Undermålig paketering av hårddiskar från Dustin Home

Permalänk
Medlem

Undermålig paketering av hårddiskar från Dustin Home

Hej,

jag beställde för någon vecka sedan hårddiskar från Dustin Home. Idag dök de upp med posten. Men jag är tveksam till deras paketering och framförallt emballering. Läser man Seagates egna fraktinstruktioner så nämner de uttryckligen att det är bubbelplast som gäller och inget annat: https://www.seagate.com/gb/en/support/warranty-and-replacements/packing-and-shipping-instructions/.

Jag har tidigare mottagit SSDer i liknande paketering men med plast som höll fast diskarna. Kollar man dessutom upp produkt-idt för "pappersfodralet" som diskarna är nedpackade i så står det att de är gjorda för böcker...
https://www.boxon.se/produkter/forpackningar-emballage/postemballage/bokomslag/?article=158970

Min fråga är, tycker ni att jag överreagerar eller borde jag återkoppla till Dustin och be dem skicka ett nytt set som är emballerat korrekt?

Så här såg paketet jag mottog ut:

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Det där en standardkartong, gjord för vad som inte överstiger maxvikt typ.
Diskarna var undermåligt packade ja även om de tål en del.

Permalänk

De ser ut att ha legat stilla under transport. Ser ytterkartongen ut att ha tryckts ihop? Har den flera veck? Finns det skäl att tro att de är skadade?

Sett till att paket idag ska innehålla så lite luft, och plast, som möjligt har Dustin gjort ett grymt jobb här - men till vilket pris? 🤔

Det intressanta i ärendet är att Seagate själva rekommenderar att skicka med ett lager bubbelplast runt varje disk vilket inte är gjort i detta fallet. Även om du kontaktar Seagate för ett uttalande där de säger att paketeringen varit undermålig tror jag inte Dustin gör något åt det utan svarar i stil med att de packats korrekt och enighet med bla bla.

Visa signatur

21:9

Permalänk

Det är nog den tyvärr kvalite man får räkna med idag på paketering och liknande nuförtiden.
Jag själv tycker det inte alls är bra, samtidigt inte det värsta.

Ibland är det bättre att det är helt åt helskotta fel, då blir det enklare med retur.

Jag tycker fler svenska datorbutiker med undermålig hantering borde skriva. Att blir någon skada p.g.a vår hantering så skickar bara fakturan för skadan som uppstod till oss, självklart gäller detta även gigantiska storföretag.

Permalänk
Medlem

Det känns som att alltför många diskar packas mer och mer tveksamt.
Min gissning är att det är en kombination av att spara på packmaterial och okunskap om hur ömtåliga vissa saker är.
Man kanske var överdrivet försiktig förr om åren, men för oss som varit med länge och kommer ihåg hur välpackat det brukade vara, så blir man alltid orolig när man ser sånt där.
Jäkla svårt att bevisa att det var p.g.a. stötar i transport som en hårddisk pajar ett halvår senare.

Personligen vill jag helst handla över disk men det blir oftast dyrare och mer tidskrävande.
Om personen i affären skulle tappa hårddisken i marken på väg fram till disken så skulle man antagligen be om en ny.
Fast sen kanske den säljs till nästa kund ändå.. "Det man inte vet..."
Lite som i mataffären när man ibland ser en kylvara som nån pajas lagt ifrån sig bland brödet. Då kan man inte veta hur länge den legat där och om den är okej att konsumera.

Visa signatur

Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta.- Svante Grundberg och Björn Wallde.
If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be. - Caron Keating.

· i5 4670K · 32GB · GTX1060 6GB ·

Permalänk
Medlem

Upplever att alla butikerna numera packar hårddiskar dåligt, både utifrån egen erfarenhet från ett par stycken och regelbundna trådar i forumet om vad jag kan tänka mig samtliga större butiker.

Får dock intrycket att det brukar gå bra ändå, så i någon mening har de kanske "rätt" även om det inte känns särskilt betryggande.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag fattarinte hur packa hårddiskar ska vara så svårt för en del företag idag, det är ju inte rocket science direkt.... värdelöst

Jag undrar om TS hade skickat så i retur då hade dom nekat pga dåligt packat va?

Ska dom spara pengar vet jag inte om lite bubbelplast är så dyrt... är det eu som vill förbjuda ?