort i lager.
Har dock ännu ej fått någon bekräftelse på att kortet är på väg.
Dock ingen brådska då jag ska bygga ny burk och ska inhandla fler komponenter först.

Idag, och allt sedan tidigt 2017 så har min dator varit bestyckad med en Pentium G4560 och ett gtx 1050 2gb lp.
Har inte blivit till att uppgradera trotts att jag varit sugen de snaste två - tre åren.

Nu funderar jag bara på vilken platform jag ska välja, Intel eller AMD?

Sitter idag med två 60hz 1080p skärmar, men funderar på att byta ut huvudskärmen till en 144hz 1440p skärm nu när man får en 1440p kapabel maskin.

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem
Skrivet av metalmac:

Jag la en beställning den 12e på morgonen, det stod då på komplett's produktsida att det fans 18 kort i lager.
Har dock ännu ej fått någon bekräftelse på att kortet är på väg.
Dock ingen brådska då jag ska bygga ny burk och ska inhandla fler komponenter först.

Idag, och allt sedan tidigt 2017 så har min dator varit bestyckad med en Pentium G4560 och ett gtx 1050 2gb lp.
Har inte blivit till att uppgradera trotts att jag varit sugen de snaste två - tre åren.

Nu funderar jag bara på vilken platform jag ska välja, Intel eller AMD?

Sitter idag med två 60hz 1080p skärmar, men funderar på att byta ut huvudskärmen till en 144hz 1440p skärm nu när man får en 1440p kapabel maskin.

Skoj med flera som köpt. Vad har du för budget på övriga komponenter, lga 1200 och am5 är bra platform för 1440p om man vill hålla lite budget.
Du kommer få en bra uppgradering från din cpu när du byter.
Jag kan prova några olika cpu när jag får hem mitt kort och om jag vet din budget så kan jag lättare rekomendera vad du ska kolla efter. Mvh Thomas

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kommer aldrig ens tänka på tt köpa nått som inte är ute än, vill se föst hur spel funkar. Gamla spel ska fungera. Buggar ska vara fixade. Sen får den inte dra så himla mycket ström heller. Denna kan komma dra över 60w Idle så då är det inte så intressant.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_Man:

Skoj med flera som köpt. Vad har du för budget på övriga komponenter, lga 1200 och am5 är bra platform för 1440p om man vill hålla lite budget.
Jag kan prova några olika cpu när jag får hem mitt kort och om jag vet din budget så kan jag lättare rekomendera vad du ska kolla efter. Mvh Thomas

Visst är det skoj, hoppas många vågar slå till, ju fler som köper desto bättre för alla gamers på lite längre sikt.

När det gäller budget så vill jag hålla mig kring 2000kr eller gärna under för CPU, helst inte över 1300kr för moderkort.
Totalt helst under 10000kr för hela burken inkl gpun som jag ju då redan köpt för 3390kr.

Första gången jag ska bygga egen PC från grunden, ser fram emot det med skräckblandad förtjusning. 😅

Visa signatur

Raspberry pi 400

Permalänk
Medlem
Skrivet av metalmac:

Visst är det skoj, hoppas många vågar slå till, ju fler som köper desto bättre för alla gamers på lite längre sikt.

När det gäller budget så vill jag hålla mig kring 2000kr eller gärna under för CPU, helst inte över 1300kr för moderkort.
Totalt helst under 10000kr för hela burken inkl gpun som jag ju då redan köpt för 3390kr.

Första gången jag ska bygga egen PC från grunden, ser fram emot det med skräckblandad förtjusning. 😅

Det kommer gå fint att bygga en burk, bara ta dig tid så kommer det blir bra.
12400f är en bra och billig cpu. Sen spar man pengar på att gå på ddr4 men du kan få in ddr5 i den budgeten.
Gällande chassi har du något du gillar och vill bygga i?

Hör kommer ett exempel på Intel bygge.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_Man:

Det kommer gå fint att bygga en burk, bara ta dig tid så kommer det blir bra.
12400f är en bra och billig cpu. Sen spar man pengar på att gå på ddr4 men du kan få in ddr5 i den budgeten.
Gällande chassi har du något du gillar och vill bygga i?

Hör kommer ett exempel på Intel bygge.

https://komponentkoll.se/bild/TdjKI.png

Tack för tipset! 👍

Visa signatur

Raspberry pi 400

Permalänk
Medlem

Jag satt på ett A750 som jag köpte efter jag sålde mitt 6800xt men nu sitter jag på B850 sen lunch tid.

Funkar fint, kan spela spel i 4k som jag inte kunde med mitt A750. De extra 4gb VRAM hjälper till där...

Trodde Intel hade lagt till overlay för fps counter m.m.. men verkar fortf. vara presentmon som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_Man:

Mitt fall blev det ny burk en AMD 9950x med ASUS ROG Crosshair X870E Hero osv och intel Arc B850 för foto/video

Visa signatur

AMD Ryzen 3950X, G.SKill Trident Z Neo 128GB / 3600MHz C16
Gigabyte X570 AORUS MASTER
Gigabyte AORUS M.2 NVMe Gen4 SSD / 1TB
Samsung 970 EVO Plus series SSD 2TB M.2, Samsung SSD 860 QVO 4TB
Operativsystem är - OpenSuse Thumbelweed Linux!!!

Permalänk
Medlem

Jag köpte tyvärr ett RTX 4060 som julklapp till min systerson för 2999:- under Black Week, annars hade jag beställt ett Intel Arc B580 till honom nu!

Permalänk
Medlem

Tänker inte köpa. Det är inte snabbt nog. Det är anledningen. Mitt 3070TI behöver uppgraderas men det får vänta till bättre finns begagnade på marknaden.
Men jag följer utvecklingen med stort intresse. Vore faktiskt jättekul att en dag ha ett grafikkort av Intel i min dator som jag är nöjd med.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Har också köpt B580 LE.
Komplett säger det ska skickas 20e.
Byter från 1070 Ti som jag nog kan sälja för en tusing.

Blir nog en trevlig uppgradering. Lite roligt med Intel CPU och Intel GPU.

Hade tänkt köra AMD/AMD till nästa PC. Fattas bara Nvidia CPU nu så är det hela cirkeln 😅

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Beställde ett B580 LE direkt vid announcement, fick det igår. håller på med en flytt så inte haft tid att installera det. har inte bestämt mig för vilken dator som ska få den ens...

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Har också köpt B580 LE.
Komplett säger det ska skickas 20e.
Byter från 1070 Ti som jag nog kan sälja för en tusing.

Blir nog en trevlig uppgradering. Lite roligt med Intel CPU och Intel GPU.

Hade tänkt köra AMD/AMD till nästa PC. Fattas bara Nvidia CPU nu så är det hela cirkeln 😅

Trevligt med flera som köper.
Vad har du för dator i övrig? Såg i din signatur att du sitter på z170 moderkort som inte stödjer rebar vilken kan göra att du kommer få sämre prestanda från nya Intel kort då dom vill ha Intel gen 10 och nyare eller Amd med moderkort som stödjer rebar.
Jag ska prova mitt kort på en äldre platform när jag får det för att se hur mycket nya Intel lider av rebar. Va upp till 50% prestanda skillnad på föra generation Intel kort om man inte aktiverat rebar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Intel har uppenbarligen en potentiell marknadsandels plockare i sina händer om dom sköter sina kort rätt nu.
Gäller att dom kan öka produktionen framåt.
Alla kort under 300$ går åt som smör i staterna.
Och verkar sälja bra även här.

Visa signatur

Raspberry pi 400

Permalänk
Medlem
Skrivet av metalmac:

Intel har uppenbarligen en potentiell marknadsandels plockare i sina händer om dom sköter sina kort rätt nu.
Gäller att dom kan öka produktionen framåt.
Alla kort under 300$ går åt som smör i staterna.
Och verkar sälja bra även här.

Japp smart lansering innan jul också!
hoppas bara de håller drivers i schack

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Japp smart lansering innan jul också!
hoppas bara de håller drivers i schack

Jag tror det va viktigt för Intel att släppa innan nya Nvidia och Amd korten. Nu jämförs dom med rx 7600/xt och rtx 4060/ti vilket ser bra ut för Intel i många tester.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_Man:

Jag tror det va viktigt för Intel att släppa innan nya Nvidia och Amd korten. Nu jämförs dom med rx 7600/xt och rtx 4060/ti vilket ser bra ut för Intel i många tester.

Japp och jag ser inte att nvidia eller amd lanserar sina 60 kort tills maj också.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Har någon b580 och liknande cpu i amd 5700 klassen?

Kan någon testa rocket league i 1440p ?

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag köpte tyvärr ett RTX 4060 som julklapp till min systerson för 2999:- under Black Week, annars hade jag beställt ett Intel Arc B580 till honom nu!

fast 2990 är ju ett bra pris dock

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

ska man köpa en i5'a så köp en upplåst här är en i7'a som är upplåst

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_Man:

Trevligt med flera som köper.
Vad har du för dator i övrig? Såg i din signatur att du sitter på z170 moderkort som inte stödjer rebar vilken kan göra att du kommer få sämre prestanda från nya Intel kort då dom vill ha Intel gen 10 och nyare eller Amd med moderkort som stödjer rebar.
Jag ska prova mitt kort på en äldre platform när jag får det för att se hur mycket nya Intel lider av rebar. Va upp till 50% prestanda skillnad på föra generation Intel kort om man inte aktiverat rebar.

Där sa du något. Jag hade precis tänkt kolla idag om jag hade rebar i bios. Men då vet jag att jag inte har det.

Det blir då dessvärre ett återköp. Får leta 6700 / 3060 TI som begagnat istället.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofus:

ska man köpa en i5'a så köp en upplåst här är en i7'a som är upplåst

https://komponentkoll.se/bild/EGOUd.png

Riktigt fint bygge, tyvärr finns inte den i lager för 2590 utan man får betala 3060kr från annan butik om man vill ha den.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ok, ja den finns beg för 2562kr ink frakt
https://www.ebay.com/itm/256649290005?_skw=Intel+Core+i7-1270...

men då kanske det här känns mera tilltalande, 14-seriens i5'a upplåst

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Där sa du något. Jag hade precis tänkt kolla idag om jag hade rebar i bios. Men då vet jag att jag inte har det.

Det blir då dessvärre ett återköp. Får leta 6700 / 3060 TI som begagnat istället.

Skönt att komma på de innan man fått hem kortet, om dom inte skickat kortet så kan du bara avbeställa direkt så slipper du återköp.
Om du inte vill uppgradera övriga datorn nu så är begagnat de bästa alternativen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_Man:

Skönt att komma på de innan man fått hem kortet, om dom inte skickat kortet så kan du bara avbeställa direkt så slipper du återköp.
Om du inte vill uppgradera övriga datorn nu så är begagnat de bästa alternativen.

Yes jag avbröt köpet. Tur i oturen Komplett inte hade kortet i lager förens 20e.

Ja ja, hoppas de som kör på B580 är nöjda. Skulle vara extra intressant att se hur det fungerar på lite äldre spel från runt 2015-2022.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Yes jag avbröt köpet. Tur i oturen Komplett inte hade kortet i lager förens 20e.

Ja ja, hoppas de som kör på B580 är nöjda. Skulle vara extra intressant att se hur det fungerar på lite äldre spel från runt 2015-2022.

Jag kan prova det i något äldre spel när jag får hem mitt.
Ja skönt att de löste sig 👍

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_Man:

Jag kan prova det i något äldre spel när jag får hem mitt.
Ja skönt att de löste sig 👍

Gör så! Vilken rigg har du?

Visa signatur