Alla fyndtips från mellandagsrean

Xbox series x + playstation 5 till marantz sr6015

Permalänk
Medlem

Xbox series x + playstation 5 till marantz sr6015

Har en marantz sr6015 ”hembioförstärkare” som jag anslutit mitt Xbox series x till. Stärkaren är ansluten till min LG C1 TV.

Jag har bestämt mig för att även skaffa ett playstation 5, men insåg att förstärkaren bara har en input för 8k30hz/4k120hz.

Så nu är jag lite osäker kring hur jag ska lösa detta för att kunna ha båda anslutna och få ut 4k/120hz och alla andra funktioner för optimalt TV-spelande.

Någon som kanske sitter med samma setup eller någon som helt enkelt ändå har stenkoll på hur man löser detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av naaw:

Har en marantz sr6015 ”hembioförstärkare” som jag anslutit mitt Xbox series x till. Stärkaren är ansluten till min LG C1 TV.

Jag har bestämt mig för att även skaffa ett playstation 5, men insåg att förstärkaren bara har en input för 8k30hz/4k120hz.

Så nu är jag lite osäker kring hur jag ska lösa detta för att kunna ha båda anslutna och få ut 4k/120hz och alla andra funktioner för optimalt TV-spelande.

Någon som kanske sitter med samma setup eller någon som helt enkelt ändå har stenkoll på hur man löser detta?

Sätt en av konsollerna i TV:in istället bara.

Alternativet tänk inte på problemet direkt. För det är inte mång spel som faktiskt körs i 4k 120hz.
Oftast är det 4k 30/60Hz och 1080p i 120hz för de få spel som har den möjligheten. Och det klarar redan befintliga hdmi 2.0 portar.
Vist du tappar ju vrr och automatiskt gamemode. Men kan du leva utan det så.

Alternativet 3.
En hdmi switch som du kopplar de två konsollerna till och som du sedan kopplar till din reciver.
Typ liknande https://noerdic.se/products/nordic-hdmi8k60hz-4k120hz-2x1-med...

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Sätt en av konsollerna i TV:in istället bara.

Alternativet tänk inte på problemet direkt. För det är inte mång spel som faktiskt körs i 4k 120hz.
Oftast är det 4k 30/60Hz och 1080p i 120hz för de få spel som har den möjligheten. Och det klarar redan befintliga hdmi 2.0 portar.
Vist du tappar ju vrr och automatiskt gamemode. Men kan du leva utan det så.

Alternativet 3.
En hdmi switch som du kopplar de två konsollerna till och som du sedan kopplar till din reciver.
Typ liknande https://noerdic.se/products/nordic-hdmi8k60hz-4k120hz-2x1-med...

Ah! En anledning att köpa nya prylar. Dock verkar inte switchen stödja Dolby vision?

Men ja, rätt in i tv är ju ett alternativ så klart.

Tack för förslagen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av naaw:

Ah! En anledning att köpa nya prylar. Dock verkar inte switchen stödja Dolby vision?

Men ja, rätt in i tv är ju ett alternativ så klart.

Tack för förslagen!

Det finns ju andra switchar som gör det. Det var bara ett exempel.

Men jag hadde ändå satt konsolen i en av de andra portarna recivern först och kört på det ett tag. Och sedan kanske bytt och sätt om du märker någon skillnad.

Jag kör min PS5 i min Marantz sr6013och jag skulle säga att jag inte saknar det jag saknar.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.