Bygger hus och önskar hjälp med "smarta hem" frågor
Det börjar dra ihop sig för eldragning i huset (och så småningom i garaget). Jag har varit lite likgiltig inför det "smarta hemmet" men när en ny kollega börjat lyfta ämnet på jobbet så har intresset ökat. Då jag snart bör ha fattat ett beslut i frågan så känns det som att jag måste få rätsida på hur jag ska göra.
Inkommande ström och fiber, utgående ström och fiber för garage kommer upp i väggen mellan entre och förråd. All el kommer dras härifrån, likaså kommer alla fiberslangar dras härifrån så att det går att korskoppla närverket. Hemmalabbet och servrar kommer stå i garagebygganden.
Till en början tänker jag att jag vill kunna styra "all" belysning mha Zigbee-enheter via Home Assistant. Enklast i det fallet känns som att en modul bakom kontakten är enklast och om den är monterad från början så är det okej att ersätta den 1:1 som jag förstår det. Därmed tänker jag att alla strömbrytare bör få en modul installerad från start. Likaså är moduler för förbrukning önskvärt, i synnerhet i tvättstuga, kök och serverrack. Om och när jag önskar styra elluttag så finns möjligheten att köpa en Schneider-modul som jag byter ut vid behov som jag kan ansluta till Zigbee-nätverket.
En tanke jag hade från början var att alla strömbrytare skulle kunna ha styrning för det smarta hemmet i anslutning till där elcentralen sitter, men jag vet inte hur vettigt eller kostnadseffektivt det är?
Elritningen som bifogas är egentligen reviderad men har inte skickats till mig än. Skillnaden är bland annat att vi endast har spottar i det stora fönsterpartiet och fönstren på var sida om entren. Likväl så är inte köket eller tvättstugan helt skriven i sten än, därmed saknas en handfull uttag och brytare i det området.
Hjälp mig att fatta de bästa besluten så jag kan bygga en bra grund, tack.