Intels Battlemage-kort säljer slut hos återförsäljare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Hur fungerar kortet i äldre spel som använder äldre versioner av DirectX än 11?

Typ som:
Sacrifice
No one lives forever
Hitman
Drakan - Order of the flames
Rune
Unreal
Black and White
Fear

Har inte sett så mycket tester på annat än nya spel.

Visst är det väl smidigt att kunna göra det på en och samma moderna dator.
Men är väl annars inte så svårt att skaka fram en extra dator med overkillprestanda för sådana spel.

När GoG moderniserar spelen, funkar de bättre då måntro?

Ser iaf inte det som någon speciell nackdel om kortet inte stödjer DX10 och under. Spelar man mycket sådana spel är det ju bara behålla en gammal dator också.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

Mycket trevliga nyheter, hoppas det håller i sig!

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExXo:

Är det något spec med Limited Edition?

Jag valde den för att det inte var massa bling bling

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Hur kan Tysklands största datorbutik endast fått 30 kort när Inet initialt hade över 50st?

Oavsett: humor att se Tom på MLID med en dåres envishet hävdat att han hade rätt (Arc är "canceled" och det är en "paper launch").

Inte av limited edition som jag skrev om och artikeln handlade om. Av Asrock ser de ut att ha sålt runt 30-40 st.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz ocked | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Gambit_2K:

Inte av limited edition som jag skrev om och artikeln handlade om. Av Asrock ser de ut att ha sålt runt 30-40 st.

Inet hade 50+ på Limited Edition när den post jag länkade till gjordes.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Jo Inet hade 50+ av LE när jag beställde någon timma innan släpp i fredags.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Inte svårt att sälja slut när det knappt funnits kort att tillgå (särskilt intels egna limited edition). Caseking.de och mindfactory.de fick mindre än 30 limited edition kort vardera på lanseringsdagen.

Varje gång jag ser olika siffror från mindfactory så är det väldigt mycket AMD som är sålt. Mycket mer än vad som är rimligt för att vara någon form av källa att extrapolera på. Huruvida siffrorna stämmer för just den butiken vet jag inte, men att deras siffror inte är rätt överlag, det är lätt att se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Även om de säljer relativt bra vilket är positivt är väl värt att ha i åtanke Intel tjänar nog högst antagligen inget på dessa kort utan det handlar nu ännu att försöka etablera sig hos kunder och troligtvis blir det samma historia med nästa generation Celestial att framtiden ser ändå osäker ut även om dessa kort skulle sälja bra.

Ja, så är det förmodligen. Vissa källor hävdar ju till och med att Intel säljer dem med en liten förlust, vilket mycket väl kan stämma för det initiala priset. Som vanligt kryper de säkert upp en aning i pris till mer hållbara nivåer (precis som partnerkorten redan gjort i många fall), samtidigt som Intel drar nytta av positiva recensioner baserade på lanseringspriset.

Både AMD och Nvidia har ju som sagt gjort sådant tidigare, så det vore på inget sätt unikt.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExXo:

Är det något spec med Limited Edition?

Ja, det är billigare.

(sen är designen unik också visst, men priset är skälet)

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Lussarn:

Varje gång jag ser olika siffror från mindfactory så är det väldigt mycket AMD som är sålt. Mycket mer än vad som är rimligt för att vara någon form av källa att extrapolera på. Huruvida siffrorna stämmer för just den butiken vet jag inte, men att deras siffror inte är rätt överlag, det är lätt att se.

Helt uppenbart att Mindfactor har en icke-representativ fördelning, av möjligen någon fullt rationell anledning. De verkar vara lite som att enbart sampla Skoda-handlare för att avgöra distributionen mellan försäljning av alla bilmärken.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Även om de säljer relativt bra vilket är positivt är väl värt att ha i åtanke Intel tjänar nog högst antagligen inget på dessa kort utan det handlar nu ännu att försöka etablera sig hos kunder och troligtvis blir det samma historia med nästa generation Celestial att framtiden ser ändå osäker ut även om dessa kort skulle sälja bra. Jag hoppas själv att vi får åtminstone se "Druid" generationen lanserade och hoppeligen har man valt att fortsätta satsa efter det, de behöver bara knappa in och med prisstrategierna som Nvidia kört med så öppnar ju de dörren upp litegrann för Intel att ta sig in på marknaden i det lägre till mellansegmenet för att så småningen kanske också tävla i de lite högre segmenten men personligen är jag mera intresserad utav 6000 kr och lägre prisklassen så för mig kvittar det.

Specsen på pappret är dock lägre än a770 och de är förmodligen billigare att tillverka. Tror absolut inte de säljs med förlust per produkt, närmast omöjligt, men i det hela med all tid de spenderat på design och fortsatt på mjukvara går de väl i förlust ja.

Det man inte ska glömma är att ett par hundra grafikkort inte är mycket även i Sverige för en produkts lansering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Hoppas det kommer ett B770. Extrapolerar man prestandan från B580 har vi i så fall säkert en utmanare till AMDs snabbare kort.

Jag hade varit rätt orolig om jag var AMD. Intel har en riktig upscaler, relevant RT-prestanda, och bättre API för arbete. Radeon är rent skräp utöver raster. Kanske får AMD arslet ur vagnen och fixar till funktioner som borde funnits för två generationer sedan.

Fast raster är ju allt. Allt annat är bara skit/gimmicks eller för krävande. RT är för krävande för moderna upplösningar. Uppskalning ser ut som röven. Frame generation är ett plåster som gör att det känns som man spelar ishockey. Vad finns det mer? Video encoder och decode är väl det enda riktigt bra utanför raster.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Hoppas de kan få ut lite fler så man kan få se hur stort trycket är på korten egentligen.

Jag tror att ett krig i mellanklassen kan sänka priserna på de högre korten om skillnaden i pris blir för stort mellan klasserna.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Rimligt att det sålde bra på launch, kortet är faktiskt decent. 4060 och 7600 känns som en spark i skrevet så det är ganska lätt att se bättre ut än dessa. Den utan tvekan största fördelen med B580 är dess 12GB VRAM. Skulle AMD och Nvidia inte ge 12GB i 300$ klassen så kommer B580 stå sig väl även mot nästa gen. Om det kommer 3GB GDDR7 moduler lagom till 5060 launchen lär säkert Nvidia ge 5060 12GB.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x, 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Inte svårt att sälja slut när det knappt funnits kort att tillgå (särskilt intels egna limited edition). Caseking.de och mindfactory.de fick mindre än 30 limited edition kort vardera på lanseringsdagen. Och vad jag såg fick inet.se en liknande mängd. Vad man kan läsa sig till från återsäljare i USA också var det mindre än 100 kort i de större butikerna som newegg.

Min dotter sålda också snabbt slut på de 5 st jultidningar totalt hon hade i "lager"

Dags att gå till specsavers? 😉 30? Inet hade gissningsvis en bra bit över 50st LE. Det var 50+ dag 2 efter släpp och när det väl gick under 50+ sjönk det väldigt fort så säg 100st LE är en bättre gissning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Inte svårt att sälja slut när det knappt funnits kort att tillgå (särskilt intels egna limited edition). Caseking.de och mindfactory.de fick mindre än 30 limited edition kort vardera på lanseringsdagen. Och vad jag såg fick inet.se en liknande mängd. Vad man kan läsa sig till från återsäljare i USA också var det mindre än 100 kort i de större butikerna som newegg.

Min dotter sålda också snabbt slut på de 5 st jultidningar totalt hon hade i "lager"

Inet hade 50+, webhallen 35 och komplett 50+

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Tycker det är obegripligt hur någon överhuvudtaget ger denna skramlande soptunna någon uppmärksamhet, men det är väl det klassiska fenomenet med internetkändisskap, att det spelar ingen roll vad man sprider för dynga om man lyckas få många klick.

Permalänk
Medlem

Intels grafikkort är inte ens ett alternativ för min del, vill inte köra lotto varenda gång jag ska köra något

Permalänk
Inet
Skrivet av Gambit_2K:

Skrivet av Telf:

Varför är vi så positiva till ytterligare en papperslansering av grafikkort? Ska man in på en ny marknad lär man ju prestera bättre än dem andra leverantörerna...

Skrivet av Yoshman:

Hur kan Tysklands största datorbutik endast fått 30 kort när Inet initialt hade över 50st?

Oavsett: humor att se Tom på MLID med en dåres envishet hävdat att han hade rätt (Arc är "canceled" och det är en "paper launch").

Skrivet av draanexle:

Ingen papperslansering - finns ju o köpa?

Limited Edition är slutsåld, men den är ju redan i lager igen relativt snart (början av januari hos inet t.ex)
Dessutom var det inte svårt att köpa den om man nu så ville, fanns gott om kort i lager en bra stund och finns fortfarande i lager om du vill köpa, dock för någon hundring mer.

Hej!

Vi tänkte bara flika in här, för att förtydliga.

Till release hade vi ett par hundra grafikkort och sedan dess har det ramlat in ytterligare ett gäng, så i jämförelse med andra releaser är det här ganska långt från en papperslansering. Vi hade dock väldigt många förbokningar, särskilt efter att recensionerna släpptes, så vi hamnade relativt snabbt under 50+ i lagerstatus.

Vi har redan beställt fler och enligt Intel ska det finnas relativt god tillgång framöver, vi förväntas få in flera hundra till i början av nästa år.

Det var allt, hoppas det förtydligade lite!

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Sveklockarn:

Tycker det är obegripligt hur någon överhuvudtaget ger denna skramlande soptunna någon uppmärksamhet, men det är väl det klassiska fenomenet med internetkändisskap, att det spelar ingen roll vad man sprider för dynga om man lyckas få många klick.

Han har en podcast/show-med-gäster där det ibland är med rätt spännande personer. Senast hade han med grundaren av WikiChip, som också jobbar med företagsförvärv inom kretsbranschen (i.e. något som faktiskt har rätt bra inside info).

Men hans "läckor", d.v.s. majoriten av videos, är väl lite en "ding-ding värld".

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inet:

Hej!

Vi tänkte bara flika in här, för att förtydliga.

Till release hade vi ett par hundra grafikkort och sedan dess har det ramlat in ytterligare ett gäng, så i jämförelse med andra releaser är det här ganska långt från en papperslansering. Vi hade dock väldigt många förbokningar, särskilt efter att recensionerna släpptes, så vi hamnade relativt snabbt under 50+ i lagerstatus.

Vi har redan beställt fler och enligt Intel ska det finnas relativt god tillgång framöver, vi förväntas få in flera hundra till i början av nästa år.

Det var allt, hoppas det förtydligade lite!

Thanks Steve! Back to you Steve.

Visa signatur

MB: Gigabyte B650 Aorus Elite V2 | CPU: Ryzen 5, 7600X
GPU: AMD Asus TUF 7800 XT | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: Teamgroup T-Create - 6000mhz 38-38-38-78

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Raspberry pi 400

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Coolt! Kul med feedback på detta. Då verkar det kanske mest vara vissa DirectX 11-titlar som eventuellt fortfarande har problem istället för äldre titlar.

Fast hur vet du det? Nvidia och AMD korten kanske presterar hundra procent bättre i äldre titlar? Finns ingenting där ute som har bevisat att Intels kort kör bra med gamla titlar.

För att svara på en annat inlägg Komplett med flera har redan ökat priset från 3390 kr till 3490 kr och det är endast Intel modellen, de andra modellerna är mycket dyrare. Varför berömmer folk ett Intel kort som redan gått upp i pris och kanske fortsätter gå upp i pris samtidigt som det inte finns i lager.

Skrivet av rwkk:

Specsen på pappret är dock lägre än a770 och de är förmodligen billigare att tillverka. Tror absolut inte de säljs med förlust per produkt, närmast omöjligt, men i det hela med all tid de spenderat på design och fortsatt på mjukvara går de väl i förlust ja.

Det man inte ska glömma är att ett par hundra grafikkort inte är mycket även i Sverige för en produkts lansering.

Att folk har mage att här berömma ett kort som endast lanseras i ett tiotal kort och kalla det en succé. Ser inte folk att Intel tillverkat ett begränsat antal kort för att leka med er gamers och deras investerare?

En riktig launch hade det funnits flera hundra om inte tusen kort hos varje större svensk återförsäljare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Fast hur vet du det? Nvidia och AMD korten kanske presterar hundra procent bättre i äldre titlar? Finns ingenting där ute som har bevisat att Intels kort kör bra med gamla titlar.

För att svara på en annat inlägg Komplett med flera har redan ökat priset från 3390 kr till 3490 kr och det är endast Intel modellen, de andra modellerna är mycket dyrare. Varför berömmer folk ett Intel kort som redan gått upp i pris och kanske fortsätter gå upp i pris samtidigt som det inte finns i lager.

Att folk har mage att här berömma ett kort som endast lanseras i ett tiotal kort och kalla det en succé. Ser inte folk att Intel tillverkat ett begränsat antal kort för att leka med er gamers och deras investerare?

En riktig launch hade det funnits flera hundra om inte tusen kort hos varje större svensk återförsäljare.

Kan vara att visst antal var lanseringspris från intel?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Han har en podcast/show-med-gäster där det ibland är med rätt spännande personer. Senast hade han med grundaren av WikiChip, som också jobbar med företagsförvärv inom kretsbranschen (i.e. något som faktiskt har rätt bra inside info).

Även om blind robotkyckling finner kisel ibland?

Skrivet av Yoshman:

Men hans "läckor", d.v.s. majoriten av videos, är väl lite en "ding-ding värld".

Det är därför det inte går att klicka/kolla på hans videos överhuvudtaget eftersom då algoritmerna får för sig att jag är intresserad av precis detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Ett tiotal kort?

Källa på det tack. 🤣

Visa signatur

Raspberry pi 400

Permalänk
Medlem
Skrivet av Querth:

Det här är anledningen till varför jag aldrig skulle köpa ett kort från Intel förrän jag kan se ordentligt att gamla titlar faktiskt fungerar. Digital Foundry hade problem att ens starta Call of Duty infinite warfare när b580 recenserades och det är ett spel från 2016 som är rätt populärt om man säger så.

Edit: Skulle gärna se ett test med ett flertal äldre titlar från redaktionen

Ingen som tvingar dig att köpa det. 🙃

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Läste du inte Inet:s svar här ovanför?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Hur mycket jag än stör mig på honom och hans envishet om att han alltid har rätt samt partiskhet för AMD, så verkar han ha en och annan pålitlig källa som läcker från företagen. Men lita aldrig på hans egna spekulationer och argument 😅

Permalänk
Medlem

Finns gott om Asrock och Sparklekort för några hundringar extra hos flera leverantörer om man är sugen. Fast många verkar helt ovilliga att betala mer än just 3500 kr. Då är det bara att vänta och hoppas att det går att få tag på ett i Januari.
Jag förstår att Intel själva inte kan övervämma marknaden med sina kort. Vad skulle de andra tillverkarna tycka då?