Priser på RTX 5080 och 5090 avslöjade

Permalänk
Medlem

Helt plötsligt så känns 24k man gav för sitt rtx4090 billigt 😆😆😆😅😅

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Är fortfarande i chock att jag lyckades få tag på ett RTX 4090 för 15k för 2 år sedan. Priserna på GPU:er har totalt skenat.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Är fortfarande i chock att jag lyckades få tag på ett RTX 4090 för 15k för 2 år sedan. Priserna på GPU:er har totalt skenat.

Har aldrig sålts för 15k?

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belgaar:

Antingen går man på 5060TI för prisvärdhet eller så köper man 5090 för att ha det bästa av det bästa.

Sista 80 modellerna som var värd köpa var GTX 1080ti, efter det så är 70/80-serien en marknadsföringsbluff.

• Spelar man 1440p så kommer 5060TI, 16GB krossa den upplösningen. 1440p har varit "fully solved" sen RTX3000

• Spelar man i 4k och vill vara framtidssäker i många år så är det fortfarande det absolut bästa (90-serien) som gäller.

70-80 modellerna är värdelösa mellanting och något man säljer till osäkra gamers.

Tycker faktiskt att 3080 var ett bra kort som var rimligt prissatt. Speciellt om vi ställer prestandan och prisskillnaden mot 3090.

Permalänk
Medlem

Min smärtgräns är typ 10-12k. Får vänta tills ett 5070 ti (så man får 16gb) hamnar på det priset. Eller vänta ännu längre tills 5080 hamnar på det priset på erbjudande

Permalänk
Medlem

Majoritet av Nvidias inkomst kommer ifrån Data centers så dom har väl ingen anledning att sälja billiga GPUer då företag flockas till deras Blackwell.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Har aldrig sålts för 15k?

Jodå Hittade det på elgiganten som demovara, fanns 2 ex. Slog givetvis till direkt.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Alltså, politiken får ju fixa problemet med kronan. Inte rimligt att dollarn ligger på över 11 spänn och dansk krona på 1,50 och min elektronik på över 20 000 spänn.

Jag som tyckte att jag betalade för mycket för mitt RTX 3080 för 6999 (fick den innan de saftiga prishöjningarna). Ser ut som att det kommer hänga med till nästa generation. Har egentligen inte märkt ett behov av att uppgradera förutom att... MH:Wilds verkar kräva ett RTX 5090 + 9800x3d för att leverera 60 fps på 1080p.

Inte värt 60 bloss.

Visa signatur

Playstation 5 + Nintendo Switch
5800x3d - MSI B450 - RTX 3080 TUF - EVGA 650w G3 - Samsung G8 34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Nja, lite dyrare var den, men var väl att den stack ut ganska mycket och att man var orolig över att hålla den i perfekt skick. Just nu renoverar jag hus, kör byggvaror bak i bilen utan att må dåligt

Jag har iaf sålt mitt 4090 till en kollega nu, så hoppas på ett 5090 snart.

Ah jag förstår, låter väldigt rimligt ändå

Vilken modell var 4090 samt vad fick du för den?...

Permalänk
Medlem

Glad att man fick tag på ett ASUS ProArt 4080 Super för 12.500kr för några månader sen. Känns fortf som bra bang for the buck.

Permalänk
Medlem

Är det troligt att denna releasen blir någotsånär "normal", dvs att korten är som dyrast och svårast att få tag på i början men blir billigare och lagervara allteftersom?

Blir det som 3000-serien är det ju bäst att hugga direkt, den gången försvann alla kort och återkom typ 50% dyrare flera månader senare. Men det måste ha varit en engånshändelse pga pandemi och krypto...eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oyes:

Tråkigt att den här generationens grafikkort får max 16 GB VRAM om man inte spenderar en månadslön.

Det ryktas komma ett 5080 eller liknande med 24 GB VRAM längre fram genom att de byter till GDDR7-chip som är 3 GB istället för 2 GB. Lär nog kunna ta ett halvår eller nåt minst, och vi vet ju inte vad priset i så fall hamnar på.

Skrivet av Freezelag:

Hmm ngn som kan kommentera om det stämmer att det bara ska vara 16 gig ram på dessa kort next gen? Får hoppas på att gamla kort reas ut när dessa nya släpps. Tokigt galet att lägga 16k´+ på ett GPU.

Åtminstone initialt verkar det vara så förutom på 5090. Längre fram kan det komma att ändras, som jag nämnde ovan.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dawelio:

Ah jag förstår, låter väldigt rimligt ändå

Vilken modell var 4090 samt vad fick du för den?...

MSI Gaming X Trio 4090. 10.000 kr.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

En hobby måste få kosta... jag kör på Intel® Core™ i5-4200U med inbyggt grafikkort.

Klarade nyligen Realms of the Haunting, från 1996!

Visa signatur

Intel® Core™ i5-4200U @ 1.60Ghz
8mb ram
500mb hårddisk

VroooM!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortac:

Så länge det krävs ett grafikkort som kostar 16k+ eller t.o.m. 30k+ så kommer det inte bli en självklarhet. Likaså nu när konsolmarknaden blivit så integrerad med PC-marknaden där spel ofta ska kunna köras på båda, och spelkonsoler kommer inte kunna säljas för 20k+ eftersom det skulle döda den marknaden totalt. Hur många ungar skulle kunna få en spelkonsol i julklapp då, liksom?

Ray-tracing är framtiden, men jag tror nog det dröjer några år och minst ett par grafikkortsgenerationer till. Kanske framåt 70XX-serien kan jag tänka mig att ray-tracing börjar bli mer standard hårdvarumässigt, men sen tar det antagligen nått år till innan det blir mainstream i folks hem och hos utvecklare. Svårt att se det ske före 2030.

Jag tror RT prestanda handlar mycket mer om implementationen än hårdvaran (som så klart också spelar in) men titta t.ex på Indiana Jones som kör RT i 60fps på dagens konsoler som har AMD-GPU, medan många UE5 spel med Lumen är låsta till 30fps tex

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Jag tror RT prestanda handlar mycket mer om implementationen än hårdvaran (som så klart också spelar in) men titta t.ex på Indiana Jones som kör RT i 60fps på dagens konsoler som har AMD-GPU, medan många UE5 spel med Lumen är låsta till 30fps tex

Visst är det så. Det beror helt och hållet på vilka effekter som beräknas med RT. I fallet med Indiana Jones lät det som att RT-hårdvara är ett krav inte nödvändigtvis för att allt ljus använder ray tracing utan för att även vissa av de andra ljusberäkningarna utförs på RT-kärnorna. Försökte hitta det exakta uttalandet, men minns inte var jag läste det först.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Mitt 4090 lär få hänga med ett tag till om 5090 kommer gå på ca 40k med ASUS skatt osv för en vettig kylare.
Är i princip bara Starfield som drar nytta av kortet ändå av de spel jag spelar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | Corsair Vengeance 32GB 6000Mhz CL30 | Kingston Fury Renegade 2TB | Kingston KC3000 4TB | ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming WIFI | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent Solid Black | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk

Beroende på hur USA's nya importtullar implementeras och var NVIDIA's kort slutmonteras kan det bli intressanta priser på den nya 5000-serien.

Låt oss säga att det blir mycket höga amerikanska tullar på 5000-serien, då kan vi förvänta oss att:
1. USA kommer att importera mycket stora mängder 5000-kort innan tullarna införs och driver då upp priserna för resten av världen.
2. Efter att tullarna väl införts kommer USA sannolikt inte köpa några större mängder 5000-kort, särskilt inte de dyrare 5090-korten där tullarna får extra mycket effekt. För att tillverkarna ska bli av med sina överfyllda lager kommer då priserna i resten av världen troligen att sjunka märkbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av goose007:

Ersätter du verkligen en grafritande räknare med en mobiltelefon?

Ja, jag kör samma som jag hade i gymnasiet och på universitetet, dvs Ti83+

Wabbiitemu (ROM: Texas Instruments Ti83+)

Folk blir sjukt imponerade på jobbet när jag drar fram den och räknar sånt som är svårt(omöjligt) på originalräknarna på Android/iPhone

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaaphodBleebronx:

Samsungen är sämre än allt ovan kategori för kategori , men det verkar inte spela någon roll?
Varför kikar du på grafikkort när det finns brädspel?

Okej, tack för tipset! Skönt att höra av någon erfaren person som utvärderat alla artiklar var för sig, och jämfört dessa med en S22:a.

Får jag förresten köpa din S22:a om du har kvar den?

Om inte, så får jag väl köpa en S25 Ultra i vår

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dawelio:

https://marketplace.nvidia.com/sv-se/consumer/graphics-cards/

Oftast kommer 4080S i lager lite titt som tätt, är man intresserad så gäller det att kolla ofta och regelbundet så kommer dem i lager.

Uppmärksammade själv av att under perioden som jag köpte mitt 4080S, så var det oftast runt 6-9 på morgonen som de kom in i lager av okänd anledning.

Tror det varierar dels vid vilken tidpunkt och vilket kort du är ute efter, när jag köpte mitt 4070 FE fanns det i lager 1 - 2 dagar.
Vill man ha det vid release så gäller det dock att hänga på låset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Tror det varierar dels vid vilken tidpunkt och vilket kort du är ute efter, när jag köpte mitt 4070 FE fanns det i lager 1 - 2 dagar.
Vill man ha det vid release så gäller det dock att hänga på låset.

Jo, ligger nog mycket i det du skriver... minns även att just 4070 FE var mycket mer frekvent i lager än 4080S nu när du nämner det

Permalänk
Snusfri

30k är nog lite över vad jag vill betala egentligen.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Skrivet av Aeig:

Jag gillar denna utveckling av olika orsaker, men främst då Nvidia är ett vinstdrivande bolag som ska skapa värde för sina aktieägare, det är knappast välgörenhet de pysslar med, och då de är marknadsledande kan de sätta priserna därefter.

Dessutom är dessa kort "top of the line", dvs ingen nödvändighet att äga, lika mycket som en Ferrari eller Porsche. För de som har råd eller väljer att prioritera bort annat är det ett självklart val, men har man grejer i livet som är viktigare finns det fortfarande budget och mellanklass för 2000-7000 kr samt Toyota/Renault att köra.

Det är också otroligt lustigt och ironiskt att alla gnäller då de flesta i över ett decennium har köpt Nvidia och ratat AMD, även vid de tillfällen då AMD har erbjudit bättre prestanda per krona (vilket har varit ganska ofta) och satsat på innovation (HBM, AIOs på sina referenskort), dubbla GPUer på en PCB etc.

Argumentet har i tysthet varit att AMD måste finnas för att konkurrera med Nvidia så att deras priser inte höjs hursomhelst, men ingen har egentligen velat ha ett AMD kort, alla ville bara ha AMD i periferin för att inte Nvidia skulle få monopol.

Jag har själv kört i huvudsak AMD mellan 2010-2022/23, men sedan 1-2 år tillbaka är Nvidia helt enkelt för bra, främst på grund av DLSS men även deras stöd för ray tracing.

Jag hoppas att Nvidia fortsätter höja priserna, så att kunderna inte har råd till slut och tvingas välja AMD, då kanske spelplanen jämnar ut sig något över sisådär kommande 10-20 år

Mvh

Jag har en Toyota och ett 4090 😅
Bilen är rimlig, kortet njae. Men jag tänker ha det låååång tid framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ActualAir:

Jag har en Toyota och ett 4090 😅
Bilen är rimlig, kortet njae. Men jag tänker ha det låååång tid framöver.

Det är ju lika rimligt som bilen. Toyota är generellt dyrare än många andra märken beroende på modell, men ingen annan tillverkare förutom möjligtvis Lexus som ägs av Toyota kommer i närheten av pålitlighet och livslängd.

Då du planerar att ha ditt RTX 4090 i många år känns det som att det matchar prefekt

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Jahapp. Då får man vara glad om en har råd med ett begagnat 3090ti om två år då.
Dessa priser förstör andrahandsmarknaden helt.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Uj lite väl dyrt, känns som man får mer nöje/värde o lägga pengarna på något annat. Mitt 4080 får hålla ett tag till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrepSek69:

Äckligt hur dyrt grafikkort blivit. Hur mycket av det är ren gerighet gentemot andra orsaker?

Telefoner gått i exakt samma riktning, men där är man väldigt med på att man betalar en stor premium för vissa märken t.ex Samsung o Iphone och finns en hög med konkurrenter. Känns mer luddigt med grafikkort

Kapitalism i sitt esse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaaR:

Alltså, politiken får ju fixa problemet med kronan. Inte rimligt att dollarn ligger på över 11 spänn och dansk krona på 1,50 och min elektronik på över 20 000 spänn.

Jag som tyckte att jag betalade för mycket för mitt RTX 3080 för 6999 (fick den innan de saftiga prishöjningarna). Ser ut som att det kommer hänga med till nästa generation. Har egentligen inte märkt ett behov av att uppgradera förutom att... MH:Wilds verkar kräva ett RTX 5090 + 9800x3d för att leverera 60 fps på 1080p.

Inte värt 60 bloss.

Tror inte problemet går att lösa på kort sikt och är ju inte "politiken" som är ansvarig, annat än via sund skattepolitik, utan kronan köps och säljs utanför Sveriges gränser och värdet sätts då av enkel tillgång och efterfrågan. Då världsekonomin är instabil leder det till minskad efterfrågan och då sjunker kronans värde. Nu har det efter covid varit en långvarig nedgående trend för svenska kronan och på sikt tror jag inte läget kommer förbättras speciellt då Sverige är exportberoende och kommer skadas enormt ifall Trump inför höga tullar på alla varor från Europa. Inflationen har också sjunkit rätt snabbt i Sverige vilket lett till att riksbanken också sänkt räntorna vilket gör kronan mindre lukrativ. Dessutom tillhör ju Sverige EES vilket innebär att Sverige också kommer påverkas negativt om länder så som Tyskland och Frankrike påverkas negativt. Tysklands bilexport är ju det som närmast kommer ta skada av höga tullar.

Trots att många ekonomer förutspår att kronan kommer återhämta sig under 2025 så tror jag precis tvärtom att kronans kommer ligga på samma nivå om inte tom sämre om ett år.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem

Tycker att staten ska lägga till lyxskatt(punktskatt) på 5090. Har man råd att betala 30k då kan man lika gärna pröjsa 40k 😂

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV