Snabbkoll: Är ray tracing viktigt för spelupplevelsen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Poängen var 4090 inte direkt klarar av path tracing utan att använda sig av uppskalning så att att säga att vi har hårdvara som klarar path tracing är lite missvisande när det absoluta bästa kortet för gaming som finns knappt gör det.

Jag håller inte med dig

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - Asus TUF RTX 4090
OC24 Gaming - SAMSUNG 960 EVO 250GB - SAMSUNG 980 PRO 1TB - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 64GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Inom teknik? Jag skulle påstå att det är en väldigt lång tid, särskilt då vi pratar om utvecklingen från första färdig produkt och inte någon prototypstadie.

På 6 år gick vi från Voodoo Graphics till GeForce 4.
På 6 år gick vi från GeForce 256 till GeForce 6000-serien.
På 6 år gick vi från GeForce 8800-serien (som först introducerade moderna programmerbara shaders) till GTX 600-serien.

Absoluta enorma hopp i både prestanda och funktionalitet.

I en tid där all elektronisk utveckling gick fort.
Det var också en tid när man knappt behövde utveckla gpuer utan bara copy paste.

Sen Är RT/pt mer mjukvara med algorithmer än rå prestanda,även om dessa går hand i hand, så om de lyckas lösa ekvation och har bort en del onödig beräkning så kan det bli snabbare och mindre av en högg.
Titta bara på amd, bra raster, värdelös beräkningskraft mot dess raster

spel har också en enormt dryg start sträcka, teknik idag är ju inte redo i spel förrän om 3-4år....

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Beror på spel och hur mycket man tappar i FPS.
Jag tycker ju allt under c:a 90 FPS stör lite, en del spel "döljer" dock lägre FPS bättre än andra.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Big_N:

Tekniknörden i mig vill att det ska vara viktigt, men… som nu spelande 44 åring så märker jag inte så mycket när jag spelar. Det ska vara att jag verkligen jämför sida vid sida, men som jag skrev så märker jag inte det när jag är inne i spelet. Känslan, storyn och att det grafiskt lirar är viktigare 🤩
Med det sagt - absolut att det är snyggt när jag utsätts för stillbilder 😂

Precis, sen i vissa fall blir det faktiskt sämre än utan RT. Mörka partier kan tex bli FÖR mörkt så man inte ser ett skit.

Control däremot tycker jag är helt ok med RT på.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

Visst skulle jag vilja kunna slå på allt ögongodis och fortfarande få hyfsad fps samtidigt, men det är inte den verklighet jag lever i (eller majoriteten av PC spelarna) tyvärr. Har man inte obegränsad budget så måste man ju prioritera och kompromissa. I mitt fall så handlar det om att få bästa möjliga prestanda för min budget. Så det känns viktigare att få spelen att flyta och se så bra ut som möjligt, utan ray tracing, i dom allra flesta fallen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shelter:

Precis, sen i vissa fall blir det faktiskt sämre än utan RT. Mörka partier kan tex bli FÖR mörkt så man inte ser ett skit.

Control däremot tycker jag är helt ok med RT på.

Håller med dig, jag "raljerade" lite. Det beror givetvis på spel. I exempelvis Cyberpunk maxar jag allt och njuter av det visuella stundom.
i cod däremot (spelar uteslutande multiplayer), så kvittar det för mig. Där kör jag på att maxa fps:en. Blir jag bättre med 360fps - nope, men känns bra

Permalänk
Medlem

Ser många purister som endast kan spela i native. Ser dlss verkligen så dåligt ut för er?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cyklonen:

Jag är hobbyfotograf och har lekt med 3D-program sen början av 90-talet, och älskar att få ljuset realistiskt. För mig är de flesta spel, även om de har bra detaljer, modeller och annat, fruktansvärt dåliga när det gäller ljus. Det mörka är för ljust och det ljusa för mörkt, på ett onaturligt sätt. Skuggor och reflektioner är också väldigt viktiga för att ge en känsla av realism. Ju mer RT, desto bättre. Så redan när det var nytt, var jag en ivrig påhejare.

Så vad man tycker ser bra ut kan ju bero på vad man lägger i ordet "bra". Men dålig ljussättning är för mig för realism vad lila eller grön hud skulle vara på en aldrig så realistisk människomodell i ett spel.

Ja säkert.
Men det är väl inen slump att du valde ett spel som har en del daterade element och generellt fått en del kritik för att se rätt trist ut på sina håll.
Spelet ser platt och trist ut för att... det har en del problem på just det området.

Istället för exempelvis helldivers 2 som ser hur festlligt ut som helst. Eller Warhammer 40k: Space Marine 2.
Eller baldurs gate 3.
Alla de tre saknar också RT - men har inte fått liknande kritik för att ge ett platt intryck med daterade element.

Jag tror det spelar in lite i ditt val här helt enkelt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Om jag kan hålla 1% low fps på 60fps+ så får det vara på annars off.

Visa signatur

| R7 5700x3D | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Kingston 2x16GB @ 3200mhz cl16 |
| Asus ProArt RTX 4070 Ti Super | Kingston NVMe 512GB + 1TB + 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja säkert.
Men det är väl inen slump att du valde ett spel som har en del daterade element och generellt fått en del kritik för att se rätt trist ut på sina håll.
Spelet ser platt och trist ut för att... det har en del problem på just det området.

Istället för exempelvis helldivers 2 som ser hur festlligt ut som helst. Eller Warhammer 40k: Space Marine 2.
Eller baldurs gate 3.
Alla de tre saknar också RT - men har inte fått liknande kritik för att ge ett platt intryck med daterade element.

Jag tror det spelar in lite i ditt val här helt enkelt.

Nu var det bara ett exempel. Inte så lätt att kommentera spel jag aldrig ens har sett, eller hört talas om. Men nu när jag kollat bilder från de tre så var det väl inget exceptionellt, det jag hittade. Snyggt, men inget jag inte sett tidigare.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk

Hade det inte kostat den mängd prestanda som det faktiskt kostar, då hade det varit viktigt. Men givet dagens implementering så nej, det är sällan jag alls har det på. Det kostar så mycket mer prestanda än det visuellt smakar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wly:

Ser många purister som endast kan spela i native. Ser dlss verkligen så dåligt ut för er?

Ja, DLSS utplånar, av sin natur, findetaljer och för mig är det alltid som att titta genom en hinna/filter som ligger för ögonen, smått äckligt.

Ironin är ju sedan att DLSS och andra upskalningsmetoder, i princip enbart existerar för att vi övergav CRT-teknologin, till förmån för mindre skrymmande och energisnåla plattskärmar.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Extreme | G.Skill Trident Z Royal, 4x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti OC Edition 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Seagate FireCuda 520 2TB, Seagate FireCuda 530 2TB, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair H1500i | XG27AQM|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cyklonen:

Nu var det bara ett exempel. Inte så lätt att kommentera spel jag aldrig ens har sett, eller hört talas om. Men nu när jag kollat bilder från de tre så var det väl inget exceptionellt, det jag hittade. Snyggt, men inget jag inte sett tidigare.

De andra spelen är egentligen mindre relevanta. Poängen var mer att spelet du valt har fått en del kritik för att ha en motor som är ganska daterad och ser rätt platt ut.
Kritik som andra spel utan RT inte fått på samma sätt.

Så det är kanske inte så förvånande om du upplever att just starfield som lite platt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

De andra spelen är egentligen mindre relevanta. Poängen var mer att spelet du valt har fått en del kritik för att ha en motor som är ganska daterad och ser rätt platt ut.
Kritik som andra spel utan RT inte fått på samma sätt.

Så det är kanske inte så förvånande om du upplever att just starfield som lite platt.

Fortfarande inte relevant. Det var ett exempel. Det finns många exempel. Det finns inga ursäkter, oavsett vilket spel det handlar om, så länge det har ambitionen att vara "realistiskt" i grafiken.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Jakten på realism har drivit utvecklingen av grafikkort sedan 90-talet och jag ser inte att det kommer sluta nu.

Varje matematisk konstruktion som är involverad i att rendrera 3D-grafik har bakats in i hårdvara sakta men säkert. Matrisoperationer i de första versionerna, aliasing, T&L i det första Geforce-kortet, programmerbara shaders mm mm. Alltid i jakten på mer realism. Och spelen hakade på.

Varje grej man lyckades plocka in i hårdvara blev en blockbuster för den som var först. Men det som var en killer feature blev nästan direkt "table stakes" i nästa generation. Första kortet med T&L var en monsterhit, några år senare hade alla kort T&L och spel tog det för givet.

Raytracing är en av realismens "holy grails" men har alltid varit för svårt - tills nu. Nu som det är möjligt och vi sett de första exemplen (4090 med pathtracing i ett par spel) kommer det vara lika oundvikligt som T&L var när det kom. Grafikkort utan bra raytracingprestanda i 2025 är DOA och om säg ~5 år kommer laptops accelerera raytracing lika bra som ett 4090.

Permalänk
Medlem

Blir viktigare desto mer det kan leverera.

Svårt att säga att det inte bidrar enormt till the Great cicle.

Permalänk
Medlem

Snygg grafik är kul bild för bild, men det är just det som är problemet. För mig för hög fps det viktigaste, har man 300+ kan man börja skala upp från 800x600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keni:

Snygg grafik är kul bild för bild, men det är just det som är problemet. För mig för hög fps det viktigaste, har man 300+ kan man börja skala upp från 800x600

Vi har alla olika prioriteringar. De flesta är nöjda med att kolla på film i 24-25 bilder per sekund, så att spela i samma är inte så märkvärdigt. Jag brukar sikta på att ligga mellan 50 och 60 i spel. Skärmen är 60 Hz, så högre än så är bortkastat ändå.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Problemet är man princip behöver 4080/4090 för kunna köra Ray Tracing på högsta grafik vilket gör det väldigt irrelevant för de flesta som inte vill lägga 10k+ på en GPU.

Helt klart. snart kommer RT vara vardagsmat för gpu. vad blir det nästa coola

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrJB:

Helt klart. snart kommer RT vara vardagsmat för gpu. vad blir det nästa coola

Realtidsrendering av materialegenskaper, så saker kan brytas, sprängas, slitas, böjas, m m, realistiskt och utan att det är förprogrammerat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Utan uppskalning, utan FG...

Så 960p eller lägre för 60fps alltså, inte så imponerande..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden55:

Lägsta upplösning med dlss i 4k är väl 1080p?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wly:

Lägsta upplösning med dlss i 4k är väl 1080p?

Tänkte att det var 1440p som diskuterades, har för mig att dlss quality är 960p.
Tycker 4k dlss quality funkar något bättre eftersom det är uppskalning från 1440p.

Permalänk
Medlem

När det väl flyter bra utan konstigt brus och artefakter och faktiskt är realtid snarare än att sakta flyta ut som det gör i många spel som kommer det vara svinnajs, just nu är det meh, like att kunna slå på och testa men sällan det är värt att tappa prestanda imo, och prislappen för okej prestanda är fånig.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden55:

Beror väl på upplösning och val av uppskalare.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Vi har alla olika prioriteringar. De flesta är nöjda med att kolla på film i 24-25 bilder per sekund, så att spela i samma är inte så märkvärdigt. Jag brukar sikta på att ligga mellan 50 och 60 i spel. Skärmen är 60 Hz, så högre än så är bortkastat ändå.

Då var vi här igen då, att kolla på film i 24 FPS är ju inte riktigt samma som att spela i 24 FPS.

Visa signatur

Permalänk

Raytracing är totalt menlöst om det kräver så mycket av hårdvaran. Jag slår av det för uppnå mina fps.

Tycker inte heller att det tillför allt för mycket heller. Cyberpunk var väl en sida av sig själv med sin pathtracing vilket var sjukt imponerande men inte ens rtx 4090 grejjade det.

Får bli avstängt spelen ser bra ut med maxat utan rt ändå.

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikos:

Märklig fråga egentligen. Om utvecklaren väljer att gå med en ljusdesign som funkar bra med raytracing och är välgjort se typ Control, är ju Raytracing jättenajs.

Men man kan ju få ljus osv och se bra ut utan raytracing, se typ Ori and the blind forest eller Hollow knight som ganska motsatta exempel jmft med Control.

Alla tre använder ljus på bra sätt med olika/lika tekniker.

Får väl svara lagom viktigt då det är najs om någon faktiskt har lagt energi på det.

Oj, visste inte att Control implementerade det såpass bra. Måste testa med mitt nya grafikkort.

Permalänk
Medlem

Det är viktigt att det finns en utveckling av hårdvarubaserad RT, men för spelen just nu så är det inte alls avgörande.

RT blir avgörande den dagen korten har tillräcklig prestanda att beräkna alla pixlar i en 4k-upplösning.

Visa signatur

hehu

Permalänk
Medlem

Jag ser verkligen ingen som helst skillnad på det som nu händer med raytracing gentemot tidigare genombrott som T&L, shaders, ökade antal trianglar i modellerna med varje generation grafikkort etc.

Tidigare har det handlat om trianglar per sekund, sedan kom programmerbart shadade trianglar per sekund, upplösning, FSAA mm - nu är det rays per sekund som är nästa battleground. Tekniken knallar vidare, inget nytt under solen.

Att hårdvara släpar lite är inget nytt i sammanhanget heller, och det är faktiskt önskvärt. Doom 3 hade texturer som inte rymdes i minnet på något grafikkort på marknaden, dvs maxinställningarna gick inte att använda när spelet släpptes. De flesta insåg dock att det kommer lösa sig, vilket det gjorde.

Framtidens grafikkort kommer klara raytracing också, och det återstår inte mycket inom 3D-acceleration som har större betydelse än raytracing.