Alla fyndtips från Amazon Spring Deal Days

Grafikkorts fråga och skärmfrågor angående grafik rent generellt.

Permalänk

Grafikkorts fråga och skärmfrågor angående grafik rent generellt.

Hej,

Har precis byggt samman min nya burk, det jag flyttat från mitt äldre bygge är grafikkortet och skärmen.

Speccs

ASUS ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 6000MHz CL40 Dominat
AMD Ryzen 7 9800X3D 4.7 GHz 104MB
ASUS GeForce RTX 3070 8GB TUF GAMING OC v2
Acer 27" Nitro XV272UP QHD IPS 144 Hz

Funderingarna jag har nu är att med största sannolikhet så sitter bottlenecken i grafikkortet/skärmen, har ca 80-90 FPS i helldivers med lite tweakad grafik.

Jag gillar när det är grafiskt snyggt, och vill väl få bättre grafik och prestanda. Just nu så tycker jag att det verkar som att flera pekar på AMD att deras kort är bra till mindre pengar. Och jag vill väl egentligen förstå vad jag skall titta på gällande Hz och detta i samband med FPS och vilken skärmar som kräver vad .... kanske lite generellt titta på 4 k.

Skall Hz och FPS stämma alltså som nu har jag ju 144 Hz skärm borde jag då ligga på 144 fps för att det skall vara optimalt eller har jag missuppfattat något ?

Jag hade gärna köpt ett Nvidia kort igen, men den marknaden verkar svår just nu med stor backlogg och därav över priser.

Alla tips, länkar till vettiga artiklar är välkomna.

Permalänk
Hedersmedlem

Med G-Sync och FreeSync spelar det inte så stor roll om du har 60 fps eller 144 fps på en 144 Hz-skärm, förutom då att det naturligtvis flyter bättre med högre FPS. Men skärmen anpassar sig och kör 60 Hz när du har 60 fps, 96 Hz när du har 96 fps, osv.
Så frågan är ju mer hur hög FPS du känner behövs för olika typer av spel, och om grafikkortet du köper orkar med det.

Även din nuvarande skärm har stöd för G-Sync Compatible, så om du vill kan du testa dig fram till hur olika FPS:er känns i olika spel genom att sätta FPS-begränsningar (med t ex RTSS).

Radeon 9070 XT är nära inpå dubbelt så snabbt som 3070 (c:a 90% i SweClockers prestandaindex), och har dubbelt så mycket VRAM, så det blir en stor uppgradering om du stannar kvar på 1440p.

Byter du till 4K så kostar det i sig rätt mycket då det är mer än dubbelt så många pixlar att rita upp. T ex första spelet i SweClockers tester ger 75 fps i 1440p / 42 fps i 4K, andra spelet 150 / 98 fps.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Hz på skärmen gör inte spel snyggare. Det är helt individuellt vilken fps som känns bra. I vissa spel gör det en fördel. Tex CS.
Jag har 144Hz på min skärm och jag kommer aldrig gå tillbaka till 60Hz igen oavsett hur bra skärmen är i övrigt, för känslan i windows, program och spel blir sämre för mig. Jag vet också med mig att jag behöver inte högre Hz på min skärm för det jag gör.
Så din fråga om optimalt är bara något du själv kan svara på.
Kortfattat så upplevs ett spel bättre i tex 40 fps på en 144Hz skärm än en 60hz skärm.

Din skärm är inte en bottleneck om du inte ska spela i fps över din skärms Hz.
Ditt grafikkort är verkligen en bottleneck i din dator.

Japp, AMDs nya grafikkort är jättebra till en lägre peng än tex 5070ti.
Men du gillar bra grafik och gör tydligt att du vill ha hög fps. Då får du göra en avvägning.
I spel som har FSR 4 är AMD verkligen bra. Har spelen inte FSR 4 så vinner nvidia med sin DLSS.

1. Kolla vilka spel som har FSR 4 och vilka spel som kommer att ha det snart. Finns listor att söka på.
2. Hur mycket är du redo att betala för ett grafikkort?
3. Vill du ens använda FSR eller DLSS? Det avgör mycket.
4. Du har ett 3070 nu. Köper du tex ett begagnat 4080 eller ett 4070ti så får du en stor uppgradering.
(Jag nämner bara nvidia här som begagnat då enbart dom senaste korten från AMD får FSR4 vad vi vet nu och FSR3 är inte alls lika bra)

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SCORPIUS:

Kortfattat så upplevs ett spel bättre i tex 40 fps på en 144Hz skärm än en 60hz skärm.

Missade du ett "inte"? Eller tänker du på VRR? Om båda har VRR så är det väl marginell om någon skillnad, som isåfall beror på skillnader i responstid/overdrive osv. I övrigt skulle jag säga att det blir samma upplevelse.

Skrivet av SCORPIUS:

Har spelen inte FSR 4 så vinner nvidia med sin DLSS.

1. Kolla vilka spel som har FSR 4 och vilka spel som kommer att ha det snart. Finns listor att söka på.

Nämnvärt att det finns vägar att gå runt detta, även om de inte lär vara lika bra som native-stöd, ffa med ökad potential för strul. Men det finns möjlighet att köra FSR 4 i spel som annars bara har stöd för DLSS, XeSS eller tidigare FSR.
Det verkar redan funka i väldigt många spel:
https://github.com/cdozdil/OptiScaler/wiki/FSR4-Compatibility...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Med G-Sync och FreeSync spelar det inte så stor roll om du har 60 fps eller 144 fps på en 144 Hz-skärm, förutom då att det naturligtvis flyter bättre med högre FPS. Men skärmen anpassar sig och kör 60 Hz när du har 60 fps, 96 Hz när du har 96 fps, osv.
Så frågan är ju mer hur hög FPS du känner behövs för olika typer av spel, och om grafikkortet du köper orkar med det.

Även din nuvarande skärm har stöd för G-Sync Compatible, så om du vill kan du testa dig fram till hur olika FPS:er känns i olika spel genom att sätta FPS-begränsningar (med t ex RTSS).

Radeon 9070 XT är nära inpå dubbelt så snabbt som 3070 (c:a 90% i SweClockers prestandaindex), och har dubbelt så mycket VRAM, så det blir en stor uppgradering om du stannar kvar på 1440p.

Byter du till 4K så kostar det i sig rätt mycket då det är mer än dubbelt så många pixlar att rita upp. T ex första spelet i SweClockers tester ger 75 fps i 1440p / 42 fps i 4K, andra spelet 150 / 98 fps.

Tack för svaren, det hjälpte mig en hel del ! Jag har kanske snöat in för mycket på FPS och backar till att jag nog vill ha ett kort med bra grafik och tillräckliga FPS för att det inte skall skapa problem. Initialt så tänker jag stanna kvar på denna skärmen och kommer jag uppgradera så blir det till 1440 p med lite vassare panel eventuellt. Jag har lite tittat på ett MSI 5070 kort för typ 10 tkr och där kan jag tänka mig ligga i pris, plus minus några tusen beroende på mervärde. Tänker att ett 5070 eller ett 5070 ti kommer med stor sannolikhet ge mig den boosten jag önskar

Jag blev lite nyfiken på G-sync och kollade runt i Nvidia menyn, jag hittar inget och guiderna på nätet ger mig inte ens valet att aktivera eller kontrollera Gsync ? Är det en inställningen på skärmen som skall aktiveras eller är det något jag missar i Nvidias kontrollpanel ? Några tips ?

Permalänk
Medlem

G-sync inte upp i Nvidia menyn för mig om jag inte aktiverar det i skärmen.
Det kan vara så att din skärm är " G-Sync Compatible". Då är det Freesync du ska aktivera i skärmen. (Ja det bara är så)

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av skanerost:

Jag har lite tittat på ett MSI 5070 kort för typ 10 tkr och där kan jag tänka mig ligga i pris, plus minus några tusen beroende på mervärde. Tänker att ett 5070 eller ett 5070 ti kommer med stor sannolikhet ge mig den boosten jag önskar

10k för 5070 är ett hemskt pris, det är ungefär vad 5070 Ti är tänkt att kosta. 9070 XT är billigare (om än svårt att hitta iaf i Sverige) och ändå 25% snabbare.

Skrivet av skanerost:

Jag blev lite nyfiken på G-sync och kollade runt i Nvidia menyn, jag hittar inget och guiderna på nätet ger mig inte ens valet att aktivera eller kontrollera Gsync ? Är det en inställningen på skärmen som skall aktiveras eller är det något jag missar i Nvidias kontrollpanel ? Några tips ?

Det kan vara avstängt i skärmen om du inte hittar något. Kolla i "Gaming"-menyn i skärmens inställningar.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Thomas:

10k för 5070 är ett hemskt pris, det är ungefär vad 5070 Ti är tänkt att kosta. 9070 XT är billigare (om än svårt att hitta iaf i Sverige) och ändå 25% snabbare.

Det kan vara avstängt i skärmen om du inte hittar något. Kolla i "Gaming"-menyn i skärmens inställningar.

Jo priset på ett 5070 är riktigt tråkigt, men den marknaden verkar vara helt körd nu ... därav att jag frågade angående Amd innan Får kanske ha lite is i magen helt enkelt.

Jag hittar inget angående g sync på skärmen dock freesync om detta är samma ? läste lite om det på nätet på just min skärm och det står att skärmen har stöd för g sync/freesync ..

Tack för din hjälp

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av skanerost:

Jag hittar inget angående g sync på skärmen dock freesync om detta är samma ? läste lite om det på nätet på just min skärm och det står att skärmen har stöd för g sync/freesync ..

Jo, det stämmer, missa inte inlägget ovanför mitt.
Så om du slår på FreeSync där borde du sedan kunna hitta det i NVIDIA-appen (under System) eller NVIDIA Control Panel. Kanske att omstart krävs.

AMD döpte sin version till FreeSync, sedan la NVIDIA till stöd för såna skärmar under namnet G-Sync Compatible. (Där bara vissa skärmar som testats och fungerar väl ska få det namnet.)

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Jo, det stämmer, missa inte inlägget ovanför mitt.
Så om du slår på FreeSync där borde du sedan kunna hitta det i NVIDIA-appen (under System) eller NVIDIA Control Panel. Kanske att omstart krävs.

AMD döpte sin version till FreeSync, sedan la NVIDIA till stöd för såna skärmar under namnet G-Sync Compatible. (Där bara vissa skärmar som testats och fungerar väl ska få det namnet.)

Ok ett steg närmre ingenting iaf

Jag hittade i Nvidia appen att G-sync är inte tillgänglig .. så det är något som inte lirar som det skall. Just att jag inte ens hittar funktionen är lite lustigt. Så jag har fastnat lite ... nu vet jag inte om jag vill ha det aktiverat eller inte heller .. men hade varit trevligt att få testa funktionen

EDIT: Ursäkta min okunskap men hittade på ett forum att Gsync kräver DP och inte hdmi ... så det är säkert där skon klämmer !?

Upptäckt
Permalänk
Medlem
Skrivet av skanerost:

EDIT: Ursäkta min okunskap men hittade på ett forum att Gsync kräver DP och inte hdmi ... så det är säkert där skon klämmer !?

Ja, Freesync / G-Sync Compatible är AMDs och Nvidias namn på VESA Adaptive Sync, som är en del av DisplayPort-standarden. Motsvarande för HDMI är HDMI VRR, vilket din skärm inte har stöd för vad jag vet.

Vissa skärmar har även stöd för Freesync HDMI, men det är AMDs egna teknik som bara fungerar på AMD-kort. Och Nvidia har förstås vanliga G-Sync som bara fungerar på Nvidia-kort och inte är samma sak som G-Sync Compatible, bara för att förvirra situationen ännu mer.

Permalänk
Skrivet av perost:

Ja, Freesync / G-Sync Compatible är AMDs och Nvidias namn på VESA Adaptive Sync, som är en del av DisplayPort-standarden. Motsvarande för HDMI är HDMI VRR, vilket din skärm inte har stöd för vad jag vet.

Vissa skärmar har även stöd för Freesync HDMI, men det är AMDs egna teknik som bara fungerar på AMD-kort. Och Nvidia har förstås vanliga G-Sync som bara fungerar på Nvidia-kort och inte är samma sak som G-Sync Compatible, bara för att förvirra situationen ännu mer.

Kanon DP kabel är beställd så får jag se om det ger mig tillgång till Gsync

Permalänk
Skrivet av skanerost:

Kanon DP kabel är beställd så får jag se om det ger mig tillgång till Gsync

Då fick jag hem kabeln och koppla in den, fick såklart direkt tillgång till Gsync! Superglad. Uppfattar skärmen som lite vassare och stabilare. Kanske ren inbillning men är det placebo så funkar det på mig

Jakten på ett grafikkort fortsätter, hittar inget till vettiga pengar ... skulle väl vilja kanske investera i ett 4080 eller ett 5080 men är inte såld på tanken med ett beggat kort. Och alternativet 5080 kostar väl ett par organ på svarta marknaden för att finansiera detta.

Men stort tack till er alla inblandade