rog-strix-b650e-i-gaming-wifi (minne?)

Permalänk
Medlem

rog-strix-b650e-i-gaming-wifi (minne?)

......bäst fråga innan köp
Tänkte köpa detta minne
https://www.inet.se/produkt/5306756/kingston-32gb-2x16gb-ddr5...

Processor Ryzen 8600G

Passar minnet?

Nästa fråga: lite överkurs
Kan jag köra två M2 SSD (gen 4) tex https://www.inet.se/produkt/4305468/kingston-nv2-m-2-nvme-gen... (på detta moderkort med den processorn?) (eller bara en eller ingen?)

EDIT
Här är länk till "bifurcation" https://www.asus.com/support/faq/1037507/
Jag har svårt att tolka detta. Någon som begriper?

Permalänk
Medlem

Ram-minne finns ej på QVL för moderkortet med 8000 serien nej, bara 9000 serien processorer. Kan fortfarande funka utan problem, men inte garanterat, speciellt med expo/xmp aktiverat.

Folk skriver ju att de fungerar på liknande Asus moderkort med 8000 serien så kan vara värt att testa, kan returnera i värsta fall.

Osäker på vad du menar med lagringsfrågan, moderkortet har ju två m.2 platser (en pcie 5 och en pcie 4) så du behöver ingen pcie adapter utan du kan använda två st gen 4 m.2 diskar direkt på moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fastcat:

Processor Ryzen 8600G
...
Kan jag köra två M2 SSD (gen 4) tex https://www.inet.se/produkt/4305468/kingston-nv2-m-2-nvme-gen... (på detta moderkort med den processorn?) (eller bara en eller ingen?)

Hmm, hittade en recension på Anandtech här:
https://www.anandtech.com/show/21242/amd-ryzen-7-8700g-and-ry...

Scrollar man ner till I/O Configuration och den info som står där under så verkar det rätt tydligt att du KAN köra två PCI-E 4.0 M2 diskar på en 8600G
Men du är begränsad till 8xPCI-E 4.0 till grafikkortet istället för 16xPCI-E 4.0... :/

...

Och du har inget stöd för PCI-E 5.0 alls i den CPU:n.

Det lär inte vara något problem i praktiken - bandbredden torde räcka några generationer till
... och jag antar det här är nån form av temporär matchning och att du planerar köpa en fetare CPU längre fram? Verkar ju bortkastat att lägga pengar på ett moderkort som klarar PCI-E 5.0 på både GPU och SSD annars?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Fantastiskt bra info från dig. Hoppas du har rätt. Jag kan inte tolka infon från Asus. Som synes kan jag inte detta. Asus spec är hopplös. (Gigabites spec mycket bättre)
Ang. bifurcation så har nog detta med grafikortets plats (16x). Ett missförstånd från min sida... Har aldrig haft grafikkort så här saknar jag erfarenhet.

Tänker köra inbyggd grafik fortsättningsvis (också). Amd eller Intel. Detta kort är dock rekordbilligt och snäppet bättre än det jag har nu Gigabite B550. Mitt nuvarande kort klarar inte M2 gen 4 (med 5600G processor). Dock M2 gen3..

Du frågar om varför nytt kort med den processorn. En befogad fråga som saknar bra svar. Tänkte byta upp ett snäpp, och få igång mina 2 M2 Gen 4 ssd som ligger här och skräpar, eftersom dom inte funkar på gamla B550- kortet.

Har dessa
*Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB
*Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB

Egentligen fungerar min gamla dator snuskigt bra, men det retar mig att jag inte kan köra min M2 som ligger här i en låda...

Inga planer att köpa en snabbare cpu + separat grafikort, om inte någon har ett förslag på grafikort+cpu som inte värmer upp lådan och fodrar kylning.

Skall läsa länken och försöka hitta avsnittet du hittat.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av fastcat:

Mitt nuvarande kort klarar inte M2 gen 4 (med 5600G processor). Dock M2 gen3..

Du frågar om varför nytt kort med den processorn. En befogad fråga som saknar bra svar. Tänkte byta upp ett snäpp, och få igång mina 2 M2 Gen 4 ssd som ligger här och skräpar, eftersom dom inte funkar på gamla B550- kortet.

Har dessa
*Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB
*Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB

Egentligen fungerar min gamla dator snuskigt bra, men det retar mig att jag inte kan köra min M2 som ligger här i en låda...

Du har nog missförstått hur generationer av PCIe fungerar.
Det går utmärkt att köra PCIe 4.0 i ett PCIe 3.0-kort. Det som sker är att länkhastigheten sätts till den standard som 3.0 klarar av.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Du har nog missförstått hur generationer av PCIe fungerar.
Det går utmärkt att köra PCIe 4.0 i ett PCIe 3.0-kort. Det som sker är att länkhastigheten sätts till den standard som 3.0 klarar av.

Då borde mina M2 dyka upp på "gamla" datorn (har gett upp!)
moderkort = Gigabyte B550I AORUS PRO AX
processor = AMD 5600G (obs)

I så fall är det något i bios som står fel. Vad? Förslag?

här är länk till spec https://www.gigabyte.com/Motherboard/B550I-AORUS-PRO-AX/sp#sp

EDIT
från spec ovan
- AMD Ryzen™ Ryzen™ 5000 G-Series and Ryzen™ 4000 G-Series Processors support SATA and PCIe 3.0 x4/x2 SSDs

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av fastcat:

Då borde mina M2 dyka upp på "gamla" datorn (har gett upp!)
moderkort = Gigabyte B550I AORUS PRO AX
processor = AMD 5600G (obs)

I så fall är det något i bios som står fel. Vad? Förslag?

här är länk till spec https://www.gigabyte.com/Motherboard/B550I-AORUS-PRO-AX/sp#sp

Både M2B_SB och M2B_CPU stödjer NVME (PCIe) och SATA-enheter.
Självklart ska då PCIe-enheterna dyka upp om du kopplar in.

Då du inte berättar vad som är "fel" eller "felbeteende" så kan jag inte ens gissa vad som skulle vara problematiskt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Både M2B_SB och M2B_CPU stödjer NVME (PCIe) och SATA-enheter.
Självklart ska då PCIe-enheterna dyka upp om du kopplar in.

Då du inte berättar vad som är "fel" eller "felbeteende" så kan jag inte ens gissa vad som skulle vara problematiskt.

jag tror inte det fungerar- är dock mycket nöjd om någon motbevisar mig

Hämtat från spec (länk ovan)
- AMD Ryzen™ Ryzen™ 5000 G-Series and Ryzen™ 4000 G-Series Processors support SATA and PCIe 3.0 x4/x2 SSDs

vad betyder detta?

stavn
Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av fastcat:

vad betyder detta?

Det betyder att processorer med G-suffix stödjer PCIe 3.0 hastigheter (som snabbast) till SSD:er med x4 och x2 PCIe-länkar. Rimligen stödjer de även x1-länkade enheter iom PCIe går att köra med lägre länkbandbredder också.

PCIe är i sin tur fullt kompatibelt åt alla håll, om det så är en PCIe 1.0 eller en PCIe 5.0-enhet så fungerar det likväl i en PCIe 3.0-slot.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

5600G har dessa PCIE 3 lanes:
16 GPU
4 CPU
4 Chipset

Om en M2 sätts i M2B_CPU så används dessa 4 lanes och om den sätts i M2B_SB så används Chipset.

Tolkar jag det rätt?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Det betyder att processorer med G-suffix stödjer PCIe 3.0 hastigheter (som snabbast) till SSD:er med x4 och x2 PCIe-länkar. Rimligen stödjer de även x1-länkade enheter iom PCIe går att köra med lägre länkbandbredder också.

PCIe är i sin tur fullt kompatibelt åt alla håll, om det så är en PCIe 1.0 eller en PCIe 5.0-enhet så fungerar det likväl i en PCIe 3.0-slot.

Om jag nu tolkar det rätt det du säger, så klarar mitt moderkort med 5600G processor endast pcie 3.0 (hastigheter)
men att mina två pcie 4.0 diskar borde dyka upp (!?) och dessutom fungera (i pcie 3 hastighet). Det gör dom inte.

Samsungen syns inte i Magican och Kingston syns inte i deras program.
Jag har ingen aning om vad som är fel. Om någon har tips så är det bra.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av fastcat:

Om jag nu tolkar det rätt det du säger, så klarar mitt moderkort med 5600G processor endast pcie 3.0 (hastigheter)
men att mina två pcie 4.0 diskar borde dyka upp (!?) och dessutom fungera (i pcie 3 hastighet). Det gör dom inte.

Ja, exakt så säger jag.

Citat:

Samsungen syns inte i Magican och Kingston syns inte i deras program.
Jag har ingen aning om vad som är fel. Om någon har tips så är det bra.

Dyker enheterna upp i enhetshanteraren eller i diskhanteraren?
Dyker enheterna upp i diskpart?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av fastcat:

vad betyder detta?

*uppdatering*
Jepp, 5600G klarar max PCIE 3.0.

Men som DavidtheDoom nämnt redan så ska du ändå kunna få igång diskarna: PCI har bakåtkompatibilitet
(Kolla så M2 inte står inställt på SATA för då lär de inte plockas upp...)
Du får ju inte ut full prestanda på dem dock.

*edit*
Jag är tydligen rätt sen på bollen
Men börja med att kolla i BIOS om diskarna dyker upp där...
Sen Diskhanteraren.

*edit2*
Jag ber om ursäkt att min text ovan var något osammanhängande: jag hade blandat ihop 5600G och 8600G då jag missade lite att det var separata frågor om båda CPU:erna!
Så skrev om texten ovan!

...

Ifall någon tycker jag snurrat till det så får jag väl förtydliga:
5600G har max PCIE 3.0.
8600G har max PCIE 4.0. (och max 8x PCIE4 till grafikkortet)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Ja, exakt så säger jag.

<Uppladdad bildlänk>

Nu har jag inte min gen 4 M2 monterad. (Kör med en gen 3 M2 nu)- Finns två platser varav en på baksida.
Men skall montera Gen 4 och testa sen..(kan dröja)

Vad jag minns så syntes inte M2 i enhetshanteraren eller i diskhanteraren. Däremot så kunde dom vakna till om jag valde raid.
Diskpart testade jag nog aldrig. Skall göra det och återkomma (ha tålamod om det dröjer..)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

*uppdatering*
Jepp, 5600G klarar max PCIE 3.0.

Men som DavidtheDoom nämnt redan så ska du ändå kunna få igång diskarna: PCI har bakåtkompatibilitet
(Kolla så M2 inte står inställt på SATA för då lär de inte plockas upp...)
Du får ju inte ut full prestanda på dem dock.

*edit*
Jag är tydligen rätt sen på bollen
Men börja med att kolla i BIOS om diskarna dyker upp där...
Sen Diskhanteraren.

*edit2*
Jag ber om ursäkt att min text ovan var något osammanhängande: jag hade blandat ihop 5600G och 8600G då jag missade lite att det var separata frågor om båda CPU:erna!
Så skrev om texten ovan!

...

Ifall någon tycker jag snurrat till det så får jag väl förtydliga:
5600G har max PCIE 3.0.
8600G har max PCIE 4.0. (och max 8x PCIE4 till grafikkortet)

Bra tips med (Kolla så M2 inte står inställt på SATA). Skall se hur det är med detta. Bra jobb med din utredning föresten!

Minns att bios hittade dom (dom existerade åtmonstone där på första sidan)

Permalänk
Medlem
Skrivet av fastcat:

......bäst fråga innan köp
Tänkte köpa detta minne
https://www.inet.se/produkt/5306756/kingston-32gb-2x16gb-ddr5...

Processor Ryzen 8600G

Passar minnet?

Enl. INETs "datorbyggare" så passar inte minnet, eftersom minnets hastighet överstiger moderkortets. Är ändå sugen på att köpa detta, och undrar vad som händer om man bara stoppar i det på moderkortet, utan att pilla på xmp/expo och annat. Min fråga är om datorn snällt kommer att starta upp i (std) 5200MHz. Eller förväntas krasch..

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Ja, exakt så säger jag.

<Uppladdad bildlänk>

Nu tror jag att jag löst det , i teorin alltså Minns att diskarna dök upp i bios, och jag antar även i diskpart, men har inte testat just diskpart. Diskarna gen 4.0 dök dock inte upp i diskhanteraren.

Uppmuntrad av stödet/diskussionen här så har jag tänkt till. I bios finns två inställningar

PCIEEX16 slot configuration
PCIe slot, (Allows you to set the operaton mode of the PCIe Express slots to gen1, gen2, gen3, gen4, Auto)

Min teori är att M2 fungerar om jag ställer PCIe slot till värdet "gen3".
(Actual operation mode is subject to the harware specification of each slot)

Nu råkar jag ju ha 4.0 hårdvara i slot, men processorn gör att PCIe går ner till 3.0.
tack till er som hjälpt till

Permalänk
Medlem
Skrivet av fastcat:

Nu tror jag att jag löst det , i teorin alltså Minns att diskarna dök upp i bios, och jag antar även i diskpart, men har inte testat just diskpart. Diskarna gen 4.0 dök dock inte upp i diskhanteraren.

Uppmuntrad av stödet/diskussionen här så har jag tänkt till. I bios finns två inställningar

PCIe slot, (Allows you to set the operaton mode of the PCIe Express slots to gen1, gen2, gen3, gen4, Auto)

Nu råkar jag ju ha 4.0 hårdvara i slot, men processorn gör att PCIe går ner till 3.0.

Ska inte behövas tycker jag (om den står på auto redan), och baserat på beskrivningen så låter det som inställningen gäller specifikt för x16 slotten för grafikkortet, så påverkar nog inte m2 slottarna. Men kan väl vara värt att testa tillfälligt antar jag...

Visa signatur

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av fastcat:

Står den på AUTO så kommer enheterna förhandla länkhastigheterna automagiskt vid uppstart. När man ibland kör mer udda lösningar, t ex långa förlängningskablar och liknande, så kan det vara bra att sätta ett fast lägre värde än vad enheterna i vardera ände klarar av. I ditt fall så är det nog skit samma.

Du är självklart välkommen att testa, men det ska inte ha någon påverkan och borde inte ha utifrån vad du har berättat om ditt system.

Notera även att PCIE EX16 är din x16 slot för grafikkortsplatsen, inte M.2-platserna. Deras PCIe-länk gen är fristående och sätts separat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Står den på AUTO så kommer enheterna förhandla länkhastigheterna automagiskt vid uppstart. När man ibland kör mer udda lösningar, t ex långa förlängningskablar och liknande, så kan det vara bra att sätta ett fast lägre värde än vad enheterna i vardera ände klarar av. I ditt fall så är det nog skit samma.

Du är självklart välkommen att testa, men det ska inte ha någon påverkan och borde inte ha utifrån vad du har berättat om ditt system.

Notera även att PCIE EX16 är din x16 slot för grafikkortsplatsen, inte M.2-platserna. Deras PCIe-länk gen är fristående och sätts separat.

Jo det har stått på Auto. "stendött" förutom att M2 syns i bios men ej i diskhanteraren.
Trodde "PCIe slott" hade med M2 platserna att göra. (har fattat att PCIE EX16 är för grafikkortsplatsen nu)
Har inte testat i praktiken.

Datorn går bra förutom att gen 4,0 inte ens vill reagera. Sitter en 3.0 med skriv/läs 3500 MB/sek där nu så inget större fel.
Tack för alla förklaringar

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av fastcat:

Jo det har stått på Auto. "stendött" förutom att M2 syns i bios men ej i diskhanteraren.
Trodde "PCIe slott" hade med M2 platserna att göra. (har fattat att PCIE EX16 är för grafikkortsplatsen nu)
Har inte testat i praktiken.

Datorn går bra förutom att gen 4,0 inte ens vill reagera. Sitter en 3.0 med skriv/läs 3500 MB/sek där nu så inget större fel.
Tack för alla förklaringar

Inga varningstrianglar i windows enhetshanterare?
Du skulle inte kunna ta en skärmdump och ladda upp i forumet?

Du kan även köra Windows PowerShell i Adminläge och köra kommandot:

wmic /namespace:\\root\microsoft\windows\storage path msft_disk get Model,BusType

Min output med SSD:

PS C:\WINDOWS\system32> wmic /namespace:\\root\microsoft\windows\storage path msft_disk get Model,BusType BusType Model 17 Force MP600

Klistra in din output i forumet i code-taggar:
[code]
Klistra in här.
[/code]

Det går även att slå på alla PCIe-enheter men då fick jag inte upp några NVME-enheter av någon anledning.

wmic path win32_pnpentity where "deviceid like '%PCI%'" get name,deviceid

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Inga varningstrianglar i windows enhetshanterare?
Du skulle inte kunna ta en skärmdump och ladda upp i forumet?

Du kan även köra Windows PowerShell i Adminläge och köra kommandot:

wmic /namespace:\\root\microsoft\windows\storage path msft_disk get Model,BusType

Min output med SSD:

PS C:\WINDOWS\system32> wmic /namespace:\\root\microsoft\windows\storage path msft_disk get Model,BusType BusType Model 17 Force MP600

Klistra in din output i forumet i code-taggar:
[code]
Klistra in här.
[/code]

Det går även att slå på alla PCIe-enheter men då fick jag inte upp några NVME-enheter av någon anledning.

wmic path win32_pnpentity where "deviceid like '%PCI%'" get name,deviceid

Nya M2 disken inte monterad just nu. Kan dröja innan detta blir gjort.. Skall försöka göra det /återkommer
Antar att nya M2 disken skall sitta på plats när dessa kommandon körs.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av fastcat:

Nya M2 disken inte monterad just nu. Kan dröja innan detta blir gjort.. Skall försöka göra det /återkommer
Antar att nya M2 disken skall sitta på plats när dessa kommandon körs.

Ja disken ska ju sitta monterad så att vi ser om enheten har koppling mot ditt operativsystem.
Tagga/Citera när du återkommer, annars kommer jag nog missa inlägget.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Ja disken ska ju sitta monterad så att vi ser om enheten har koppling mot ditt operativsystem.
Tagga/Citera när du återkommer, annars kommer jag nog missa inlägget.

Nu har jag äntligen fått gjort det. Har testat mer men ingen förbättring, hoppas detta kan bidra.
Har gjort printscreen både med samsung 970 NVME (gen 3.0), och Kingston NVME (gen 4.0)

https://ibb.co/fYZ0JY9 (kingston finns i bios, men vill inte)
https://ibb.co/x691vzx (samsung funkar fint)

Enheten finns i bios

enhetshanteraren (kingston)
https://ibb.co/z4SVDk4

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av fastcat:

Nu har jag äntligen fått gjort det. Har testat mer men ingen förbättring, hoppas detta kan bidra.
Har gjort printscreen både med samsung 970 NVME (gen 3.0), och Kingston NVME (gen 4.0)

https://ibb.co/fYZ0JY9 (kingston finns i bios, men vill inte)
https://ibb.co/x691vzx (samsung funkar fint)

Enheten finns i bios

enhetshanteraren (kingston)
https://ibb.co/z4SVDk4

Det går fint att ladda upp bilderna direkt på forumet, då finns trådens värde kvar även efter att imgbb.com har gått omkull eller gjort en rensning.

Du får gå in i enhetshanteraren och expandera "Diskenheter" också. Det är där min SSD hamnar på min maskin.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Det går fint att ladda upp bilderna direkt på forumet, då finns trådens värde kvar även efter att imgbb.com har gått omkull eller gjort en rensning.

Du får gå in i enhetshanteraren och expandera "Diskenheter" också. Det är där min SSD hamnar på min maskin.

Det kan jag göra, men det är bara 2st "vanliga" ssd där. Framgår av printscreen också https://imgbb.com/fYZ0JY9 (längst ner)
Hoppas någon kan få ut något av detta?! Över min kompetens

Personligen så tror jag det har med Raid att göra. Något kommando i bios som ligger och skräpar

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av fastcat:

Det kan jag göra, men det är bara 2st "vanliga" ssd där. Framgår av printscreen också https://imgbb.com/fYZ0JY9 (längst ner)
Hoppas någon kan få ut något av detta?! Över min kompetens

Personligen så tror jag det har med Raid att göra. Något kommando i bios som ligger och skräpar

Kan det mycket väl vara, kör en reset på bios och se om det sker någon skillnad då?

Visa signatur