Vilken alkoholhaltig dryck dricker ni just nu?

Permalänk
Livsnjutare 😎

Whiskey Sour

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Gott

<Uppladdad bildlänk>

Var tvungen att skaffa denna jag också. Så det blev att testa den ikväll. Tyckte den var helt okej, speciellt för priset.

Permalänk
Medlem

Lite Irish och lite rom, samt drömmer sig bort till årets kommande fjällvandring med hjälp av lite vandrings- och flugfiskefilmer på TV’n.

Permalänk
Medlem

Jameson Whiskey & Cola

Jag är ingen stor whiskey & Cola fantast så kanske inte bästa domaren, men den här var ingen höjdare...
Extremt söt artificiell colasmak, och väldigt diskret whiskeysmak som knappt märktes alls.
Inte speciellt god

Har inte testat den där Jack Daniels och Coca cola dock...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Köpte en flaska The Sexton Single Malt (irländsk whisky) och testade den för första gången idag. Hoppades att den skulle vara god att dricka rent. Men det är verkligen inte en favorit när det gäller stilen. Den är alldeles för lågmäld och "middle of the road" i smakerna för min smak. Den smakar ju inte illa, men den är allt annat än spännande. Det är lite som att dricka earl grey när det gäller te, lite generiskt och tråkigt. Dock skulle jag kunna tänka mig att den funkar utmärkt som blandsprit, i en Irish Coffee t.ex. Så nästa gång blir det nog att prova det.

Så jag har fortfarande inte lyckats hitta en irländsk whisky som lever upp till bl.a. den del av det man kan få från skottarna. Men jag ger inte upp, nån irländsk whisky som har lite personlighet och ordentliga smaker borde det ju finnas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Lite Irish och lite rom, samt drömmer sig bort till årets kommande fjällvandring med hjälp av lite vandrings- och flugfiskefilmer på TV’n.

<Uppladdad bildlänk>

Å den där SBSen blev man ju inte lite avis på

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Å den där SBSen blev man ju inte lite avis på

1423 gör en del riktigt bra lagringar/buteljeringar, till mycket bra pris, och denna gillar jag skarpt.

Synd att rom från Caroni är så svår att få tag på, framförallt till ett vettigt pris…

Hade gärna haft större plånbok, finns så otroliga underbara rom. Men det drar snabbt iväg. Framförallt med kronkursen 🙁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

1423 gör en del riktigt bra lagringar/buteljeringar, till mycket bra pris, och denna gillar jag skarpt.

Synd att rom från Caroni är så svår att få tag på, framförallt till ett vettigt pris…

Hade gärna haft större plånbok, finns så otroliga underbara rom. Men det drar snabbt iväg. Framförallt med kronkursen 🙁

Inte konstigt att Caroni är allt svårare och dyrare att få tag på. De kastade ju tyvärr in handduken för över 20 år sen

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Inte konstigt att Caroni är allt svårare och dyrare att få tag på. De kastade ju tyvärr in handduken för över 20 år sen

Ja, så otroligt synd för rom-världen att de stängde ner 2002.
Några av de galnaste rom jag köpt samples av, så komplexa och magiska 🥰

Annars ligger rom från Jamaica närmast hjärtat 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Köpte en flaska The Sexton Single Malt (irländsk whisky) och testade den för första gången idag. Hoppades att den skulle vara god att dricka rent. Men det är verkligen inte en favorit när det gäller stilen. Den är alldeles för lågmäld och "middle of the road" i smakerna för min smak. Den smakar ju inte illa, men den är allt annat än spännande. Det är lite som att dricka earl grey när det gäller te, lite generiskt och tråkigt. Dock skulle jag kunna tänka mig att den funkar utmärkt som blandsprit, i en Irish Coffee t.ex. Så nästa gång blir det nog att prova det.

Så jag har fortfarande inte lyckats hitta en irländsk whisky som lever upp till bl.a. den del av det man kan få från skottarna. Men jag ger inte upp, nån irländsk whisky som har lite personlighet och ordentliga smaker borde det ju finnas.

Redbreast 12 Pot Still, eller The Yellow Spot. Irländsk whiskey är lite tamare men gillade dom två

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlyingFinn:

Redbreast 12 Pot Still, eller The Yellow Spot. Irländsk whiskey är lite tamare men gillade dom två

Får ta och kolla upp dom då. Jag stod och valde mellan The Sexton och en Teeling av nåt slag (tror det var denna) som fanns inne när jag handlade. Vet inte om Teeling hade varit ett bättre val dock. Har hört bra saker om Teeling, men gissar att det inte var den här "billiga" varianten i så fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Får ta och kolla upp dom då. Jag stod och valde mellan The Sexton och en Teeling av nåt slag (tror det var denna) som fanns inne när jag handlade. Vet inte om Teeling hade varit ett bättre val dock. Har hört bra saker om Teeling, men gissar att det inte var den här "billiga" varianten i så fall.

Irländska är ju som sagt betydligt mildare och lenare, blir nog svårt att jämföra med de skotska.

Har du testat någon av de irländska rökiga?
Connnemara har jag för mig var den första, men det har kommit ett gäng till.

Permalänk
Medlem

Enbärslager, egen produktion. Humle från en kompis trädgård och enbär från en annan

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Irländska är ju som sagt betydligt mildare och lenare, blir nog svårt att jämföra med de skotska.

Har du testat någon av de irländska rökiga?
Connnemara har jag för mig var den första, men det har kommit ett gäng till.

Ja, jag har förstått att irländsk whisky generellt är lite snällare i stilen. Men det borde ju finnas nånting som "sticker ut" lite mer även där, tycker man.
Har inte testat den. Får ta och kolla in den också.

Permalänk

Bara jag som är sur för att Highland Park har gjort om sin grafiska design från den tidigare sket-fina till nåt helt meeeehh...? Min "brukis" sedan Jura Superstition utgick och ersattes av den något mindre bra Jura 12 years.

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Tinardirith:

Bara jag som är sur för att Highland Park har gjort om sin grafiska design från den tidigare sket-fina till nåt helt meeeehh...? Min "brukis" sedan Jura Superstition utgick och ersattes av den något mindre bra Jura 12 years.

https://www.whisky.de/shop/out/pictures/generated/product/2/2200_2200_75/ximage_HIGHL1202_2.jpg,q1713957214.pagespeed.ic.3vr5Pzh-6p.webp

https://cdn11.bigcommerce.com/s-7xg36d2j7s/images/stencil/1280x1280/products/173/2689/Image__38179.1729850018.jpg?c=2

De kanske var lite trötta på viking-temat ?
Gissar att det hela handlar om försäljning och ev. tapp av kunder.

You win some, and you'll loose some.... Troligtvis tänker de att man missar en relativt stor marknadsandel genom att marknadsföra sina produkter med nämnt tema.

... Det är min gissning i varje fall

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tinardirith:

Bara jag som är sur för att Highland Park har gjort om sin grafiska design från den tidigare sket-fina till nåt helt meeeehh...?

Oj, snacka om att vända i presentationen!
Tyckte nog de började gå lite långt med Vikingtemat innan, men ersättaren är ju väldig strikt och återhållsam!
Lite väl trist kanske? Man vänjer sig nog...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Lillördag, då får man ta en rom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Lillördag, då får man ta en rom

Kunde inte stå emot efter den uppmaningen

Tog en slurk av min nyköpta Ron Zacapa Gran Reserva

Fin som vanligt

(saknar lite edicion negra eller vad den heter som finns på ålandsbåtarna dock)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

https://product-cdn.systembolaget.se/productimages/551356/551356_100.png
Fin som vanligt

👍🏻🥃

Edicion Negra hade jag missat, lät som en intressant doft-/smakbeskrivning.
Går att beställa för €72,90.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Insane Rush av Bootstrap Brewing
https://www.systembolaget.se/produkt/ol/bootstrap-brewing-132...

Visa signatur

Permalänk

Lite mer än 3 år sen sist jag drack denna sist. Så det fick bli denna idag när jag var nere på systemet.

Visa signatur

CPU: Intel 13700K GPU: Asus Geforce RTX 4090 TUF RAM: Corsair Vengeance 32GB DDR5 5600MHz CL36 Moderkort: ASUS Prime Z790-A WIFI PSU: Corsair RM1000x Shift SSD: WD Black SN850X 2TB Gen 4 Chassi: Fractal Design Define 7 Skärm: Samsung QN95B 75"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

https://product-cdn.systembolaget.se/productimages/551356/551356_100.png
Fin som vanligt

Skrivet av Otori:

👍🏻🥃

Edicion Negra hade jag missat, lät som en intressant doft-/smakbeskrivning.
Går att beställa för €72,90.

Edicion Negra är rätt trevlig. Vill minnas att den är lite rökigare och mognare än den vanliga som är väldigt vaniljsöt i mitt tycke

Skrivet av rumplantation:

Lite mer än 3 år sen sist jag drack denna sist. Så det fick bli denna idag när jag var nere på systemet.
<Uppladdad bildlänk>

Nä den där har jag inga bra minnen av. Smakade bara artificiellt och sötsliskigt om jag minns rätt. Eller vad tyckte du?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Edicion Negra är rätt trevlig. Vill minnas att den är lite rökigare och mognare än den vanliga som är väldigt vaniljsöt i mitt tycke

Jepp, mörkare och mognare, och en antydan till rökighet vill jag minnas, men det var ett tag sen jag testade den nu!
Tyckte den var lite "roligare" än vanliga Zacapa, men då gillar jag rökig Whisky också
(jag tycker inte vanliga är för "vaniljig" dock, men kanske lite väl söt)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Änteligen fredag igen.

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, DeepCool PX1000G, Fractal Design North, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3, Samsung Q995c, Triangle Elara LN-01A.

Permalänk
Medlem

Var det någon som sa fredag?

Skål då 🥃

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Edicion Negra är rätt trevlig. Vill minnas att den är lite rökigare och mognare än den vanliga som är väldigt vaniljsöt i mitt tycke Nä den där har jag inga bra minnen av. Smakade bara artificiellt och sötsliskigt om jag minns rätt. Eller vad tyckte du?

Man kanske skulle köpa sig en Negra och se hur den är.
Gjorde en egen lagring där jag innan hade mättat fatet med Connemara, blev riktigt trevligt.

Don Papa ligger tyvärr inte högt upp på min lista, väldigt udda smak.

Permalänk
Medlem

Strong zero

Visa signatur

27" 3,06 c2d imac

Permalänk
Medlem

Ja, skål på er.

För egen del blev det irish coffee, för första gången på väldigt länge ikväll. Gjorde den på The Sexton Single Malt, som jag nämnde tidigare i tråden (tyckte inte den var så kul att drick rent). Den funkade riktigt bra i irish coffee, tycker jag.

Eftersom jag aldrig postade en bild förut på The Sexton så kommer det en nu istället.

...och en bild på själva irish coffee.

Tycker den blev riktigt bra. Använde mig av ett recept från David Kringlund, det är första varianten i videon nedan.

Permalänk
Medlem

Det var en gång en Motörheadrom i badet.🤘