Bygger hus och önskar hjälp med "smarta hem" frågor

Permalänk
Medlem

Bygger hus och önskar hjälp med "smarta hem" frågor

Det börjar dra ihop sig för eldragning i huset (och så småningom i garaget). Jag har varit lite likgiltig inför det "smarta hemmet" men när en ny kollega börjat lyfta ämnet på jobbet så har intresset ökat. Då jag snart bör ha fattat ett beslut i frågan så känns det som att jag måste få rätsida på hur jag ska göra.

Inkommande ström och fiber, utgående ström och fiber för garage kommer upp i väggen mellan entre och förråd. All el kommer dras härifrån, likaså kommer alla fiberslangar dras härifrån så att det går att korskoppla närverket. Hemmalabbet och servrar kommer stå i garagebygganden.

Till en början tänker jag att jag vill kunna styra "all" belysning mha Zigbee-enheter via Home Assistant. Enklast i det fallet känns som att en modul bakom kontakten är enklast och om den är monterad från början så är det okej att ersätta den 1:1 som jag förstår det. Därmed tänker jag att alla strömbrytare bör få en modul installerad från start. Likaså är moduler för förbrukning önskvärt, i synnerhet i tvättstuga, kök och serverrack. Om och när jag önskar styra elluttag så finns möjligheten att köpa en Schneider-modul som jag byter ut vid behov som jag kan ansluta till Zigbee-nätverket.

En tanke jag hade från början var att alla strömbrytare skulle kunna ha styrning för det smarta hemmet i anslutning till där elcentralen sitter, men jag vet inte hur vettigt eller kostnadseffektivt det är?

Elritningen som bifogas är egentligen reviderad men har inte skickats till mig än. Skillnaden är bland annat att vi endast har spottar i det stora fönsterpartiet och fönstren på var sida om entren. Likväl så är inte köket eller tvättstugan helt skriven i sten än, därmed saknas en handfull uttag och brytare i det området.

Hjälp mig att fatta de bästa besluten så jag kan bygga en bra grund, tack.

Permalänk
Medlem

Inbyggnadsdimmer/Brytare är ett bra val. Zigbee lär funka fint, men det finns också med Matter/Thread numera, vilket jag själv skulle föredra. Typ dessa: https://eshop.elkoep.com/rfdel-71b-sl-mt--detail-K1NB100101.a..., https://eshop.elkoep.com/rfsai-62b-sl-mt--detail-E5NB100101.a... Tänk på att de kräver framdragen nolla, så det kan vara bra att ha med i ritningarna, eller åtminsone meddela elektrikern.

Du kan inte bryta uttag från elcentralen då flera uttag och lampor delar på en fas, man drar inte en tråd för varje uttag liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Inbyggnadsdimmer/Brytare är ett bra val. Zigbee lär funka fint, men det finns också med Matter/Thread numera, vilket jag själv skulle föredra. Typ dessa: https://eshop.elkoep.com/rfdel-71b-sl-mt--detail-K1NB100101.a..., https://eshop.elkoep.com/rfsai-62b-sl-mt--detail-E5NB100101.a... Tänk på att de kräver framdragen nolla, så det kan vara bra att ha med i ritningarna, eller åtminsone meddela elektrikern.

Jag tänker mig att modulerna bör vara anpassade för framdragen nolla. Har spanat lite på Sonoff-moduler på m.nu men de sonoff-moduler som säljs där verkar inte vara anpassade för framdragen nolla vilket är lite tråkigt då de är helt okej prissatta. Matter verkar vara poppis men det känns som att marknaden är lite segdragen. Zigbee känns mycket mer etablerat men om tanken är att Matter ska ersätta det så är det ju en liten vägdelare?

Citat:

Du kan inte bryta uttag från elcentralen då flera uttag och lampor delar på en fas, man drar inte en tråd för varje uttag liksom.

Därja! Det där var vad elektrikern på jobbet påtalade men som minnet fragmenterade sönder. Tack för klargörandet. ;D

Risken att jag övergör det hela kan vara stor. Jag kommer sannolikt inte behöva moduler i alla strömbrytare men om de kostar 199:-/st som Sonoff-modulerna på m.nu kostar så kanske man kan leva med utgiften. Finns det några andra bra moduler som är lite snällare prissatta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benkaboy:

Matter verkar vara poppis men det känns som att marknaden är lite segdragen. Zigbee känns mycket mer etablerat men om tanken är att Matter ska ersätta det så är det ju en liten vägdelare?

Matter är inte ersättare för zigbee, det är i praktiken ett api för wifi enheter och hubbar (zigbee hub i detta fall) ska kunna prata standardiserat så varje tillverkare slipper bygga implementationer för alla olika integrationer separat + lite utökad funktionalitet i apit.
Thread kan man argumentera är en ersättare för zigbee, och då thread over matter (finns thread over homekit också, kan bara anslutas och styras över homekit, så lite meckigt) som är de produkter man vill titta efter i så fall men det känns som de behöver något år eller två till innan det börjar komma någon form av basutbut, men kräver ju också en hub (nej förlåt "border router")

Kan ju nämna, speciellt när du tittar på en större mängd enheter är hur man skulle hantera nya ägare. Ska du dra in elektriker innan visning och riva ut allt igen eller finns det något att en teknisk idiot ska kunna bo utan att behöva hantera det.
Inte direkt man frågar på en visning om dimmers är smarta eller börja rycka av knappar på väggar, skulle gå in under dålda fel skulle jag tro om det inte fungerar på inflyttningen.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | PSVR2 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Matter är inte ersättare för zigbee, det är i praktiken ett api för wifi enheter och hubbar (zigbee hub i detta fall) ska kunna prata standardiserat så varje tillverkare slipper bygga implementationer för alla olika integrationer separat + lite utökad funktionalitet i apit.
Thread kan man argumentera är en ersättare för zigbee, och då thread over matter (finns thread over homekit också, kan bara anslutas och styras över homekit, så lite meckigt) som är de produkter man vill titta efter i så fall men det känns som de behöver något år eller två till innan det börjar komma någon form av basutbut, men kräver ju också en hub (nej förlåt "border router")

Okej, då känns det lite skönare att satsa på Zigbee till en början. SONOFF ZBMINIR2 Har neutral och ser lovande prissatt ut. Dessa kan det eventuellt komma att bli om det inte finns några mer attraktiva moduler.

Citat:

Kan ju nämna, speciellt när du tittar på en större mängd enheter är hur man skulle hantera nya ägare. Ska du dra in elektriker innan visning och riva ut allt igen eller finns det något att en teknisk idiot ska kunna bo utan att behöva hantera det.
Inte direkt man frågar på en visning om dimmers är smarta eller börja rycka av knappar på väggar, skulle gå in under dålda fel skulle jag tro om det inte fungerar på inflyttningen.

Bra fråga och väl värt att tänka på. Har för mig att om inte huset är beroende av dessa moduler i strömbrytarna utan kan användas som vanligt så kan de sitta kvar. Jag kan dock ha jättefel här. Såklart kan ju någon få hjärnblödning om det finns möjligheter som övergår att kunna tända och släcka lampor med en glorifierad lampknapp i en app från ett företag med en stängd lösning. Jag lär sannolikt ta dit elektrikern och montera bort alla om det ska säljas i framtiden.

Permalänk
Medlem

ska du göra hela huset smart skulle jag utan tvekan gått på z-wave eller knx för stabilitet. väljer du ett trådlöst protokoll se till att välja en bra kontroller för just det protokollet (dom flesta är riktigt dåliga vid många enheter)
sedan om du ska ha moduler bakom uttag behöver du säkerställa att dessa klarar alla laster du kan tänkas plugga in.
här kommer utbudet minskas kraftigt då dom flesta smarta moduler endast klarar resistent last dvs inte fläkt, elektriska trafo eller dvs dammsugare osv. heltune higload klarar alla laster samma sak shelly wave 1pm klarar alla vanliga laster med snubber ansluten som dammsugare,tvätt,tork osv men ska du köra saker som större kompressor bör du kolla det först med shelly. en lösning många gör när man använder moduler som inte klarar alla laster, är att endast använda en av brunnarna i uttaget som smart, personligen gillar jag inte detta då man inte kan säkerställa att någon i framtiden inte kör in en dammsugare i fel brunn.

du har inte funderat på att sätta din monterade moduler och göra uppdelningen i skåpet i stället för varje dosa?
tänk även på att be elektrikern sätta djupare dosor så det går in på ett bra sätt.

annat tipps vid nybygge, golvlampor är en nice belysning på natten, dvs sätt belysning i list/sockel som lyser mot golv, detta styrs då med rörelse och hur mörkt det är i rummet.
glöm inte dra rör för högtalare och eventuella plattor/skärmar du vill sätta på väggarna osv

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Jag kan börja med att tipsa om denna zigbee coordinatorn: SLZB-06.
Finns lite olika varianter, men är du osäker så rekomenderar jag den mest grundläggande pga att den är kompatibel med det mesta och radiochippet (texas instruments CC2652) är välbeprövat. Går att köra som vanlig USB-enhet eller över nätverk (inkl. PoE + USB som stöm för redundans om man vill) vilket gör att man med lätthet kan placera den på ett bra ställe och inte i hörnet bakom hemmalabbet... Och om någon bryr sig, så ska programvaran i den vara open source.

Sen kan jag också slå ett slag för att lampknappar etc ska gå att använda ÄVEN om Home Assistant av någon anledning inte fungerar. Tänk på att hela hushållet kanske inte gillar att pilla med teknik lika mycket som du, och kanske inte är lika förstående när det inte går att tända hall-lampan för att det har varit strömavbrott och allt inte startat korekt. ^^
I samma anda, vanliga vägguttag hade jag låtit vara dumma, och sedan i efterhand bytt enstaka uttag OM du behöver och det inte går med en löstagbar plugg. Gör allt så idiotsäkert som möjligt, och när något slutar fungera ska det om möjligt sluta fungera på ett så praktiskt sätt som möjligt. Finns få saker som är värre än att tvingas felsöka smarta-hem-prylar när man inte har tid eller ork till det, men att man måste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

ska du göra hela huset smart skulle jag utan tvekan gått på z-wave eller knx för stabilitet. väljer du ett trådlöst protokoll se till att välja en bra kontroller för just det protokollet (dom flesta är riktigt dåliga vid många enheter)
sedan om du ska ha moduler bakom uttag behöver du säkerställa att dessa klarar alla laster du kan tänkas plugga in.
här kommer utbudet minskas kraftigt då dom flesta smarta moduler endast klarar resistent last dvs inte fläkt, elektriska trafo eller dvs dammsugare osv. heltune higload klarar alla laster samma sak shelly wave 1pm klarar alla vanliga laster med snubber ansluten som dammsugare,tvätt,tork osv men ska du köra saker som större kompressor bör du kolla det först med shelly. en lösning många gör när man använder moduler som inte klarar alla laster, är att endast använda en av brunnarna i uttaget som smart, personligen gillar jag inte detta då man inte kan säkerställa att någon i framtiden inte kör in en dammsugare i fel brunn.

du har inte funderat på att sätta din monterade moduler och göra uppdelningen i skåpet i stället för varje dosa?
tänk även på att be elektrikern sätta djupare dosor så det går in på ett bra sätt.

annat tipps vid nybygge, golvlampor är en nice belysning på natten, dvs sätt belysning i list/sockel som lyser mot golv, detta styrs då med rörelse och hur mörkt det är i rummet.
glöm inte dra rör för högtalare och eventuella plattor/skärmar du vill sätta på väggarna osv

KNX ser väldigt professionellt ut men det gör även deras priser och jag har inte lyckats motivera den investeringen. Din-monterade moduler är inte helt fel men som påtalades tidigare så kan det bli ganska mycket slang och kabel som dras genom huset. Jag inser att jag är för sen på bollen, borde ha lagt mer tid på det här. Jag får tyvärr stå mitt kast för nu.

Huvudsakligen så kommer jag fokusera på lampknappar och därmed har jag på känn att de bör klara lasten som väntar. Elluttag kommer jag bygga ut i efterhand med pluggar. Sedan blir det sannolikt givare för temperatur, fuktsensorer på vinden, fördelarskåp och spalt i ryggåstak. Sensorer på dörrar lär det bli en del.

Rör för högtalare!! Grymt bra påminnelse! Det hade jag glömt. Plattor i vägg ska såklart också tas i beaktning.

Skrivet av pallee:

Jag kan börja med att tipsa om denna zigbee coordinatorn: SLZB-06.
Finns lite olika varianter, men är du osäker så rekomenderar jag den mest grundläggande pga att den är kompatibel med det mesta och radiochippet (texas instruments CC2652) är välbeprövat. Går att köra som vanlig USB-enhet eller över nätverk (inkl. PoE + USB som stöm för redundans om man vill) vilket gör att man med lätthet kan placera den på ett bra ställe och inte i hörnet bakom hemmalabbet... Och om någon bryr sig, så ska programvaran i den vara open source.

Sen kan jag också slå ett slag för att lampknappar etc ska gå att använda ÄVEN om Home Assistant av någon anledning inte fungerar. Tänk på att hela hushållet kanske inte gillar att pilla med teknik lika mycket som du, och kanske inte är lika förstående när det inte går att tända hall-lampan för att det har varit strömavbrott och allt inte startat korekt. ^^
I samma anda, vanliga vägguttag hade jag låtit vara dumma, och sedan i efterhand bytt enstaka uttag OM du behöver och det inte går med en löstagbar plugg. Gör allt så idiotsäkert som möjligt, och när något slutar fungera ska det om möjligt sluta fungera på ett så praktiskt sätt som möjligt. Finns få saker som är värre än att tvingas felsöka smarta-hem-prylar när man inte har tid eller ork till det, men att man måste.

Det där ser ut att vara en mycket trevlig koordinator. Open source föredrar man ju såklart.

Mycket bra tips. Har en sambo som är lite allergiskt mot sånt här och inget får fela. Jag har hört på jobbet att det lättar när ens repsketive vant sig vid det men OM något som brukar fungera börjar fela så ställs man inför rätta omgående. Det känns som att jag börjar med relän för lampknappar och bygger ut vartefter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benkaboy:

KNX ser väldigt professionellt ut men det gör även deras priser och jag har inte lyckats motivera den investeringen. Din-monterade moduler är inte helt fel men som påtalades tidigare så kan det bli ganska mycket slang och kabel som dras genom huset. Jag inser att jag är för sen på bollen, borde ha lagt mer tid på det här. Jag får tyvärr stå mitt kast för nu.

Huvudsakligen så kommer jag fokusera på lampknappar och därmed har jag på känn att de bör klara lasten som väntar. Elluttag kommer jag bygga ut i efterhand med pluggar. Sedan blir det sannolikt givare för temperatur, fuktsensorer på vinden, fördelarskåp och spalt i ryggåstak. Sensorer på dörrar lär det bli en del.

Rör för högtalare!! Grymt bra påminnelse! Det hade jag glömt. Plattor i vägg ska såklart också tas i beaktning.

Det där ser ut att vara en mycket trevlig koordinator. Open source föredrar man ju såklart.

Mycket bra tips. Har en sambo som är lite allergiskt mot sånt här och inget får fela. Jag har hört på jobbet att det lättar när ens repsketive vant sig vid det men OM något som brukar fungera börjar fela så ställs man inför rätta omgående. Det känns som att jag börjar med relän för lampknappar och bygger ut vartefter.

AOk, men ska du köra trådlöst, kolla då på shelly wave serien då dom kör z-wave 800, håller bra kvalitet och funkar med det mesta (väldigt bra säkerhet och når långt) samt har du bra garantier med 3år på vanliga moduler och 5 år för din monterade. (deras nya dimmer kommer vilken dag som helst) https://www.shelly.com/collections/smart-z-wave

kombinerar du dom med z-station får du ett väldigt stabilt system. z-station stödjer matter thread,zigbee,blåtand och z-wave (kör dock z-wave 700 men i med den har väldigt bra antenner spelar det mindre roll) https://z-wave.me/products/z-station/
kör man vanliga usb pinnar är deras antenner vanligen under 5db och det blir väldigt seg och problem när man får många enheter. i mitt fall kör jag denna mot en rpi med m.2 som kör z-wave.me och denna inkluderas sedan i HA, eller så kan man köra den direkt mot ha. (jag tycker dock z-wave.me har bättre stöd och funktioner samt ger det redundans om ha strular då sakerna fortfarande går att styra via z-wave.me)

annat tips är att du kör media luckor där du ska ha tv osv
så du slipper synlig kabel för tv mm. Led stripp under trappsteg är med en riktigt trevligt (om du har trappa i huset)
glöm inte dra fram rör för kameror/ringklockor osv, även här sparar man mycket slang om man kör grövre slang till media luckor och sedan därifrån går ut till ställen där kameror/ap ska vara, vi kör 50mm rör mellan media luckor sedan 16 och 22 från luckor till själva dosorna. i vårt fall så kör vi en liten poe switch i varje lucka, denna får sin uppkoppling av sfp+ fibarpatch i stället för vanlig kopparkabel. (blir mycket mindre kabel och slipper mycket av problemen som koppar gav oss (svårt att köra 10gig på koppar)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Jag skulle satsat på dimrar som kan skötas både manuellt och via styrning i samma enhet.
T.ex. Sunricher Smart Zigbee-dimmer.
Finns för Z-Wave också.

Sedan kan det vara idé att tänka på hur Wifi nätverket skall lösas.
Skall AP placerade länks väggarna eller i taket?

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benkaboy:

Jag tänker mig att modulerna bör vara anpassade för framdragen nolla. Har spanat lite på Sonoff-moduler på m.nu men de sonoff-moduler som säljs där verkar inte vara anpassade för framdragen nolla vilket är lite tråkigt då de är helt okej prissatta. Matter verkar vara poppis men det känns som att marknaden är lite segdragen. Zigbee känns mycket mer etablerat men om tanken är att Matter ska ersätta det så är det ju en liten vägdelare?

Om du skaffar en flexibel "hub" typ Home Assistant Yellow så behöver du inte tänka så mycket på det där. Du kan blanda Zigbee och Matter-enheter (och allt möjligt annat) hej vilt och de kommer funka med varandra.