Vilken butik har bäst support vid köp av Iphone?

Permalänk
Medlem

Vilken butik har bäst support vid köp av Iphone?

Jag ska köpa en Iphone Pro 16 och undrar vilken butik som har bäst support om något skulle krångla? Utifrån det jag kunnat läsa till mig så verkar de bästa företagen i support-avseende vara Webhallen
Inet
Komplett
Netonnet
Amazon
Apple

Vilket företag hade ni rekommenderat?

Permalänk
Medlem

Apple har bäst support.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehskha:

Apple har bäst support.

Så länge man inte behöver reklamera för där verkar de flesta på supporten inte veta hur reklamationsrätt fungerar.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Så länge man inte behöver reklamera för där verkar de flesta på supporten inte veta hur reklamationsrätt fungerar.

Hmm jaha, då skippar jag Apple. Nu visserligen så brukar Iphones sällan krångla, men vill ändå köpa från en butik med bra support.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

På vilket sätt?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

På vilket sätt?

Tyvärr så brukar de bara rapa på om att garantin har tagit slut. När man då försöker prata om att det inte är ett garantiärende utan ett reklamationsärende så fortsätter de bara "ja, men garantin är fortfarande slut så då kommer det kosta".

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

På vilket sätt?

Apple bryr sig inte ett skit om telefonen inte är köpt hos Apple, De hänvisar bara vidare till inköpsbutik.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Apple bryr sig inte ett skit om telefonen inte är köpt hos Apple, De hänvisar bara vidare till inköpsbutik.

Vilket inte är sig några problem då praxis säger att du ska reklamera till butiken du köpte produkten i.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Vilket inte är sig några problem då praxis säger att du ska reklamera till butiken du köpte produkten i.

Nej det är okej på 3e året, men jag tror nog de har en tendens att göra det efter 1a året också då deras garanti bara är 1 år

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av xnd:

Jag ska köpa en Iphone Pro 16 och undrar vilken butik som har bäst support om något skulle krångla? Utifrån det jag kunnat läsa till mig så verkar de bästa företagen i support-avseende vara Webhallen
Inet
Komplett
Netonnet
Amazon
Apple

Vilket företag hade ni rekommenderat?

Köp telefonen där det är billigast, du måste ändå vända dig till Apple om det blir problem.

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Jag har reklamerat 4 iPhones genom åren och såg fram emot argumentera min sak.
Fick aldrig möjligheten att argumentera mot den gamla Apple-butiken som fanns på Väla i Helsingborg.

De sade bara självklart så fort jag nämnde ordet.

Skrivet av joeldeluxe:

Köp telefonen där det är billigast, du måste ändå vända dig till Apple om det blir problem.

Nej det måste du inte.
Går alldeles utmärkt att kräva hjälp av det företag du köpt din produkt av.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Nej det är okej på 3e året, men jag tror nog de har en tendens att göra det efter 1a året också då deras garanti bara är 1 år

Nej. Reklamation ska alltid göras i den butik du köpt varan hos. Så på 2:a året så har du möjlighet att göra en reklamation, men det ska göras i den butik du köpt varan hos, så där gör Apple rätt

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Jag har reklamerat 4 iPhones genom åren och såg fram emot argumentera min sak.
Fick aldrig möjligheten att argumentera mot den gamla Apple-butiken som fanns på Väla i Helsingborg.

De sade bara självklart så fort jag nämnde ordet.

Nej det måste du inte.
Går alldeles utmärkt att kräva hjälp av det företag du köpt din produkt av.

Nu tänkte jag på Apples support på nätet, inte någon av deras lokala butiker.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Blev inte så jättemycket smartare 😅 men lutar väl åt att antingen köpa direkt från Apples butik alternativt i Elgigantens butik. Webhallen är ett annat alternativ men har personligen mer erfarenhet av reklamationer på Elgiganten (som överlag varit smärtfria).

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja påstå att Amazon är rätt så bra på sånt.
Hade problem med min iPhone 15 Pro, tog ej laddning via kabel av någon konstig anledning.. skickade en returfraktsedel, när telefonen är tillbaka, får jag pengarna tillbaka (9 månader efter köpet) och kan gå köpa en ny telefon istället.

Helt plötsligt började laddningen fungera igen och sket i att skicka tillbaka den trots allt.
Andra problem med elektronik brukar oftast vara att de skickar ut en ny och man returnerar den trasiga, så har det varit för mig de (fåtal) gånger jag köpt från Amazon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slapinator:

Jag skulle vilja påstå att Amazon är rätt så bra på sånt.
Hade problem med min iPhone 15 Pro, tog ej laddning via kabel av någon konstig anledning.. skickade en returfraktsedel, när telefonen är tillbaka, får jag pengarna tillbaka (9 månader efter köpet) och kan gå köpa en ny telefon istället.

Helt plötsligt började laddningen fungera igen och sket i att skicka tillbaka den trots allt.
Andra problem med elektronik brukar oftast vara att de skickar ut en ny och man returnerar den trasiga, så har det varit för mig de (fåtal) gånger jag köpt från Amazon.

Sant, Amazon har väldigt generös reklamation där jag har haft samma upplevelse som dig. Kanske får bli Amazon då, köper mycket annat därifrån så varför inte även en Iphone