Nvidia-appen orsakar prestandaproblem

Permalänk
Skrivet av Satariel:

Du behöver ändra från Quality till High Quality under Texture filtering - Quality annars så kör du bara Quality eftersom det är default när man installerar drivrutinerna:

<Uppladdad bildlänk>

Vad gör det för skillnad? Tror inte det är något man ser i spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Fast inte behöver man väl Nvidias kontrollpanel? Jag tror jag har öppnat den kanske 1-2 gånger på sex år och minns inte att jag gjort en enda inställning där.

Är man nöjd med allt det förinställda så är det inga problem. Jag minns att när jag skaffade en IPS-skärm var jag tvungen att ställa in 10-bitars färgdjup i kontrollpanelen efter varje uppdatering eftersom Nvidias drivrutin inte fixade det automatiskt av någon anledning, plus att jag alltid satte ett fps-tak i drivrutinen för att inte behöva slå på vsync och samtidigt komma undan tearing.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D CO -15 FCLK 2133MHz 1,25VSoC | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill 2x16GB 6000MT/s@6400MT/s 1:1 CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vad gör det för skillnad? Tror inte det är något man ser i spel.

Det brukade göra skillnad förr, okänt om det faktiskt gör någon skillnad idag, fast sannolikt så borde det vara någon sorts skillnad annars så skulle inte inställningen finnas kvar kan man tycka.

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Testpilot
Skrivet av star-affinity:

Räcker det inte med att använda de inspelningsmöjligheter som följer med Windows, alltså Xbox Game Bar?
Elller finns det fördelar med Nvidias lösning?

Lite nyfiken då jag nyligen testade spela in med Game Bar och det funkade som förväntat. Går att ändra från inspelning med 30 fps (vilket var förvalt) till 60 fps.

Törs inte svara på den rakt av då jag faktiskt aldrig testat den funktionen genom Game Bar.

Går det att ändra bitrate/inspelningsupplösning, valda enheter för ljud, ljudvolym och antalet ljudkanaler genom Game Bar? För annars är det funktioner som Nvidia App (GFE) hanterar rätt bra. Genuint nyfiken hur pass utvecklad Game Bar är, har som sagt dålig koll då jag aldrig använt det

edit:
Några skärmdumpar på delar av gränssnittet och inställningsmöjligheterna i Nvidia-appen.

-

-

-

Dold text
la till skärmdumpar från Nvidia-appen.
Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < R5 5600 | 16GB 3200 MT/s | RTX 2060 >

Permalänk
Medlem

såg det komma, vägrar installera sån här bloatware, går verkligen ur min väg att udvika allt typ av "GAMING OPTIMIZE" bloatware drivers...

värsta bovarna jag varit med om måste vara icue och razer synapse, fyhelvette vilket skräp, nvidia som tur är kan man ju köra deras rena drivrutin utan den så kallade "geforce experience", tacka fan för det

Permalänk
Medlem

Kanske redan någon som tipsat, men det går att helt skippa Nvidia App-tjofräset trots att NVCleanstall inte stöder det för 566.36 i GUIt just nu.
Kör som vanligt och bocka inte i NvApp och dess gelikar även om du blir promptad om det. Innan install redigerar du setup.cfg.

Bifogar några editerade skärmdumpar att följa.

Grejer
Visa mer
Permalänk

Guide för RTX HDR utan appen. https://www.patreon.com/posts/99110213
Funkar finfint. Testade i Ready Or Not. Aktiverade bara RTX HDR för just det spelet och inte Globalt.

"You can in fact just use NVIDIA Profile Inspector + adding this XML file to its folder before launching it and then configure it as the image above (which will also fix the color oversaturation issue and Gamma 2.2 tracking) , click "Apply changes" and reboot. Activating the above flag "Enabled (Low Quality (0x06)" the cost for it will lower from around -8% to around -3% your average FPS with no visible differences compared to default and, trust me, it is definitely worth it.
If some of your native HDR10 games will have washed out colors after the change, set "Enable TrueHDR Feature" flag to Off only for them (through NVIDIA Profile Inspector or disable RTX HDR only for them in NVIDIA App)."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Törs inte svara på den rakt av då jag faktiskt aldrig testat den funktionen genom Game Bar.

Går det att ändra bitrate/inspelningsupplösning, valda enheter för ljud, ljudvolym och antalet ljudkanaler genom Game Bar? För annars är det funktioner som Nvidia App (GFE) hanterar rätt bra. Genuint nyfiken hur pass utvecklad Game Bar är, har som sagt dålig koll då jag aldrig använt det

edit:
Några skärmdumpar på delar av gränssnittet och inställningsmöjligheterna i Nvidia-appen.

<Uppladdad bildlänk>
-
<Uppladdad bildlänk>
-
<Uppladdad bildlänk>
-
<Uppladdad bildlänk>

Dold text

Okej, ser ut som Nvidia erbjuder en hel del mer inställningar gällande detta.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 15 Sequoia