Nyårskrönika: Årets tio största händelser 2024

Permalänk
Melding Plague

Nyårskrönika: Årets tio största händelser 2024

Redaktionen sammanfattar 2024 och årets största händelser i hårdvaruvärlden.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Saknade 13000K/14000K problemen i listan, men det var kanske något som hamnade på 2023-kontot?

Permalänk
Medlem

Viktigaste händelsen 2024, Arc B580 utan tvekan.

Visa signatur

Zalman i3 Neo (R5 7600/32GB ram/Intel Arc B580 12gb/2TB M.2 SSD)
Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk

Min lista.

1: Fiberkablar som går av. Det är en väldigt tråkig utveckling om det fortsätter.
2: Försämrade filmtjänster. Högre priser och sämre villkor.
3: Microsoft slutar kanske snart uppdatera Windows 10.
4: Besvikelsen på Ai som försenas och folk som säger att de ej bryr sig.
5: AMD Ryzen 7 9800X3D att den var så bra.
6: Intel Core Ultra 9 285K besvikelsen.

Punkt 1-3 kan påverka så otroligt många personer. Ett nytt grafikkort, mobil etc som är lite bättre påverkar endast den som köper denna pryl.

Permalänk
Medlem

Årets största besvikelse - Jonas slutar på Sweclockers

Permalänk
Datavetare

Givet att det är ca 30 år sedan det senaste hände kan det vara värt att nämna: 2024 är första gången sen tidigt 90-tal där världens snabbaste CPU-kärna single-thread inte är en x86/x86_64 från Intel/AMD. Marginalen till M4 är så stor att det inte är någon diskussion om att den är snabbast.

För mig är det helt utan konkurrens 2024 års viktigaste dator-relaterade händelse. Bl.a. då Intel flera gånger pekat ut just single-thread prestanda som kritiskt för att ingen under denna period lyckats utmana x86 på skrivbordet. 1000 kycklingar har aldrig kunnat ersätta två oxar...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trebsor:

Årets sorg 😢

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem

Roligt att alla tre har ungefär samma frisyr och skägg!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trebsor:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trebsor:

Det var det första jag letade efter i listan och det var inte med. WTF! Tekniknyheter i all ära, men människor är viktigare.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Det var det första jag letade efter i listan och det var inte med. WTF! Tekniknyheter i all ära, men människor är viktigare.

Fick också leta, här kommer länk med timestamp: https://youtu.be/70q6jPPuQts?t=3175

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Skittråkigt att Jonas slutar! Mycket kunskap och personlighet som försvinner med honom.
Hoppas ni får tag på någon som kan ta lite plats och förgylla tillvaron för oss andra som blir kvar

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Roligt att ni satt ihop en nyårskrönika.
Hoppas det dyker upp massa nyheter på Sweclockers om hårdvara 2025. Grafikkort, Moderkort, Cpu, tangentbord, möss, nätagg, m.m.
Hoppas också ni får tag i en riktigt rolig person som kan bråka i testlabbet med Calle

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. Få tillbaka Arial-fonten, ändra tema, m.m.
Installera Custom SweC UserCSS

Permalänk
99:e percentilen

0. Theseus' SweClockers

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

årskrönikor på tv och andra ställen är det sämsta jag vet .ungefär som en helkväll med repriser .

som typ tv där kunde dom för min skull gärna få stänga ner all sändning i en vecka före nyår och några dagar efteåt

Visa signatur

inget av det understående stämmer /länge sedan det gjorde det

GA-MA790FXT-UD5P / AMD Phenom™ II X6 1100T BE 4.118GHz 1.45v / Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP SVART / Radeon HD7950 X 2 / Fractal Design Define XL / Be quiet dark power 10 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Roligt att ni satt ihop en nyårskrönika.
Hoppas det dyker upp massa nyheter på Sweclockers om hårdvara 2025. Grafikkort, Moderkort, Cpu, tangentbord, möss, nätagg, m.m.
Hoppas också ni får tag i en riktigt rolig person som kan bråka i testlabbet med Calle

vad är det roliga med en massa repriser fån året som gått . själv så avskyr jag att se på tv i dessa dagar eftersom det är massa snack om året som varit

Visa signatur

GA-MA790FXT-UD5P / AMD Phenom™ II X6 1100T BE 4.118GHz 1.45v / Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP SVART / Radeon HD7950 X 2 / Fractal Design Define XL / Be quiet dark power 10 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av bryggarn:

vad är det roliga med en massa repriser fån året som gått . själv så avskyr jag att se på tv i dessa dagar eftersom det är massa snack om året som varit

Liten resumé är inte fel. Men tror att jag uppskattar det mer eftersom det bryter av med en video. Vi är inte vana vid sådant längre från redaktionen eftersom SweC som företag blir mer och mer distanserad från oss användare. Har oftast läst nyheterna på andra sidor innan de har översatts här, så något eget material uppskattar jag iaf.

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. Få tillbaka Arial-fonten, ändra tema, m.m.
Installera Custom SweC UserCSS

Permalänk
Medlem

Har Jonas hållit något videoinspelat avskedstal?

Permalänk
Medlem

Tack igen Jonas för allt du gjort för oss och Swec. Jag hoppas din närvaro kanske finns kvar här på forumet? Oavsett vad, gott nytt år på er alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Liten resumé är inte fel. Men tror att jag uppskattar det mer eftersom det bryter av med en video. Vi är inte vana vid sådant längre från redaktionen eftersom SweC som företag blir mer och mer distanserad från oss användare. Har oftast läst nyheterna på andra sidor innan de har översatts här, så något eget material uppskattar jag iaf.

Hej.. Jag menade inte just till dig utan ogillar dessa årskrönikor som är överallt typ en vecka före och en efter nyår..
Givetvis får du gilla detta 👍

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack för alla åren @JonasT

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |