Rykte: DLSS 4 kommer nästa år

Permalänk
Skrivet av Devil May Cry:

Detta rimmar väl med dll versionerna av de olika DLSS versionerna, senaste som kommit ut är 3.8.10 för DLSS och frame generation, ray reconstruction ligger på 3.7.20.

Hoppas och ber att vi med RTX 4090 kan använda den nya 4.0

Annars blir jag riktigt sne faktiskt. Det är ju knappast hårdvarubegränsat när det är 4090 vi pratar om…

Permalänk
Medlem
Skrivet av ActualAir:

Men alltså, det är ju inte blurrigt 😅 Har du använt DLSS 2024?

https://www.specsavers.se/erbjudanden/gratis-synundersokning-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ActualAir:

Annars blir jag riktigt sne faktiskt. Det är ju knappast hårdvarubegränsat när det är 4090 vi pratar om…

Beror väl på om de ändrat på hårdvaran som hanterar funktionen eller ej.

Permalänk
Medlem

https://www.techspot.com/article/2665-dlss-vs-native-renderin...

https://www.techspot.com/article/2803-dlss-vs-native-1080p/

Enbart blurr med dlss performance eller om man kör uppskalning med quality i 1080p.

4k dlss quality är bättre än native...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Ser fram emot o se hur bra det blir!

Älskar DLSS. Slår på det i spel även när det egentligen inte "behövs" för prestandans skull.
DLSS quality eller DLAA är helt enkelt den bästa anti-aliasing tekniken imo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

https://www.techspot.com/article/2665-dlss-vs-native-renderin...

https://www.techspot.com/article/2803-dlss-vs-native-1080p/

Enbart blurr med dlss performance eller om man kör uppskalning med quality i 1080p.

4k dlss quality är bättre än native...

Tim måste också gå och kolla synen..

Största problemet jag har med uppskalning är instabilitet i bilden, kan vara otroligt störande. Blir ett 5080 till sambons bygge nu efter årsskiftet så får väl se om jag ändrar uppfattning då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden55:

Tim måste också gå och kolla synen..

Största problemet jag har med uppskalning är instabilitet i bilden, kan vara otroligt störande. Blir ett 5080 till sambons bygge nu efter årsskiftet så får väl se om jag ändrar uppfattning då.

Du menar flimret? Som blir vid vissa partiklar?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

AMD har alla features, vet inte direkt vad du syftar på? Fsr 2+ finns nog på fler spel än Xess 2+?
Nvidia är ju ändå n.1 med nya features, och har mest energisnåla kort.

FSR sägs ju ge sämre bild än DLSS, har inte testat DLSS på ett bra tag men det påstås ju att det blev bra efter version 3. FSR försämrar ju bilden märkbart i alla fall om man spelar på 1080 eller 1440. Men det är en okej kompromiss när prestandan inte räcker till.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av ActualAir:

Nja, beror på implementering i specifikt spel samt är ju förstås skillnad i 1080p och 4k. På 4k skärm så funkar ofta även att spela på 1440p med bra AA...

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av SCORPIUS:

Nvidia låste ute alla kort under 4000 serien från frame gen. Enbart ekonomiskt motiverat för det funkar på äldre kort.
Blir inte det minsta förvånad om dom gör samma med nya serien. Nvidia är sådana.

Fast det gör väl inte det? Funkar på äldre kort dvs.

Nvidias nuvarande implementation kräver optical flow acceleration som bara 4000-serien har stöd för.

De hade såklart kunnat göra en version med stöd för äldre kort men troligen tyckte de inte att kvalitet, latens och/eller prestanda höll måttet. Och kan säkert vara så att de vägde in att de skulle kunna sälja fler 4000-kort också. (Men jag tror nog att Nvidia är ganska medvetna om att stöd för frame gen alone inte får 3000-ägare att helt plötsligt köpa ett nytt kort, de flesta kunder köper trots allt nya produkter när de känner att den gamla inte duger längre, inte bara när det lanseras något nytt - undantaget är väl mobiler där ”alla” fram till nyligen köpt ny telefon varje år)

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av ActualAir:

Vad jag gissar så har vissa inte kapaciteten att se hur mycket det försämrar bilden.

För mig är det en suddig smörja.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

DLSS + FG är guld värt när man lirar i 4K och vill hålla sig över 100 fps.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk

Kör med DLSS i Flight Simulator 2024 och skillnaden är rätt stor i hur allt ser ut. Uppenbart en nackdel i den grafiska delen men det flyter lite bättre.. Lite.

Skulle aldrig köra DLSS öht om jag inte behövde i vissa titlar men fram tills 5090 släpps måste jag stå ut med det. Kör i 5120x1440p och 3080 hänger med rätt så bra i de flesta titlar förutom Flight Simulator.

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kelthar:

Väck mig när DLSS faktiskt ser bra ut.

Skrivet av kelthar:

Vad jag gissar så har vissa inte kapaciteten att se hur mycket det försämrar bilden.

Är det bara i rörelse ni tycker det ser illa ut? Eller vad? Och vad kör ni helst?

Kolla in denna jämförelse, PNG så varje pixel är exakt som renderad:

DLSS Quality vs TAA

Jag tycker att det är TAA som ser sämst ut här, det är klart suddigare. DLSS är ett klart steg upp enligt mina ögon. (Visus 1.3 på senaste synundersökningen.)
Speciellt lavendern och det övriga i bakgrunden mellan fönstret till vänster och karaktären ser inte bra ut med TAA (så "native" det finns, om man inte slår av AA vilket ser hemskt ut).

DLSS Quality vs DLAA

Där tycker jag däremot att DLAA vinner, men det till 40% lägre FPS, så jag kör hellre DLSS.
På ett icke-krävande testställe: DLAA 103 fps, TAA 108 fps, DLSS Quality 144 fps. Så på mer krävande ställen när DLSS Q åker ner till typ 100 fps kan nog DLAA hamna närmare 70.

Märkte för övrigt att jag råkat köra DLSS Balanced av misstag sedan jag testade på TVn (4K istället för 1440p) för två veckor sen. Har inte märkt av det förrän jag kollade nu...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk

Tycker kvalitén varierar beroende på spel. Kanske beror det på hur många små detaljer som finns i bilden i spelet. Blir väl svårare för tekniken när det är plottrig grafik. Även skärpa brukar variera en del. Ibland får man dra på lite skärpa i Nvidia kontrollpanelen för att kompensera. Överlag är jag dock väldigt nöjd med tekniken och ser fram emot vad dom hittar på med 4:an.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Ja, alternativt att man spelar olika typer av spel.

Tät och/eller varierad vegetation i bakgrunden är ett klassiskt exempel där DLSS inte klarar att skapa ett visuellt korrekt resultat. Är väl som med raytracing, finns folk som t.ex. inte ser de svarta pixlarna där ett objekt nyss varit på skärmen, eller andra liknande smärre visuella artefakter som glimrande kanter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Fast det gör väl inte det? Funkar på äldre kort dvs.

Nvidias nuvarande implementation kräver optical flow acceleration som bara 4000-serien har stöd för.

De hade såklart kunnat göra en version med stöd för äldre kort men troligen tyckte de inte att kvalitet, latens och/eller prestanda höll måttet. Och kan säkert vara så att de vägde in att de skulle kunna sälja fler 4000-kort också. (Men jag tror nog att Nvidia är ganska medvetna om att stöd för frame gen alone inte får 3000-ägare att helt plötsligt köpa ett nytt kort, de flesta kunder köper trots allt nya produkter när de känner att den gamla inte duger längre, inte bara när det lanseras något nytt - undantaget är väl mobiler där ”alla” fram till nyligen köpt ny telefon varje år)

Jag tror nog också de gör det för att prestanda per krona inte ökade nämnvärt och de vill få fler att köpa nya serien

Lite det också i alla fall

Det hade nog gått att göra något nära DLSS-FG utan optical flow, typ som i FSR3

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Är det bara i rörelse ni tycker det ser illa ut? Eller vad? Och vad kör ni helst?

Kolla in denna jämförelse, PNG så varje pixel är exakt som renderad:

DLSS Quality vs TAA

Jag tycker att det är TAA som ser sämst ut här, det är klart suddigare. DLSS är ett klart steg upp enligt mina ögon. (Visus 1.3 på senaste synundersökningen.)
Speciellt lavendern och det övriga i bakgrunden mellan fönstret till vänster och karaktären ser inte bra ut med TAA (så "native" det finns, om man inte slår av AA vilket ser hemskt ut).

DLSS Quality vs DLAA

Där tycker jag däremot att DLAA vinner, men det till 40% lägre FPS, så jag kör hellre DLSS.
På ett icke-krävande testställe: DLAA 103 fps, TAA 108 fps, DLSS Quality 144 fps. Så på mer krävande ställen när DLSS Q åker ner till typ 100 fps kan nog DLAA hamna närmare 70.

Märkte för övrigt att jag råkat köra DLSS Balanced av misstag sedan jag testade på TVn (4K istället för 1440p) för två veckor sen. Har inte märkt av det förrän jag kollade nu...

Tack för att du postade den här så att jag slapp 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse977:

Med programmet Lossless Scaling (på Steam) kan man förutom uppskattning även köra FG i 2x, 3x och 4x på de flesta grafikkort. Inget krav att det måste vara nVidia 4000-serie.
Har testat med ett RTX 2060 i min laptop. Funkar fint! Men det drar lite resurser att köra får man inte glömma.

😊

såg när min brorson laborerade med alla möjliga settings med det programmet. ren smörja var det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrJB:

såg när min brorson laborerade med alla möjliga settings med det programmet. ren smörja var det.

Jag håller inte med om att det är smörja. Men det är en smaksak.

Har också testat det med mitt RTX 4080 och effekten av nVidia FG i spel Vs Lossless Scaling Quality FG 2x var precis likvärdig.
Sen att man kan laborera mycket mer med Lossless Scaling och att det faktiskt funkar med äldre kort än 4000-serien ser jag som en fördel.

Jag skulle gissa att nVidia skulle kunna komma med 3x FG i DLSS 4 som de låser till att bara funka med 5000-serien, för att få folk att köpa deras senaste kort.
😃

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse977:

Jag håller inte med om att det är smörja. Men det är en smaksak.

Har också testat det med mitt RTX 4080 och effekten av nVidia FG i spel Vs Lossless Scaling Quality FG 2x var precis likvärdig.
Sen att man kan laborera mycket mer med Lossless Scaling och att det faktiskt funkar med äldre kort än 4000-serien ser jag som en fördel.

Jag skulle gissa att nVidia skulle kunna komma med 3x FG i DLSS 4 som de låser till att bara funka med 5000-serien, för att få folk att köpa deras senaste kort.
😃

lossless scaling hade för mkt latency, jämfört med nvidias fg som inte var märkbar. men de kan ju vara olika resultat för alla antar jag

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av medbor:

Jag tror nog också de gör det för att prestanda per krona inte ökade nämnvärt och de vill få fler att köpa nya serien

Lite det också i alla fall

Det hade nog gått att göra något nära DLSS-FG utan optical flow, typ som i FSR3

Ja, går gör det ju absolut! Säger inte emot det alls.

Men att säga att det funkar på äldre kort blir ju heller inte sant. Det saknas ju helt enkelt en hårdvarufunktion för att köra nuvarande versionen av Nvidias framegen på äldre kort.

Sen kan man såklart tycka att det är dumt, att de borde ha löst en version som inte förlitar sig på OFA osv, det säger jag absolut inte emot!

Jag personligen tror att det är en otroligt försumbar andel 4000-ägare som uppgraderade från 2 eller 3000 serien specifikt för att få FG. Jag tror att Nvidia vet att folk inte skulle göra det heller. Och med den tron så blir det inte sannolikt att Nvidia ”artificiellt” jäklas här för att sälja några tusen kort extra. Det blir i min tro helt enkelt alldeles för småskaliga vinster för att hålla på och ”jävlas” så att säga.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Är det bara i rörelse ni tycker det ser illa ut?

Ja, det introduceras brus i bilden under rörelse.

Skrivet av Thomas:

Jag tycker att det är TAA som ser sämst ut här,

Ja, TAA gör bilden suddig (som den mesta andra AA), som man enkelt kan se på en stillbild.

Skrivet av Thomas:

Där tycker jag däremot att DLAA vinner,

Tror tyvärr inte jag har kört ett spel än som har optionen att aktivera enbart DLAA.

Jag tar 103 snygga FPS över 144 fula FPS varje dag för övrigt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag tar 103 snygga FPS över 144 fula FPS varje dag för övrigt.

Det är jag nog med på, fast i detta fallet tycker inte jag att det är 103 snygga mot 144 fula, så jag föredrar 144 över 103 när jag bara märker av skillnaden om jag aktivt letar efter den.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det är jag nog med på, fast i detta fallet tycker inte jag att det är 103 snygga mot 144 fula, så jag föredrar 144 över 103 när jag bara märker av skillnaden om jag aktivt letar efter den.

Jag tror mycket av det kokar ner till hur man spelar sina spel.

Blåser man igenom och jagar questlines mesta delen av tiden (för att "klara" spelet och lägga det på hyllan) så ser man antagligen ingen större skillnad ens på de övre stegen av grafikinställningar. Ultra-presets innehåller ju ofta inga "wow vilken skillnad det var"-grejer utan subtila smågrejer som antagligen mest kommer den till del som lullar runt i sin egen takt och tittar på blommorna.

Spel idag är ju generellt väldigt snygga även på lägre grafikinställningar, och beroende på vilken typ av spel det är så spelar ju alla dessa detaljer större eller mindre roll. Det jag har problem med är folk som påstår [notera: säger inte att DU påstår detta] att det inte är någon skillnad, för en viss liten 'kostnad' i kvalitet är det fortfarande att byta till sig mer prestanda.

DLSS är verkligen magiskt på det sättet i spel när man t.ex. har begränsad hårdvara och ändå kan få upp sin FPS med mycket av kvalitén bibehållen, men det är försvinnande få såna fall jag hamnar i själv p.g.a. att jag håller mig med aktuell hårdvara för spelen jag tänker spela, och därav även mitt ganska begränsade intresse av DLSS.

Tyvärr är jag skeptisk till att problemen som kommer med ML/AI kommer att bli helt omärkbara någon gång inom en nära framtid, då det är otroligt komplext att korrekt gissa hur detaljerna i en bild ska se ut i rörelse, framförallt om man har ett litet antal frames att lära sig av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Ja, går gör det ju absolut! Säger inte emot det alls.

Men att säga att det funkar på äldre kort blir ju heller inte sant. Det saknas ju helt enkelt en hårdvarufunktion för att köra nuvarande versionen av Nvidias framegen på äldre kort.

Sen kan man såklart tycka att det är dumt, att de borde ha löst en version som inte förlitar sig på OFA osv, det säger jag absolut inte emot!

Jag personligen tror att det är en otroligt försumbar andel 4000-ägare som uppgraderade från 2 eller 3000 serien specifikt för att få FG. Jag tror att Nvidia vet att folk inte skulle göra det heller. Och med den tron så blir det inte sannolikt att Nvidia ”artificiellt” jäklas här för att sälja några tusen kort extra. Det blir i min tro helt enkelt alldeles för småskaliga vinster för att hålla på och ”jävlas” så att säga.

Hårdvarufunktionen som saknas på äldre versioner var ju såklart ett val att basera sig på

Tror inte att folk uppdaterar bara därför såklart, men det var många med iphone 13/14/15 var sura över att apple ai verken fungerade på dessa, eller ens kom till sverige. Det här är ju ganska samma sak

Permalänk
Skrivet av rwkk:

Nja, beror på implementering i specifikt spel samt är ju förstås skillnad i 1080p och 4k. På 4k skärm så funkar ofta även att spela på 1440p med bra AA...

Håller helt med, 1440 ser ofta kanon ut på en 4K-skärm även när det är en riktigt stor TV tex

Permalänk
Medlem

Spännande! Riktigt najs teknologi, ser ju ofta bättre ut än native!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ActualAir:

Håller helt med, 1440 ser ofta kanon ut på en 4K-skärm även när det är en riktigt stor TV tex

Eller liten, hur långt ifrån man är jämfört med storleken spelar såklart störst roll : )

Permalänk
Medlem

"Tanken är att du ska kunna köra spel i högre upplösningar med mindre kapabel hårdvara."

Nvidia: *låser tekniken bakom 5080 och uppåt*