Vad är värt att uppgradera för bättre spelprestanda?

Permalänk
Medlem

Vad är värt att uppgradera för bättre spelprestanda?

Hej,

Sonen vill ha bättre "spelprestanda" (mindre lagg/bättre FPS) han kör CS och GTA mm.
Han har idag en dator som börjar bli till åren med ett 1080 kort, i övrigt vet jag inte mycket om den datorn.
Men min tanke var att han skulle ta min då jag inte spelar något längre, min spec:

Moderkort: PRIME B450-PLUS
Processor: AMD Ryzen 5 2600X
RAM: 16GB DDR4 1600Mhz
GPU: ASUS RTX 2080 (STRIX OC?)

Vad är värt att uppgradera för att göra den till lite mera 2025 (och redo för GTA VI ).
När jag kollar benchmark på nya grafikkort så är det inte många procent upp på nyare kort förrän man är på 4080 typ, men då kostar det desto mer.
Kanske räcker att han byter dator (tror hans är från 2016) för att han skall märka tillräckligt med skillnad?

Visa signatur

/O

Permalänk
Medlem

Man skulle kunna börja med den, eventuellt stoppa i en Ryzen 7 5700X3D efter en BIOS-uppdatering.

GTA 6 dröjer ju till PC, så man kan vänta med ett nytt grafikkort i 1-2 år.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem

Beror på

Hej
Det beror på. Hur gammal är han? Om han är under 15 tror jag bara byte till dig funkar då allt blir lite bättre då.
Om du ska uppgradera någointing skulle jag säga Ramen då nya open world spel drar mycket ram så jag skulle rekomendera 32 gb
Samtidigt skulle ett nytt grafikort såklart göra det bvättre. AMD har ju några bra kort för rälativt lågt pris t.ex Rx 7700 xt för ca 5 000.
Det är dock svårt då man kanske känner att man vill upgradera mer.
Jag tänker byt dator och sen kanske gör ett projekt med honom där han får spara och sen bygga sin egna då det var det jag fick göra.

MVH Songfei

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWIB:

Moderkort: PRIME B450-PLUS
Processor: AMD Ryzen 5 2600X
RAM: 16GB DDR4 1600Mhz
GPU: ASUS RTX 2080 (STRIX OC?)

Förslagsvis en 5700X3D och 32 GB RAM. Ett 2080 duger gott och väl ett bra tag till.

Visa signatur

Acer Nitro 16
Ryzen 9 8945HS | 1TB SSD | 32GB RAM | RTX 4070

Permalänk
Medlem

Skulle börja med att ge honom din gamla dator & sen kollat om det finns någon mer gratis prestanda att hämta om du inte redan har överklockat CPU/GPU. Överklocking är dock inget jag skulle kastat mig in i om du inte tidigare har gjort det utan att kolla några guider & checka så att temperatur/kylning/PSU för systemet är ok först.

Som nämdes i tidigare svar börjar vissa spel dra mer än 16GB RAM & trenden går mot 32GB som är mer 2025.
Checka Youtube för de titlar sonen spelar & har han en massa annat igång också så blir det ett problem.
Exempel: https://www.youtube.com/watch?v=mklCPWNyJC0&t=272s

Efter det så får ni göra en avvägning efter behov/budget. En 5700X3D med ett bättre grafikkort eller ett projekt för att spara/jobba ihop sig till en ny dator låter ju också ypperligt.

Permalänk
Medlem

Tack alla för input, börjar nog med att byta rätt av och sen tar vi det därifrån 👍
16 GB RAM extra känns ju ändå ganska överkomligt om vi nu skall börja någonstans

Visa signatur

/O