Seagates heta hårddiskar med HAMR-teknik snart här

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

När LCDs blev bättre än CRTs försvann en hel industri som gjorde bildrör rätt snabbt.
Glasverk, fosforkemi, fabriker som kunde hantera de tunga åbäken. Puts väck på några få år, och konsumenterna fick LCD.

LCDs blev aldrig bättre än CRT om man utgår från en spelares synvinkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Jag lyckas inte hitta förklaringen till att det fortfarande är en business kring mekaniska diskar. Att Seagate försöker göra laserbestyckade diskar känns lika vettigt som om Sony skulle vidareutveckla Trinitron-apparater.

Mekaniska diskar på 32tb måste ju vara mycket dyrare att tillverka än ssd'er som kan lagra lika mycket.

Vi har färdiga SSD's på 100tb på marknaden. De kostar förvisso en halv miljon per styck, men det är helt artificiellt. De hade kunnat säljas med vinst för en tiondel av det priset (slutkundspriset inklusive moms på 50 stycken samsung 2tb-diskar är en tiondel av det priset, så det är helt säkert).

När LCDs blev bättre än CRTs försvann en hel industri som gjorde bildrör rätt snabbt.
Glasverk, fosforkemi, fabriker som kunde hantera de tunga åbäken. Puts väck på några få år, och konsumenterna fick LCD.

När digitalkamerorna blev bra nog försvann nästan hela filmindustrin på ett par år. Samma där fabriker och yrkesgrupper dunstade, ingen nåd för pengarna man tjänade på det, konsumenterna fick bättre teknik snabbt.

Jag hade förväntat mig samma öde för hårddiskar, men av någon anledning händer det inte. Den verksamheten lever vidare trots att en ny överlägsen och billigare teknik har blivit mainstream. Vad kan det bero på?

Alla moln lagrings tjänster använder mekaniska diskar det är sjukt stor skillnad i TB priser när du kommer till enterprise miljöer.
Titta på Blackblace som exempel om det vore så billigt med SSDs så skulle de så klart byta ut sina mekaniska diskar och inte köper fler utan gå över till SSDs .

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Den verksamheten lever vidare trots att en ny överlägsen och billigare teknik har blivit mainstream. Vad kan det bero på?

Occams rakkniv. Det du skriver är helt enkelt inte sant

Permalänk
Medlem

Varför detta hopp om 2GB? förstår ju vid storlekar om 2, 4, 6 & 8GB men redan vid 14, 16, 18 känns det onödigt. Så varför 30 och 32, varför inte, 36, 38 eller tom 40 för nästa steg?
Lär ju knappast vara 15st skivor i 30 giggaren och 16st i 32an

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Jo men man lär ju räkna rå lagring. Om du ska lagra 8TB är det säkrare med 1st 8TB än 2st 4TB. Alternativet blir ju annars 2st 8TB eller 4st 4TB.

Man kan vända på det också. Om du ska lagra 8 TB är det säkrare med 2 st 8 TB än 1 st 16 TB. Alternativt om du har fyllt 2 stycken 4TB och en går sönder så tappar du bara halva lagringsmängden, Visst som du skrev innan så är sannolikheten större att någon av dem går sönder men konsekvensen blir mildare när en går sönder om det är utspritt över två diskar.

Det beror helt på vilken lagringsstrategi man har vad som blir bäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Jag hade förväntat mig samma öde för hårddiskar, men av någon anledning händer det inte. Den verksamheten lever vidare trots att en ny överlägsen och billigare teknik har blivit mainstream. Vad kan det bero på?

Priset per TB är fortfarande mycket lägre för Hårddiskar än SSDs.
SSDs är bättre men inte billigare teknik.

Bland det billigare jag hittar:

Toshiba N300 18TB för 4 190 kr vilket är ~235 kronor per TB.
Kingston NV2 M.2 SSD 2TB för 1099 kr vilket är ~550 kronor per TB.

SSDs är fortfarande mer än dubbelt så dyra som HDDs per TB.

Hur har du fått uppfattningen att SSDs är billigare än HDDs?

Vad är det du jämför?

Permalänk
Medlem

SSD fortsätter att vara dyrare än utlovat, finns ju SSD tekniker som verkligen kan lagra mycket data mer fysisk yta, men dess kan enbart skrivas om ca 5 gånger innan de är utslitna. HDD behöver ingen dyr litografi i sin tillverkning, och alla mikromekaniska problem med dessa är ju lösta problem sedan många år.
Förväntar mig att HDD fortsätter existera i många år för datacenter då de behöver kapaciteten. Av den enkla anledning att SATA är en existerande rimlig kontakt för så fortsätter de vara tillgängliga för konsumenter i många år.

Permalänk
Skrivet av 0cool:

Jag lyckas inte hitta förklaringen till att det fortfarande är en business kring mekaniska diskar. Att Seagate försöker göra laserbestyckade diskar känns lika vettigt som om Sony skulle vidareutveckla Trinitron-apparater.

Mekaniska diskar på 32tb måste ju vara mycket dyrare att tillverka än ssd'er som kan lagra lika mycket.

Vi har färdiga SSD's på 100tb på marknaden. De kostar förvisso en halv miljon per styck, men det är helt artificiellt. De hade kunnat säljas med vinst för en tiondel av det priset (slutkundspriset inklusive moms på 50 stycken samsung 2tb-diskar är en tiondel av det priset, så det är helt säkert).

När digitalkamerorna blev bra nog försvann nästan hela filmindustrin på ett par år. Samma där fabriker och yrkesgrupper dunstade, ingen nåd för pengarna man tjänade på det, konsumenterna fick bättre teknik snabbt.

HDD-marknaden har redan peakat, om man mäter i antal diskar:
https://www.statista.com/statistics/398951/global-shipment-fi...

Men det säljs fortfarande tiotals miljoner diskar per år, och snittkapaciteten har troligen gått upp nu när smådiskar inte längre är standardval i en laptop/desktop.

Dessa stora diskar hamnar i lagringssystem för S3, dropbox, onedrive och liknande. Vi pratar ören per GB och extrem priskänslighet, så tills flash är billigare per GB (på totalen, inklusive ström/kyla/rackplats) så finns det en marknad.

Permalänk
Skrivet av Segge:

Varför detta hopp om 2GB? förstår ju vid storlekar om 2, 4, 6 & 8GB men redan vid 14, 16, 18 känns det onödigt. Så varför 30 och 32, varför inte, 36, 38 eller tom 40 för nästa steg?
Lär ju knappast vara 15st skivor i 30 giggaren och 16st i 32an

30 TB är CMR, 32 TB är SMR. I övrigt troligen samma antal plattor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Vad gör en CRT bättre än dagens bästa IPS skärmar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

De är faktiskt riktigt usla senaste åren: https://www.backblaze.com/blog/backblaze-drive-stats-for-q1-2...
Nu pratar man ju visserligen diskar i datacentermiljö men de ligger, och har länge legat, konsekvent högst.

<Uppladdad bildlänk>

Se där! Ja, den grafen ser ut att ha en mer konsekvent skillnad än jag hade väntat mig, och sannolikt ligger det något i det du säger, MEN...

Backblaze-rapporterna är en fantastisk källa till att få något slags insikt öht, men rapporterna baseras på ett ganska komplext dataset. Backblaze presenterar sina slutsatser och visar datapunkterna som dessa stöder sig på, men att själv försöka vända och vrida på saker är ofta svårt, så att bara visa en graf tagen ur sitt sammanhang är jag inte jätteförtjust i. Det är ofta i deras resonemang som de viktigaste insikterna finns.

Exempel från deras resonemang runt just den där grafen: nedgången av månatlig AFR efter Q3 2023 beror tydligen på att de fasar ut gamla 4TB-diskmodeller som börjar nå sin naturliga livslängd, och att månatlig AFR förväntas fortsätta ned för Seagate och HGST som är de tillverkare där de fortfarande hade kvar av dessa gamla diskar.

Så det poängterar ju lite just hur lätt det blir att feltolka en sån där graf om man tar den ur sitt sammanhang, utan deras förklaring av hur datan blivit som den blivit. Som då detta med att, vad det verkar, både en stor upp- och nedgång handlar om att de jobbar med att fasa ut gamla diskmodeller när de nått en ålder där de börjar "dö naturligt", osv.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

De ger bättre bildkvalitet på gamla konsoller.
Samt högre refreshrate än många moderna LCD paneler.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Inget IPS-glow och bättre svärta t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Se där! Ja, den grafen ser ut att ha en mer konsekvent skillnad än jag hade väntat mig, och sannolikt ligger det något i det du säger, MEN...

Backblaze-rapporterna är en fantastisk källa till att få något slags insikt öht, men rapporterna baseras på ett ganska komplext dataset. Backblaze presenterar sina slutsatser och visar datapunkterna som dessa stöder sig på, men att själv försöka vända och vrida på saker är ofta svårt, så att bara visa en graf tagen ur sitt sammanhang är jag inte jätteförtjust i. Det är ofta i deras resonemang som de viktigaste insikterna finns.

Exempel från deras resonemang runt just den där grafen: nedgången av månatlig AFR efter Q3 2023 beror tydligen på att de fasar ut gamla 4TB-diskmodeller som börjar nå sin naturliga livslängd, och att månatlig AFR förväntas fortsätta ned för Seagate och HGST som är de tillverkare där de fortfarande hade kvar av dessa gamla diskar.

Så det poängterar ju lite just hur lätt det blir att feltolka en sån där graf om man tar den ur sitt sammanhang, utan deras förklaring av hur datan blivit som den blivit. Som då detta med att, vad det verkar, både en stor upp- och nedgång handlar om att de jobbar med att fasa ut gamla diskmodeller när de nått en ålder där de börjar "dö naturligt", osv.

Just det där hoppet i statistiken räknade jag direkt med att det berodde på nått "artificiellt" och ska därmed räknas bort ur tabellen. Vilket du också bekräftar

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Verkar vara svårt att hitta exakta siffror på arean som krävs för att lagra all data, men datadensiteten verkar vara nära 29 GB/cm² (baserat på 1,5 Tbit/kvadrattum) på en sådan 32 TB HDD som omnämns.

Som jämförelse köpte jag en 4 TB Samsung 990 Pro under Black Week för 2867 kr. Den använder två stycken ~2 mm tjocka NAND-chip som lagrar 2247 GB/cm² -- ca 77½ gånger högre datadensitet.

Är vi i framtiden eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Ser att du fått bra svar redan, men i stort sett inga eftersläpningar alls.

Gammal artikel:

https://www.eurogamer.net/digitalfoundry-2019-modern-games-lo...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Man kan vända på det också. Om du ska lagra 8 TB är det säkrare med 2 st 8 TB än 1 st 16 TB.

Ja, men du ska ju inte lagra 16TB data så det är en väldigt haltande jämförelse. Det vore säkrare att lagra 8TB data på en 8TB disk än 4TB på två 8TB diskar. Mitt argument är inte att köpa den största disken som finns, utan att det är meningslöst att undvika hög lagringsdensitet om man behöver såpass mycket lagring.

Skrivet av ronnylov:

men konsekvensen blir mildare när en går sönder om det är utspritt över två diskar.

Jag håller inte med. Målet måste ju alltid vara att inte tappa någon data alls. Om man tappar en halv databas är man lika rökt ändå. Om man tappar 50% av varje enskild bild är de också rätt oanvändbara. Eller om du "bara" tappar den halvan av dina bilder som blev bra. Eller "bara" bilderna från andra halvan av ditt liv. Visst, det är lite olika grad av allvarligt men alla är oacceptabla.

Ta ett extremexempel här. Säg att diskar har 1% risk att rasa per år.
- Med 1st 100TB disk har du 1-0.99^5% risk att disken dött efter fem år. Ca 4.9%
- Med 100st 1TB diskar har du istället 1-0.99^500% risk att minst en disk dött efter fem år. Ca 99.34%!
Extremt exempel som sagt men redan med 4 diskar är ju risken uppe och nosar på 20%.

Sen får man ju också räkna in saker såsom all manuell hantering av diskar. Att hålla på och 'jonglera' filer mellan diskar och hitta var man lade vilken fil och så vidare lär också ha en betydande felprocent.

Jag har alla dagar i veckan en stor disk med allt på, och en annan stor disk för backup. I praktiken kör jag RAID på båda ställena, och filversioner, och flera backuper.. men principen gäller oavsett.

Permalänk
Medlem

Trevligt med lite mekaniska nyheter. SSD är ju på tok för dyrt för lagring ännu. Sen är väl hdds bättre för offlinelagring än ssd(?).

Angående CRT vs LCD så var det väl pga eu-förbud de inte fick tillverkas/importeras efter ~2005.
LCDs vid den tidpunkten var ju rätt bedrövliga i spelsyfte bland annat, köpte en 21" CRT istället när man visste att förbudet var på väg.

Tidiga platta saker var inte alls imponerande mer än att de tog mindre plats.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

De ger bättre bildkvalitet på gamla konsoller.
Samt högre refreshrate än många moderna LCD paneler.

LCD klarar ju i dag upp till 500 hz och att den ger bättre bild för gamla signaler är väl egentligen inte något positivt förutom i det specifika fallet.

Rent generellt och utom i vissa nischade fall måste ju en modern LCD vara ett betydligt bättre val för gamern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

En fråga jag har haft sedan hdd blev gigantiska på upp till 100MB är att utvecklingen går emot att data lagras på en allt mindre yta, troligtvis är det då även mindre energi som lagras på denna punkt. Det är en mekanisk arm som ska avläsa av data, men de problem mekaniska saker har. För mig känns det som om någon gång kanske man offrar pålitlighet för att kunna lagra mer. Men det vet jag inte om man hittills har kunnat säga. Men med denna nya teknik så är jag lite tveksam på denna som en backuphdd.

Hårddiskutvecklingen gick ganska snabbt fram tills vi hade 2TB HDD.
Därefter klingade tackten av.
De har ju blivit större sen dess, men inte i samma takt.

Skrivet av nyhet:

Seagate är nära att lansera de första hårddiskarna som använder den i branschen närmast mytomspunna tekniken HAMR – heat-assisted magnetic recording

Jag hade för mig att det fanns ett företag som hette Sony som hade någon slags mini skivor där skrivning sker magnetiskt och skrivpunkten på skivan hettas upp av en laser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Ja, men du ska ju inte lagra 16TB data så det är en väldigt haltande jämförelse. Det vore säkrare att lagra 8TB data på en 8TB disk än 4TB på två 8TB diskar. Mitt argument är inte att köpa den största disken som finns, utan att det är meningslöst att undvika hög lagringsdensitet om man behöver såpass mycket lagring.

Jag håller inte med. Målet måste ju alltid vara att inte tappa någon data alls. Om man tappar en halv databas är man lika rökt ändå. Om man tappar 50% av varje enskild bild är de också rätt oanvändbara. Eller om du "bara" tappar den halvan av dina bilder som blev bra. Eller "bara" bilderna från andra halvan av ditt liv. Visst, det är lite olika grad av allvarligt men alla är oacceptabla.

Ta ett extremexempel här. Säg att diskar har 1% risk att rasa per år.
- Med 1st 100TB disk har du 1-0.99^5% risk att disken dött efter fem år. Ca 4.9%
- Med 100st 1TB diskar har du istället 1-0.99^500% risk att minst en disk dött efter fem år. Ca 99.34%!
Extremt exempel som sagt men redan med 4 diskar är ju risken uppe och nosar på 20%.

Sen får man ju också räkna in saker såsom all manuell hantering av diskar. Att hålla på och 'jonglera' filer mellan diskar och hitta var man lade vilken fil och så vidare lär också ha en betydande felprocent.

Jag har alla dagar i veckan en stor disk med allt på, och en annan stor disk för backup. I praktiken kör jag RAID på båda ställena, och filversioner, och flera backuper.. men principen gäller oavsett.

Ja då har du mer än bara en disk för lagringen. Jag kör också med backup, både automtisk och manuell plus ZFS mirrors. Det finns olika system som kan hålla reda på var filerna ligger plus lagring av checksummor så att man kan förlora en skadad disk eller flera. Men att ha allt på bara en disk utan någon backup är riskabelt om man har data som inte är helt oviktig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

LCD klarar ju i dag upp till 500 hz och att den ger bättre bild för gamla signaler är väl egentligen inte något positivt förutom i det specifika fallet.

Rent generellt och utom i vissa nischade fall måste ju en modern LCD vara ett betydligt bättre val för gamern.

Absolut, men i nischade fall finns det fördelar, jag har inte sagt att dom ALLTID är bättre...

uttalandet "LCDs blev aldrig bättre än CRT om man utgår från en spelares synvinkel. " - skulle jag vilja omformulera:

"LCDs blev aldrig bättre än CRT om man utgår från en retro-spelares synvinkel. "

I nästan varje annat fall är en LCD bättre.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatannossrep:

Det jag önskar är att de skiftar om och börjar göra nyare diskar med lägre varvtal, och tystare läs- och skrivarm. Tror allt färre använder roterande diskar till annat än masslagring; trots detta höjer de hastigheterna hela tiden. För mig ser det naivt ut, som att någon kommer att inte köpa en SSD om de vill ha ett snabbt system, med följd att de köper en mindre eller ingen roterande hårddisk. Istället slänger jag ut hårddisken för att det är den komponent som låter mest i mitt bygge.

Ja det finns ju många NAS och filservrar som har möjlighet att använda olika lagringsnivåer.
Exempelvis kan man ha
HDD (mekanisk HårDDisk) för masslagring och sen ha SSD cache för att öka prestanda.
eller
HDD (mekanisk Hårddisk) för masslagring och sen SSD cache och sen RAM cache för att öka prestandan.
(eller RAM cache utan SSD cache)

Men många kör ju fortfarande 1Gbit nätverk och då är ju åtminstone sekventiell läsning/skrivning tillräckligt snabb på moderna hårddiskar att nätverket ska bli flaskhalsen.
Om man kör blandat med sekventiell läsning/skrivning av större filer och blandat med slump mindre filer så kan nog 1Gbit flaskhalsen ändå göra skillnaden mot SSD minimal.

Permalänk
Medlem

Min taktik för lagring är många mindre diskar med hög redundans. Åtta stycken 6TB i Raid-Z3, tre diskar kan fallera utan dataförlust. En 6TB kostar inte så mycket i inköp vilket gör att man kan ersätta en disk till relativt låg kostnad.
Vilka diskar som fallerat mest för mig är faktiskt WD (3st), följt av Seagate (2st)

Råkade skicka innan jag skrivit färdigt
Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Skrivet av Kilroy:

Inget IPS-glow och bättre svärta t.ex.

Om vi säger Tjockskärm VS Plattskärm,
Så finns det flera olika varianter av plattskärmar.
Bl.a. OLED.
OLED brukar också ha bra svärta och inget IPS-glow.

Skrivet av FX9:

"LCDs blev aldrig bättre än CRT om man utgår från en retro-spelares synvinkel. "

I nästan varje annat fall är en LCD bättre.

Men om man säger IPS vs OLED som kanske är mer relevant för de som ska köpa skärm denna sidan om 2020.

Om jag förstått det rätt så är IPS generellt bättre på typ kontorsskärmar eller annat där det kan förekomma att delar av skärminnehållet kan vara mer eller mindre statiskt under längre tid.
Typ om man jobbar med dokument eller något så kan det förekomma att stora delar av skärmen visar vitt under lång tid.

Om IPS kanske generellt är bättre i ljusa rum med högre ljusstyrka också?

Men om man istället använder skärmen mest för film eller spel där det oftast är rörelse i merparten av bilden är OLED generellt bättre.

Eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Om vi säger Tjockskärm VS Plattskärm,
Så finns det flera olika varianter av plattskärmar.
Bl.a. OLED.
OLED brukar också ha bra svärta och inget IPS-glow.

Visst, men jag svarade bara på frågan!

Finns många andra fördelar med CRT mot diverse plattskärmstekniker också, men också en hel del nackdelar så överlag är ju plattskärmar vida överlägsna imo.

Men det är lätt att glömma hur bra CRT var på många saker...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jo under 00-talet (2000-talet) så var jag inte så förtjust i plattskärmar i allmänhet.
Tyckte fortfarande CRT var bättre och höll kvar vid det ganska länge.
Men idag har jag inte längre några CRT kvar, varken datorskärm eller TV.

Däremot har jag Analogues, både Super Nt och Mega Sg.
Samt har även Retro USBs AVS som också är en FPGA konsol.

Så Nintendo 8 bit (AVS), Super Nintendo (Super Nt) och Mega Drive/Genesis (Mega Sg) har jag alla med HDMI utgång som funkar bättre med moderna TV/skärmar än original konsolerna om man inte kör separata upscalers istället. (Alternativt moddar, men då är de ju inte helt original längre).

Jag är lite sugen på "3D" också.
Analogue3D är deras N64 FPGA klon som de säger Ships Q1 2025.

Men jag vet inte. Man kan inte ha allt heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Det är också lätt att glömma hur röda ögonen blev efter ett antal timmar framför skärmen. 😵

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Priset per TB är fortfarande mycket lägre för Hårddiskar än SSDs.
SSDs är bättre men inte billigare teknik.

Bland det billigare jag hittar:

Vad är det du jämför?

Hur länge lever en SSD?
Hur länge lever en mekanisk HD?
Boot-sektorn går sönder ganska fort men inte resten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

De är billigare att tillverka men dyrare att köpa. Tänk på att priserna de kostar att köpa inklusive moms, elektronikskatt och 3 mellanled är väldigt avlägsnat från vad de kostar att tillverka.

Vi vet ju inte ens vad sista ledet (inet, netonnet) har för vinst på en SSD, men det kan ju väcka lite eftertanke att nu under black friday var massor med SSD'er sänkta med 40% eller mer. Återförsäljarna tjänade ändå pengar på dem. Jag såg inga motsvarande rabatter på HDDs.

Man kan också fundera lite på vad som ingår i en hårddisk (läshuvuden, läsarmar, motorer, felfria skivor och magnetskikt förutom en massa kretsar) och vad som ingår i en SSD, och inse att det givetvis måste vara mycket billigare att tillverka en SSD. Den grundläggande komplexiteten och priset på råvarorna är mycket lägre.

Men om man ändå inte är övertygad kan man kolla ex. DramExchange där spotpriset för 512gb TLC har legat kring 3 dollar rätt länge.

Det innebär att mängden nand-kretsar som behövs för att lagra 100TB kan köpas för ca $600. Rätt bra vinst på dessa då man säljer dem för $40 000! Det kostar av någon anledning $39400 att paketera nandkretsarna i en 2.5"-låda!

Att bolag vill ha max betalt och kunder som behöver 100tb ssds kan betala 40 000 fattar jag iofs men det extra kruxet här är att det finns en hel industri - traditionella hårddiskar - som överlever parallellt med den överprisade SSD-industrin. Och det går inte ihop för mig.

Seagate & co måste ju veta att i samma sekund som "SSD-kartellet" bestämmer sig för att sälja 100tb-ssd'er för den bråkdelen de lätt skulle kunna sälja dem för så är hårddiskmarknaden död. Ändå satsar de vidare på den.

Utvecklingen för ssd'er och hårddiskar motsvarar att digitalkameror aldrig blev billiga nog för konsumenter och filmindustrin fortsatte utvecklas. Det går inte ihop.

Skrivet av Kamouflage:

Occams rakkniv. Det du skriver är helt enkelt inte sant

Men det jag skriver är ju sant. Så Occams i detta fallet är att jag har missat något och inte beskrivit en faktor som är relevant i sammanhanget. Vad kan det vara?

Produktionskapacitet kanske? Kanske finns det inte tillräckligt med fabriker att tillverka så många SSD's som behövs men det finns för hårddiskar?
Droftkostnader möjligen? Om SSD's drar väsentlig mycket mer ström när man kommer upp i storlek exempelvis?

Något är det ju, men det är alltså inte tillverkningspriset.