Misstänkt fiffel av Webhallen

Permalänk
Medlem

Vad har egentligen hänt med Webhallen? Man blir ju rädd för att handla där med alla dessa uppdaganden..

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | Gigabyte B650 Aorus Elite AX V2 | Corsair Vengeance RGB 32GB (2x16GB) DDR5 6000MT/s CL30 | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | 3x Noctua NF-A14

Permalänk
Medlem

Fruktansvärt! Hade du inte haft ditt driv så hade fuskare vunnit. Bra kämpat!

Bajsmackehallen har tappat allt.

Visa signatur

▂▃▄▅▆▇█▓▒░PCMR░▒▓█▇▆▅▄▃▂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seziuo:

Vad har egentligen hänt med Webhallen? Man blir ju rädd för att handla där med alla dessa uppdaganden..

Komplett Group (norskt bolag) som äger Webhallen köpte upp NetOnNet under 2022.

Kort därefter lades många Webhallen-butiker ned och personal fick lämna. Numera talas det även om att flytta huvudlagret till NetOnNets lokaler i Borås.

En ny VD har även visats upp som ska "ser över deras nuvarande rutiner". Dock lite radiotystnad sedan dess.

Webhallen är enligt mig inte mycket mer än NetOnNet med annan logga, vilket även förklarar deras urusla lagerhållning i butikerna.

Har svårt att överge Webhallen efter 20 år (samt lvl 20) som trogen kund, men idag blir det på sin höjd Lego, mobilskal och laddare därifrån.

Alla större inköp sker från främst Inet eller Dustin numera.

Idag ser jag Webhallen lite som Coolshop. Roliga prylar och elektronik, där Coolshop har större spelutbud till konsoler medan Webhallen satsar på PC-hårdvara.

Permalänk
Snusfri

Efter alla dessa skandaler så har jag slutat handla hos Webhallen och kommer aldrig mer handla där.
Spelar ingen roll om en produkt är dyrare hos konkurrenterna då kund-service är så mycket värt.

Jag väntar bara på att Webhallen kommer gå i graven och deras butiker stöps om till Komplott Komplett.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är galet att personen som faktiskt fick cpu:n inte återkommit och sagt något till webhallen.
Då dum-ärlig är jag :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Jag tycker det är galet att personen som faktiskt fick cpu:n inte återkommit och sagt något till webhallen.

Det kanske denne gjort, men att webbis drog upp TS övervakningsfilm istället, där det då inte finns någon CPU - "Nej du har inte fått någon CPU"

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem

Bra att det löste sig OP. Tyvärr har Webhallen gått ner sig sedan några år tillbaka något ordentligt. Rekommenderar de aldrig längre.

För några år sedan ville jag köpa något i butik och frågade om prismatch på produkten eftersom alla deras stora konkurrenter som inet, NoN, etc hade samma produkt 200kr billigare utan någon rea eller liknande. Grabben gick och hämta sin chef och direkt får man "Vi prismatchar inte, hej då".

Det är fine, men att ge kunder som frågar en helt legitim fråga attityd med ett spydigt "hej då" kändes inte rätt. Har ändå spenderat hundratusentals kronor på Webhallen under åren. Slutat handla där helt sedan dess då jag haft liknande bemötande flera gånger under senare år. Ingen bra strategi att mota bort köpstarka kunder för småpengar...

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Tråkig läsning, jag hade själv ett ärende hos Webhallen för ett tag sedan och det tog orimligt lång tid att lösa det, trots all bevisning och uppenbart att WH gjort fel från start.

Det är bara jobbigt som konsument att hålla på att övertyga gång på gång om exakt samma sak och det enda man får höra är att de ska prata med lagret, vänta på utredning och information från tredje part och alla andra möjliga anledningar.

Men något jag lagt märke till är denna extremt orimliga handläggningstid kopplat till ärenden, ska det behövs ta en hel månad eller mer att få det löst? Ditt ärende var ju ändå vid tiden för Black Friday och jultider vilket man kanske kan ha lite överseende med men mitt ärende som jag tittar på nu pågick i nästan en månad och då långt före semestertider.

Jag som du har spenderat en hel del pengar (En bra bit över 200k genom åren) och känns lite som att ingenting av det spelar någon roll, så fort dom gör fel så slåss dom med näbbar och klor för att bevisa sin oskuldhet. Bara bättre att be om ursäkt, ersätta produkten och avsluta ärendet, det är så man behåller sina kunder.

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, 64GB DDR5 CL30 6000MT/s, MSI Mag X870 Tomahawk Wifi, XTX Merc 310 7900XTX 24Gb, 6Tb WD SN850X, NZXT 1200W GOLD, SAMSUNG ODYSSEY G9 G93SC 49" OLED, Corsair 7000D Airflow

Permalänk
Medlem

Tråkigt, jag har också handlat från Webhallen i flera år och har VOID medlemskap. Tyvärr har deras support blivit ojämn efter pandemin ibland är den fantastisk, men andra gånger känns det som rena stolpskott.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

Förstår inte riktigt vad meningen med tråden är, du är extremt otrevlig och aggressiv, dem har utrett vad som har hänt och kommit fram till att det packats fel och åtgärdat det.

Det är TOTALT orimligt att begära att dem bara återbetalar dig för att du säger "skicka mig pengar" om alla kunder gjorde det skulle företaget gå i konkurs på en vecka och alla kunder skulle ha gratis RTX 4090.

Samt alla som säger polisanmäl, polisanmäla vadå? "butiken har packat fel och erkänt att det blivit fel samt kompenserat mig, lås in dem i fängelse tack"

Hade du varit trevligare och haft mer tålamod så hade det säkert löst sig snabbare.

Vad yrar du om? Kundtjänsten skrev till TS via chat att dom har bildbevis, lagret har bekräftat att rätt produkter är packade i rätt kartong och PostNord har återkopplat. Hade inte TS fortsatt bråka så hade Webhallen avslutat ärendet där.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av celoz:

För några år sedan ville jag köpa något i butik och frågade om prismatch på produkten eftersom alla deras stora konkurrenter som inet, NoN, etc hade samma produkt 200kr billigare utan någon rea eller liknande. Grabben gick och hämta sin chef och direkt får man "Vi prismatchar inte, hej då".

Webhallen ska prismatcha om du är medlem:
https://www.webhallen.com/se/info/49-Prismatch

Däremot har jag aldrig orkat mig igenom hela processen, då prismatchning måste göras innan köpet (vid onlineköp).

"En länk till produkten på återförsäljarens hemsida måste skickas i chatten med oss / visas upp på din telefon i butik"

Blev ett köp hos Elgiganten för 9590:- istället. Idag kostar samma produkt över 16000:- där.

Vid beställningstillfället hade även Elgiganten 100st enheter i lager, medan Webhallen hade 1st i hela Sverige.

Permalänk
Skrivet av Spiffman:

Jag beställde förra året saker från en jättestor svensk butik. När jag skulle hämta ut paketet så fick jag en chock över var stor paketet var. När jag sedan öppnade paketet var det en stor vara som jag ej hade beställt. Jag kontaktade dem om detta.
Och jag fick lämna tillbaka varan, som tack för hjälpen fick jag presentkort värt nästan lika mycket som varan. Då med fördelen att jag själv kunde välja vad jag ville köpa.

Så godhet emot vissa butiker kan löna sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Webhallen ska prismatcha om du är medlem:
https://www.webhallen.com/se/info/49-Prismatch

Däremot har jag aldrig orkat mig igenom hela processen, då prismatchning måste göras innan köpet (vid onlineköp).

"En länk till produkten på återförsäljarens hemsida måste skickas i chatten med oss / visas upp på din telefon i butik"

Blev ett köp hos Elgiganten för 9590:- istället. Idag kostar samma produkt över 16000:- där.

Vid beställningstillfället hade även Elgiganten 100st enheter i lager, medan Webhallen hade 1st i hela Sverige.

Prismatchning kom under 2024, så de hade inte prismatchning för några år sedan

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Jag kan köpa ett ett företag behöver utreda ordentligt om en produkt saknas och allt "verkar" stämma hos dom.
Men att från det till att skicka bildbevis som inte ens visar ordern det handlar om är ju rent av komiskt dåligt.

Med det sagt, en artikel saknade i en Amazon order för ett tag sedan, värde lägre men var ca 1300kr, men såhär gick det till typ.
1. kontakta chattsupport och berätta att en produkt saknades.
2. "Vi skickar ut en ny produkt omedelbart, ber om ursäkt för detta"
3. Tack.

Permalänk
Medlem

@Webhallen detta är för fan löjligt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

Förstår inte riktigt vad meningen med tråden är, du är extremt otrevlig och aggressiv, dem har utrett vad som har hänt och kommit fram till att det packats fel och åtgärdat det.

Det är TOTALT orimligt att begära att dem bara återbetalar dig för att du säger "skicka mig pengar" om alla kunder gjorde det skulle företaget gå i konkurs på en vecka och alla kunder skulle ha gratis RTX 4090.

Samt alla som säger polisanmäl, polisanmäla vadå? "butiken har packat fel och erkänt att det blivit fel samt kompenserat mig, lås in dem i fängelse tack"

Hade du varit trevligare och haft mer tålamod så hade det säkert löst sig snabbare.

Haha, mitt ursprungliga mejl var lite mer trevligt/neutralt, sen första kontakten i chatten så var jag bara kortfattad och skulle få återkoppling under dagen, vilket aldrig hände och redan där blev jag besviken/tappade tålamodet. Som jag sa innan så kan jag erkänna att jag var lite för aggressiv stundvis och jag menar inget illa mot någon individ.

Efter första kontakt på chatten hade de rimligtvis kunnat ta fram videoinspelningen, sett felet och skickat en ny processor dagen därpå, men av någon anledning, ärlig eller inte så gjorde de inte det. Det tog 4 veckor innan de ens kom på att kontroll av videoinspelningen var ett alternativ, vilket jag kan tycka är skumt.

Dessutom ser de att jag är lojal kund, allt är registrerat på samma mejl som mitt konto är registrerat på o.s.v.

Polisanmälan är kanske långsökt, och det är just därför jag skapade den ursprungliga tråden för att veta om det är ett alternativ. För just då kände jag att det var för mycket som inte stämde för att det skulle vara ett enkelt misstag. Vid detta tillfälle så hade jag inte fått någon återbetalning heller, utan Webhallen hade frånsagts sig ansvar p.g.a. deras "bevis".

Visa signatur

"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Dator: 9700K | 16GB DDR4 | GTX 1070
Ljud: O2+ODAC | HD600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scurq:

Hej!

Jag var med om en av de sjukaste upplevelserna jag haft som kund på en nätbutik. Det absolut sämsta kundbemötandet jag har fått.

Jag vill börja med att säga att ärendet är avslutat, och jag har fått full återbetalning samt kompensation, vilket jag är tacksam över.

Jag skapade denna tråden initialt för vägledning kring eventuellt bedrägeri. Omständigheterna har ändrats något, men jag tycker ändå det är värt att belysa hur hela händelseförloppet utspelade sig.

Se nedan originalinlägg:

Hela förloppet i detalj:

Det hela började med att jag under Black Friday köpte ett moderkort "ASRock B650 PG Lightning" och en CPU "AMD Ryzen 5 7600X" från Webhallen den 30/11/2024.

Jag får hem paketet den 2/12/2024, öppnar kartongen och ser att endast moderkortet ligger i kartongen. Detta tillsammans med packmaterial.
https://img001.prntscr.com/file/img001/9ihJKj1sStaTZcokHFsFGA.png

Värt att nämna är att jag är näst högsta medlemsnivå - "Black" på Webhallen. Jag har varit aktiv kund i över 10 år och handlat för över 100 tusen kronor. I mitt perspektiv är detta ett bevis på att man litar på butiken, och därmed bör få tillit tillbaka.

Det första jag gör är att skapa ett ärende hos Webhallen som går via mejl där jag förklarar hur jag inte fick en av delarna i ordern, där jag även bifogade bilden ovan. Eftersom kundtjänsten var stängd för dagen så var det allt jag kunde göra då. Nästa dag kontaktar jag Webhallen via deras chattfunktion och anger ärendenumret jag fick på mejl. Efter att man avslutar chatten kan man få hela chatthistoriken skickad på mejl, vilket jag naturligtvis gjorde. Jag har dolt alla namn, men alla citat är exakta, här är chatten:

---

Jag: Hej
Webhallen: Hej, välkommen till Webhallen - Hur kan vi hjälpa dig idag? Har du redan skrivit så läser vi ikapp! 😀
Jag: Jag har skapat ärende 408023
Webhallen: Ska kika på det här, ett ögonblick
Jag: På mejl, det är ganska akut så jag tänkte kolla med chatten också
Webhallen: Yes jag tar och kikar med lagret för att se vad som har hänt
Jag: Kan tillägga att emballaget var helt och jag kunde inte se att det skulle vara återförslutet eller liknande. Har dock ingen bild på lådan oöppnad
Webhallen: Absolut jag har mailet dem nu för att se vad som har skett. Jag hoppas på en snabb återkoppling nu under dagen så kan jag meddela er tillbaka om åtgärder
Jag: Ok... Kontaktar ni mig via mejl då?
Webhallen: Ja men precis via mejl

----

Den 3/12/2024 klockan 15:37 har jag väntat tillräckligt och jag mejlar till dem i samma mejlkonversation som första ärendet, där jag förklarar vad som sagts i chatten. Chatten gick vid den tiden inte att komma fram till, då det var ca 100 personer i kö före mig.

Den 5/12/2024 beställer jag om processorn för att detta datorbygget är en födelsedagspresent till min sambo, och jag ville få ihop datorn helgen därpå. Tänkte att jag ger dem en chans till att göra rätt för sig, så jag beställer om den för att visa min tillit.

Den 9/12/2024 försöker jag återigen kontakta Webhallen via chatten, men jag hamnar på ca plats 45. Då väljer jag att ringa dem i stället, vilket jag egentligen inte vill för då har man inte historik på vad som har sagts. Det är en annan person som svarar i telefon, och jag förklarar hela ärendet för personen. Samtalet som varade i ca 20 minuter kan sammanfattas på följande vis:

---

Jag: Jag misstänker att ni har missat lägga i en av produkterna, kan ni skicka återbetalning så hade jag varit nöjd.
Webhallen: Ditt ärende ligger under utredning och vi måste kolla med Postnord vad som har gått fel
Jag: Men Postnord har inget med detta att göra, för den enda tejpen som använts är er egen tejp med er logga, det är omöjligt för Postnord att ha öppnat kartongen och tagit processorn.
Webhallen: Det spelar ingen roll, vi måste utreda det hos Postnord så att vikten stämmer bl.a.
Jag: Okej, jag återkommer med vikten så snart jag kan.

---

Klockan 16:51 samma dag skickar jag ytterligare ett mejl:
Lite senare la jag även till detta i mejlkonversationen:
Jag har nu enligt mig tillräckligt med bevis för att jag har rätt, Webhallen har fel.

Den 18/12/2024 får jag äntligen återkoppling angående ett annat ärende hos Webhallen, där jag köpte ett grafikkort på deras stream för ett bra pris. Ordern gick inte igenom p.g.a. att hemsidan kraschade, men pengar hade dragits från kortet. Detta löstes däremot relativt snabbt, två konversationer samt ett samtal på Discord med en som var med i streamen så löste det sig...

Tyvärr så var det enda svaret: "Gällande ärende /../ så har vi ett reklamationsärende öppet hos Postnord. Vi inväntar svar från dem och återkommer när vi har mer information."

Då svarade jag följande:
Exakt samma mejl skickade jag även i den ursprungliga mejlkonversationen som var kopplad till detta ärendenummer. Jag hade som jag skrev då även skapat ett ärende hos kreditkortsbanken, men de har ledtider på 6-8 veckor så de blev aldrig inblandade i ärendet verkar det som.

Nästan två veckor senare, i måndags 30/12/2024 jag har fått nog, och lyckas snipea mig in i chatten prick 08:00, och här börjar det största problemet.

---

Jag: Jag skulle vilja få kontakt med någon chef eller ansvarig angående ärende 408023 för nu orkar jag inte vänta mer på detta
Webhallen: Ska kika på det här, ett ögonblick
Jag: Jag har till och med tagit tiden att skicka bevis för mina argument, det borde inte ens behövts från första början enligt mig ifall ni bryr er om att behålla era kunder, ändå blir jag helt ignorerad i veckor
Webhallen: Vi har både fått svar från vårt lager samt från postnord angående detta ärende. På lagret har dessa produkter packats ner, samt att postnord har ej kunnat spårat vart denna har tagit vägen dessvärre

...och här måste jag bara avbryta mig själv. Vad i h*** menar kundtjänsten här egentligen? Om jag inte hade fortsatt härifrån så hade jag alltså bara förlorat pengarna och ärendet var avslutat? Lagret har bekräftat att processorn var packad och Postnord har inte kunnat "spåra" var den har tagit vägen. Inte konstigt med tanke på att Postnord inte har någonting med detta att göra. De antar alltså att jag står och ljuger dem rätt upp i ansiktet, efter en månads tid? Bara detta får mitt blod att koka. I alla fall...

Jag: Nej det har det inte. Jag har fått bekräftat att det var ett kolli på den ordern
Det är inte okej någonstans att bara låtsas som ingenting och anta att jag skulle försöka lura er efter att ha varit aktiv kund i 10 år och bara hög medlemsnivå
Webhallen: Dessa har packats med bildbevis från lagret på att det är bekräftat
Jag: Och då låg moderkortet och processorn i samma kolli?
Webhallen: Ja precis
Jag: Kan jag få bilden
Webhallen: Absolut kan skicka dem till er ett ögonblick
Jag: Hade även velat veta exakt vikt på kollit ifall det är möjligt, för när jag väger det blir det exakt vad Postnord har angett, hade processorn varit med hade det varit 100 g tyngre
Webhallen: Absolut, ska kika om vi kan få fram exakta vikten
Jag: När kan jag förvänta mig få bilden skickad?
Webhallen: Fixade dem nu
Vikten måste jag dock konsultera med lagret se om de kan kika på det

...och här går det utför, någon vikt fick jag naturligtvis inte för det hade ju avslöjat allting redan där. Jag får följande bilder skickade till mig:
https://img001.prntscr.com/file/img001/HLTzjAAQTEipnY_eneGBng.pnghttps://img001.prntscr.com/file/img001/NhZ8JNlJQLq-VihpDLB69g.png

Jag: Är ni goa eller? Kolla hur stor min kartong är jämfört
Min kartong är mycket större än moderkortet, detta är ju kriminellt?
Webhallen: Jag kan dubbelkolla med lagret igen om ni önskar det i så fall
Se om vi kan få fram fler vinklar
Jag: Ja gör det, ska skicka bild på kartongen igen i mejl
Postnord har ju också måtten

Webhallen: Stämmer måtten med den kartogen ni fick? eller avviker det redan där?
Jag: 47x39 på botten enligt Postnord
Och det verkar stämma med min kartong

Webhallen: Alright men då meddelar jag lagret för att se om vi kan få fram något mått på den kartogen som användes vid packning
Jag: Även någon bättre vinkel där man ser att det är lika mycket hålrum mellan moderkortet och kartongen. Hade även velat ha metadatan på videon som bilderna är från så de matchar med packdatumet.
Webhallen: Jag kan kika om vi kan få fler vinklar på andra vinklar. Dessa bilder stämmer med datum och er order , jag kan inte lova att jag kan ge ut mer info på video eller bilder men jag får kika med lagret i så fall
Jag borde få ett svar nu under dagen så jag får återkoppla via mejl till er i så fall då jag inte har fått ett direkt svar just nu från dem

...notera att bilderna stämmer med min order enligt kundtjänst. De har alltså ett sätt att ta fram övervakningsinspelning, lista ut vilken order som videon tillhör, men jag kan inte få ta del av själva videon, eller metadatan som tillhör. Bilderna är också croppade, det kan jag se då de är olika storlekar med olika bildförhållanden, samt att kvaliteten är som en video från en brödrost. Jag undrar om det finns datummärkning lite utanför bild? Vid detta tillfället har jag inte märkt att bilderna visar fel moderkort, endast att kartongen inte ser likadan ut. Min kartong har Webhallen-tejp i botten, samt är ganska mycket större i botten. Min första tanke är att detta är fabricerat bevismaterial, vilket i efterhand kanske är en förhastad slutsats:

Jag: Jag kommer att polisanmäla detta för det är inte mitt moderkort såg jag nu
Det ni håller på med är kriminellt
Det på bilderna är en annan modell med WiFi, vilket man kan se under "lightning"-texten
Även nere i högra hörnet på kartongen så är texten annorlunda, mitt står det B650 med orange text
Hur förklarar ni det?

Webhallen: Jag får kika med lagret som sagt för att se om det verkligen stämmer med er order och bilderna i så fall. Det kan absolut röra sig om ett misstag men jag ska försöka få tag på dem snarast har redan meddelat dem och inväntar svar
Jag: "Dessa bilder stämmer med datum och er order" var uppenbarligen inte sant. Jag kräver mina pengar tillbaka annars kommer jag att ta detta vidare
Webhallen: Bilderna ska stämma med er order från de uppgifter jag har fått men som sagt så kikar vi på detta igen
Jag: Och fixar nya förfalskade bilder med rätt moderkort eller?
Webhallen: Vi återkopplar via mejl, bilder är inte falska och vi kikar närmar på ärendet. Beklagar att det har dragits ut med besked på vad som har hänt men vi får ta och kika på de närmare återigen. Jag återkopplar senare under dagen till er om besked
Jag: Tror du på fullaste allvar att jag hade dragit detta såhär långt om jag ljög? Jag har som sagt varit aktiv kund i 10 år, jag har ingen anledning att försöka lura er. Jag köpte även samma processor som saknades några dagar senare. Jag gav er en chans till att göra rätt för er, men icke.
Webhallen: har inte påstått det men vi själva måste också utreda om vad som har hänt.
Jag: Bilderna är ju helt uppenbart förfalskade?? Du ser väl att det är olika moderkortskartonger?
Webhallen: Bilderna är inte falska
Jag: Men hur förklarar du då att ett annat moderkort användes på bilderna?
Webhallen: Jag kan inte ge en förklaring till vad som har hänt utan jag måste ta kontakt med lagret angående detta
Jag: Men helt ärligt, varför kan ni inte returnera pengarna, be om ursäkt och sedan slutföra utredningen? Varför ska jag som kund hamna i kläm och ligga ute med pengar vid julen
Webhallen: Vi kan inte göra en återbetalning på när vi inte har tillräckligt med underlag på vart produkten befinner sig i detta läga så därför måste vi utreda detta
Jag: Ni har fått väldigt mycket underlag kan jag tycka
Webhallen: Jag återkommer senare idag via mejl som sagt då jag kan inte göra något mera för er just nu

---

Vid detta tillfälle satt jag och skakade, i mina ögon var detta ett uppenbart försök att frånsäga sig ansvar genom att spela in när en lagerarbetare packar mina grejer, men i en helt annan kartong och dessutom användes ett "ASRock B760M PG Lightning WIFI" som inte ens passar till min processor! Då kunde det inte heller vara någon annan beställning, ifall inte någon råkat göra ett riktigt rookie-misstag. I detta skede var det klart för mig att ett bedrägeri har begåtts.

Efter denna chattkonversation återkom inte Webhallen under dagen via mejl, som de skulle göra. Såklart. Däremot så får jag ett mejl under tiden som chattkonversationen pågår från någon helt annan person:

"Hej!

Vad jag ser från ärende /../ ska du ha fått bildbevis från packningen. Det ligger som tidigare benämnt ett ärende hos Postnord för att reda ut vad som kan ha gått snett vid denna leverans.

Beklagar strulet!"

Bara av en händelse så råkar alltså en annan person hos kundtjänst öppna mitt mejl, under samma tillfälle som jag chattar med kollegan, för att säga i princip ingenting. Vad är oddsen på det? Och Postnord-ärendet var ju redan klart enligt personen i chatten? Har det funnits ett ärende hos Postnord över huvud taget?

Jag skickar ett sista mejl där jag förklarar situation återigen. Jag förklarar att jag ger de en sista chans att göra rätt för sig, annars polisanmäler jag för bedrägeri. Jag skapar sedan denna tråden för att veta ifall en polisanmälan är nästa steg, eller vad jag kan göra mer.

Det hela slutar med att jag på eftermiddagen äntligen får ett mejl från en "Service Coordinator" (som jag bett om att få prata med flera gånger) som förklarar att allting har varit ett misstag där en annan order på endast Intel-moderkortet packades samtidigt som min order, och att processorn hamnade i fel kartong.

Denna förklaring är teoretiskt möjlig, men osannolik. Om de nu har hela inspelningen borde det ha synts att min order packades samtidigt och därmed hade misstaget synts. Varför blev mina viktbevis helt irrelevanta? Varför croppades bilderna? Varför fick jag inte mer av videon eller metadata? Varför ligger min processor uppepå den andra kundens moderkort ifall mitt moderkort låg på samma bänk? Var på bilderna finns mitt moderkort? Här ligger en hund begraven...

Antingen finns det riktigt seriösa logistiskproblem hos Webhallen, eller så var det hela helt enkelt en efterkonstuktion för att komma undan. Jag ska låta det vara osagt i nuläget, men jag kräver mer bevis för att jag ska köpa deras förklaring.

En sak är säker i alla fall; jag tänker inte handla från Webhallen i samma utsträckning som jag tidigare har gjort. Det är tveksamt om jag ens kommer använda presentkortet jag fick i kompensation, de pengarna får Webhallen gärna använda till att förbättra sin verksamhet så att inte fler människor är med om något liknande.

Tillägg, en grej som slog mig nu:
Om nu detta videomaterial fanns tillgängligt hela tiden - varför kontrollerades inte det efter första kontakt? Varför dra in Postnord och vänta på dem, i stället för att bara kontrollera videon? Tog det en månad för dem att komma på att "just det ja, vi har ju spelat in varje order som har packats!"?

Handla alltid med Klarnas alt Qliro 30 dagars Gratis faktura, så slipper bli lurad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scurq:

Tillägg, en grej som slog mig nu:
Om nu detta videomaterial fanns tillgängligt hela tiden - varför kontrollerades inte det efter första kontakt? Varför dra in Postnord och vänta på dem, i stället för att bara kontrollera videon? Tog det en månad för dem att komma på att "just det ja, vi har ju spelat in varje order som har packats!"?

Jag hänger inte med i alla svängar, men en förklaring skulle kanske kunna vara att det är exakt det de gjort. Vid den första kontakten (för över en månad sedan) tog de fram fel bilder. Därefter är det rätt lätt att dra slutsatsen att processorn måste ha försnillats antingen hos PostNord eller hos kund. För en kundtjänstmedarbetare som inte har rätt moderkortskartong eller emballag framför sig är det inte jättelätt att veta att kartongerna skiljer sig åt. Den bilden hade bara du - tills din bild skickades - men inte ens du lade direkt märke till att moderkortskartongerna skiljde sig åt. Man ser vad man tittar efter, i det här fallet en processor som har packats till synes korrekt.

Att bilderna är croppade har rimligtvis i alla fall delvis att göra med GDPR. Antagligen ren bekvämlighet också, det är jobbigt att bara maska ut personer, lättare att bara klippa ut det som tycks vara relevant.

Att det fanns en liknande order som plockades bredvid skulle mycket väl kunna vara en efterhandskonstruktion eller något man sett i plocklistorna. Det är väl rätt sannolikt att att övervakningsbilderna från en månad tillbaka är borttagna vid det här laget. I så fall var det bara för Webhallen att konstatera att moderkortskartongen på övervakningsbilden inte stämde med ordern och försöka slinka ur situationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Jag hänger inte med i alla svängar, men en förklaring skulle kanske kunna vara att det är exakt det de gjort. Vid den första kontakten (för över en månad sedan) tog de fram fel bilder. Därefter är det rätt lätt att dra slutsatsen att processorn måste ha försnillats antingen hos PostNord eller hos kund. För en kundtjänstmedarbetare som inte har rätt moderkortskartong eller emballag framför sig är det inte jättelätt att veta att kartongerna skiljer sig åt. Den bilden hade bara du - tills din bild skickades - men inte ens du lade direkt märke till att moderkortskartongerna skiljde sig åt. Man ser vad man tittar efter, i det här fallet en processor som har packats till synes korrekt.

Att bilderna är croppade har rimligtvis i alla fall delvis att göra med GDPR. Antagligen ren bekvämlighet också, det är jobbigt att bara maska ut personer, lättare att bara klippa ut det som tycks vara relevant.

Att det fanns en liknande order som plockades bredvid skulle mycket väl kunna vara en efterhandskonstruktion eller något man sett i plocklistorna. Det är väl rätt sannolikt att att övervakningsbilderna från en månad tillbaka är borttagna vid det här laget. I så fall var det bara för Webhallen att konstatera att moderkortskartongen på övervakningsbilden inte stämde med ordern och försöka slinka ur situationen.

Detta händelseförlopp är fullt möjligt, att de fick bildbevisen redan efter första kontakt och sedan skapade ett Postnord-ärende efter att ha uteslutit felplock.

Är detta inte värt att berätta för mig? De skulle återkoppla under dagen, där hade de kunnat skriva "vi har fått bevis från lagret att delarna är packade", och då hade fas 3 redan påbörjats från min sida.

Så dels är det tveksam bevishantering och logistik, men dels och kanske belyser ännu mer vad hela problemet är, avsaknaden av återkoppling är bekymmersam.

Visa signatur

"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

Trams.

Att packa fel vara händer, mänskliga faktorn och allt det där.
Att sen utöver det skicka bild på när fel/annan vara packas, i ett helt annat paket dessutom, och använda det som bevis för att dom har gjort rätt, där bör varningsklockor börja ringa, då dom bevisligen inte ens har bemödat sig att kontrollera att det faktiskt är samma varor på bilden som TS har beställt.
Att sen utöver utöver det totalt ignorera TS när han lyfter fram hur vikten på paketet inte stämmer...
En strike är OK, men nu är vi uppe i minst tre stycken.

Med det sagt, jag tror inte att Webhallen hade för avsikt att lura TS (det är bara ren och skär inkompetens i flera led), men dom hade uppenbarligen ingen avsikt att försöka lösa problemet heller. Dom hade övertygat sig själva om att dom har gjort allt rätt och försökte sopa ärendet under mattan.
Hade TS inte varit nitisk (eller "haft mer tålamod") och själv varit den som upptäckte att varorna på bilden inte stämde hade han aldrig fått sina pengar tillbaka.

Hade jag polisanmält Webhallen? Nej, inte efter att jag fått mina pengar + kompensation tillbaka.
Men jag hade däremot precis som TS skrivit om min erfarenhet här på Sweclockers.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd

det gäller ju att anställa folk med iaf lite teknik-intresse typ inte bara random gurka som ska baxa ur lagret.. sen får kunden stå och gapa för att få det den betalat för..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Skrivet av Pamudas:

Det kanske denne gjort, men att webbis drog upp TS övervakningsfilm istället, där det då inte finns någon CPU - "Nej du har inte fått någon CPU"

Eller så kan det vara någon som beställt ett intel moderkort och en AMD cpu, då individen redan har en intel CPU och ett AMD moderkort då personen uppenbarligen redan har en del delar då man inte kommer långt med en CPU och ett moderkort.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Efter alla 100-tals "Jag fick något bättre än det jag beställt, kan jag behålla det?"-trådar borde det inte komma som en överraskning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scurq:

Jo, ingen tvekan att själva grundfelet var ett felplock, tror inte att någon snodde processorn eller liknande. Tycker bara att lösningen hade kunnat vara så mycket enklare än att dra in Postnord och att efter påtryckningar i 4 veckor skicka fel bilder. Inte professionellt någonstans.

Nej och man bör också hantera kunder olika utifrån tidigare historik. Du borde fått en ny CPU utan dröjsmål. Övervakningsfilmerna kan dom titta igenom senare.

Man kan väl kanske jämföra med att man går in i en butik och lämnar in en produkt för återköp. Man får pengarna tillbaka men jag antar att dom också kan reservera sig för att höra av sig om det visar sig att man bluffat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Nej och man bör också hantera kunder olika utifrån tidigare historik. Du borde fått en ny CPU utan dröjsmål. Övervakningsfilmerna kan dom titta igenom senare.

Man kan väl kanske jämföra med att man går in i en butik och lämnar in en produkt för återköp. Man får pengarna tillbaka men jag antar att dom också kan reservera sig för att höra av sig om det visar sig att man bluffat.

Kände också lite så, skicka en ny CPU som goodwill, skulle det visa sig att jag ljuger och blir påkommen, fakturera mig i så fall. Kan vara så att deras rutiner/system inte tillåter det rent praktiskt, men någonting annat än denna sörjan

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Nätbutiker som sålde datorer var väl vinnarna under pandemins första år??

Tydligen inte alla nätbutiker …

Permalänk
Medlem

Bra att det blev en lösning till slut, webhallen har blivit sjukt oseriösa och har slutat handla där och hoppas flera gör samma sak. Bättre att åka till Netonnet och köpa allt direkt istället (snart är det samma företag med olika logotyper).

Hoppas @webhallen ser detta och förstår vilken skada det komma ge när man ljuger och inte ens dubbelkollar sin ”bevisning”, pinsamt.

Visa signatur

Game: Ryzen 9 9900X, 32Gb DDR5, EVGA GeForce GTX 1080 Ti 11GB SC2 Hybrid Gaming
HTPC: Ryzen 5 5600X, 16Gb DDR4, GTX 1050 Ti 4GB
NAS1: Ryzen 5 4600G , 16Gb DDR4, 395TB
NAS2: A10-7860K, 16Gb DDR3, 381TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Humm..
Så du tycker att en köpares vy, som inte ser bra ut för @Webhallen är den enda vy'n på denna tråd?

Jag i alla fall vill höra vad @Webhallen har att säga..

Det här något mellan säljaren och köparen. Nu har trådskaparen delat med sig av vad ”webhallen hade att säga”. Jag känner inte det finns någon ursäkt som skulle rätta till och få webhallen att se bättre ut. Butiker har ingen skyldighet att gå ut på sociala medier/forum. För kundens del är det dock fördelaktigt att göra så om man inte blir behandlad rätt.

De har gjort det enda och rätta de kunnat göra, löst det med kunden.

Permalänk
Skrivet av THB:

Efter alla dessa skandaler så har jag slutat handla hos Webhallen och kommer aldrig mer handla där.
Spelar ingen roll om en produkt är dyrare hos konkurrenterna då kund-service är så mycket värt.

Jag väntar bara på att Webhallen kommer gå i graven och deras butiker stöps om till Komplott Komplett.

Håller med Webhallen har endast 1 års garanti och det håller de stenhårt på, det funkar bra att handla där och de har oftast bra priser men får du problem med produkten så är det knappt lönt att ta upp det med dem, utan bara ta smällen, hänt mig där ett flertal ggr, det konstiga är att på NetoNet som de visst äger är det tvärtom aldrig problem, så om netonet endast är lite dyrare så väljer jag dem alla gånger.

Permalänk
Medlem

Tack før info angående webhallen, blir att bojkotta dessa før all framtid. Gott nytt år

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D | ASUS ROG Strix X870E-E | NVIDIA GeForce RTX 4090 Founders Edition | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 | Cooler Master HAF 700 EVO Big Tower | Cooler Master MasterLiquid PL360 Flux | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 4TB | Soundblaster AE-5 | be quiet! Straight Power 11 1000 Watt |Samsung 57" Odyssey Neo G9 S57CG95|