Stor nyhet på väg till Powertoys

Permalänk
Melding Plague

Stor nyhet på väg till Powertoys

Microsoft förvandlar Powertoys Run till fullfjädrad launcher.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det är bra om Powertoys Run får mer funktioner. bara det inte växer och blir för komplicerat så det blir bloatat om pluginen kan lägga till mer saker. Jag kör Fanzy zones i Powertoys annars men tycker Flow är bättre än Run.

Jag kör Flow Launcher sedan en tid men glömmer ibland att jag har den. Den är tillräckligt avancerad för mig.

Edit: här är en länk från nyhetstipsaren om ni vill läsa mer: https://www.neowin.net/news/powertoys-is-getting-a-major-upda...

la till nyhetstipsarns länk
Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. Få tillbaka Arial-fonten, ändra tema, m.m.
Installera Custom SweC UserCSS

Permalänk
Medlem

För er som inte har provat så rekommenderas starkt Raycast. Helt fantastiskt när man väl fått in vanan att göra allt med tangentbordet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Jag kör Flow Launcher sedan en tid men glömmer ibland att jag har den. Den är tillräckligt avancerad för mig.

Jag har testat båda men kör faktiskt Flow Launcher nu, minns inte allt vad jag tyckte vsr bättre eller sämre med dom båda, men bl a att man i Flow kan trycka alt+siffra för att snabbare välja bland alternativen istället. för att behöva flytta handen för att trycka neråt och sen enter.
Det lilla som står i artikeln om uppdateringarna för PowerToys Run får mig inte så intresserad av att byta tillbaks, men får se om det dyker upp nåt som faktiskt är lockande.

Permalänk
Medlem

Jag är beroende av PowerToys på min arbetsdator. Jag vill inte se att de förstör det här också.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem

Fast helt saknats har det väl inte? Jag använder startmenyns sökruta på samma sätt som launchers till linux eller Mac. Tryck på windows tangenten och skriv första bokstäverna av namnet på appen man vill starta, tryck enter.

Men väldigt välkommet med en separat launcher.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk

Mer eller mindre varenda skrivbordsmiljö och fönsterhanterare i Linux har haft någon variant på detta sen 90-talet. Ofta på genvägen ALT+F2. Dock är de flesta inte så värst avancerade, men tex KDE har Runner som är en relativt fullfjädrad launcher.

I Windows har jag precis som föregående talare använt Flow Launcher, men har kommit på mig själv med att inte använda så många avancerade plugins (program, lite systemgrejer som restart, shutdown och shellkommandon, inställningar, services, valutakonvertering och lite simpel snabb matematik) så just nu kör jag faktiskt PowerToys Run för att testa lite. Än så länge verkar den duga. Det finns ju en hel del av de vanligast förekommande funktionerna även utan plugins.

Visa signatur

PC: Ryzen 7 5800X | ASUS ROG Strix B550-F Gaming Wi-Fi | 32GB DDR4 | Sapphire NITRO+ RX 6900 XT SE | 27" LG UltraGear 27GL83A-B | openSUSE Tumbleweed / Win 10 Pro
Laptop: Lenovo Legion Y520 | Core i5-7300HQ | 16GB DDR4 | Geforce GTX 1060 Max Q | Fedora Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

Fast helt saknats har det väl inte? Jag använder startmenyns sökruta på samma sätt som launchers till linux eller Mac. Tryck på windows tangenten och skriv första bokstäverna av namnet på appen man vill starta, tryck enter.

Men väldigt välkommet med en separat launcher.

Att starta appar är en liten del av vad dessa ”launchers” erbjuder. Till att bara starta appar duger startmenyn eller det i MacOS sen 20 år tillbaka inbyggda Spotlight mycket väl.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 15 Sequoia

Permalänk

Älskar powertoys, men inte kört powertoys run. Hade varit snyggt om man kunde binda om windows knappen då jag 99% av fallen vill skriva in ett programnamn och köra det när jag trycker på start.
Windows 11 startmenyn är fruktansvärd

Permalänk
Skrivet av star-affinity:

Att starta appar är en liten del av vad dessa ”launchers” erbjuder. Till att bara starta appar duger startmenyn eller det i MacOS sen 20 år tillbaka inbyggda Spotlight mycket väl.

Vad mer vill man använda launchers till som startmenyn inte klarar? Går ju att öppna filer osv också genomstartmenyns sökfunktion

Permalänk
Medlem

Det har funnits flera launchers till Windows under lång tid, en av dem jag körde när det begav sig var Launchy, så jag vet inte riktigt vad artikelförfattaren menar.

Powertoys Run kryssar i de flesta av mina kravrutor, omän det inte är buggfritt (det som särskilt strular för min del är att hotkeyn för att öppna då och då slutar funka, så Powertoys måste startas om), och det är bra att det fortsätter utvecklas.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Det har funnits flera launchers till Windows under lång tid, en av dem jag körde när det begav sig var Launchy, så jag vet inte riktigt vad artikelförfattaren menar.

Reagerade lite på det även jag. Även om kvaliteten varierar lika mycket som mitt humör så finns det ju en drös med launchers till Windows. Använder Listary (som förmodligen är kinesisk spyware så jag har det blockerat med Simplewall, men men...), dock endast för att få denna pop-up menyn i Explorer som är otroligt anpassningsbar:

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av EpicBlobfish:

Vad mer vill man använda launchers till som startmenyn inte klarar? Går ju att öppna filer osv också genomstartmenyns sökfunktion

Du kan ju kolla på hemsidorna för några av de som finns.

Raycast (ska ju vara på gång till Windows):
https://www.raycast.com

Alfred:
https://www.alfredapp.com/

LaunchBar:
https://www.obdev.at/products/launchbar/index.html

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Medlem
Skrivet av EpicBlobfish:

Söka saker på internet, lite snabb matte, konvertera valutor eller kanske vikt eller mått, köra en snabb kill på valfritt program, chatgpt, eller bara söka efter nånting på datorn väldigt snabbt då startmenyns sök brukar vara tämligen dålig i jämförelse (Evertything är gört det).
Finns iaf en drös olika plugins för vad man kan tänka sig vilja ha i sin launcher.