Permalänk

Ljud från moderkortet?

Misstänker att grabbens moderkort är på väg att ge upp, antingen det eller PSU. Kommer som ett elektriskt vibrerande/små vibrerande (tjutande) ljud ovanför CPU, typ vi I/O panelen.
Låter högre och mer intensivt när man har ett spel igång, i detta fall PUBG.
Jag har provat att dra ur och satt om alla USB samt LAN kabeln, dock utan resultat.

Kan se om jag kan få med det på film tills i eftermiddag när jag kommer hem från jobbet.

Mvh

Permalänk

https://youtube.com/shorts/WUxh-Wdeo50?si=10u7nY5asbN5S0g5

Här lyckades jag spela in. Detta är med PUBG igång.

Permalänk
Hedersmedlem

Säker på att det inte är fläkten?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Sök på "motherboard vrm coil whine". Kan vara det.

Permalänk
Medlem

Skulle kunna vara coil whine då det uppstår under spel. Förekommer mer eller mindre på alla GPU's men brukar vara mest uppenbart när GPU'n generar höga FPS (500+).

Är du säker att det inte är GPU'n som avger ljudet?

Permalänk
Medlem

Låter som coilwhine alternativt att fläkten är på väg att ge upp (stoppa med handen så kan du enkelt utesluta detta..)

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Skulle kunna vara coil whine då det uppstår under spel. Förekommer mer eller mindre på alla GPU's men brukar vara mest uppenbart när GPU'n generar höga FPS (500+).

Är du säker att det inte är GPU'n som avger ljudet?

Både GPU och Moderkort har VRM-del där höga strömmar går som kan skapa coilwhine. Lite ovanligare med hög ljud-nivå på moderkort bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ghostairn:

Låter högre och mer intensivt när man har ett spel igång, i detta fall PUBG.

Testa att aktivera v-sync/cappa framerate i spelet.

Om ljudet försvinner då så är det coil whine.

Permalänk

Tack för alla tips.

1. Har stannat alla fläktar med finger men ljudet kvarstår.
2. Stänger jag av spel så låter det fortfarande, men betydligt lägre.
3. Finns även ett visst ljud när man rör musen (Trådlös)

Permalänk
Skrivet av Myllerman:

Sök på "motherboard vrm coil whine". Kan vara det.

Låter typ som det. De klipp som jag hittade. Borde man vara orolig? Det började låta så här om dagen.

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Testa att aktivera v-sync/cappa framerate i spelet.

Om ljudet försvinner då så är det coil whine.

Jag cappade 60 fps och då försvann ljudet. Är det coilwhine från mb då eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ghostairn:

Låter typ som det. De klipp som jag hittade. Borde man vara orolig? Det började låta så här om dagen.

Som jag förstått så uppstår det ibland för att trycket mellan kylarblock och VRM-delen inte är lika bra längre pg.a. torkande
värmekuddar. Då kan komponenter som spolar och kondensatorer börjar vibrera. I dom flesta fall inte farligt vad jag förstått.

Permalänk
Skrivet av Myllerman:

Som jag förstått så uppstår det ibland för att trycket mellan kylarblock och VRM-delen inte är lika bra längre pg.a. torkande
värmekuddar. Då kan komponenter som spolar och kondensatorer börjar vibrera. I dom flesta fall inte farligt vad jag förstått.

När jag cappade fps så försvann det. Borde vara Coil whine

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ghostairn:

När jag cappade fps så försvann det. Borde vara Coil whine

Ja förmodligen. Tyvärr inte mycket man kan göra åt. Du kan prova stänga av alla processorns C-states i BIOS men tror bara det hjälper om man har coilwhine i idle. Det gör dock att processorns energispar-funktioner stängs av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ghostairn:

Jag cappade 60 fps och då försvann ljudet. Är det coilwhine från mb då eller?

Det är sannolikt från grafikkortet med tanke på var det låter.

Den enklaste lösningen för att bli av med det är att cappa frameraten.

Permalänk
Medlem

Ibland kan även byte av nätaggregat lösa problem med coil whine.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q