Sega överväger egen abonnemangstjänst för spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

I fallet med Sega Mega Drive Collection så finns/fanns spelen (alla ROMs) okrypterade som binära filer i installationskatalogen, bara att kopiera och spela via valfri emulator. Så nej, ingen DRM.

Men när du då inte längre når dem lagligt via Steam så är det ju inte heller lagligt att använda den ROM som du laddat ner via Steam

Då är det återigen lika olagligt som att pirata dem.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Men när du då inte längre når dem lagligt via Steam så är det ju inte heller lagligt att använda den ROM som du laddat ner via Steam

Visst, utan Steam kan du inte köra "Sega Mega Drive Collection", men det finns ju inget som säger att du inte får lov att behålla datan och spela dem på emulator. Steam erbjuder rentutav säkerhetskopiering av dina spel. I många delar av världen. både Sverige och USA är säkerhetskopiering data fullkomligt lagligt, och även emulering är fullkomligt lagligt. Däremot är det inte lagligt att ta sig runt säkerhetssystem. I detta fallet täcker inte säkerhetssystemet de binära spelfilerna och det finns inte en tillstymmelse av intention att så skulle vara fallet. Företag kan ju alltid utöva sin lagliga rätt, men i detta fallet har jag svårt att se att det håller i ett domstolsbeslut.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem

Har ingen koppling till SEGA spel men hade jag varit något form av fan så låter det väl ändå lovande att betala när man känner sig lite sugen på att spela sen avbryta prenumerationen.

Tänker att dessa nostalgitrip blir man sugen på max 1-2 gånger per år när man snackar med polare, så kanske köper prenumeration för en månad, spelar lite en helg, avbryter prenumerationen

Vore ändå ganska nice och bara kunna starta spelet och göra sin grej och sen logga ut

Permalänk
Medlem

Ingår en Mega Drive och spelet After Burner så är jag på. Annars inte. Så, alltså, inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Visst, utan Steam kan du inte köra "Sega Mega Drive Collection", men det finns ju inget som säger att du inte får lov att behålla datan och spela dem på emulator. Steam erbjuder rentutav säkerhetskopiering av dina spel. I många delar av världen. både Sverige och USA är säkerhetskopiering data fullkomligt lagligt, och även emulering är fullkomligt lagligt. Däremot är det inte lagligt att ta sig runt säkerhetssystem. I detta fallet täcker inte säkerhetssystemet de binära spelfilerna och det finns inte en tillstymmelse av intention att så skulle vara fallet. Företag kan ju alltid utöva sin lagliga rätt, men i detta fallet har jag svårt att se att det håller i ett domstolsbeslut.

Inte beredd att hålla med, tror inte det är lagligt bara för att du laddat ner datan. Du hyr rättigheterna till det du betalat för, inte rättigheterna att göra vad du vill med det.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Ingår en Mega Drive och spelet After Burner så är jag på. Annars inte. Så, alltså, inte.

Kan det bli mer Top Gun?

Mina klassiker är annars OutRun, Super Hang-On, Golden Axe och Sega Rally.

OutRun 2006 Coast 2 Coast gick varmt på både PS2:an och PSP här.

Edit:
Kan tillägga att många klassiker redan finns som prenumerationstjänst hos Nintendo:
https://www.nintendo.com/en-gb/Games/Nintendo-Switch-download...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

visste inte äns att sega fortfarande gjorde spel... tror inte jag hört om något sega spel sen typ tidigt 2000tal...

2014 släppte de Alien Isolation, väldigt bra spel och en 2a är på gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Visst, utan Steam kan du inte köra "Sega Mega Drive Collection", men det finns ju inget som säger att du inte får lov att behålla datan och spela dem på emulator.

Rätt säker på att det fortfarande är uppehovsrättsintrång. Det går definitivt rätt emot Steams Subscriber Agreement.

Skrivet av Steam Subscriber Agreement:

Steam and your Subscription(s) require the download and installation of Content and Services onto your computer. Valve hereby grants, and you accept, a non-exclusive license and right, to use the Content and Services for your personal, non-commercial use (except where commercial use is expressly allowed herein or in the applicable Subscription Terms). This license ends upon termination of (a) this Agreement or (b) a Subscription that includes the license. The Content and Services are licensed, not sold. Your license confers no title or ownership in the Content and Services. To make use of the Content and Services, you must have a Steam Account and you may be required to be running the Steam client and maintaining a connection to the Internet.

Skrivet av _genki:

Steam erbjuder rentutav säkerhetskopiering av dina spel.

Endast för återställning till Steam igen, och endast om du fortfarande har en giltig licens hos Steam enligt användaravtalet får du bruka den datan.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.