Seagates heta hårddiskar med HAMR-teknik snart här

Permalänk
Melding Plague

Seagates heta hårddiskar med HAMR-teknik snart här

I över tjugo år har Seagate experimenterat med tekniken, som länge ansågs omöjlig.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Witchcraft.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 // Macbook Pro 14" 2021 //MacbookPro M4Pro 12/16 late 2024 24GB/1TB

Permalänk
Medlem

Pressar det ner priset lite så blir jag nöjd, lagring behövs alltid i någon NAS.

Permalänk

En fråga jag har haft sedan hdd blev gigantiska på upp till 100MB är att utvecklingen går emot att data lagras på en allt mindre yta, troligtvis är det då även mindre energi som lagras på denna punkt. Det är en mekanisk arm som ska avläsa av data, men de problem mekaniska saker har. För mig känns det som om någon gång kanske man offrar pålitlighet för att kunna lagra mer. Men det vet jag inte om man hittills har kunnat säga. Men med denna nya teknik så är jag lite tveksam på denna som en backuphdd.

Permalänk
Medlem

Fasen va najs!

Permalänk
Medlem

Fräsig teknik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

En fråga jag har haft sedan hdd blev gigantiska på upp till 100MB [...]

Vilket år är det???

Permalänk
Medlem

En fråga jag har haft sedan hdd blev gigantiska på upp till 100MB är att utvecklingen går emot att data lagras på en allt mindre yta, troligtvis är det då även mindre energi som lagras på denna punkt. Det är en mekanisk arm som ska avläsa av data, men de problem mekaniska saker har. För mig känns det som om någon gång kanske man offrar pålitlighet för att kunna lagra mer. Men det vet jag inte om man hittills har kunnat säga. Men med denna nya teknik så är jag lite tveksam på denna som en backuphdd.

Jo, så är det, lagringen i sig har blivit mindre pålitlig/exakt/whatever, men man har kompenserat för det med felkorrektion.

Man skulle kunna fundera på den nödvändiga spårtätheten för att lagra tiotusentals miljarder bits på några små skivor, och vilka de mekaniska toleranserna egentligen blir när detta ska fungera. Gissar att det skulle visa sig vara direkt fantastiskt att man kan producera detta till massmarknadspriser för vilken konstruktörshjärna som helst.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Jag hoppas detta kommer med rejäla prissänkningar per megabyte. Ett par 32TB-diskar till servern skulle sitta fint.

Permalänk
Medlem

Tänker bara på Hammer industries i Iron man

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

Känns som att det kan bli en repris på IBMs 75 GXP.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Skrivet av kaput:

Jo, så är det, lagringen i sig har blivit mindre pålitlig/exakt/whatever, men man har kompenserat för det med felkorrektion.

Man skulle kunna fundera på den nödvändiga spårtätheten för att lagra tiotusentals miljarder bits på några små skivor, och vilka de mekaniska toleranserna egentligen blir när detta ska fungera. Gissar att det skulle visa sig vara direkt fantastiskt att man kan producera detta till massmarknadspriser för vilken konstruktörshjärna som helst.

Bra svar.

Skrivet av dlq84:

Vilket år är det???

Amiga 3000 1990 hade 100MB. Jag vet inte exakt när jag började få denna tanke. Jag har iallafall varit försiktig med att köpa de största.. Min poäng är att det ändå har gått bra otroligt länge att krympa.

Permalänk
Medlem

Det jag önskar är att de skiftar om och börjar göra nyare diskar med lägre varvtal, och tystare läs- och skrivarm. Tror allt färre använder roterande diskar till annat än masslagring; trots detta höjer de hastigheterna hela tiden. För mig ser det naivt ut, som att någon kommer att inte köpa en SSD om de vill ha ett snabbt system, med följd att de köper en mindre eller ingen roterande hårddisk. Istället slänger jag ut hårddisken för att det är den komponent som låter mest i mitt bygge.

Permalänk
Medlem

Hmm, detta trodde jag fanns och var standard sen 4-5 år. Vad kan jag ha blandat ihop det med?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

It's... HAMR time!

Visa signatur

Rigg: AMD Ryzen 9 7900X3D, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming, Kingston 64GB DDR5 (6000 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair RM1200x Shift
Tillbehör: LG C2 48" OLED, Razer Kraken V4X, Razer Ornata V2, Razer Basilisk V3

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Thursday:

It's... HAMR time!

Hahaha, dagens smileskapare 😅👋🏼

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Fast det där är ju helt fel gif! Det ska ju vara Bono/Hamilton!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Seagate som har så bra och hållbara hårddiskar......

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Jag har iallafall varit försiktig med att köpa de största..

Det finns bra statistik på hårddiskar och kortfattat är det väldigt liten skillnad mellan storlekar. Det är betydligt större skillnad mellan tillverkare och modeller. Och kom ihåg att två diskar rasar dubbelt så ofta som en disk.
Så din priolista borde snarare vara
- Så få diskar som möjligt (d.v.s stora!)
- Rätt tillverkare
- Storlek

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Det finns bra statistik på hårddiskar och kortfattat är det väldigt liten skillnad mellan storlekar. Det är betydligt större skillnad mellan tillverkare och modeller. Och kom ihåg att två diskar rasar dubbelt så ofta som en disk.
Så din priolista borde snarare vara
- Så få diskar som möjligt (d.v.s stora!)
- Rätt tillverkare
- Storlek

Å andra sidan med två diskar kan man ha bättre redundans, exempelvis med en disk som backup så gör det inte lika mycket om den andra rasar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Å andra sidan med två diskar kan man ha bättre redundans, exempelvis med en disk som backup så gör det inte lika mycket om den andra rasar.

Jo men man lär ju räkna rå lagring. Om du ska lagra 8TB är det säkrare med 1st 8TB än 2st 4TB. Alternativet blir ju annars 2st 8TB eller 4st 4TB.

Permalänk
Medlem

Vad betyder “tre gånger effektivare per TB”? Ström? Densitet? Pris? Annat?

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Vad betyder “tre gånger effektivare per TB”? Ström? Densitet? Pris? Annat?

De tjänar 3 ggr så mycket mot tidigare produkter på besparingar men håller samma pris som tidigare ut till konsument?

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av SuperNova:

Fast det där är ju helt fel gif! Det ska ju vara Bono/Hamilton!

Jag vet… men tänkte att detta är ändå ett dator-forum så ville hålla det dithän 😅

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Seagate som har så bra och hållbara hårddiskar......

Jag vet inte om det är någon enorm skillnad jämfört alternativen?
(Alternativen som tyvärr inte är särskilt många till antalet längre, den marknaden har ju konsoliderats enormt, till 3 tillverkare med några varumärken var. Dvs: WD, Seagate, Toshiba)

Men ja, jag vet ju att Seagate hade någon modell som stod ut som ett *riktigt* bottennapp för ett antal år sedan, antar att det är vad som åsyftas.
Det är ju dock ett besvärligt problem med pålitlighet vad gäller lagring sådär, man får kvittot på vilka modeller från vilka tillverkare som är bra först när svaret oftast inte längre är relevant (modellerna har då ofta redan ersatts av någon ny).

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag vet inte om det är någon enorm skillnad jämfört alternativen?

De är faktiskt riktigt usla senaste åren: https://www.backblaze.com/blog/backblaze-drive-stats-for-q1-2...
Nu pratar man ju visserligen diskar i datacentermiljö men de ligger, och har länge legat, konsekvent högst.

Permalänk
Medlem

Betyder det att den kan läsa uppmot 600mb/s? Mina 18TB Exos läser 285mb/s (I nasen). Vore häftigt om vanliga roterande kunde komma upp ÖVER vanliga SATA3 SSDs.

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Jo men man lär ju räkna rå lagring. Om du ska lagra 8TB är det säkrare med 1st 8TB än 2st 4TB. Alternativet blir ju annars 2st 8TB eller 4st 4TB.

Man tar 3st 4TB med RAID-5 såklart

Permalänk
Medlem

Jag lyckas inte hitta förklaringen till att det fortfarande är en business kring mekaniska diskar. Att Seagate försöker göra laserbestyckade diskar känns lika vettigt som om Sony skulle vidareutveckla Trinitron-apparater.

Mekaniska diskar på 32tb måste ju vara mycket dyrare att tillverka än ssd'er som kan lagra lika mycket.

Vi har färdiga SSD's på 100tb på marknaden. De kostar förvisso en halv miljon per styck, men det är helt artificiellt. De hade kunnat säljas med vinst för en tiondel av det priset (slutkundspriset inklusive moms på 50 stycken samsung 2tb-diskar är en tiondel av det priset, så det är helt säkert).

När LCDs blev bättre än CRTs försvann en hel industri som gjorde bildrör rätt snabbt.
Glasverk, fosforkemi, fabriker som kunde hantera de tunga åbäken. Puts väck på några få år, och konsumenterna fick LCD.

När digitalkamerorna blev bra nog försvann nästan hela filmindustrin på ett par år. Samma där fabriker och yrkesgrupper dunstade, ingen nåd för pengarna man tjänade på det, konsumenterna fick bättre teknik snabbt.

Jag hade förväntat mig samma öde för hårddiskar, men av någon anledning händer det inte. Den verksamheten lever vidare trots att en ny överlägsen och billigare teknik har blivit mainstream. Vad kan det bero på?