Snabbkoll: AMD eller Nvidia?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaidSoft:

Finns ju ingen anledning att svara på den här frågan innan nya är fully announced och har testats och slutgiltiga priset är ute.

På tal om det så börjar AMD:s event om några minuter.

Permalänk
Medlem

Det beror helt på vad som ger mig först fördelar när det är dags för köp. Jag kan inte svara just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Skulle nog säga att den grundläggande infon om dom nya korten finns redan nu.

Hur menar du nu?
Vi vet inte pris eller prestanda så vad är det vi egentligen vet?

Permalänk
Medlem

NVIDIA + funktionalitet (Men är exklusivt för endast NVIDIA) och bättre Ray Tracing prestanda.
NVIDIA - Priserna på sina modeller och snålar med mängden VRAM.

AMD + Öppen för funktionerna till alla och bättre priser i mellanklassen och budget.
AMD - Sämre Ray Tracing prestanda och inte samma funktionalitet som NVIDIA har som är exklusiva för de.

Visa signatur

ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | RTX 2080 GPU: uppgradering inför RTX 5000.

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

AMD. Trött på Microsofts fasoner med Windows.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goedendag:

AMD. Trött på Microsofts fasoner med Windows.

Vad har Microsoft och Windows med valet mellan AMD och Nvidia att göra, menar du?

Permalänk
Medlem

AMD sa alltså inget om RDNA4, va i helvete.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x, 6700 XT

Permalänk
Medlem

Om prisutvecklingen fortsätter på samma sätt som det är nu mellan dessa båda så blir det med högsta sannolikhet AMD igen. Men jag har inte planerat att uppgradera eller bygga nytt under dom närmsta 2-3 åren iallafall, så vi får se hur det ser ut när det väl är dags. Lite tråkigt bara att AMD inte vill vara med och tävla i dom lite högre klasserna på kort framöver. Kan ju hoppas på att dom ändrar sig, för konkurrensen behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

AMD sa alltså inget om RDNA4, va i helvete.

De bekräftade både RDNA 4 och FSR 4 men med antiklimaxkommentaren: "later this quarter".

AMD är kroniskt usla på att sätta press på Nvidia. Skicka ut RDNA 4 med ett oemotståndligt pris så hade det skakat om rejält. Men nej, än en gång låter de Nvidia skjuta först och få öppen gata.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Novdid:

AMD är kroniskt usla på att sätta press på Nvidia. Skicka ut RDNA 4 med ett oemotståndligt pris så hade det skakat om rejält. Men nej, än en gång låter de Nvidia skjuta först och få öppen gata.

Nog är det så, men om korten inte är klara kan de ju inte göra så himla mycket mer än att prata hypesiffror eller lova en papperslansering.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

De bekräftade både RDNA 4 och FSR 4 men med antiklimaxkommentaren: "later this quarter".

Ja det krävdes ju verkligen bekräftelse.

Återigen, vad gör Radeon med sin marketing. Lämnar streamen med mer frustration än hype.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x, 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Nog är det så, men om korten inte är klara kan de ju inte göra så himla mycket mer än att prata hypesiffror eller lova en papperslansering.

Möjligt. Men jag misstänker mer att de är oroliga för Nvidias prissättning och vill lansera för den obligatoriska 50 USD under motsvarande ptodukt från Nvidia. Spekulation baserat på AMDs historia de senaste 10 åren.

Permalänk

Tittar på AMD konferens. Så tröttsamt med detta AI tjatet... Kan dom prata om något annat??

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk
Medlem

Det bidde ingen GPU då. Kollar på Fabios (ancientgameplays) stream, när det började sjunka in klamrade han sig fast vid en APU istället. Sedan surade han till ordentligt och nu började han styrketräna. Att se Fabio tappa det är bättre än AMD streamen...

Vi får se hur det går inatt med Nvidia, kanske blir samma sak där...

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Tittar på AMD konferens. Så tröttsamt med detta AI tjatet... Kan dom prata om något annat??

Det är nog ingen mening att kolla vidare, de nämnde att de pratar om RDNA4 och FSR4 senare detta kvartal, sedan avslutade de gaming-sektionen och gick till AI och Enterprise.
Fast nu är det väl slut iofs...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Var inte hela poängen att GPUn skulle presenteras nu på AMDs konferens? Vilken besvikelse...

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: AMD 7800XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caernoga:

Vad har Microsoft och Windows med valet mellan AMD och Nvidia att göra, menar du?

Linux-drivrutiner.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Vad har det för betydelse? Frågan är ju om ditt nästa kort blir AMD eller Nvidia

Förvisso, men känns väldigt svårt att veta flera generationer i förväg. Sedan har vi också Intel med mellansegment kort som är prisvärt nu på g.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

De sa att Ryzen 9950X3D skulle släppas i Mars.

Annars var det mest AI ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goedendag:

Linux-drivrutiner.

Nvidia fungerar ju där också? Ubuntu har ju stöd

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av SuperSverker:

Rätta mig gärna om jag har fel men frametimes har väl varit en Vega-svaghet sedan..ja, första?

Hoppas faktiskt att Intel börjar plocka andelar (något jag aldrig trodde jag skulle säga), men samtidigt inte eftersom de enbart konkurrerar med AMD…

Inte helt hundra på hur vissa gamla amd kort vart.
Själv körde jag med ett RX 480 8gb som fungerade fint under perioden jag hade det.
Dock hörde jag att 7000 serien har en del problem med vr etc vilket är varför nvidia ser bättre ut för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Finns redan, 7900 xtx och 4080 super, båda är 50% snabbare I 4k och kostar ibland under 10k

Jag spelar i 1440p och det billigaste ligger på 11k+

Har väl hänt EN gång att 7900 XTX var under 10k. 4080S bryr jag mig inte om. Finns ingen anledning att köpa Nvidia för mig längre.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Jag spelar i 1440p och det billigaste ligger på 11k+

Har väl hänt EN gång att 7900 XTX var under 10k. 4080S bryr jag mig inte om. Finns ingen anledning att köpa Nvidia för mig längre.

Pantburk knep ju xtx för 7300kr fyndvara 😉 kartong skada, flera ex fanns då.
xtx har funnits mer än en gång under eller precis över 10k väldigt ofta.

Sökte i fyndtråden
9600-10 500 har vi haft 24ggr senaste 13 månaderna, av dessa 18st fyndvara

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

RT i 4K är enda anledningen jag väljer ett spel på PC över PS5 PRO.
Så Nvidia med DLSS (RTX HDR om spelet inte har native HDR) med frame generation är det som gäller.

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080]

Permalänk
Medlem

När AMD slutar tillfredställa sin yngre målgrupp med ett interface som skriker gaming, så kanske jag en dag börjar överväga det mer prisvärda röda alternativet. Tills vidare känns Nvidia som det mer vuxna och professionella alternativet.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE | Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical

Permalänk
Medlem

Nvidia, enda rimliga alternativet för egen del då CUDA, DLSS och RT-prestanda är högsta prio.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Köpte precis (black friday) ett 4060 så lär dröja innan något nytt införskaffas. Såvida AMD inte släpper en riktigt fet apu såklart

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Nvidia fungerar ju där också? Ubuntu har ju stöd

Såsom jag förstått det är AMDs mer öppna och av högre kvalitet. De får mycket draghjälp genom SteamOS då hårdvaran för Valves Steamdeck rullar på AMD-kretsar.

Permalänk
Medlem

Blir nog Intel som nästa Grafikkort eller Amd, Nvidia måste få konkurens

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortac:

Det är ju inte alla som behöver ett grafikkort för 18-35k. Så AMD konkurrerar absolut, men inte i toppen. Det känns mer och mer viktigt nuförtiden att konkurrera i plånboken genom pris/prestanda.

Alla behöver ju inte ray-tracing heller. Jag tycker det känns några år bort innan det är nödvändigt. Jag köpte iaf AMD denna generation då jag är lite trött på Nvidias supervinster och konstanta prishöjningar samtidigt som man tydligen måste snåla med VRAM och Displayport-generation för att maximera vinsterna.

Fler spel använder sig av rt som grund och amd gör sig rätt dåligt då.