Permalänk
Medlem
Skrivet av ZAIZAI:

Sannolikt får du inte ut vätskan ur den stora radiatorn (480mm) utan den stannar kvar där då anslutningarna och kammaren kommer vara hävertbrytande.

Jag vet inte riktigt vad du vill uppnå genom att byta den stora radiatorn mot en mindre och byta den mindre mot en större. Det ser bra ut som det är. Det du förlorar är att behöva punga ut för 2 stycken radiatorer i övrigt vinner du inget vad jag kan se...

Det är lite min tanke med att mycket ligger kvar i 480n som du säger, då får man helt enkelt bara fylla och tömma med destillerat vatten vid nästa rengörings tillfälle. Gällande radiatorbytet så har jag redan en 360 X-flow som ligger och samlar damm nämligen och det är därifrån tanken kommer ifrån och delvis för jag vill täcka det tomma utrymmet framför 240n.

Permalänk

Hur gör ni nu med vätskan efter shock höjningen av vattnet?
Har alltid kört på ekwb vatten men efter en 100% ökning i pris (redan då var på smärtgränsen enligt mig) vägrar jag betala 400kr för 2 liter som jag behöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moyozuz539:

Har alltid kört på ekwb vatten men efter en 100% ökning i pris (redan då var på smärtgränsen enligt mig) vägrar jag betala 400kr för 2 liter som jag behöver.

Batterivatten vad lurar de på dig för ormolja?

Apropå vattennivån finns det något sätt kontrollerade slutna systems vattennivå?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av moyozuz539:

Jag kör DP Ultra. Den är lite billigare i alla fall, speciellt om man köper 5 liter.
https://shop.aquacomputer.de/Water-Cooling/Coolant/Double-Pro...

Permalänk
Medlem
Skrivet av moyozuz539:

Jag kör med Biltemas, 50 kr för 5 liter

https://www.biltema.se/bil---mc/fordonsbatterier/batteritillb...

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Phanteks Enthoo PRO 2
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL16...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys S...Logitech MX Master 3S...Corsair RM850x
Samsung 990 PRO 2TB M.2 + WD BLACK SN850X 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lord_Moridin:

Precis sen kan man köpa lite algbekämpningsmedel från div djuraffärer om man är rädd för tillväxt och bli mindre rånad

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av FiftyFifty:

25% blandning i vanligt destillerat vatten?

Visa signatur

Kan din dator göra det här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saandberg:

Det var synd att jag skrev 40 grader och inte 30 så hade du kanske läst resten av mitt inlägg också. Jag sa att 40 grader är okej, jag sa aldrig att du behövde köra med det. Så länge min vattenloop har tillräcklig kapacitet att kyla mina komponenter kommer vattnet aldrig bli varmare än 40 grader om jag styr mina fläktar med börvärdet 40 grader, fläktarna kommer bara öka hastighet, se PID reglering. Detta gäller såklart även sommartid.
Att styra på vattentemp gör att jag inte behöver justera fläktar alls om jag byter en komponent i min PC, de bryr sig bara om vattnets temperatur.

Att 40 grader är för mycket är också fel, en D5 klarar 60 grader, PETG rör klarar 62 grader. 40 grader är väl inom vad som får anses som mer än okej.

Jag har inte missförstått varför man kör vattenloop, jag prioriterar tystnad på min loop när du prioriterar kylning, båda är helt okej och mycket valida anledningar att köra vattenkylning för. Är det värt det för mig? Kolla datorn i min signatur, det är inte värt att vattenkyla den datorn, knappast. Har jag lagt för mycket pengar på en loop, ja. Tycker jag det är kul, ja. Köpte jag merparten av vattenkylningen innan jag blev pappa och köpte villa och därför hade mer pengar att lägga på min hobby, ja.
Jag kyler datorn i sign med en 1080 radiator som troligtvis har kapacitet att kyla tre till fyra likadana burkar till utan bekymmer. Låter det nått, nope.

Ser man hur du har ställt dina fläktar så skulle jag gissa på att den låter rätt mycket vid minsta belastning, inget jag uppskattar men något man får leva med om man vill ha låga temperaturer. Min filosofi är att sålänge inget är för varmt så ska fläktarna snurra så långsamt de kan.

Att du vattenkylt din GPU ger dig lite då ett grafikkort med luftkylare kommer upp i ungefär samma klockfrekvenser beroende på modell och utan att veta vad du har för fläktar så gissar jag at din burk låter mer med vattenkylning än om den hade varit luftkyld.

Jag skulle vara nyfiken på dina temperaturer när du maxbelastar din PC. Alltså 100% på CPU och 100% GPU, alla temperaturer jag pratar om är när komponenterna är på max, självklart är de lägre när man spelar, precis som du visar i dina skärmdumpar där du inte har maxbelastat din GPU.

/Victor

Du var nyfiken. Jag visar lite hur jag har. Sen då en tyst dator. Om du kollar så kör jag inte alla fläktar 2000 rpm. Kör 1200 rpm som då är tyst i min mening.
CPU Ful belastning. Ligger runt 75 grader. Aldrig över. Spikarna händer inte ofta. Så de räknar jag inte alls. Det beror ju på vad man gör med datorn.
GPU 98 % tuffar jag på 42-43 grader. Även om jag då ligger 100 % så ligger jag runt 40 grader en då. Då med nya spelet S.T.A.L.K.E.R. 2 Heart of Chornobyl. Allt på högsta inställningar (Ultra) Jag går princip aldrig över 50 grader som jag då tycker är kul att lyckas ligga på.
Så jag använder Vatten system för jag vill kyla datorn. Som då anledningen att man kör med Vatten system.
Om jag inte bryr mig om att det är varmt. Då kan man lika bra köra allt på luft. Sen då får man en mycket tystare dator om man kör på luft. För om man kör vatten och tycker att man kan ha 60-80 grader när man tex spelar eller något. Då vet jag inte alls vad det är för logik i det hela när vatten system i dag är svin dyrt att ha.

OBS: Jag kör med fler fläktar en vad man ser. Då med split. Som då är en tanke när man bygger. Fler fläktar, Tystare dator. Det låter fel. Men som man bruka säga. Flera fläktar och då köra de på lägre hastighet. En att ha två fläktar på ful hastighet.

Här finns tre typer av personer gälande vatten system. Tyst dator, Sval dator, Häftigt att ha.
Sen finns här två olika personer gällande hur och när man ska bedöma när dator är varm.
Vid normalt användande är en. Då spela.
Sen att köra Benchmark är en.
Det man ska titta på är vid normal användning och då hur värmen har legat under tex 5 timmars spel. Eller tex bara sitta och glo på internet.

Visa signatur

Intel Core i9-13900KF. ASUS ROG STRIX Z790-F GAMING WIFI. GIGABYTE AORUS RTX 4080 WATERFORCE. Creative Sound BlasterX AE-5 Plus. Corsair 32GB DDR5 5600MHz Dominator Platinum. 2 st Samsung 990 PRO M.2 2TB. 1 st Samsung 990 PRO M.2 1TB. Corsair HX1000i ATX 3.0. EK-Quantum Surface P360M. EK-Quantum Surface P240M. EK-Quantum Volume FLT 240. EK-Quantum Inertia D5 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av zuru1:

25% blandning i vanligt destillerat vatten?

Ja precis 1/4 glykol

Permalänk
Medlem
Skrivet av FiftyFifty:

Ja precis 1/4 glykol

Hur ser blocken ut nu?
Påverkas de inte?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av zuru1:

Hur ser blocken ut nu?
Påverkas inte de inte?

Mina blev blåa när jag körde med glykol. Var typ omöjliga att få bort utan något redigt starkt. Nu bytte jag block så jobbade inte så hårt men misstänker det inte skulle gett med sig i första taget Vet inte om jag hade för mycket kanske.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Precis sen kan man köpa lite algbekämpningsmedel från div djuraffärer om man är rädd för tillväxt och bli mindre rånad

Har du testat detta och isf hur ser blocken ut?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av zuru1:

Har du testat detta och isf hur ser blocken ut?

Inte sett något på blocken. Det var brutalt låga doser för algmedlet jag använde.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Har kört luft ett tag men nu när jag är ledig under jul tänkte jag återgå till vatten. Cpu-blocket är en Heatkiller iv pro för am4. Dock saknas brickorna. De har fått fötter Någon som vet måtten på dessa så jag kan glida förbi Bauhaus och köpa motsvarande?

https://shop.watercool.de/mediafiles/Manuals/MA_HK_IV.pdf (sida 8).

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Så jag bygger mitt första riktiga vattenkylnings system och vet vad jag ska göra måste fästa resorvaren över en fläkt så hade behövt en EK-Loop Uni Pump Reservoir Bracket - 120mm. Men eftersom ekwb typ har dött så undrar jag om någon vet någon annan liknande produkt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tizzue:

Så jag bygger mitt första riktiga vattenkylnings system och vet vad jag ska göra måste fästa resorvaren över en fläkt så hade behövt en EK-Loop Uni Pump Reservoir Bracket - 120mm. Men eftersom ekwb typ har dött så undrar jag om någon vet någon annan liknande produkt?

Men du kan ju fortfarande köpa ek prylar.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[AOC CU34G2X 144hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkiii:

Men du kan ju fortfarande köpa ek prylar.

Nop de tar bara emot pengar men skickar inget tyvärr som jag har förstått beställde min uni pump saken och de har inte skickat på över 2 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tizzue:

Nop de tar bara emot pengar men skickar inget tyvärr som jag har förstått beställde min uni pump saken och de har inte skickat på över 2 månader.

Det va som fan.

https://www.watercoolinguk.co.uk/p/EK-Loop-Uni-Pump-Reservoir...

Där ska det finnas 4st i lager ser det ut som iaf. Sen vet jag inte om du vill beställa från england dock.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[AOC CU34G2X 144hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Skrivet av Tizzue:

Aquacomputer har liknande fästen.

https://shop.aquacomputer.de/Water-Cooling/Pumps-Accessories/...