Nvidia-appen orsakar prestandaproblem

Permalänk
Melding Plague

Nvidia-appen orsakar prestandaproblem

Boven i dramat tycks vara filterfunktionen, vilken lyckligtvis kan stängas av.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Finns det någon anledning att installera deras app? Jag har alltid kört med rena drivrutiner.

Permalänk
Chassi-Jesus 📦
Skrivet av Bankai:

Finns det någon anledning att installera deras app? Jag har alltid kört med rena drivrutiner.

Om du inte har behov av funktionerna som erbjuds i appen är svaret nej. Är väl främst inspelningsmöjligheterna jag brukar använda de gånger jag installerar den.

Permalänk
Medlem

Bra info att ha med sig, tack @JonasT

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bankai:

Det beror helt på vad man vill ha.
Ett gäng extra funktioner erbjuds ju. Applikationen kan rekommendera och sätta grafikinställningar per spel och så.
Lite recordingmöjligheter - yadda yadda.

Själv är jag ointresserad av det. Däremot vill jag ha en snabbknapp för att köra in nya drivrutiner så man slipper göra det manuellt.
Och det erbjuds också. Så bara av den anledningen tycker jag det är värt det.

Men ja -det är såklart individuellt vad man uppskattar.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Hade stängt av allt men när jag senast försökte uppdatera drivrutiner via appen så fick jag svart skärm och fick köra en force reset.

Visa signatur

| 9800X3D | 3080 |

Permalänk
Medlem

Inte förvånande, bloatad skit bidrar inget. Tack och lov har de inte följt AMDs misstag att bloata sönder kontrollpanelen än.

Permalänk
Medlem

Lustigt hur otroligt dåliga hårdvarutillverkare är på mjukvara. Tex programen som dom vill att man ska installera till moderkort är den buggigaste och långsamaste skiten, spelar ingen roll vilket företag det kommer i från.

Visa signatur

7800x3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av str8forthakill:

Inte förvånande, bloatad skit bidrar inget. Tack och lov har de inte följt AMDs misstag att bloata sönder kontrollpanelen än.

Detta är ersättaren till kontrollpanelen. Men jag tycker inte den är direkt bloatad för det -- detta tycks vara en bugg, eftersom GFE (som känns klart mer bloatad isåfall) inte har någon prestandakostnad för filter om man har 0 filter.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiftypants:

Hade stängt av allt men när jag senast försökte uppdatera drivrutiner via appen så fick jag svart skärm och fick köra en force reset.

Samma här. Dock så var drivrutinen installerad och klar när jag kom in i Windows igen och allting har fungerat som vanligt sen dess.

Permalänk
Medlem

Tack och lov har de inte följt AMDs misstag att bloata sönder kontrollpanelen än.

Tyvärr... Nvidia App kommer ersätta kontrollpanelen helt snart också.
https://www.sweclockers.com/nyhet/40020-nvidia-slapper-nytt-i...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Narta:

Samma här. Dock så var drivrutinen installerad och klar när jag kom in i Windows igen och allting har fungerat som vanligt sen dess.

Precis det som hände mig också. Tur att nvidia är ett så pass litet företag annars hade man ju förväntat sig lite högre quality control...

Visa signatur

| 9800X3D | 3080 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Detta är ersättaren till kontrollpanelen. Men jag tycker inte den är direkt bloatad för det -- detta tycks vara en bugg, eftersom GFE (som känns klart mer bloatad isåfall) inte har någon prestandakostnad för filter om man har 0 filter.

Extremt onödiga slöa grafiska element som inte bidrar överhuvudtaget till huvudfunktionen. Att ge kontroll över inställningar. Det är 100% bloat.

Permalänk
Medlem

Blir inte förvånad om man är tvungen att installera appen. Det har ju ryktats om att ersätta klassiska Nvidia kontrollpanelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

enklare att ha senaste/uppdaterade drivrutiner

Permalänk
Hedersmedlem

Extremt onödiga slöa grafiska element som inte bidrar överhuvudtaget till huvudfunktionen. Att ge kontroll över inställningar. Det är 100% bloat.

Slöa? De är ju rejält mycket snabbare än Nvidias kontrollpanel som appen tänkt ersätta.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Jag använder det endast för att ta screenshots och recorda videos i spelen. Dock så har det ju blivit kaos efter senaste uppdateringen och recording fungerar inte ens längre. Får dessutom massa varningar att man måste stänga av den funktionen för att se Tv4play, men den går inte att stänga av.

Permalänk
Medlem

Föredrar fortfarande Windows framför macOS och GNU/Linux just tack vare bättre och fler grafikinställningar.

Men nu när installationen av drivrutinerna ofta överstiger 1 GB så vet jag inte längre om det är en fördel. Speciellt inte nu när exempelvis Intel både plockat bort vissa inställningar och samtidigt börjat mata Command Center med reklam.

Hade helst kört med dgVoodoo2 till allt i Windows.

Permalänk

Hoppas de löser det. Gillar deras funktion som visar FPS och CPU användning medans jag spelar.
Men brukar sällan använda deras grafikoptimering.
Nyligen köpt ett rtx 4070 super och i7 14700F. Nvidia appen vill att jag har 50% av max när jag spelar RDR2. Men fixar jag inställningarna själv så funkar det bra att köra på nästan allt på ultra i 1440p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Appen har ersatt Geforce Experience OCH delar av Nvidia Kontroll Panelen, i framtiden kommer den ta över ALLT från Nvidia Kontroll Panelen som kommer avvecklas. Så tillslut kommer du behöva den.

Visa signatur

| R7 5700x3D | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Kingston 2x16GB @ 3200mhz cl16 |
| Asus ProArt RTX 4070 Ti Super | Kingston NVMe 512GB + 1TB + 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Permalänk
Medlem

No shit...

Permalänk
Medlem

Själv kör man endast NVIDIA kontrollpanelen men kommer den även försvinna så blir det väldigt tråkigt

Alltid tyckt den fungerat bra och gjort det den skall göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiftypants:

Hände även mig här igår när jag uppdaterade drivrutinerna. Då är min burk relativt ny ändå.

Permalänk
Medlem

Det där är rent skitsnack. Låter som att du vill gnälla utan att ha använt funktionerna ens. Jag har använt både Kontrollpanelen och appen under den tid sen appen dök upp i beta.

Kontrollpanelen är betydligt segare än appen på samma funktioner, och det går också att hitta till funktionerna snabbare med färre klick i appen.

Permalänk
Medlem

Ojdå där ser man, jag har inte börjat med den där appen än. Tankar ner rena drivrutiner bara vid behov.

Permalänk
Avstängd

appen e svinbra förövrigt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thomas:

Slöa? De är ju rejält mycket snabbare än Nvidias kontrollpanel som appen tänkt ersätta.

Varför måste den vara snabb? Vad gör du i den appen hela tiden som kräver tidspress? Tar 1 sekund att öppna. Tar kanske 1 sekund att ladda den segaste delen i programmet och det är 3d settings per applikation i kontrollpanelen.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Bankai:

Skrivet av JonasT:

Om du inte har behov av funktionerna som erbjuds i appen är svaret nej. Är väl främst inspelningsmöjligheterna jag brukar använda de gånger jag installerar den.

Utöver inspelningsmöjligheterna är prestandaövervakningen rätt sjyst, likaså den automatiska överklockningen. Båda dessa saker finns sedan tidigare genom MSI Afterburner ihop med RivaTuner också, men rätt skönt att slippa ha tre appar installerade när en klarar av allt. Enda jag spontant kan sakna från AB/RT-kombon är mer detaljerad övervakning av processorn, får hoppas Nvidia-appens funktionalitet utökas framöver.

Visa signatur

< R5 5600 | 16GB 3200 MT/s | RX 9070 XT >

< Pixel 8 | XB900N | Reflect Flow Pro >

Permalänk
Medlem

RTX HDR är så jävla bra så den får äta hur mycket prestanda den vill, tar gladeligen emot 15-20% FPS tapp för resultatet.

Visa signatur

9800x3d | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 32" G80SD OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithos:

Så tillslut kommer du behöva den.

Fast inte behöver man väl Nvidias kontrollpanel? Jag tror jag har öppnat den kanske 1-2 gånger på sex år och minns inte att jag gjort en enda inställning där.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S