Nvidia lyfter skynket av Geforce RTX 5000-serien "Blackwell"

Permalänk
Medlem

Sitter på ett rtx 4090. Jag kommer inte att byta ut det.
Vi får väl se hur det blir nästa år eller året efter det.

Men jag tycker att det ser intressant ut att de lyckas få in "4090" kraft på en laptop i spel som kommer att stödja denna Ai.

Det ger ju potential till bärbara lätta PC konsoler eller vad nu AMD kommer att visa upp framöver. Steam Deck 2 ?
Playstation 6 och nästa Xbox kanske inte behöver bli så biffiga i framtiden.

Permalänk
Medlem

Vänta på köp för guds skull. Super varianterna kommer säkert med 24GB nästa år. 16GB för 4k låter inte bra för 5080.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Yasko:

Vänta på köp för guds skull. Super varianterna kommer säkert med 24GB nästa år. 16GB för 4k låter inte bra för 5080.

Ja, det kommer alltid bättre produkter med tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Jag fattar inte så snälla förklara ni som kan.

Men allt detta snack om dlss och frame gen etc. Allt låter bra med fejk FPS, men vad är nackdelen här? Känns som att allt bygger på det.

Jag kör alla mina spel i native fortfarande.

Ponera att du får 30 fps i ett spel native, det ser inte smooth ut när du snurrar kameran, det känns förjävligt och känns som att din mus väger 5 kg.
Sen aktiverar du frame gen, nu står det plötsligt att du har 90 fps i hörnet, och det *ser* smooth ut när du snurrar kameran, men det känns fortfarande förjävligt och som att din mus väger 5 kg.

Spelet i detta fall körs fortfarande i 30 fps internt, så den kollar efter input bara 30 ggr per sekund, vilket gör att det fortfarande känns lika oresponsivt som 30 fps. Men visst, det *ser* smooth ut.

Och det jävliga med att det ser smooth ut är att det är lätt att lura folk på Youtube med denna teknik. Men sen när man faktiskt spelar själv och känner det själv inser man vilket skit frame gen är.

Visa signatur

🍏 MacBook Pro 16" 2023 [M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM, 1 TB SSD]
🕹️ AMD Ryzen 9800X3D, NVIDIA RTX 5090 FE 32GB, Asrock A620I, 32GB DDR5, SF1000, NR200P
🖥️ ROG Swift OLED PG32UCDP

Permalänk
Medlem
Skrivet av janko96:

https://www.nvidia.com/en-us/geforce/news/rtx-50-series-graph...

inte mycket till benchmark but here you go
<Uppladdad bildlänk>

Så cirka 40 procent snabbare om vi ignorerar Multiple Frame Generation.

Permalänk
Medlem

Skulle inte förvåna mig alls om 5090 blir ett riktigt grymt kort, men resten är "meeh" kort som native knappt är bättre än sina föregångare..

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av swift77:

Tveksamt om det är en uppgradering till 5080 från 4090 vid 4k gaming, lönar det sig, någon hårdvarutolkare som kan spå lite?

Tror de flesta hellre tar 24GB än MFG.
(även om vi förutsätter att 5080 lyckas matcha 4090 i faktisk prestanda)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saagaa:

Dags att estimera lite då... Skriver allt eftersom.

5070 + MFG = 4090 + FG om jag känner NVIDIA rätt. Verkar också stämma hyfsat med relative performance slidsen mellan 4090 of 5090.

Du kommer aldrig se 4090 prestanda på 5070, oavsett av DLSS-magi. Vid Ada lansering Jensen hävdade att 4070 är snabbare 40% än 3080 (i båda fall med DLSS på) och vad jag ser från SwC review är samma prestandaindex @2K, på 4K 3080 10GB är 3% snabbare istället.

Visa signatur

| 9800X3D | MSI B650 Tomahawk | 2x16 GB 6400 cl36 | Intel 600p 512GB | RTX 4070 TUF

Permalänk

Förstår inte hur man kan vara "positivt överraskad" av priset när det, än en gång, höjs med en bra bit.
Nvidia-fanboys börjar bli värre än Apple-fanboys.

Visa signatur

MB: Asrock X670E Pro RS
CPU: R9 7900X
RAM: 2x16GB Kingston Fury Beast CL36 6000MT DDR5
GPU: ASUS TUF 6950XT
PSU: Corsair RM1000X v3 1000W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av janko96:

https://www.nvidia.com/en-us/geforce/news/rtx-50-series-graph...

inte mycket till benchmark but here you go
<Uppladdad bildlänk>

Bara Farcry som ær intressant i denna benchmark som kørt enbart i Raytracing utan DLSS. Kan det vara ca 15% økning?

A plaque tale: Requiem stødjer enbart dlss 3.0 som begge modellerna 4090 og 5090 kan køra då Dlss 4.0 er væll exlusivt till 50 serien. Det visar ca 20% økning?

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D | ASUS ROG Strix X870E-E | MSI GeForce RTX 5090 32G GAMING TRIO OC | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 | Cooler Master HAF 700 EVO Big Tower | Cooler Master MasterLiquid PL360 Flux | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 4TB | Soundblaster AE-5 | be quiet! Straight Power 11 1000 Watt |Samsung 57" Odyssey Neo G9 S57CG95|

Permalänk
Medlem

Vill någon köpa ett vattenkylt 4090? (smiley face)

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Dags att lufta lädret igen. Vem vill köpa mitt 4090?

Permalänk

Vad tror ni om minnesmängden i 5090? Kan 32GB bli tillräckligt videominne för lokala LLM:er såsom llama3 och DeepSeek-V3 vars modellstorlek ligger på nästan en TB vardera? Eller är det A100 eller liknande beräkningskort som gäller för lokala LLM-ändamål?

Mvh,
WKF.

Visa signatur

"Den säkraste koden är den som aldrig skrivs"
"Visste du förresten att det är ett mångmiljardbolag?"
"Jag lever inte för att koda utan kodar för att sen kunna leva"

Permalänk
Medlem

Bara 16GB minne på 5080 😠
Snacka att dom vill att folk köper 5070/5070Ti eller 5090.

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080]

Permalänk
Medlem

Nåja, ryktena om att den ökade prestandan mest kom av mer AI-BS verkar ju stämma i alla fall.

Kommer inte hänga på låset för att köpa ett 5080 trots att jag bara har ett 3080. Det är såpass lång tid kvar innan det kommer någon speltitel till PC som är så intressant och krävande att det är värt 14000 kr i uppgradering av grafikkortet. Under den tiden kommer antagligen en bättre refresh av 50-serien med större mängder VRAM.

Nu vill Nvidia passa på att tömma av plånböckerna lite hos det mest entusiastiska skiktet uppgraderare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Ponera att du får 30 fps i ett spel native, det ser inte smooth ut när du snurrar kameran, det känns förjävligt och känns som att din mus väger 5 kg.
Sen aktiverar du frame gen, nu står det plötsligt att du har 90 fps i hörnet, och det *ser* smooth ut när du snurrar kameran, men det känns fortfarande förjävligt och som att din mus väger 5 kg.

Spelet i detta fall körs fortfarande i 30 fps internt, så den kollar efter input bara 30 ggr per sekund, vilket gör att det fortfarande känns lika oresponsivt som 30 fps. Men visst, det *ser* smooth ut.

Och det jävliga med att det ser smooth ut är att det är lätt att lura folk på Youtube med denna teknik. Men sen när man faktiskt spelar själv och känner det själv inser man vilket skit frame gen är.

Okej, då förstår jag. Jag tycker alla lyfter dlss och allt annat som att det är det bästa som hänt oss. Men dina ord säger ju motsatsen.

Personligen så tycker jag vi kommit till en punkt när denna och tidigare generations grafikkort är kapabla till att spela allt på högsta inställningar. Det är nu de börjar med RT och annan skit för att sälja på oss dom nya korten. Hoppas inte för många faller för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Bara testat frame-gen i Marvel Rivals men latensen var påtaglig för mig med 60Hz-skärm. Var som att man halkade runt med musen.

Blir inte så pepp på att använda det, iaf i den kategorin av spel, och således inte heller så pepp på att läsa att det är den tekniken de satsar på för att staplarna ska se imponerande ut öht.

MEN, väldigt najs att se dem ligga i framkant på two-slot.

Håller med om att det inte är helt 100% i den typen av snabba spel, men det kan vara grymt för vissa andra.

Framegen funkar också bättre ju högre "grund-fps" man har för då minimeras latensen. Tror det egentligen är designat för 120Hz och uppåt. Man ska helst ha en låst och stabil framerate också, för att minimera problem. Dessa detaljer marknadsför dock inte Nvidia så hårt

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX5070ti 16GB / Corsair RM850x Shift / Samsung G80SD 4K 240Hz OLED

Permalänk
Medlem

För 10 år sedan fick konsumenterna den största kretsen, nu säljer de inte ens den till konsumenter längre. Vi får det som egentligen skulle varit x80-kort som x90-kort, x80-kort som skulle varit x70 eller x60 egentligen. Tragiskt att folk inte förstår det och bara köper oavsett.

Permalänk

Undrar ifall ett 850w räcker för ett 5090. Då dom listar de för 1000w.

Visa signatur

"On the frontlines there is only one commandment... THOU SHALT KILL"

Permalänk
Medlem

5070 med prestanda som 4090.

Smoke and mirrors.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Skrattretande att de kallar flera interpolerade bilder för "ökad prestanda".

Älskar vad Nvidia var en gång i tiden, men de har helt klart blivit ett renodlad blufföretag vid det här laget.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | PG279Q | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akrobaten:

Dags att lufta lädret igen. Vem vill köpa mitt 4090?

Jensen säger att du vill sälja det till mig för 7759kr. Du får ett nytt kort med "samma prestanda" och jag får ett begagnat kort så du vinner på affären.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackwizard:

Undrar ifall ett 850w räcker för ett 5090. Då dom listar de för 1000w.

En bra 850W PSU som inte körs med maxbelastad överklockad 14900k samtidigt som 5090 maxas borde klara det utan större problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cooldfs:

Är nvidias priser, tror knappas asus eller andra ligger så lågt

Skrivet av dakke:

ett väldigt limiterat antal kort kommer släppas, sedan kommer det riktiga priset ut via 3rd party leverantörerna, och då är det 16-19 000 kr per kort

Nä, FE-korten är historiskt dyrare än tredjepartskorten, samt utgör alltid en bråkdel av antalet sålda kort. Har sett likadant ut sedan långt tillbaka, så det är inget nytt fenomen. Däremot skruvar naturligtvis svenska ÅF upp priset på de kort som efterfrågas mest början.

Sitt lugnt i båten och låt de mest ejakulanta tömma sin penningpung i Jensens riktning.

Permalänk
Medlem

nu kommar väl alla 4090 annonser med 3+ ägare för 20k+ med beskrivning "skambud besvaras ej" inom 3..2..1

Permalänk
Skrivet av Zaparslet:

Förstår inte hur man kan vara "positivt överraskad" av priset när det, än en gång, höjs med en bra bit.
Nvidia-fanboys börjar bli värre än Apple-fanboys.

Det är ju de absolut bästa grafikkorten på marknaden. Andra får väl steppa upp sitt game och släppa ett lika snabbt eller snabbare kort än nvidia. Då ska du nog se att de går ned i pris.

Men att folk blir postitivt överraskade är nog inte så konstigt med tanke på att man kan fortfarande få det absolut bästa grafikkortet med helt sinnesjuk prestanda för en helt vanlig lön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Nä, FE-korten är historiskt dyrare än tredjepartskorten, samt utgör alltid en bråkdel av antalet sålda kort. Har sett likadant ut sedan långt tillbaka, så det är inget nytt fenomen. Däremot skruvar naturligtvis svenska ÅF upp priset på de kort som efterfrågas mest början.

Sitt lugnt i båten och låt de mest ejakulanta tömma sin penningpung i Jensens riktning.

4xxx FE var inte dyrare. De var snarare bland de billigaste man kunde hitta.

Permalänk

5070 vs 4070 Super skall bli intressant och se testerna mellan dessa i februari. Samma prisklass 4070 Super lite mer cudakärnor 7860 vs 6144, rt-kärnor 56 vs 48 m.m medan 5070 bättre minne gddr7 minnesbredd 672Gb/s vs gddr6x, 504Gb/s.
5070 har även DLSS 4 med multi frame generation ( MFG). Frågan är om MFG kommer till 40X0-Serien i framtiden?
Sätter några kronor på nästa år när Jensen går upp på samma scen så presenterat han Super-suffix korten av 50-serien. 5070 Super för samna pris som 5070 eller vad tror ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Nope stæmmer inte, nær jag køpte FE-kortet via Proshop mars 2023 så var det ca 1500kr billigare æn tredjepartskorten ;).

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D | ASUS ROG Strix X870E-E | MSI GeForce RTX 5090 32G GAMING TRIO OC | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 | Cooler Master HAF 700 EVO Big Tower | Cooler Master MasterLiquid PL360 Flux | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 4TB | Soundblaster AE-5 | be quiet! Straight Power 11 1000 Watt |Samsung 57" Odyssey Neo G9 S57CG95|

Permalänk
Medlem

Hur svårt brukar det vara att få tag på xx80 Founders Edition vid släpp? Funderar på att sälja mitt 3080 nu men vill inte stå utan GPU allt för länge..

Visa signatur

Macbook Pro 13" | Gigabyte P35-DS4 | Intel Q6600 | Corsair 2gb DDR PC6400 XMS2 x 2 |
MSI 8800GTS 640mb | 500gb Barracuda x 2 | OS X