Alla fyndtips från mellandagsrean

Priser på RTX 5080 och 5090 avslöjade

Permalänk
Melding Plague

Priser på RTX 5080 och 5090 avslöjade

Kinesiska priser har dykt upp på de kommande grafikkorten från Nvidia.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen att RTX5080 inte drar iväg mer i pris än så.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett PROART 4080 SUPER i höstas av just denna anledning. Dessa kommer att bli ap-dyra; speciellt om man vill ha med bra komponenter och en effektiv kylare. Yikes.

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
+ Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24GB + NVLink, 191GB ECC RAM
+ HP Zbook Fury 16 G11 Workstation, i9-14900HX, RTX 5000 16GB Ada-Gen, 128GB RAM

Permalänk
Medlem

Kommer sitta kvar på mitt 4080 känns det som : )

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
ASUS ROG Strix 27" WOLED

Permalänk

Asus ROG Strix RTX 5090 OC lär väl gå på minst 35K :S

Permalänk

Äckligt hur dyrt grafikkort blivit. Hur mycket av det är ren gerighet gentemot andra orsaker?

Telefoner gått i exakt samma riktning, men där är man väldigt med på att man betalar en stor premium för vissa märken t.ex Samsung o Iphone och finns en hög med konkurrenter. Känns mer luddigt med grafikkort

Permalänk
Medlem

Finns väl ingen vettig människa som köper ett grafikkort för 31000kr+?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bobiri:

Det finna tillräckligt många ovettiga som köper för att motivera den prislappen

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Om man är ute efter ett Founders edition, vilka sajter är det man skall hålla koll på? som jag förstått det så kan man inte köpa dessa direkt från Nvidia här i Sverige?

Permalänk

Finns nog en anledning till att Nvidia visar 5080 först denna gång om priserna stämmer.

Permalänk
Medlem

Kostar att ligga på topp. Förutsatt att de levererar prestanda enligt förväntan kommer det bli samma visa med priserna som vanligt. Folk kommer klaga, korten säljer som smör och mannen som klär sig i djurhudar fortsätter skratta hela vägen till banken.

Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 64GB Kingston + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem

Nvidia experimenterar med hur mycket de kan höja priset för 90-serien innan folk äntligen inser att de är en scam.

Permalänk
Medlem

100% inflationstakt på x080-serien sedan 3080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Det sa man förr om grafikkort för 20000kr och innan dess för 10000kr.

Det finns tydligen köpare.

Att kronan är låg gör inte saken bättre. Förr var kronan och yuan ungefär lika mycket värda men kronan har sjunkit rejält.

Jag kommer då inte köpa något av dem. Dels för jag inte har pengarna och dels för att jag inte känner behov av det. Spelar väldigt få av de riktigt krävande spelen. Skulle vara Witcher IV när det kommer möjligen beroende på hur krävande det blir.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Det sa man förr om grafikkort för 20000kr och innan dess för 10000kr.

Det finns tydligen köpare.

Att kronan är låg gör inte saken bättre. Förr var kronan och yuan ungefär lika mycket värda men kronan har sjunkit rejält.

Jag kommer då inte köpa något av dem. Dels för jag inte har pengarna och dels för att jag inte känner behov av det. Spelar väldigt få av de riktigt krävande spelen. Skulle vara Witcher IV när det kommer möjligen beroende på hur krävande det blir.

Håller med, bara Witcher IV som får mig öppna plånboken. Dock är väl det 2 år bort och priserna hinner sjunka

Visa signatur

Cpu: Ryzen 5800x3D, 32 GB, GPU: ASUS RTX 4070 Massa SSDs

Permalänk
Medlem

Gissningsvis kommer alltså 5090 ligga på runt 35-40k då kronan är så svag och Nvidia inte vill ta någon risk. Kommer ändå sälja slut på dag 1.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem

Jag gillar denna utveckling av olika orsaker, men främst då Nvidia är ett vinstdrivande bolag som ska skapa värde för sina aktieägare, det är knappast välgörenhet de pysslar med, och då de är marknadsledande kan de sätta priserna därefter.

Dessutom är dessa kort "top of the line", dvs ingen nödvändighet att äga, lika mycket som en Ferrari eller Porsche. För de som har råd eller väljer att prioritera bort annat är det ett självklart val, men har man grejer i livet som är viktigare finns det fortfarande budget och mellanklass för 2000-7000 kr samt Toyota/Renault att köra.

Det är också otroligt lustigt och ironiskt att alla gnäller då de flesta i över ett decennium har köpt Nvidia och ratat AMD, även vid de tillfällen då AMD har erbjudit bättre prestanda per krona (vilket har varit ganska ofta) och satsat på innovation (HBM, AIOs på sina referenskort), dubbla GPUer på en PCB etc.

Argumentet har i tysthet varit att AMD måste finnas för att konkurrera med Nvidia så att deras priser inte höjs hursomhelst, men ingen har egentligen velat ha ett AMD kort, alla ville bara ha AMD i periferin för att inte Nvidia skulle få monopol.

Jag har själv kört i huvudsak AMD mellan 2010-2022/23, men sedan 1-2 år tillbaka är Nvidia helt enkelt för bra, främst på grund av DLSS men även deras stöd för ray tracing.

Jag hoppas att Nvidia fortsätter höja priserna, så att kunderna inte har råd till slut och tvingas välja AMD, då kanske spelplanen jämnar ut sig något över sisådär kommande 10-20 år

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Klarar mig gott på mitt 3080Ti ett tag till, 5090 skulle vara ett ordentligt lyft men inte en chans att jag betalar över 20k för ett grafikkort för att spela lite på fritiden.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: InWin D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Jag gillar denna utveckling av olika orsaker, men främst då Nvidia är ett vinstdrivande bolag som ska skapa värde för sina aktieägare, det är knappast välgörenhet de pysslar med, och då de är marknadsledande kan de sätta priserna därefter.

Dessutom är dessa kort "top of the line", dvs ingen nödvändighet att äga, lika mycket som en Ferrari eller Porsche. För de som har råd eller väljer att prioritera bort annat är det ett självklart val, men har man grejer i livet som är viktigare finns det fortfarande budget och mellanklass för 2000-7000 kr samt Toyota/Renault att köra.

Det är också otroligt lustigt och ironiskt att alla gnäller då de flesta i över ett decennium har köpt Nvidia och ratat AMD, även vid de tillfällen då AMD har erbjudit bättre prestanda per krona (vilket har varit ganska ofta) och satsat på innovation (HBM, AIOs på sina referenskort), dubbla GPUer på en PCB etc.

Argumentet har i tysthet varit att AMD måste finnas för att konkurrera med Nvidia så att deras priser inte höjs hursomhelst, men ingen har egentligen velat ha ett AMD kort, alla ville bara ha AMD i periferin för att inte Nvidia skulle få monopol.

Jag har själv kört i huvudsak AMD mellan 2010-2022/23, men sedan 1-2 år tillbaka är Nvidia helt enkelt för bra, främst på grund av DLSS men även deras stöd för ray tracing.

Jag hoppa de fortsätter höja priserna, så att kunderna inte har råd till slut och tvingas välja AMD, då kanske spelplanen jämnar ut sig något över sisådär kommande 10-20 år

Mvh

Men AMD kommer att lägga sig strax under Nvidias priser, oavsett prestanda. Så fungerar det i ett oligopol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oceanic:

Klarar mig gott på mitt 3080Ti ett tag till, 5090 skulle vara ett ordentligt lyft men inte en chans att jag betalar över 20k för ett grafikkort för att spela lite på fritiden.

Skulle också byta 3080 ti till 5090 var planen. Men jag ger inte så här mycket. Holy shit.
Blir väl aktier/fonder för pengarna och köpa helt nytt sen next gen antar jsg.

Jag funderar dock på vad priset blir i USA. Om nvidia höjt priserna världen runt för att subventionera amerikanska priserna kanske. Med tanke på importskatterna som kommer dit.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Men AMD kommer att lägga sig strax under Nvidias priser, oavsett prestanda. Så fungerar det i ett oligopol.

Det är snarare ett monopol då AMDs marknadsandel är så pass låg att det inte kan kallas ett oligopol, även om det tekniskt sett kvalar in på definitionen. Jag skulle hellre vilja påstå att det är en form av duopol då Nvidia är så överlägsna.

De konkurrerar ju dock inte ÖHT, Nvidia kan närsomhelst krossa AMD fullständigt men väljer att låta dem få en del av kakan

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Ganska väntat ändå. Trodde aldrig att 5080 skulle bli billigare än 4080, det hade blivit "för billigt".
Dock får mitt 4080 hålla denna 5xxx generation som det ser ut. Behöver uppgradera resten av datorn innan nytt grafikkort köps in.

Permalänk
Medlem

Sjuka priser helt klart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Skulle också byta 3080 ti till 5090 var planen. Men jag ger inte så här mycket. Holy shit.
Blir väl aktier/fonder för pengarna och köpa helt nytt sen next gen antar jsg.

Från 3080ti räcker det med att gå till 4080 för att få extremt lyft, inte minst pg.a DLSS 3x. och framegen.
Satsa på 5080 är mitt tips.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wibbe44:

Från 3080ti räcker det med att gå till 4080 för att få extremt lyft, inte minst pg.a DLSS 3x. och framegen.
Satsa på 5080 är mitt tips.

Det lutar mot det istället. Jag hade velat ha kraften och framförallt vram för att kunna köra ai gen snabbare och i bättre kvalitet. Men det är bara en rolig sidogrej så får släppa det.

Om 5080 blir "rimligt " så kör jag kanske det. Annars bara vänta.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Tur att man inte är tvungen att köpa.

GTA VI kommer antagligen inte till PC under 2025 ändå, så har personligen ingen anledning att byta nu.

Permalänk

Ingen är nog förvånand. AMD har återigen ett tillfälle att sumpa sin prissättning och förbli marknadsförlorare. Eller så får vi se om dom tar tillfället i akt och faktiskt prissätter sina kort lägre på riktigt, så det äntligen känns värt att köpa för stora massan.

Att lägga sig 1000-500kr billigare när man varken har samma prestanda eller feature set är inte nog för att locka en köpare som redan lägger ut nära 10k eller mer. Då lägger man hellre 1000-500kr till för att få det bättre alternativet. Sunken cost fallacy.

Annars verkar ju Intel på rätt väg med Battlemage, behövs bara modeller för fler segment.

Siktade på ett 3080 själv 2021 men fick kliva ner till ett 3070, som ändå var svindyrt. Blir väll att sikta på ett beggat 40x eller kliva ner på 5060.

Visa signatur

🖥️ • Ryzen7 5800X + NH-D15 • STRIX B350-F • 32GB 3200MHz • 970 Evo+ M2 1TB • Corsair RM1000X • Define 7 Compact • Gigabyte RTX3070 Aorus Master • Samsung Odyssey G7 32" 240hz 1440p
⌨️ • Logitech MX Mechanical Mini 🖱️ • Logitech G Pro X Superlight
🔈 • RØDE AI-1 • Edifier R1600 TIII 🎧 • Sony MDR7506

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Det lutar mot det istället. Jag hade velat ha kraften och framförallt vram för att kunna köra ai gen snabbare och i bättre kvalitet. Men det är bara en rolig sidogrej så får släppa det.

Om 5080 blir "rimligt " så kör jag kanske det. Annars bara vänta.

Vi vet alla att 5080 inte kommer bli "rimligt", även om jag beundrar förhoppningen.

Får lägga undan mer stålar helt enkelt, prioritera bort något annat och köpa det där grafikkortet, alternativt ta SMS lån eller dylikt och leva för dagen

Mvh

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tycker ju att ekonomin borde överhettas då priserna på exakt allting går upp utom lönerna på de felsta håll. USA går bra nu förvisso men det lär fortsätta ett tag till. Resultatet lär ju ändå bli de säljer mycket mindre och spelutvecklare optimerar så att liren går bra att köra på äldre hårdvara som konsumenter råkar ha råd med/sitta på. Mitt 3080 är inte alls irrelevant för 4K gaming. Går vi tillbaks i tiden då priserna var mer överkomliga så hade det vart rejält segt vid det här laget.

Absolut raytracing ratas det är månne räddningen men man tror ju någonstans ändå att försäljningen av moderna grafikkort går ner pga priserna. Långt ifrån alla köper ju. Jag har ex inte köpt 4080 och förr köpte man ofta varje ny generation även om man hoppade refresherna. 5080 har ju vart på tapeten och tja man måste väl kanske beställa vid lansering för att inte scalperarna återigen kan visa nvidia hur mycket mer de borde ta betalt... I slutändan är ju de här priserna konsumenternas fel.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrepSek69:

Äckligt hur dyrt grafikkort blivit. Hur mycket av det är ren gerighet gentemot andra orsaker?

Telefoner gått i exakt samma riktning, men där är man väldigt med på att man betalar en stor premium för vissa märken t.ex Samsung o Iphone och finns en hög med konkurrenter. Känns mer luddigt med grafikkort

Nyare tillverkningsnoder är dyrare samtidigt som efterfrågan efter "AI-kort" är omättbar för närvarande.
Dessutom har vår valuta kollapsat helt och konkurrensen är minst sagt bristfällig.

Ovanpå ligger risken på för stora påslag om Trump följer upp med sina tullar mot allt och alla så kommer priserna öka någonstans på mellan 10 och 60% på all elektronik från 20:e Januari. Även möjligt att inget händer beroende på vilken sida han vaknar på.