Permalänk
Medlem

Boota till floppy som inte finns?

Hejsan!

Jag arbetstränar på en biståndsförening.
Vi fick för länge sedan in en stationär dator där vi inte vet innehållet i. Det jag vet är att det är någon gammal itx historia.

Men vi tänkte använda den till att testa tangentbord, möss osv som folk skänker. Det kan ju vara bra veta om sakerna fungerar som de ska innan de säljs till förmån för välgörenhet eller rentav skänks till behövande.

Men vi har problem med att ens komma in i den då den enbart kommer till meddelandet att man ska trycka på en tangent för att boota från floppy. Detta vad man än väljer att den ska boota från i bios.

Problemet där är att det finns ju ingen floppy i datorn ens utan det enda som finns är en cd rom läsare förutom själva hårddisken så att säga.

Någon som har en bra idé varför den tjatar om något som inte finns?

Permalänk
Skrivet av Tobitheo:

Hejsan!

Jag arbetstränar på en biståndsförening.
Vi fick för länge sedan in en stationär dator där vi inte vet innehållet i. Det jag vet är att det är någon gammal itx historia.

Men vi tänkte använda den till att testa tangentbord, möss osv som folk skänker. Det kan ju vara bra veta om sakerna fungerar som de ska innan de säljs till förmån för välgörenhet eller rentav skänks till behövande.

Men vi har problem med att ens komma in i den då den enbart kommer till meddelandet att man ska trycka på en tangent för att boota från floppy. Detta vad man än väljer att den ska boota från i bios.

Problemet där är att det finns ju ingen floppy i datorn ens utan det enda som finns är en cd rom läsare förutom själva hårddisken så att säga.

Någon som har en bra idé varför den tjatar om något som inte finns?

I datorns grundinställningar (BIOS/UEFI) har någon någon gång ställt in ordningen datorn ska prova att starta från: ofta CD/DVD, hårddisk, och till sist på riktigt gamla maskiner floppy.

Sannolikt är hårddisken rökt och när datorn inte klarar starta från den försöker den med nästa enhet på listan, som råkar vara Schrödingers Floppy.

Om du tittar på meddelandena när datorn startar står det ofta vad man ska trycka på för knapp för att komma in i BIOS/UEFI/System Settings eller något annat namn på mer eller mindre samma sak. Ofta är det F10, F1, Del eller liknande. När du väl kommit in, brukar det finnas ett val för Boot order eller något i den stilen. Dubbelkolla där att det ens finns en hårddisk som val där.
Kolla eventuellt också i själva datorn om ni ens fick med någon hårddisk. 🙂

Permalänk
Medlem

BIOS brukar ha en inställning där man anger ”Disabled” för viss hårdvara eller visst beteende. Sök efter just floppy/diskette eller liknande för att avaktivera funktionen. Kan ju ha varit en extern floppyläsare tidigare. Svårt att ange närmare då BIOS skiljer sig åt, men länkar en bild som exempel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

I datorns grundinställningar (BIOS/UEFI) har någon någon gång ställt in ordningen datorn ska prova att starta från: ofta CD/DVD, hårddisk, och till sist på riktigt gamla maskiner floppy.

Sannolikt är hårddisken rökt och när datorn inte klarar starta från den försöker den med nästa enhet på listan, som råkar vara Schrödingers Floppy.

Om du tittar på meddelandena när datorn startar står det ofta vad man ska trycka på för knapp för att komma in i BIOS/UEFI/System Settings eller något annat namn på mer eller mindre samma sak. Ofta är det F10, F1, Del eller liknande. När du väl kommit in, brukar det finnas ett val för Boot order eller något i den stilen. Dubbelkolla där att det ens finns en hårddisk som val där.
Kolla eventuellt också i själva datorn om ni ens fick med någon hårddisk. 🙂

Jodå den hittar hårddisken och allt. Minns inte om det till och med va en ssd men ska låta det vara osagt. Aldrig varit med om att en dator vill boota från något som inte ens finns🤣

Skrivet av AlixSPQR:

BIOS brukar ha en inställning där man anger ”Disabled” för viss hårdvara eller visst beteende. Sök efter just floppy/diskette eller liknande för att avaktivera funktionen. Kan ju ha varit en extern floppyläsare tidigare. Svårt att ange närmare då BIOS skiljer sig åt, men länkar en bild som exempel.

https://www.petenetlive.com/KB/Media/0001020/00001.png

Det där ska jag kolla på om jag hinner imorgon. Är bara där tre timmar om dagen fyra dagar i veckan och ska leverera soffa och fåtölj så vet inte om tiden räcker till.

Permalänk
Medlem

Om den är gammal så byt även CMOS batteriet på moderkortet, är ju inte helt osannolikt att det är dött, vilket gör att BIOS nollställs varje gång man stänger av datorn och du hamnar i samma situation med att den vill boota till floppy.

Permalänk
Medlem

kan det vara så gammal att det är windows 95/98? tror bootloader som ligger på MBR på hårddisken visar det meddelandet om hårddisken formaterats och OS saknas.

Så den bootar kanske från hårddisk men det finns inget där. installera om?

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

kan det vara så gammal att det är windows 95/98? tror bootloader som ligger på MBR på hårddisken visar det meddelandet om hårddisken formaterats och OS saknas.

TS skriver ju nåt om att denne tror det kan vara SSD i datorn. Det lirar ju inte med win95/98. Å andra sidan nämns ju cd-rom också…
Så det är svår tolkat, lärdom till framtiden är ju att vara väldigt exakt i sina beskrivningar då detta är det enda en läsare har att gå på.

Till ämnet också, felmeddelandet du nämner lyder väl no bootdisk found, eller nåt? Det stod väl inte nåt specifikt om floppy, vad jag minns. Åter, som TS säger står när datorn bootas.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

Jo det ska finnas xp på den. En som var där lyckades komma förbi det hela en gång men han har sedan dess slutat så kan ju inte direkt fråga hur han gjorde. Har funderat på installera om den bara man vet att den startar som den ska.
Är tyvärr bara jag som kan hållas med den då de andra där inte besitter några direkta datorkunskaper. Många har inte ens en egen dator och har inte intresse av att skaffa en heller

Permalänk
Medlem

Jag tycker du skall skruva av locket på den och kolla vad det är för märke & modellnummer på moderkortet. (alternativt om det är en märkesdator så skriv ut modellnummer) Vet vi det så är det hyfsat banalt att guida förbi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av holo:

Jag tycker du skall skruva av locket på den och kolla vad det är för märke & modellnummer på moderkortet. (alternativt om det är en märkesdator så skriv ut modellnummer) Vet vi det så är det hyfsat banalt att guida förbi.

Ska se vad jag hinner imorgon. Allt jag vet är att jag ska leverera möbler men ingen aning om vart

Permalänk

I de flesta äldre system med itx (luktar 80-90tal) så får man sätta hårdisken som bootenhet manuellt annars ligger disketläsare oavsett om den finns eller inte som standardbootenhet.

Sen är ev cmos batteriet slut så inte omöjligt att allt nollställs vid reboot så den ändå försöker boota från diskettläsare.

På så gamla system så antar datorn oftast att en diskettläsare alltid finns så den kollar bara diskettporten om den hittar nån diskett som vill prata boot.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Det spelar ingen roll vad jag än gör.
Specs:

Asus p5q en
Intel core 2 quad q9300
4gb ddr2
Intel ssd (sata)

Har satt floppy på disabled men funkar ändå inte. Verkar som cmos batteriet är dåligt också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobitheo:

<Uppladdad bildlänk>

Specs:

Asus p5q en
Intel core 2 quad q9300
4gb ddr2
Intel ssd (sata)

Har satt floppy på disabled men funkar ändå inte. Verkar som cmos batteriet är dåligt också.

MBR Error låter som Master Boot Record dvs något med HDD/SSD som inte mår så bra, skulle testa och byta till en annan SSD/HDD och se om den fungerar bättre.

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobitheo:

<Uppladdad bildlänk>

Specs:

Asus p5q en
Intel core 2 quad q9300
4gb ddr2
Intel ssd (sata)

Skulle gissa att MBR (duh ) är korrupt av nån anledning. Kanske en ominstallation av Win skulle hjälpa?
Prova att hämta hem en Ubuntu-installation, lägg på USB-minne och starta datorn med det?
Kanske finns nåt program där i som kan ge lite mer info om problemet med hårddisken.

Edit:
På den gamla goda tiden var det väl nåt sånt där som stod om inte alla filer var på rätt ställe osv för att boota från en hårddisk? Då kom meddelandet inte från datorn i sig, utan det var väl text i bootsektorn på hårddisken (eller motsvarande) som visades.
Dock vet jag inte om det fortfarande finns på moderna datorer... Så det kanske är en blindtarm, så att säga.

På den gamla goda tiden...
Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxizor:

MBR Error låter som Master Boot Record dvs något med HDD/SSD som inte mår så bra, skulle testa och byta till en annan SSD/HDD och se om den fungerar bättre.

Skrivet av mrTLU:

Skulle gissa att MBR (duh ) är korrupt av nån anledning. Kanske en ominstallation av Win skulle hjälpa?
Prova att hämta hem en Ubuntu-installation, lägg på USB-minne och starta datorn med det?
Kanske finns nåt program där i som kan ge lite mer info om problemet med hårddisken.

Edit:
På den gamla goda tiden var det väl nåt sånt där som stod om inte alla filer var på rätt ställe osv för att boota från en hårddisk? Då kom meddelandet inte från datorn i sig, utan det var väl text i bootsektorn på hårddisken (eller motsvarande) som visades.
Dock vet jag inte om det fortfarande finns på moderna datorer... Så det kanske är en blindtarm, så att säga.

Det skulle inte skada med en ny Windows installation på den. Men kanske är ganska dåligt med ram för Windows 10 eller liknande?
Den har ju tydligen bara 4gb ddr2.

Hade en fundering på något Linux men då kommer man till problemet att det måste ju helst se ut som och funka som Windows för att alla ska fatta också.

Kan tillägga att den kommer med 99% sannolikhet aldrig anslutas till internet heller. Iaf inte så länge den används utav föreningen

Permalänk
Medlem

Som andra sagt så är förmodligen SSDn/Windows helt kry. Har datorn vart strömlös länge?
SSD's tappar information om de saknar spänning under längre tid, speciellt om det är en SSD som är äldre modell.
Du skriver att du ställt Floppy till disabled. Står SSDn som 1st Boot Device?
Windows 10 är nog inte en trevlig upplevelse på den datorn nej, vad skall datorn användas till om den inte skall ut på internet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobitheo:

Det skulle inte skada med en ny Windows installation på den. Men kanske är ganska dåligt med ram för Windows 10 eller liknande?
Den har ju tydligen bara 4gb ddr2.

Hade en fundering på något Linux men då kommer man till problemet att det måste ju helst se ut som och funka som Windows för att alla ska fatta också.

Kan tillägga att den kommer med 99% sannolikhet aldrig anslutas till internet heller. Iaf inte så länge den används utav föreningen

Well. Jag har just preppat sambons gamla laptop en aning för att ligga permament i semesterbostaden. Den har nåt fel på laddkretsen till batteriet, men funkar annars. Hur som, det är en i5-10-nånting med hör och häpna, 4GB minne. PLUS att man erbjuder en uppgradering till Win11! Så det GÅR (kanske). Men jag kanske missuppfattade nånting rörande det. För de som undrar, så petade jag in en 16-GB i den, så nu har den 20GB.

Till ämnet. Om syftet är att typ att testa tangentbord så tror jag ändå att Linux skulle funka. Många distar är ju ändå gjorda för migrerande personer, så att säga, och kanske inte HELT obekant utseende. Prova Ubuntu eller Linux Mint. Nu kör jag iofs Fedora (främst för att KDE+Plasma6+nVidia-laptop funkar där, och jag orkar inte prova de andra en vända till), men ändå. Jag föredrar Linux Mint av Ubuntu-varianterna.

Vill man knalla down the rabbit-hole, så är en oreggad Win inte så jobbig att använda (utan att jag vet det egentligen). Är väl mest en nag-blaffa på skrivbordet samt att man inte kan ändra bakgrundsbild.
Finns ju alltid alternativet med att hitta en äldre version på "nätet". Samt att Win10 kanske går direkt att installera om datorn levererades med det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bara att blåsa in windows 10/11 och hoppas på det bästa, kommer vara en horribel uppslevelse men för att testa tangentbord och mus så är det inga konstigheter. bara att öppna en text fil och testa på sen klar

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av holo:

Som andra sagt så är förmodligen SSDn/Windows helt kry. Har datorn vart strömlös länge?
SSD's tappar information om de saknar spänning under längre tid, speciellt om det är en SSD som är äldre modell.
Du skriver att du ställt Floppy till disabled. Står SSDn som 1st Boot Device?
Windows 10 är nog inte en trevlig upplevelse på den datorn nej, vad skall datorn användas till om den inte skall ut på internet?

Jo ssd är som första boot. Men den vill inte ändå. I boot listan finns bara ssd och cd rom också så tycker det verkar lite konstigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobitheo:

Jo ssd är som första boot. Men den vill inte ändå. I boot listan finns bara ssd och cd rom också så tycker det verkar lite konstigt

Då har något hänt med bootsektorn på SSDn.
Det kan gå att laga beroende på vilket operativ som ligger på den, men oftast enklare att installera om ett operativ på den om det är värt mödan/tiden!