Permalänk

Då har jag fått bytt ut mot Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1.
Det blev en väsentlig skillnad. Hör ett litet tjutande från grafikkortet med v-sync på vid 144 fps i vissa spel.
Men det kommer inte att höras när jag har ljud på spelen ändå.
Har 175 hz på skärmen men då stöds bara 8 bitars färg 🙄 Så kör på 144 Hz.

Nu till nästa störande moment.
Seasonic PSUn har ju hybridläge och då är den knäpptyst.
Men så fort man slår av det så låter fläkten väldigt mycket i mitt tycke.
När datorn är helt idle så susar det ordentligt.
Mätte upp 50 db rätt bakom PSUn.
Förstör ju allt då datorn annars nästan är knäpptyst 😑

Permalänk
Medlem
Skrivet av RavenFrost:

Det blev en väsentlig skillnad. Hör ett litet tjutande från grafikkortet med v-sync på vid 144 fps i vissa spel.

Vad är anledningen till att du inte har hybridläge på?

Själv kör jag hybridläget på för det mesta, men slår av det i mitten av sommaren för att hjälpa till lite med värmen i chassit. Man hör ju att en fläkt går igång, men även jag som har byggt hela min dator kring ljudnivå tycker ändå inte det är ett störigt ljud. Hmm.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av RavenFrost:

Sätt på hybrid läge, enda skillnaden är att det inte går på för än intern temp eller belastning går över vissa thresholds

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av Keffmode:

Vad är anledningen till att du inte har hybridläge på?

Själv kör jag hybridläget på för det mesta, men slår av det i mitten av sommaren för att hjälpa till lite med värmen i chassit. Man hör ju att en fläkt går igång, men även jag som har byggt hela min dator kring ljudnivå tycker ändå inte det är ett störigt ljud. Hmm.

Jag har allt haft det på det lilla jag hunnit sitta vid datorn.
Men funderingen är väl mest varför fläkten låter så mycket när datorn är idle utan hybridläget.
Har aldrig varit med om ett PSU som inte är i stort sett tyst då.
Alltid är det något 😅

Skrivet av Swedishchef_90:

Sätt på hybrid läge, enda skillnaden är att det inte går på för än intern temp eller belastning går över vissa thresholds

Jo, jag vet.
Funderar ändå på varför fläkten är så högljudd.

Permalänk
Medlem

Skönt att det blev bättre med ny PSU. Om du fortfarande inte är nöjd har jag eventuellt ett Corsair RM1000x (2024) i oöppnad kartong som jag kan sälja för priset jag betalade (1890 kr) när de var på kampanj under Black Week. Annars lämnar jag tillbaka det på öppet köp bara.

Skrivet av Ryzer:

Avråder starkt från Corsair RM, mitt har extremt coil whine. Kommer aldrig köpa den modellen igen.

Det finns flera olika modellserier inom Corsair RM. RMx och RMe är väldigt olika exempelvis, där de sistnämnda är en budget-serie medan den förstnämnda är lite mer påkostad. Har för mig att det även funnits RM (utan bokstav i slutet) tidigare som är ytterligare en annan modellserie, samt möjligen även RMi.

Skrivet av Swedishchef_90:

Och min RMx har inget coilwhine 😂 lotteri med andra ord

Tror att RMx har hyfsat bra rykte ur den synpunkten (men har inte dubbelkollat i närtid), men ja det är definitivt lite av ett lotteri. Ibland räcker det ju att de helt enkelt lägger en klutt lim på vissa komponenter för att dämpa dessa vibrationer så det är synd att det inte alltid görs.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av RavenFrost:

Jo, jag vet.
Funderar ändå på varför fläkten är så högljudd.

Brukar vara nått de flesta nätaggstillverkarna snålar in på idag för att pressa priset om man inte köper de lite dyrare aggen...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | Corsair Vengeance 32GB 6000Mhz CL30 | Kingston Fury Renegade 2TB | Kingston KC3000 4TB | ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming WIFI | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent Solid Black | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk

Verkar som att någon behaglig fläktkurva inte existerar på nya Seasonic Focus GX. (Inte på de jag köpt iaf).
Antingen är fläkten på eller av (i hybridläge).
Har skrivit till Seasonic för ett utlåtande.

Så jag är ute efter en PSU som är tyst.
Självklart räknar jag med ljud under spel men inte på denna nivå.
Grafikkortet på full load borde vara det som låter mest i burken.

Det får kosta bara det är tystare 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av RavenFrost:

Verkar som att någon behaglig fläktkurva inte existerar på nya Seasonic Focus GX. (Inte på de jag köpt iaf).

Jag förstår hur du tänker men vad har du emot att inte ha på hybriden? På hybriden är den väl alltid tyst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RavenFrost:

Har som jag nämnde tidigare ett Corsair RM1000x (2024) i oöppnad förpackning som jag köpte under Black Week för 1890 kr som jag troligen inte behöver och därmed i så fall kan sälja till samma pris (annars lämna tillbaka det). Har dock ingen yttre fraktkartong till det eftersom jag köpte den i butik, så det är inte helt optimalt att skicka det tyvärr. Hade annars tänkt se om någon lokalt var intresserad av agget när jag säljer lite andra komponenter efter nyår.

Komplett har annars fortfarande kampanj på dem för 2149 kr.

Enligt Corsair själva ska de vara helt passiva upp till 500W last (givetvis beroende på omgivande temperatur) och sedan en fläktkurva enligt nedan:

https://www.corsair.com/us/en/explorer/diy-builder/power-supp...

Jag har även köpt ett FSP Hydro Ti 1000W som ska vara ännu tystare, men tyvärr även betydligt dyrare (drygt 3000 kr), som jag tänkte använda istället.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av Larrxi:

Jag förstår hur du tänker men vad har du emot att inte ha på hybriden? På hybriden är den väl alltid tyst?

Har absolut inget emot det alls utan har den på.
Men även i hybridläget när fläkten går igång så låter den mycket.
Inte så att den startar lite lätt och sen ökar utan det blåser på ordentligt direkt.
Det verkar inte finnas något mellanläge utan antingen är fläkten på fullt eller av.
Eller så är det bara så att den låter så mycket vid låga varv...
Min dator är som sagt väldigt tyst och jag vill då inte ha en PSU som till och med överröstar GPUn.

Skrivet av blunden:

Har som jag nämnde tidigare ett Corsair RM1000x (2024) i oöppnad förpackning som jag köpte under Black Week för 1890 kr som jag troligen inte behöver och därmed i så fall kan sälja till samma pris (annars lämna tillbaka det). Har dock ingen yttre fraktkartong till det eftersom jag köpte den i butik, så det är inte helt optimalt att skicka det tyvärr. Hade annars tänkt se om någon lokalt var intresserad av agget när jag säljer lite andra komponenter efter nyår.

Komplett har annars fortfarande kampanj på dem för 2149 kr.

Enligt Corsair själva ska de vara helt passiva upp till 500W last (givetvis beroende på omgivande temperatur) och sedan en fläktkurva enligt nedan:

https://www.corsair.com/us/en/explorer/diy-builder/power-supp...

Jag har även köpt ett FSP Hydro Ti 1000W som ska vara ännu tystare, men tyvärr även betydligt dyrare (drygt 3000 kr), som jag tänkte använda istället.

Sorry, glömde svara dig.
Jag har byggt två likadana datorer så ska ha samma lika PSU i båda är det tänkt.
Så tror bara jag än en gång skickar tillbaka och provar något nytt.
Blir jag inte nöjd så är det enklare att ha köpt från en återförsäljare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RavenFrost:

Har absolut inget emot det alls utan har den på.
Men även i hybridläget när fläkten går igång så låter den mycket.
Inte så att den startar lite lätt och sen ökar utan det blåser på ordentligt direkt.
Det verkar inte finnas något mellanläge utan antingen är fläkten på fullt eller av.
Eller så är det bara så att den låter så mycket vid låga varv...
Min dator är som sagt väldigt tyst och jag vill då inte ha en PSU som till och med överröstar GPUn.

Sorry, glömde svara dig.
Jag har byggt två likadana datorer så ska ha samma lika PSU i båda är det tänkt.

Jag har kört med fsp hydro PRO 850w samt med ett asus Thor strix 850w https://www.webhallen.com/se/product/292416-ASUS-ROG-Thor-850...
Och båda har varit knäpptysta. Fsp agget kördes på en 11900k samt Nvidia 3080. Asusen kördes på samma rigg samt används även till min nuvarande AMD’s 7800x3d samt Nvidia 4090 och presterar enligt mig superbra samt tyst. Nu har ju modellen utgått men kanske deras nyare kan vara något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RavenFrost:

Sorry, glömde svara dig.

Ingen fara. Är ändå lite knöligt att skicka eftersom jag köpt det i butik och därmed saknar lämpligt emballage.

Ja, jag förstod att du behöver två. Kan ändå vara värt att köpa lite högre kapacitet än du behöver, just för att de då troligen kommer vara tystare inom det intervall din förbrukning ligger. Recensioner kan förhoppningsvis tala om vilka som faktiskt är tysta även vid högre last.

Ja, det är absolut smidigare att köpa via en återförsäljare. Därför påtalade jag att det fortfarande är kampanj på dem på Komplett, om än en sämre kampanj än tidigare. Om NetOnNet mot förmodan får in dem innan nyår så är det en bättre kampanj även där, men det känns osannolikt.

Cybenetics har en tabell med alla modeller de testat och deras rating för genomsnittlig ljudnivå som kanske är värd stt spana in. Några av ASUS-aggen har dock en fläkt som på pappret är väldigt tyst men som på grund av dess användning av kullager har ett missljud vid låga fläkthastigheter som har påtalats av Hardware Busters (samma person bakom Cybenetics).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Avråder starkt från Corsair RM, mitt har extremt coil whine. Kommer aldrig köpa den modellen igen.

Jag har ett corsair rm 1200 shift. Har i stort sätt aldrig coilwhine. Enda gångerna har varit i menyn på något spel. Och även i 3d marks benchmark men jag tror det e rätt normalt.

Visa signatur

CPU: Intel i9 13900K 5.6Ghz, GPU: MSI 4090 SUPRIM X, MB: Gigabyte z790 Aorus Elite, Minne: 32Gb Corsair Vengance 6000mhz, Chassi: Fractal Design 7 Compact, Disk: Kingston kc3000 2tb.

Permalänk
Skrivet av Big_N:

Jag har kört med fsp hydro PRO 850w samt med ett asus Thor strix 850w https://www.webhallen.com/se/product/292416-ASUS-ROG-Thor-850...
Och båda har varit knäpptysta. Fsp agget kördes på en 11900k samt Nvidia 3080. Asusen kördes på samma rigg samt används även till min nuvarande AMD’s 7800x3d samt Nvidia 4090 och presterar enligt mig superbra samt tyst. Nu har ju modellen utgått men kanske deras nyare kan vara något?

Skrivet av blunden:

Ingen fara. Är ändå lite knöligt att skicka eftersom jag köpt det i butik och därmed saknar lämpligt emballage.

Ja, jag förstod att du behöver två. Kan ändå vara värt att köpa lite högre kapacitet än du behöver, just för att de då troligen kommer vara tystare inom det intervall din förbrukning ligger. Recensioner kan förhoppningsvis tala om vilka som faktiskt är tysta även vid högre last.

Ja, det är absolut smidigare att köpa via en återförsäljare. Därför påtalade jag att det fortfarande är kampanj på dem på Komplett, om än en sämre kampanj än tidigare. Om NetOnNet mot förmodan får in dem innan nyår så är det en bättre kampanj även där, men det känns osannolikt.

Cybenetics har en tabell med alla modeller de testat och deras rating för genomsnittlig ljudnivå som kanske är värd stt spana in. Några av ASUS-aggen har dock en fläkt som på pappret är väldigt tyst men som på grund av dess användning av kullager har ett missljud vid låga fläkthastigheter som har påtalats av Hardware Busters (samma person bakom Cybenetics).

Tack, äntligen lite vettiga tips
Har suttit och kikat inne på Cybenetics sida ett bra tag nu.
Funderar på ASUS ROG Strix Aura 850W som har A++ i ljudnivåcertifiering.
Den har bra recensioner på Inet och är på kampanj på Komplett för 1599 kr just nu.
Måste ju inte ha ett ATX 3.1.

Tankar kring det?

Edit: Är den ens kompatibel med moderkort som har 1x8-pin, 1x4pin och GPU 3x8 pin?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RavenFrost:

Den har bra recensioner på Inet och är på kampanj på Komplett för 1599 kr just nu.

Tankar kring det?

Edit: Är den ens kompatibel med moderkort som har 1x8-pin, 1x4pin och GPU 3x8 pin?

Enligt Cybenetics tester har den ju trevlig och låg ljudnivå och CWT som är OEM:en gör bra nätagg normalt.

Den enda möjliga nackdelen jag kan komma på är att fläkten är av typen "double ball bearing" istället för att vara vätskebaserad, vilket i vissa fall kan skapa ett visst "bearing noise" vid låg RPM. Hardware Busters tar upp det i recensionen på ett annat ASUS-agg med snarlik fläkt, men inte just det du tittar på. Inte heller Cybenetics testrapport tar upp det under DUT (Device Under Test) Notes, vilket den gjorde på det andra agget.

https://hwbusters.com/psus/asus-rog-strix-1000w-platinum-psu-...

https://www.cybenetics.com/evaluations/psus/2443/

Det du tittar på behöver ju inte vara påverkat med tanke på att fläkten är en annan modell, men tänkte att det åtminstone kunde vara värt att veta om.

Nej, man behöver inte ha ATX 3.1. En fördel med dessa är dock att de aggen behöver klara så kallade "transient spikes" på dubbla effekten, dvs. ett nätagg på 850W som uppfyller ATX 3.0/3.1 skulle behöva klara att leverera 1700W en väldigt kort stund utan att skadas eller stänga av sig. Detta kravet kommer om jag minns rätt till stor del från beteendet hos RTX 3000-serien som kunde ha väldigt höga transient spikes, vilket sedan förbättrades i 4000-serien. Enda skillanden mellan ATX 3.0 och 3.1 är att 12VHPWR byts ut mot 12V-2x6 (samt att ett av kraven blir lite mindre strikt) så om ett nätagg byter till den nya kontakten är det automatiskt defacto ATX 3.1. En del nätagg har uppdaterats med den nya kontakten i en så kallad "silent revision" då det är en väldigt enkel ändring att göra.

Rörande kablarna så är jag osäker. ASUS själva säger ju att följande kablar inkluderas:

MB 24/20-pin x 1
CPU 4+4-pin x 2
PCI-E 16-pin x 1
PCI-E 8-pin x 3
SATA x 5
PERIPHERAL x4

Samtidigt finns det bara 3 st portar på nätagg-sidan märkta CPU/PCI-E (samt en för 12VHPWR märkt PCI-E). Det känns som att det skulle behövas åtminstone 4 st sådana för 1 * 8-pin EPS12V + 1 * 4-pin EPS12V + 3 * 8-pin PCI-E, där de sistnämnda är i form av en kabel med 2 st 8-pin och en med 1 st 8-pin. Diagrammet med kablarna indikerar också att de är fördelade just så.

https://rog.asus.com/se/power-supply-units/rog-strix/rog-stri...

EDIT: Behöver du verkligen ansluta båda EPS12V? På sidan 9 i manualen står det "Ensure to connect the 8-pin power plug, or connect both the 8-pin and 4-pin power plugs.".

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av blunden:

Enligt Cybenetics tester har den ju trevlig och låg ljudnivå och CWT som är OEM:en gör bra nätagg normalt.

Den enda möjliga nackdelen jag kan komma på är att fläkten är av typen "double ball bearing" istället för att vara vätskebaserad, vilket i vissa fall kan skapa ett visst "bearing noise" vid låg RPM. Hardware Busters tar upp det i recensionen på ett annat ASUS-agg med snarlik fläkt, men inte just det du tittar på. Inte heller Cybenetics testrapport tar upp det under DUT (Device Under Test) Notes, vilket den gjorde på det andra agget.

https://hwbusters.com/psus/asus-rog-strix-1000w-platinum-psu-...

https://www.cybenetics.com/evaluations/psus/2443/

Det du tittar på behöver ju inte vara påverkat med tanke på att fläkten är en annan modell, men tänkte att det åtminstone kunde vara värt att veta om.

Nej, man behöver inte ha ATX 3.1. En fördel med dessa är dock att de aggen behöver klara så kallade "transient spikes" på dubbla effekten, dvs. ett nätagg på 850W som uppfyller ATX 3.0/3.1 skulle behöva klara att leverera 1700W en väldigt kort stund utan att skadas eller stänga av sig. Detta kravet kommer om jag minns rätt till stor del från beteendet hos RTX 3000-serien som kunde ha väldigt höga transient spikes, vilket sedan förbättrades i 4000-serien. Enda skillanden mellan ATX 3.0 och 3.1 är att 12VHPWR byts ut mot 12V-2x6 (samt att ett av kraven blir lite mindre strikt) så om ett nätagg byter till den nya kontakten är det automatiskt defacto ATX 3.1. En del nätagg har uppdaterats med den nya kontakten i en så kallad "silent revision" då det är en väldigt enkel ändring att göra.

Rörande kablarna så är jag osäker. ASUS själva säger ju att följande kablar inkluderas:

MB 24/20-pin x 1
CPU 4+4-pin x 2
PCI-E 16-pin x 1
PCI-E 8-pin x 3
SATA x 5
PERIPHERAL x4

Samtidigt finns det bara 3 st portar på nätagg-sidan märkta CPU/PCI-E (samt en för 12VHPWR märkt PCI-E). Det känns som att det skulle behövas åtminstone 4 st sådana för 1 * 8-pin EPS12V + 1 * 4-pin EPS12V + 3 * 8-pin PCI-E, där de sistnämnda är i form av en kabel med 2 st 8-pin och en med 1 st 8-pin. Diagrammet med kablarna indikerar också att de är fördelade just så.

https://rog.asus.com/se/power-supply-units/rog-strix/rog-stri...

EDIT: Behöver du verkligen ansluta båda EPS12V? På sidan 9 i manualen står det "Ensure to connect the 8-pin power plug, or connect both the 8-pin and 4-pin power plugs.".

Tack för all info
Den PSUn går bort ändå då jag vill ha separata kablar till GPUn och ingen splitter.
Funderar på att ge Seasonic en ny chans och gå upp ett snäpp på modell till Vertex GX.
Snygga kablar och rätt antal utgångar på PSUn.
Elgiganten har den till 2052 kr nu.
Skulle den vara skit så ger jag upp 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av RavenFrost:

Tack för all info
Den PSUn går bort ändå då jag vill ha separata kablar till GPUn och ingen splitter.
Funderar på att ge Seasonic en ny chans och gå upp ett snäpp på modell till Vertex GX.
Snygga kablar och rätt antal utgångar på PSUn.
Elgiganten har den till 2052 kr nu.
Skulle den vara skit så ger jag upp 😅

Aha, jag förstår.

Hardware Busters har testat 1200W-versionen av Vertex GX, men inte de lägre. Kan kanske ändå finnas något av värde i den, i kombination med Cybenetics testrapport samt andra recensioner.

https://hwbusters.com/psus/seasonic-vertex-gx-1200-psu-review...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av RavenFrost:

Tankar kring det?

Personligen hade jag testat den. Om jag har tolkat informationen om asus nätaggregat rätt så är det seasonic som tillverkar dem med vissa ändringar specade av asus, så som ex större kylare på komponenterna så att agget ska klara av tystare drift (högre effektförbrukning innan fläkten drar igång).
Hade jag behövt byta agg så hade det blivit asus igen då jag är nöjd med hur den presterar (ljudvolym). Och ja, den är kompatibel med ditt moderkort samt grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Big_N:

Personligen hade jag testat den. Om jag har tolkat informationen om asus nätaggregat rätt så är det seasonic som tillverkar dem med vissa ändringar specade av asus, så som ex större kylare på komponenterna så att agget ska klara av tystare drift (högre effektförbrukning innan fläkten drar igång).
Hade jag behövt byta agg så hade det blivit asus igen då jag är nöjd med hur den presterar (ljudvolym). Och ja, den är kompatibel med ditt moderkort samt grafikkort.

Nej, såvitt jag vet brukar det vara Great Wall eller CWT som är OEM åt ASUS, inte Seasonic. Sådant talar Cybenetics testrapport enkelt om dock.

Agerar Seasonic ens OEM åt andra längre i någon större skala? Tycker de verkar prioritera att sälja under eget varumärke numera.

Visa signatur

Permalänk

Eftersom man är kräsen och det ska se snyggt och cleant ut med kablarna så är det många PSUs som går bort.
Krav är separata kablar till GPU och inga splittade.
Så det jag hittat som har A++ och har snygga kablar är Seasonic Prime TX-1300 (ATX v3.0).
Overkill med effekten kan man säga 😅 Och priset var mindre lockande 😂

Permalänk
Medlem

Jag kör på ett Seasonic Prime GX 1300W och har samma erfarenhet med högljudd fläkt om de faktiskt behöver snurra igång. Dock måste jag säga att med 1300W så spelar det ingen roll med mina komponenter för de behöver i princip aldrig gå igång och om de nu faktiskt behöver göra det så är resten av datorn i princip lika högljudd ändå då allt jobbar absolut fullt ut.

Det är generellt sett problem med att köra fläktar på för låg nivå där de ibland kan ha svårt att starta så gissar att de tog en rätt hög nivå för att vara säker på att den faktiskt snurrar igång, verkar inte vara speciellt bra fläkt som används tyvärr. Finns så klart lösningar på de problemen men det lägger till mer kostnad antar jag så de valde att inte göra nått åt det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Nej, såvitt jag vet brukar det vara Great Wall eller CWT som är OEM åt ASUS, inte Seasonic. Sådant talar Cybenetics testrapport enkelt om dock.

Agerar Seasonic ens OEM åt andra längre i någon större skala? Tycker de verkar prioritera att sälja under eget varumärke numera.

Du har helt rätt, senast jag läste på var när jag själv skulle köpa nätaggregat och gick nu bara in och läste allmänt om nätaggregatet som ts nämde.

Mitt råd kvarstår dock om inte någon här har testat aggregatet och att det inte lever upp till spec.

Permalänk
Skrivet av Big_N:

Du har helt rätt, senast jag läste på var när jag själv skulle köpa nätaggregat och gick nu bara in och läste allmänt om nätaggregatet som ts nämde.

Mitt råd kvarstår dock om inte någon här har testat aggregatet och att det inte lever upp till spec.

Eftersom man är kräsen och det ska se snyggt och cleant ut med kablarna så är det många PSUs som går bort.
Inte många att välja på då som även ska klara krav på låg ljudnivå 🙄
Men ska testa Seasonic Vertex först innan det blir köp av något betydligt dyrare.
Seasonic har snygga och bra kablar i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RavenFrost:

Men ska testa Seasonic Vertex först innan det blir köp av något betydligt dyrare.

Asus som du nämnde har splittade kablar (följer med 3x8pin pci-e) samt 1x12pin inför framtiden :).
Asus har även braidade kablar samt att de är relativt tunna och lätta att dra snyggt. Tycker som du att det är viktigt med det estetiska. På rean kommer du väl billigare undan med asusen än seasonicen, kanske värt att prova?

Bortse från rådet då det är felaktigt :/

Dåligt råd :)
Permalänk
Medlem
Skrivet av Big_N:

Ja, båda de nämnda OEM:erna kan utan problem slänga ihop en bra nätaggsplattform som är både effektiv och tyst, så länge budgeten tillåter.

Nu uppfyllde det inte TS striktare kabelkrav dock, så det går bort av den anledningen. I övrigt är det ett bra nätagg.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av RavenFrost:

Jag får rätta mitt tidigare inlägg, du kan inte ta det med ditt krav på kablage! Kollade av nån anledning på 1000w aggregatet och där klarar du dig om du tar 1x 8pin till cpu. URSÄKTA misstaget!

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Ja, båda de nämnda OEM:erna kan utan problem slänga ihop en bra nätaggsplattform som är både effektiv och tyst, så länge budgeten tillåter.

Nu uppfyllde det inte TS striktare kabelkrav dock, så det går bort av den anledningen. I övrigt är det ett bra nätagg.

Bra att du finns - fick rätta mitt råd till TS. Ska sluta rekomendera nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Big_N:

Bra att du finns - fick rätta mitt råd till TS. Ska sluta rekomendera nu

Tycker att det var ett utmärkt tips. När du skrev det var inte det mer detaljerade kravet nämnt. Lätt att missa sedan när det finns flera nya inlägg.

Visa signatur

Permalänk

Gott nytt år! 🥳

Nu en sista uppdatering.
Fick hem Seasonic Vertex GX och det var stor skillnad på ljudnivån.
När fläkten startar hörs ett svagt sus som helt klart är godkänt. Äntligen är frustrationen över 😅
Kablarna till Vertex däremot var ingen positiv upplevelse. Stela och envisa som fan jämfört med dem som kom med Focus som var mjuka och följsamma samt lite grövre och därmed snyggare.
Påpekade detta i min konversation med Seasonic och de erbjöd sig att skicka två uppsättningar från Focus PSUn.
Fantastisk kundtjänst! 👌

Tack till alla som engagerat sig i mitt drama 😅