Här är ditt år på SweClockers!

Här är HDMI 2.2 och Displayport 2.1b

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Infiniti: Jag har tagit upp detta förr. Förvirringen du beskriver är självförvållad. Du och miljoner andra drar helt ogrundande slutsatser om HDMI-versioner som bygger på missförstånd om vad HDMI-versioner innebär. Man har aldrig någonsin kunnat peka på en pryl eller port och hävdat att ett versionsnummer sa berätta exakt vilka egenskaper den prylen har. Alla sådana tankar är en feedback-loop av egna villfarelser. Så ger man HDMI skulden för den villfarelsen.

Ingen behöver egentligen hålla reda på HDMI-versioner någonsin. Den som vill ha en TV som klarar 4K/120 till sin PS5:a behöver köpa en TV som klarar 4K/120. Det är faktiskt inte svårare än så. Glasklart rentav. Ingen PS5-ägare någonsin behöver hålla reda på att allt detta beskrevs i version 2.1 som släpptes år 2017.

Men så många tror det ska vara så. Och blir förbannade på "soppan" för den inbillningen. Nästan lite självskadebeteende om du frågar mig.

Med HDMI 2.2 är det fortfarande mest en axelryckning, precis som med 2.1b-uppdateringen som skrev in SBTM i specen. Vi är några år bort innan en liten del användare behöver tänka på ultra96-kablar och den dagen, då är man nog förberedd. LIP-lösningen kanske ger oss kanske mindre bekymmer med felaktiga offset för latenser i ljudet.

Ingenting av det gamla har slutat fungerat. Ingenting av det som existerar är nu utfasat på något sätt. Effekten av den här lanseringen är noll och ingenting på hur saker och ting fungerar idag.

Skulle vilja säga att det är tillverkarnas och återförsäljarnas reklam som fått oss att tro annorlunda om hdmi. Ingen normalt funtad person sätter sig in i alla funktioner och anrop som kan göras via en skärmkabel. Man vill veta vilken frekvens o upplösning helheten (kort, port o kabel) klarar. Och då har reklamarna paketerat det fint med ett versionsnummer. Önskar hdmi standarden kunde anpassa sig efter folket istället

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Den som vill ha en TV som klarar 4K/120 till sin PS5:a behöver köpa en TV som klarar 4K/120. Det är faktiskt inte svårare än så. Glasklart rentav.

Men ärligt talat, i verkligheten, hur ofta specas 4K/120 funktionen så tydligt och enkelt och enhetligt så att det kan kallas glasklart?
Prova gå runt på nån elektronikkedja och försök lista ut vad TV:n klarar, eller till och med går in på någon TV-tillverkarnas hemsida och skumma genom allt featureblajande och försök vara säker på om den kirrar 4K/120.
Har man tur har de en strukturerad Specifikationsflik nånstans långt ner i botten där kanske de viktiga HDMI-funktionerna finns...

Och som nämnts vet ju inte folk ändå inte vilken HDMI-funktion man ska leta efter.
Varför kan inte HDMI och TV-tillverkarna göra ett ryck för att promota de funktioner som är viktiga och som produkten klarar?
(ansvaret gäller ju förstås för media osv också, även om det iallalfall redan finns några som är hyfsade på den fronten redan )

Skrivet av Laxpudding:

För att nya skärmar kan begära via EDID att "...jag föredrar 1080p/240" eller "..rekommenderat: 1440p/144" och med detta metadata om hur de hanterar HDR, VRR och en tjosan andra nyheter som inte existerade år 2013.
<snip>
Samma problem uppstår också med Displayport av samma anledning. Har inget med versioner att göra utan är en väntad effekt av gamla prylar har svårt att kommunicera med nya prylar när den nya prylen kommunicerar information som inte existerar för den gamla prylen.

Nu ordklyver jag, men det har väl med versioner att göra? Nya funktionerna har ju tillkommit i de nya versionerna av standarden.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

”Du vill nog ha det om du ska spela.”

vs.

”Variabel uppdateringsfrekvens (VRR) avser en dynamisk skärm som kontinuerligt och sömlöst kan ändra sin uppdateringsfrekvens utan användarinmatning. En skärm som stöder variabel uppdateringsfrekvens stöder vanligtvis ett specifikt intervall av uppdateringsfrekvenser (t.ex. 30 Hertz till 144 Hertz). Detta kallas VRR-intervallet. Uppdateringsfrekvensen kan kontinuerligt variera sömlöst inom detta intervall.”

Varför ska jag förklara något så tekniskt för någon som antagligen inte bryr sig mer än att de har de funktioner som stöds av deras spelkonsol?
High-end versionen av HDMI ska stödja allt. Med ”allt” menar jag ALLM, QMS, VRR, full bandbredd m.m. Lower-end kan stödja allt utom den uppgraderade bandbredden. Varför inte stödja allt på detta sätt? Vad tjänar du som kund på att TV-tillverkare väljer bort vissa funktioner som de anser är oviktiga? Tillverkare kanske sparar några kronor för att slippa programmera det, men jag förstår inte vad du tjänar på det. Förklarar gärna.

Dolby Vision är klurigare då det involverar licensiering. Det får väl fungera som det gör idag. DTS är väl gratis? Så det borde alla kunna stödja.

Vad menar du med full bandbredd? Det är ju bildsignalen som är nästan all bandbredd, så vi fokuserar på den

Bildsignalen som krävs bestäms ju av pixelmatrisen, färgdjupet, uppdateringsfrekvensen, och komprimering

Om alla apparater ska stödja ’full bandbredd’ så måste ju alla 1080p-skärmar antingen stanna på något lägre nummer (och därmed tappa alla moderna funktioner), eller kunna fungera i långt över 1000Hz för att maximera bandbredden i kabeln, och ha stöd för att visa bild från en 8K-källa (skala ned detta till skärmens upplösning då, eller måste alla skärmar med senaste HDMI vara 8K-upplösta nu?)

Jag förstår att dagens system är rörigt, men det är för att tekniken är avancerad och man implementerar de delar som är rimliga för produkten man vill sälja. Vissa är OLED, andra LCD och så vidare. På precis samma sätt har vissa VRR och andra inte, helt enkelt för att dessa funktioner kostar pengar att lägga till

Andra saker ändras också över tid, många av funktionerna från senare HDMI-versioner har lagts till på till exempel spelkonsoler som PS5, vilken version ska de då tillhöra? Måste de lägga till minst 20 funktioner på en gång för att ta steget till ’Pro’? I så fall lär vi aldrig se sådana förbättringar alls

Jag håller med om att saker är bökiga, men det är främst för att situationen är bökig. Att ha massa specialversioner är ungefär lika bökigt, som du såg själv för förstärkare/ljudlimpor/tv/grafikkort så är det helt olika saker som är viktiga

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Vad menar du med full bandbredd? Det är ju bildsignalen som är nästan all bandbredd, så vi fokuserar på den

Bildsignalen som krävs bestäms ju av pixelmatrisen, färgdjupet, uppdateringsfrekvensen, och komprimering

Om alla apparater ska stödja ’full bandbredd’ så måste ju alla 1080p-skärmar antingen stanna på något lägre nummer (och därmed tappa alla moderna funktioner), eller kunna fungera i långt över 1000Hz för att maximera bandbredden i kabeln, och ha stöd för att visa bild från en 8K-källa (skala ned detta till skärmens upplösning då, eller måste alla skärmar med senaste HDMI vara 8K-upplösta nu?)

Jag förstår att dagens system är rörigt, men det är för att tekniken är avancerad och man implementerar de delar som är rimliga för produkten man vill sälja. Vissa är OLED, andra LCD och så vidare. På precis samma sätt har vissa VRR och andra inte, helt enkelt för att dessa funktioner kostar pengar att lägga till

Andra saker ändras också över tid, många av funktionerna från senare HDMI-versioner har lagts till på till exempel spelkonsoler som PS5, vilken version ska de då tillhöra? Måste de lägga till minst 20 funktioner på en gång för att ta steget till ’Pro’? I så fall lär vi aldrig se sådana förbättringar alls

Jag håller med om att saker är bökiga, men det är främst för att situationen är bökig. Att ha massa specialversioner är ungefär lika bökigt, som du såg själv för förstärkare/ljudlimpor/tv/grafikkort så är det helt olika saker som är viktiga

När jag pratar om “full bandbredd” menar jag den maximala kapaciteten för dataöverföring som en kabel eller anslutning kan hantera. Du har rätt i att bildsignalen tar upp mycket av bandbredden, och den påverkas av saker som pixelmatris, färgdjup, uppdateringsfrekvens och komprimering.

Att alla apparater skulle stödja “full bandbredd” betyder inte att alla 1080p-skärmar måste uppgraderas till 8K eller ha superhöga uppdateringsfrekvenser. Det handlar mer om att ha en standard som kan hantera de högsta kraven för de mest avancerade enheterna, medan äldre enheter fortfarande kan fungera som vanligt.

Jag håller med om att tekniken är komplex och att olika produkter har olika funktioner beroende på kostnad och målgrupp. Det är också sant att många funktioner från senare HDMI-versioner har lagts till i enheter som PS5, vilket kan göra det svårt att kategorisera dem strikt efter version.
Så ja, det är en balansgång mellan att erbjuda avancerade funktioner och att hålla kostnaderna nere, vilket gör att systemet kan bli lite rörigt.

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | Philips 28” CRT | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 + FMCB | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: 3770K/GTX970/16GB DDR3/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem

"96 Gbit/s bandbredd, vilket ska räcka till 4K-upplösning med 480 Hz"

Ser inte att nån har nämnt det, men 96 Gbit/s räcker väl endast till ca 4k240 RGB 444 10 bit utan DSC, inte 480 hz, om jag inte har räknat helt fel.
jag kör 4k120 nu tex, och det tar ju över 40Gbit/s med 444 10bit

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B650-Plus - AMD Ryzen 5 7600X - G.Skill Ripjaws S5 DDR5-6000 BK C32 - 64GB - Gigabyte GeForce GTX 1060 D5 6GB - Corsair Force MP510 960GB - Noctua NH-D15S - Phanteks Enthoo Luxe Tempered Glass Anthracite Gray - Seasonic FOCUS Plus 750W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av asrock:

Ser inte att nån har nämnt det, men 96 Gbit/s räcker väl endast till ca 4k240 RGB 444 10 bit utan DSC, inte 480 hz, om jag inte har räknat helt fel.

Dessa siffror med maximala kapaciteter brukar nästan alltid vara med alla funktioner aktiva, inklusive komprimering

En mer utförlig lista med detaljer finns på andra ställen, till exempel på wikipedia:
https://en.wikipedia.org/wiki/HDMI
(I slutet av avsnittet om versioner, tyvärr inte uppdaterad för 2.2 ännu)

10K i 120Hz borde kräva 165Gbit/s
8K i 240Hz blir ännu mer: 255Gbit/s
4K i 480Hz kräver endast 110Gbit/s

Oklart om 8K-siffran är korrekt, annars borde ju 4K i 1000Hz gå fint med ungefär samma bandbredd

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Roger W:

Men ärligt talat, i verkligheten, hur ofta specas 4K/120 funktionen så tydligt och enkelt och enhetligt så att det kan kallas glasklart?

Javisst, det är ju ett stort problem och stor del av min snart 30-åriga yrkesbana bygger på att bryta igenom det där snömoset. Tillverkare och butiker är usla på att kommunicera rätt information. Och de kommer fortsätta vara usla så länge som vi frågar efter fel saker.

Detta problemet blir knappast bättre när vi slutar kalla 4K/120 för 4K/120 och istället kräver svar på frågan om "HDMI 2.1"

Skrivet av Roger W:

Nu ordklyver jag, men det har väl med versioner att göra? Nya funktionerna har ju tillkommit i de nya versionerna av standarden.

Semantiskt i första hand, men det som apparater arbetar med är funktioner, det är inte HMDI-versioner. Kommunikationen mellan enheter via EDID är inte "Jag är HDMI version 2.1" utan det är en direkt kommunikation om vilken FRL-nivå som hantera, ifall DSC hanteras, ifall HDR hanteras osv, plus en lång rad andra funktioner som inte är inkluderade i HDMI-standarden likt Dolby Vision och Dts-ljud.

Versionen är endast den kronologiska ordningen för när funktionen beskrevs i dokumentationen. Det är i sig en rätt ointressant information.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Javisst, det är ju ett stort problem och stor del av min snart 30-åriga yrkesbana bygger på att bryta igenom det där snömoset. Tillverkare och butiker är usla på att kommunicera rätt information. Och de kommer fortsätta vara usla så länge som vi frågar efter fel saker.

Detta problemet blir knappast bättre när vi slutar kalla 4K/120 för 4K/120 och istället kräver svar på frågan om "HDMI 2.1"

Semantiskt i första hand, men det som apparater arbetar med är funktioner, det är inte HMDI-versioner. Kommunikationen mellan enheter via EDID är inte "Jag är HDMI version 2.1" utan det är en direkt kommunikation om vilken FRL-nivå som hantera, ifall DSC hanteras, ifall HDR hanteras osv, plus en lång rad andra funktioner som inte är inkluderade i HDMI-standarden likt Dolby Vision och Dts-ljud.

Versionen är endast den kronologiska ordningen för när funktionen beskrevs i dokumentationen. Det är i sig en rätt ointressant information.

Nu säger jag inte att det är rätt, men LTT envisas fortfarande med port-versioner i deras videos. Om stor tech-media fortsätter göra fel så känns ju tyvärr misinformationen här för att stanna

En sak som versionen kan vara bra till är ju att handskaka vilka funktioner som enheterna känner till, har man aldrig hört talas om VRR så kommer ju enheterna inte kunna prata om denna funktion alls (som i fallet med en gammal GPU och en ny TV)

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av talonmas:

Skulle vilja säga att det är tillverkarnas och återförsäljarnas reklam som fått oss att tro annorlunda om hdmi. Ingen normalt funtad person sätter sig in i alla funktioner och anrop som kan göras via en skärmkabel. Man vill veta vilken frekvens o upplösning helheten (kort, port o kabel) klarar. Och då har reklamarna paketerat det fint med ett versionsnummer. Önskar hdmi standarden kunde anpassa sig efter folket istället

Denna kamp är inte ny och från HDMI:s sida har man mellan raderna i perioder annat frustrationen att det förväxlas versioner med funktioner. Denna bild är från HDMI:s licensregler och om jag minns rätt ett dokument från 2011:

Från den nu 9 år gamla artikeln om HDMI: https://www.sweclockers.com/artikel/22077-bildanslutningar-de...

För att förklara "HDMI 2.1" måste man först lära ut vad innehållet i HDMI 2.1 är för något. Och så måste man lära sig hur det förhåller sig till HDMI 2.0 och HDMI 1.4 och nu även HDMI 2.2. Mycket enklare och tydligare för alla om man direkt talar om det väsentliga, funktionen. VRR kommer alltid vara VRR oavsett vilket HDMI-versionsnummer som just nu är aktuellt.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av medbor:

Nu säger jag inte att det är rätt, men LTT envisas fortfarande med port-versioner i deras videos. Om stor tech-media fortsätter göra fel så känns ju tyvärr misinformationen här för att stanna

Det säger en del om LTT, eller hur?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av GuessWho:

Tack för svar.

Har kört adaptive sync på ett GTX 1060 kort. Men var kopplat via Display Port. Så det förklarar det.

Funderar på att slänga in 1060 kortet i en dator som är kopplad via en HDMI KVM.

Hade det fungerat med någon DP -> HDMI adapter?
Eller det kanske blir en dyrare adapter då om den måste vara smart ?
(Om man önskar adaptiv sync)

Generellt kommer adaptrar och omvandlare, samt även KVM:er ha ett problem med VRR. Det är testa och se som gäller ifall tillverkaren inte skriver ut i klartext att funktionen hanteras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det säger en del om LTT, eller hur?

Det blir ju lite rundgång där också, folket frågar väl efter versioner så de svarar i de termerna

Och sen är de såklart också dåliga och slarvar och helt enkelt har fel ganska ofta. Deras snabbtittar på TV är verkligen totalt intetsägande, bara ’ohh wow, such HDR’ eller ’this feels really good’

Permalänk
Medlem

Om man kollar på Wikipedia står det bl.a.

HDMI version 1.0–1.2a 1.3–1.3a 1.4–1.4b 2.0–2.0b 2.1–2.1b Max. transmission (Gbit/s) 4.95 10.2 10.2 18.0 48.0 Max. data rate (Gbit/s) 3.96 8.16 8.16 14.4 42.0

Jag tycker att HDMI version åtminstone borde kunna använts till att ange bandbredded vilket åtminstone skulle kunna göra det tydligare/enklare att köpa kablar.

För enheter så skulle det dels kunna vara att porten klarar aktuell bandbredd.
Men kanske även ha vissa funktioner som obligatoriska, att de åtminstone måste stöda åtminstone dessa funktioner för att få kallas exempelvis HDMI 2.1

Typ som man säger ju inte att man har 10Gbit Ethernet om det är ett gammalt Fast Ethernet NIC som bara klarar 100Mbit (och 10Mbit).

Och det var väl också så att auto MDI - MDI-X är standard på Gigabit Ethernet.
Så med äldre Ethernet kunde man behöva använda korsade nätverkskablar om man skulle koppla dator till dator eller switch till switch.
Men med nyare enheter så kan den detecta det automatiskt och att det ingår i Gigabit Ethernet.
Där har vi ett exempel på något som är en funktion som har integrerats i en standard även om "Gigabit Ethernet" bara låter som det har med hastigheten att göra.

Kanske inte helt lätt var man skulle i så fall dra gränsdragningen över vilka funktioner som skulle vara obligatoriska.

Men känns som HDMI Forum hade kunnat gjort det åtminstone lite lättare/tydligare för konsumenter om de hade velat.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av GuessWho:

Jag tycker att HDMI version åtminstone borde kunna använts till att ange bandbredded vilket åtminstone skulle kunna göra det tydligare/enklare att köpa kablar.

Fast det finns ju redan. Ultra High Speed så har du minst 48 Gbps. Det måste stå 48 Gbps på kablarna. Behövs ingen annan kabel för att göra allt som idag existerar med HDMI. Och nästa kabelvariant är Ultra96. Blir nog inte tydligare än så.

Allt detta blir enbart mer krångligt när man blandar in versionsnummer ovanpå och därmed tvingar folk att googla och lära sig innantill vad "HDMI 2.1" innebär och hur det skiljer sig från "HDMI 2.0" och alla andra versioner. Alla funktioner som finns på en produkt kan beskrivas utifrån den faktiskt funktionen. Ingen pryl någonsin behöver beblandas med information om i vilken kronologisk ordning funktionen skrevs in i specifikationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av asrock:

Kollar man Wikipedia så säger det dels
HDMI version
2.1–2.1b
Max. transmission bit rate (Gbit/s) 48.0
Max. data rate (Gbit/s) 42.0

Så om det är någon slags overhead eller kodning eller dylikt som gör att av 48 Gbit så får du bara ut 42 Gbit nytto data.

Lite som du har 48 Gbit i bruttolön och sen får betala skatt och har 42 Gbit i nettolön

Sen tar du dessa 42 Gbit och använder till video och då ...

Refresh frequency limits for standard video
Uncompressed 8 bpc (24 bit/px) color depth and RGB or Y′CBCR 4:4:4 color format are assumed on this table except where noted.

4K 3840 × 2160
144 31.35 Gbit/s Yes
240 54.84 Gbit/s DSC

8K 7680 × 4320
30 24.48 Gbit/s Yes
60 49.65 Gbit/s DSC
120 102.2 Gbit/s DSC

Sen om du vill slänga på HDR ...

Refresh frequency limits for HDR10 video
Uncompressed 10 bpc color depth and RGB or Y′CBCR 4:4:4 color format are assumed on this table except where noted.

4K 3840 × 2160
60 15.68 Gbit/s Yes
120 32.27 Gbit/s Yes
144 39.19 Gbit/s Yes

8K 7680 × 4320
30 30.60 Gbit/s Yes
60 62.06 Gbit/s DSC
120 127.75 Gbit/s DSC

Så typ 4K 144Hz verkar bli max för HDMI 2.1 48Gbit (42Gbit) om man måste köra fasta steg.
Hade det gått att sätta exakt refresh rate i steg om 1Hz så hade det räckt en bit längre, men inte till 240 Hz eller mer om man ska köra okomprimerat.
För 8K blir det bara 30 FPS utan komprimering.

Så med nya Ultra 96 så ska det ju räcka till 4K 240Hz utan komprimering, som du säger, men inte till 480Hz.
Eller för 8K så räcker det till 60Hz, men fortfarande inte till 120Hz utan komprimering.

Så de nya standarder är helt klart en förbättring.
Men känns inte som vi har nått "endgame" ännu.
Att det fortfarande finns utrymme för förbättring i framtiden.

Säg hade det kommit en standard som klarar 16K 500Hz eller 8K 2000Hz utan komprimering så hade åtminstone jag personligen haft svårt att se nyttan med ännu snabbare standarder i framtiden.

Personligen kan jag inte se någon nytta med Petabit anslutningar för skärmar även år 2050.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det måste stå 48 Gbps på kablarna.

Jag har åtminstone sådana kablar till min HDMI KVM.

För min primära dator kör jag DisplayPort.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av GuessWho:

Säg hade det kommit en standard som klarar 16K 500Hz eller 8K 2000Hz utan komprimering så hade åtminstone jag personligen haft svårt att se nyttan med ännu snabbare standarder i framtiden.

Lite som 7G-nätverk. Om man införde 7G från början redan 2001 hade vi kunnat hoppa över både 3G, 4G, 5G och sluppit den här väntan på 6G.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Typ som man säger ju inte att man har 10Gbit Ethernet om det är ett gammalt Fast Ethernet NIC som bara klarar 100Mbit (och 10Mbit).

Nej, men då säger man ju att man har 10 GbE istället för att säga att man har utrustning som följer t.ex. 802.3an-standarden. Så det är väl ett bra exempel på hur det borde vara, där användarna för det mesta struntar i vilken version det handlar om och istället efterfrågar en viss funktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Personligen kan jag inte se någon nytta med Petabit anslutningar för skärmar även år 2050.

Det vore ju bra om komprimering gör att kablarna kan bli tunnare, längre och billigare, nu när vi går mot högre och högre upplösning/Hz.
Men det verkar vara alla möjliga irriterande kompatibilitetsproblem med DSC

https://www.reddit.com/r/OLED_Gaming/comments/1ajt6ln/is_dsc_really_so_much_worse_than_native_4k_240hz/

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B650-Plus - AMD Ryzen 5 7600X - G.Skill Ripjaws S5 DDR5-6000 BK C32 - 64GB - Gigabyte GeForce GTX 1060 D5 6GB - Corsair Force MP510 960GB - Noctua NH-D15S - Phanteks Enthoo Luxe Tempered Glass Anthracite Gray - Seasonic FOCUS Plus 750W Gold

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Varför inte skriva VRR, ALLM och 4K/120 en gång för alla? Varför dölja allt bakom ytterligare lager av abstraktioner och snömos?

Varför inte just köra med "Alla HDMI portar på denna apparat klarar allt du någonsin behöver"

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Japp, det var problemet med DP80-kablar fram till nu. Eller "problemet" då det ännu inte finns särskilt många produkter som kör DP80-nivån vare sig i GPU-form eller Displayform.

AOC-lösningar (aktivt optiska kablar) för DP torde också kunna bli vanligare. De har ju i praktiken klivit in och löst alla problem med långa kablar för HDMI.

Lite det problemet jag hört om DP, speciellt om du har längre kablar eller av sämre kvalitet. Så kan du få strul med ens få bild eller märkliga beteenden.

Nu när jag testat själv med DP så fungerar det utan något strul, mer än att porten på grafikkortet kunde inte pumpa ut 100hz+ på 4K skärm. Dock dock räcker inte 1.5 meter, så behöver närmare 2.5 meter det verkar vara större problem än med motsvarande HDMI kablar och dyrare med större risk för strul.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Jo, men versionen avgör vilka funktioner som kan komma farande…
Och ärligt talat: om gränssnittet är så korkat byggt så att en gammal apparat får spelet när andra apparaten frågar tex ”klarar du ALLM” så kanske gränssnittet BORDE börja med att apparaterna synkar vilken lägsta version som är gemensam nämnare, så de vet vilka funktioner som det ens är aktuellt att fråga om.

Visa signatur

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Roger W:

Jo, men versionen avgör vilka funktioner som kan komma farande…
Och ärligt talat: om gränssnittet är så korkat byggt så att en gammal apparat får spelet när andra apparaten frågar tex ”klarar du ALLM” så kanske gränssnittet BORDE börja med att apparaterna synkar vilken lägsta version som är gemensam nämnare, så de vet vilka funktioner som det ens är aktuellt att fråga om.

Fast apparaterna "...synkar aldrig vilken version som är gemensam nämnare" som du skriver. Detta är en del av inbillningen om hur det fungerar. Apparaterna synkar metadata om funktioner. Det ligger i sakens natur att hårdvara präntad för tio år sedan inte kan förutspå hur dagens teknik kommunicerar och har beteenden som inte längre är i linje med hur modern teknik beter sig. Så länge den moderna prylen kan ta hänsyn till den gamla prylen fungerar det. Men den gamla prylen kan förstås aldrig ta hänsyn till hur ny teknik fungerar.

För övrigt samma problem med Displayport. Gamla grafikkort förvirras av nya skärmars metadata medan gamla skärmar ofta fungerar med nya grafikkort eftersom den nyare produkten har historiken och kan ta hänsyn till hur gamla produkter fungerar.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Broken-arrow:

Varför inte just köra med "Alla HDMI portar på denna apparat klarar allt du någonsin behöver"

Och vad är allt du någonsin behöver?

Ifall allt man behöver är 4K/120 och VRR så blir det tydligare om det kallas för 4K/120 och VRR. Snarare än att man behöver lära sig någon helt ny terminologi, likt i tråden föreslagna "HDMI 2.1 Gaming Pro" etc.

Det är som att en del är besatta av att skapa nya abstrakt koncept för vad som redan är konkreta och kända funktioner. Ta något konkret och befintligt, klumpa ihop det med andra funktioner, kalla det något nytt och sedan inbilla sig att detta skulle bli tydligare på något sätt. Rejäl tankevurpa om du frågar mig. Men ack så vanligt. Inte bara inom teknik.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Och vad är allt du någonsin behöver?

Ifall allt man behöver är 4K/120 och VRR så blir det tydligare om det kallas för 4K/120 och VRR. Snarare än att man behöver lära sig någon helt ny terminologi, likt i tråden föreslagna "HDMI 2.1 Gaming Pro" etc.

Det är som att en del är besatta av att skapa nya abstrakt koncept för vad som redan är konkreta och kända funktioner. Ta något konkret och befintligt, klumpa ihop det med andra funktioner, kalla det något nytt och sedan inbilla sig att detta skulle bli tydligare på något sätt. Rejäl tankevurpa om du frågar mig. Men ack så vanligt. Inte bara inom teknik.

Var med stor portion humor emot vad andra nämnt med någon typ av namn /version märkning Men i alla fall är det dåligt märkt på flesta HDMI apparater vad de faktiskt stödjer och dessutom köra olika funktioner och i vissa fall olika hastighet på portarna blir det rätt rörigt.

Visa signatur

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Broken-arrow:

Var med stor portion humor emot vad andra nämnt med någon typ av namn /version märkning Men i alla fall är det dåligt märkt på flesta HDMI apparater vad de faktiskt stödjer och dessutom köra olika funktioner och i vissa fall olika hastighet på portarna blir det rätt rörigt.

Yes, det håller jag med om. Tillverkarna behöver bli mycket bättre på att förklara sina produkter.

Problemet som kommer fram här och som pågått i 15+ år är att folk inbillar är att HDMI-versioner på magisk väg ska lösa detta problem och dessutom blir irriterade och rent av förbannade på HDMI för att så inte är fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Fast apparaterna "...synkar aldrig vilken version som är gemensam nämnare" som du skriver. Detta är en del av inbillningen om hur det fungerar.

Jag vill inte vara oförskämd, men läser du slarvigt eller missförstår jag dig?
Jag säger väldigt tydligt att BORDE kanske göra det. Inte att de gör det.

Skrivet av Laxpudding:

Apparaterna synkar metadata om funktioner. Det ligger i sakens natur att hårdvara präntad för tio år sedan inte kan förutspå hur dagens teknik kommunicerar och har beteenden som inte längre är i linje med hur modern teknik beter sig. Så länge den moderna prylen kan ta hänsyn till den gamla prylen fungerar det. Men den gamla prylen kan förstås aldrig ta hänsyn till hur ny teknik fungerar.

Men OM protokollet helt enkelt hade en vettig versionshantering i båda ändar så BORDE väl gamla och nya enheter kunna kommunicera utan problem:

Exempel 1) Nya maskinen till gamla maskinen: Vilken version av HDMI standarden gällde när du byggdes? Aha, 1.4b, då frågar jag bara om de funktionerna ingår i den versionen av standarden och frågar inte ens om funktioner som kom i senare versioner.

Exempel 2) Gamla maskinen till nya maskinen: Vilken version gällde när du byggdes? Aha, 21.34x, det är ett högre nummer än jag har. Då kan jag fråga om alla funktioner jag stödjer.

Låter ju enkelt och logiskt, men är väl antagligen inte det i verkligheten

Visa signatur

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Roger W:

Jag vill inte vara oförskämd, men läser du slarvigt eller missförstår jag dig?
Jag säger väldigt tydligt att BORDE kanske göra det. Inte att de gör det.

Apparater kommunicerar aldrig HDMI-versioner med varandra eftersom det HDMI-versioner endast beskriver är den kronologiska ordningen på dokumentationen. Detta är en del av missuppfattning om hur HDMI fungerar och den missuppfattningen sitter djupt. Det hjälper inte med BORDE, för det du beskriver existerar inte.

Däremot är det du exemplifierar ungefär hur enheter pratar med varandra sedan länge. Fast då pratar de om konkreta funktioner. Vilka signaler som fungerar och inte. Och hårdvaran präntad 2012 kan fortfarande inte i efterhand anpassa sig för den utveckling som skett. Den är vad den är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Apparater kommunicerar aldrig HDMI-versioner med varandra eftersom det HDMI-versioner endast beskriver är den kronologiska ordningen på dokumentationen. Detta är en del av missuppfattning om hur HDMI fungerar och den missuppfattningen sitter djupt. Det hjälper inte med BORDE, för det du beskriver existerar inte.

Jag försöker förstå, men gör nog inte det fullt ut iallafall:
Är det inte ändå så i praktiken att för varje ny version av HDMI specifikationen när den fastställs och dokumenteras, så finns en lista nånstans vilka konkreta funktioner som ingår i standarden just då?

Hmm, eller jag kanske ändå förstår vad du är ute efter:
jag gissar att funktioner dyker upp och börjar användas innan de är officiellt fastställda och dokumenterade i nästa HDMI version?
... och det kanske finns del funktioner som inte ingår i HDMI-standarden men som ändå är relativt vanliga? (och som kanske integreras in officiellt i senare HDMI-versioner?)
Isåfall kan jag förstå att man inte kan förlita sig på versioner utan måste fråga om varje funktion.

Skrivet av Laxpudding:

Däremot är det du exemplifierar ungefär hur enheter pratar med varandra sedan länge. Fast då pratar de om konkreta funktioner. Vilka signaler som fungerar och inte. Och hårdvaran präntad 2012 kan fortfarande inte i efterhand anpassa sig för den utveckling som skett. Den är vad den är.

Ok, men om nu det enda som efterfrågas är funktioner och systemet är utvecklat utifrån de premisserna från början, så låter det inte som det vore svårt att få till ett protokoll som klarar hantera det. En gammal produkt borde väl hyfsat konsekvent åtminstone klara av att svara "nej" istället för att få stora spelet, om den nya produkten frågar efter något som gamla produkten inte har en aning om vad det är?

*edit*
Verkar som du åtminstone delvis svarade på frågan i inlägget nedan precis samtidigt som jag ställde frågan.
Jag får läsa o begrunda

Visa signatur

Permalänk
Bildexpert 📺

Jag tror en (av många) källor till missuppfattningar om HDMI är detta med vad "version" innebär. För HDMI är versionen endast specifikationen, den kronologiska ordningen på dokumentationen och som sådan har själva HDMI-versionsnumret i sig ingen relevans för hårdvaran. HDMI-versioner är bara ett väldigt mänsklig och godtyckligt sätt att hålla reda på ett löpande arkiv. Det har samma relevans som att jag som nyårslöfte ska bli "Laxpudding version 2.0". Bara påhittat.

Däremot bär en version av ett tekniskt protokoll, en specifik funktion, i allra högsta grad en teknisk relevans. Där diskuterar produkterna hela tiden versioner av specifika protokoll med varandra, till exempel vilken HDCP-version enheterna följer. Då är också HDCP en konkret funktion och inte ett godtyckligt löpnummer för arkiven. Enheterna måste kommunicera HDCP-version, superviktigt!

Missuppfattningen är att man tror att HDMI version 1.4 och 2.2 har samma faktiska betydelse som det har för HDCP version 1.4 och HDCP version 2.2 eller alla andra ziljoner tekniska protokoll knutna till konkreta, algoritmstyrda funktioner. Då är det också enkelt att fastna i tankeloopar som att HDMI-portar har versioner och dessa måste vara matcha för att fungera för det är ju så tekniska protokoll fungerar och så vidare. Så har man gett den påhittade arkivsiffran en innebörd den aldrig haft och tankecirkeln är sluten för det borde ju vara så...

HDMI-enheter byter hela tiden information om versioner på diverse tekniska protokoll. Fast aldrig versionen på HDMI-specifikationen eftersom den inte är något annat än godtycklig siffra på ett PDF-dokument och som sådan utan relevans.