Vilken alkoholhaltig dryck dricker ni just nu?

Permalänk

Tog med denna goding från England och för priset är det den bästa jag druckit (20£)
Lätta toner av salted caramel och ingen eftersmak som får en och tänka på fotogen... 10/10

Har även svart körsbär som är okej men körsbär är inte min smak.

Köpte inte kraken kaffe men får bli nästa gång

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Började en tradition för några år sedan att päronen pch jag delar på en flaska Belgiskt öl till Nyårshummern (Omnipollo Levon denna gång).
Det är enda gången på året kag lyckas få dem att dricka "fin-öl" och det verkar vara ett uppskattat inslag.

Permalänk
Medlem

En stilla öl, allena(med snarkande katter som soundtrack)

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk

Konvertering till gin.

https://bodensspritfabrik.com/var-gin/

Visa signatur

//

Permalänk
Medlem

Blev en suröl under kvällen

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X3D || Hyper 212 Black Edition || ASUS PRIME B450M-A || Corsair Vengeance RGB PRO 32GB (2x16GB) 3200MHz || Asus Radeon 7800 XT || Crucial P3 Plus 1TB M.2 PCIe Gen4 NVMe || Kingston A400 960GB || Corsair RM850x V3 850W || Phanteks Eclipse P300A ||

Permalänk
Medlem

Gott

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Blev en Hop Notch - Unicorn Sauce

Ganska länge sen sist!
Ljus hazy IPA med både fruktighet och viss syrlighet, och som ändå har lite beska i avslutningen.
Frisk o god tycker jag

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Mc Chouffe:
https://www.systembolaget.se/produkt/ol/mc-chouffe-8957301/

Inte dålig, men jag föredrar nog Leffe Brune, som lägligt nog är billigare och lite svagare:
https://www.systembolaget.se/produkt/ol/leffe-133601/

Jag köpte Mc Chouffe för att jag inte hittade N'ice Chouffe på ett bolag innan jul och råkade se den, men jag har en på lager från ett annat. Får väl se hur kraftigt kryddad den känns i år (eller förra året...), för jag har tyckt att det har varierat, eller också var det inbillning...

Permalänk
Medlem

Negroni Warmer

Permalänk
Medlem

Carlsberg 1883 Lager.

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3200 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 34" Samsung Odyssey G8 OLED (S34BG850S) | Logitech G915 Lightspeed & G903 Lightspeed on G PowerPlay mouse pad | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem

Norrlands djup. Ingen höjdare.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Gott

<Uppladdad bildlänk>

Tittade faktiskt på denna (på hemsidan) idag och tänkte att man kanske borde testa den. Priset är ju riktigt bra om den är god.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Tittade faktiskt på denna (på hemsidan) idag och tänkte att man kanske borde testa den. Priset är ju riktigt bra om den är god.

Den har fått riktigt bra kritik som avec om man tycker om lite "snällare" whisky utan tjära/rök... Klart prisvärd om det är vad man förväntar sig.

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Amerikanskt tema idag. Väldigt mycket ek, sött, kola, vanilj. Gillar att man alltid får mycket smak för pengarna med Bourbon även om det inte är väldigt komplext.

Köpte en sån Elijah Craig - Small Batch Kentucky Straight Bourbon
Bra bourbon! Len, raffinerad, balanserad, lättdrukcken för sin styrka och nog ändå lite mer komplex än vissa bourbons, men för mig finns det nog billigare bourbon jag uppskattar ungefär lika mycket...
Det finns toner här av nån torkad frukt och krydda som inte riktigt är i min smakstil, men som säkert vissa verkligen uppskattar för att det ger lite mer smak och komplexitet till helheten.
Men missförstå mig rätt, jag ångrar inget och den är mycket god
(Kan vara så att den växer lite när man provat några gånger också...)

Visa signatur

Permalänk

Budvar czech lager

Visa signatur

- AMD Ryzen 7 2700 // ASRock B450M PRO4 // RX 6700XT 12GB // 64 GB DDR4 // 512 GB SSD m.2 NVMe // 120 GB SSD m.2 SATA // 4 TB // Win10
-Intel i5 4670K // Sapphire Dual-X r9 280x 3 GB // 8 GB DDR3 // Intel 320 120 GB SSD // 3000 GB // Win 7
-NAS: Synology ds218play 1x10 TB // Zyxel NAS542 - 2x4 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Är det denna?
https://product-cdn.systembolaget.se/productimages/46454022/46454022_100.webp

Den står i kylen och lär nog gå åt på nyårsafton
Nyfiken på den: den är ju typ "prisvärd" för 40kr för en 11,4 procentig stout!
Hoppas den är drickbar

Yes, det var den där. Den smaka helt ok. Inget man lägger på minnet, så varken dålig eller bra skulle jag säga. För en 40-kronors stout så var den väl något som kanske slinker ner igen. Men den står sig inte mot de bättre.

I liknande prisklass tycker jag TO ØL är bättre, men det är en DIPA så det är lite skilda världar.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D | 64GB G.Skill Trident Z Royal | 7900 XTX | Asrock Nova X870E

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Den har fått riktigt bra kritik som avec om man tycker om lite "snällare" whisky utan tjära/rök... Klart prisvärd om det är vad man förväntar sig.

Generellt sett så föredrar jag lite kraftigare smaker, men det finns "snällare" whiskys som jag gillar. Ja, förväntningarna är inte skyhöga, men jag tyckte det lät intressant. Och för det priset så känns det värt att chansa. Borde ju inte smaka illa iallafall.

Permalänk
Medlem

Skål!

Visa signatur

: AMD Ryzen9 9900X : 64GB RAM : Nvidia RTX 4070 Ti Super :

Permalänk
Hedersmedlem

Ayinger Kellerbier

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

https://www.systembolaget.se/produkt/ol/beersmiths-3124112/

Beersmiths Shieldmaiden 500ml dubbel ipa

Är egentligen inte så mycket för öl med "ploj-etiketter" etc...helst ska det vara feta munkar, ett kloster, eller något annat ärevördigt bacchi tempel på flarrorna...och det här är ju dessutom en burk med påklistrad etikett.

Dock, ölen är lokal, och här finns ju en tradition av vikingar etc så jag får väl säga att det ändå är ok med en sköldmö-ale.

Smaken, som väl ändå är viktigast? Jo, riktigt bra. 4 sköldar av 5 möjliga skulle jag nog vilja säga. Eller, 8 flätor av 10, för att indikera att den ändå inte var en 9 av 10. Här väger jag också in priset, det här var en 45kr-öl. Hade den kostat 22 hade den såklart varit 10 av 10 typ.

Att ta en Carlsberg Hoppy lager folköl dagen efter kändes extremt urvattnat, och då menar jag inte bara alkoholen. (hoppy lager är annars helt ok)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, DeepCool PX1000G, Fractal Design North, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3, Samsung Q995c, Triangle Elara LN-01A.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyRus:

<Uppladdad bildlänk>

Den är jag nyfiken på.
Vad säger du hiss eller diss?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattemaz:

Den är jag nyfiken på.
Vad säger du hiss eller diss?

Gillar den skarpt, kan absolut rekommendera den!

Sedan är inte min smaklökar så bra så jag kan säga vad den smakar mer än riktig bra

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, DeepCool PX1000G, Fractal Design North, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3, Samsung Q995c, Triangle Elara LN-01A.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyRus:

Gillar den skarpt, kan absolut rekommendera den!

Sedan är inte min smaklökar så bra så jag kan säga vad den smakar mer än riktig bra

1+ på den. Jag har också testat denna och den är riktigt trevlig. Gillar man den här kombinationen, rökig whisky som är lagrad på sherryfat, så kan jag också rekommendera den.

Permalänk
Hedersmedlem

Honungsbaserad fermenterad dryck från Polen

Maltbaserad fermenterad dryck lagrad på fat med vanilj o kokosnöt

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Finn Chocolate Stout

Borde verkligen vara min grej!
Systembolaget säger "Maltig, rostad smak med liten sötma, inslag av choklad, kavring, kaffe, rostade nötter och mörk sirap."
... men nej tyvärr
Den har någon sorts sötaktig artificiell smak som mer känns som torkad frukt typ dadlar, mer än några associationer till sirap iallafall för min del. Blev bara jobbigare att dricka efterhand...
Synd

Mycket möjligt den här tonen är något som nån annan uppskattar dock! Jag har ganska många hangups på grejer jag inte gillar
(dadlar och russin mm är definitivt en av dem)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Paul Bara Special Club 2008. Helt sinnesjukt god champagne! Samlat damm i källaren i säkert 5-6 år och jag var otrolig den började bli gammal, men antingen tog jag den vid peaken eller så blir den bara ännu bättre. 🥂

Visa signatur

Det finns inga dåliga kläder, endast dåligt väder.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Roger W:

Finn Chocolate Stout
https://product-cdn.systembolaget.se/productimages/47130355/47130355_100.webp
Borde verkligen vara min grej!
Systembolaget säger "Maltig, rostad smak med liten sötma, inslag av choklad, kavring, kaffe, rostade nötter och mörk sirap."
... men nej tyvärr
Den har någon sorts sötaktig artificiell smak som mer känns som torkad frukt typ dadlar, mer än några associationer till sirap iallafall för min del. Blev bara jobbigare att dricka efterhand...
Synd

Mycket möjligt den här tonen är något som nån annan uppskattar dock! Jag har ganska många hangups på grejer jag inte gillar
(dadlar och russin mm är definitivt en av dem)

Hoppades att Finn skulle bli bra med tiden men gett upp för längesedan.

Har tjötat med gubbarna på LTH, har besökt bryggeriet, har provat många av släppen, har provat deras öl på festivaler. Nej, aldrig mera Finn.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Hedersmedlem

The Bruery B. Keeper. Roosters Throwback.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya