Permalänk
Medlem

Endast Telia i bostaden

Hej alla!

När jag flyttade in till min bostad fick jag reda på att jag endast kunde välja Telia som leverantör. Detta eftersom dem vunnit upphandlingen med hyresvärden.

Första året lyckades jag få ett erbjudande (350kr/månad för 100/100 uppkoppling) där jag var bunden ett år, men det kommer gå över till ordinarie pris 550kr nästa månad. När jag kontaktade idag fick jag en annan erbjudande (360kr/månad för 150/150 uppkoppling första halvåret sedan 580kr/månad) som binder mig ett år.

Hur förhandlar man ens om man endast har en leverantör?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonilo:

Hej alla!

När jag flyttade in till min bostad fick jag reda på att jag endast kunde välja Telia som leverantör. Detta eftersom dem vunnit upphandlingen med hyresvärden.

Första året lyckades jag få ett erbjudande (350kr/månad för 100/100 uppkoppling) där jag var bunden ett år, men det kommer gå över till ordinarie pris 550kr nästa månad. När jag kontaktade idag fick jag en annan erbjudande (360kr/månad för 150/150 uppkoppling första halvåret sedan 580kr/månad) som binder mig ett år.

Det gör man inte, man accepterar det hela eller går över till mobilt.

Ända riktigta alternativet du har är att trycka på hyresvärden att skaffa ett gruppavtal eller liknande och lägga in det som alternativt tillägg på hyran. Är dock extremt långsökt men är mer eller mindre det ända du kan göra tyvärr.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonilo:

Hej alla!

Det kan man knappt göra, för hyresvärden har förhandlat för sin egen del och låter hyresgästerna betala priset.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Det kan man knappt göra, för hyresvärden har förhandlat för sin egen del och låter hyresgästerna betala priset.

Klart man kan, allt beror på hyresvärd, finns massvis med hyresvärdar som tagit det steget. Har själv bekanta som gjorde exakt just det på comhem tiden.

Är långsökt men är det ända man kan göra i TS läge.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Här har ju något gått snett känns det som.
Hade också "låst" första åren i ny förening men då fick man ju även väldigt prisvärt paket tvingat.

Här verkar de tvinga på dig skitpaket och när det fina går ut ska ju rimligtvis även "låset" gå ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Det gör man inte, man accepterar det hela eller går över till mobilt.

Ända riktigta alternativet du har är att trycka på hyresvärden att skaffa ett gruppavtal eller liknande och lägga in det som alternativt tillägg på hyran. Är dock extremt långsökt men är mer eller mindre det ända du kan göra tyvärr.

Bra förslag! Jag testar skicka in ett förbättringsförslag till hyresvärden så får vi se (även om jag inte har stora förhoppningar, testar)

Har 14 dagars ångerrätt på Telias erbjudande också, så kan vänta lite med den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Här har ju något gått snett känns det som.
Hade också "låst" första åren i ny förening men då fick man ju även väldigt prisvärt paket tvingat.

Här verkar de tvinga på dig skitpaket och när det fina går ut ska ju rimligtvis även "låset" gå ut.

Ja, eller hur? Det enda som vi får i paketet är Telia play och Tv som jag knappt använder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Klart man kan, allt beror på hyresvärd, finns massvis med hyresvärdar som tagit det steget. Har själv bekanta som gjorde exakt just det på comhem tiden.

Är långsökt men är det ända man kan göra i TS läge.

Nu svarade jag TS, inte dig.

Men det är inte alls "klart att man kan", min erfarenhet är att det oftast handlar om långa avtal hyresvärdar skrivit med leverantörer för att få fiber indraget utan kostnad för dem etc, så exakt noll möjlighet under den tiden att förhandla något för en hyresgäst.

Men det finns säkert ovanliga undantag där det går att få till förändring, därför skrev jag "det kan man knappt" och inte något definitivt som t.ex "det gör man inte".

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Problemet med att vara hyresgäst är ju att man har hyresvärd som vill tjäna pengar på dig.
"Vinna upphandling" i detta fall är det bolag som hyresvärden får mest pengar ifrån.

Bostadsrättsföreningar brukat få till bra erbjudanden, runt 100 kr för bredband + TV.
En hyresvärd kan säkert få till samma men har inget incitament att göra detta. Om vi nånsin får överskott på hyreslägenheter kanske vi kommer att se detta.

Bor man med bra mobiltäckning och inte spelar spel som kräver låg fördröjning är mobil uppkoppling ett alternativ.
Har flera bekanta som har gjort detta då de enbart surfar och streamar.
Så kolla upp om mobilt fungerar för dig.
Sedan kontaktar man uppsägningsavdelningen, de har det bästa erbjudanden, och ser vad man kan få.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Problemet med att vara hyresgäst är ju att man har hyresvärd som vill tjäna pengar på dig.
"Vinna upphandling" i detta fall är det bolag som hyresvärden får mest pengar ifrån.

Bostadsrättsföreningar brukat få till bra erbjudanden, runt 100 kr för bredband + TV.
En hyresvärd kan säkert få till samma men har inget incitament att göra detta. Om vi nånsin får överskott på hyreslägenheter kanske vi kommer att se detta.

Bor man med bra mobiltäckning och inte spelar spel som kräver låg fördröjning är mobil uppkoppling ett alternativ.
Har flera bekanta som har gjort detta då de enbart surfar och streamar.
Så kolla upp om mobilt fungerar för dig.
Sedan kontaktar man uppsägningsavdelningen, de har det bästa erbjudanden, och ser vad man kan få.

Få pengar ifrån? Vi vill dra in fiber till våra fastigheter och det kostar pengar. Om vi vill erbjuda någon tjänst till hyresgästerna (t.ex. låta 100/100 ingå) så kostar det oss pengar.

Berätta gärna hur vi istället kan få betalt.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Nu svarade jag TS, inte dig.

Men det är inte alls "klart att man kan", min erfarenhet är att det oftast handlar om långa avtal hyresvärdar skrivit med leverantörer för att få fiber indraget utan kostnad för dem etc, så exakt noll möjlighet under den tiden att förhandla något för en hyresgäst.

Men det finns säkert ovanliga undantag där det går att få till förändring, därför skrev jag "det kan man knappt" och inte något definitivt som t.ex "det gör man inte".

Bara för att man har ett avtal för att få fiber indraget och telia som exlusiv leverantör en viss tid så behöver det inte ha något över huvud taget att göra med gruppavtal att göra.
Och även om det skulle göra det så är det aldrig omöjligt att komma runt om det är ett tillräckligt fördelaktigt för Telia om hyresvärden tillexempel skulle erbjuda internet som ett tillägg i hyran och obligatoriskt för alla. Allt hänger på hur stor hyresvärden är.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Problemet är hyresvärden. En del kanske är reko och kan gå med på gruppavtal för hyresgästerna men det kräver att hyresgästerna mobiliserar och för sin tala, det kan innebära att de försöker förhandla mot olika bolag för att få till någon form av gruppavtal så att det blir billigt för hyresgästerna. Som någon annan skrev kan det också vara så att man köper en installation där fiber dras in och ett bundet avtal på visst antal år. Hyresvärden köper sig fri på det sättet även om de boende bara kan välja ett enda bolag, en form av monopol där hyresgästen är med via räkningen och betalat för att få hela kalaset installerat i fastigheten. I annat fall om nätet redan funnits där i många år är det nog avbetalat, då finns möjligheten att förhandla men det är hyresvärden som bestämmer vad som gäller, precis som med el, vatten, sopor etc.

Det är lite märkligt att detta inte fått mer publicitet i media etc, det borde ligga i alla hyresvärdars intressen att få till relativt billiga avtal för hyresgästerna men jag tror inte alla har den uppfattningen. Internet är något extra som hyresgästen inte behöver tycker nog en del, då får man betala dyrt för att ha den förmånen ?

Samma sak kommer blir problem vad gäller TV. Där en del har börjat klippa bort kabel-TV till förmån för IPTV men då ska man ha boxar etc. Det är något som inte kommer bli billigt, kabel-TV hade fördelen av att inte kräva någon box och är ofta billigt för ett basutbud av kanaler. För en del kommer det bli precis samma problem med TV som Internet.

Man sitter i händerna på hyresvärden även om man till viss del kan påverka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Bara för att man har ett avtal för att få fiber indraget och telia som exlusiv leverantör en viss tid så behöver det inte ha något över huvud taget att göra med gruppavtal att göra.
Och även om det skulle göra det så är det aldrig omöjligt att komma runt om det är ett tillräckligt fördelaktigt för Telia om hyresvärden tillexempel skulle erbjuda internet som ett tillägg i hyran och obligatoriskt för alla. Allt hänger på hur stor hyresvärden är.

Att något är möjligt i teorin betyder inte att det faktiskt sker regelbundet i praktiken. Min erfarenhet som så klart är begränsad har varit att man som hyresgäst i de lägena inte har någon reell chans att få till någon förändring.

Menar du att du har insyn i de här processerna och kan ge exempel på att det faktiskt är vanligare än vad jag tror? Att det är något man som hyresgäst får igenom regelbundet?

Jag kan inte se varför hyresvärdar eller Telia har någon motivation till det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonilo:

Hej alla!

Oj jäklar.... Det där är ju priser a 2006 typ Snudd på ocker.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Få pengar ifrån? Vi vill dra in fiber till våra fastigheter och det kostar pengar. Om vi vill erbjuda någon tjänst till hyresgästerna (t.ex. låta 100/100 ingå) så kostar det oss pengar.

Berätta gärna hur vi istället kan få betalt.

Det är ganska vanligt att stora hyresvärdar har kickbacks på avtal för bredband. Här är ett exempel för stora kommunala hyresvärden Mimer i västerås (betalvägg):
https://www.vlt.se/2024-03-07/efter-hojningen-mimer-stoppar-pengar-i-egen-ficka/

I korthet:

fiberoperatör upphandlas, de får betala för att de får rätt att sälja bredbandsabonnemang till en stor kundbas i form av kickbacks till hyresbolaget. Pengar som fiberoperatören hämtar hem med dyrare bredbandsavgifter till hyresgästerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cwolf86:

Det är ganska vanligt att stora hyresvärdar har kickbacks på avtal för bredband. Här är ett exempel för stora kommunala hyresvärden Mimer i västerås (betalvägg):
https://www.vlt.se/2024-03-07/efter-hojningen-mimer-stoppar-pengar-i-egen-ficka/

I korthet:

fiberoperatör upphandlas, de får betala för att de får rätt att sälja bredbandsabonnemang till en stor kundbas i form av kickbacks till hyresbolaget. Pengar som fiberoperatören hämtar hem med dyrare bredbandsavgifter till hyresgästerna.

Okej, det är inget som vi får i alla fall, men vi är en liten fastighetsägare.

Jag har precis pratat med Tele2 (40 minuter sedan) och dom var inte intresserade alls eftersom vi har färre än 30st lägenheter. Telenor lät inte jättesugna, men Telia är mer än gärna på.

Borde vi då helt skita i att installera fiber och låta våra hyresgäster vara tvungna att använda mobilt bredband? Eller ska man låta Telia vara enda alternativ och få skit för det? 🤔

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

@nu1mlock mmm, det där har jag också hört från andra. Vet du eller någon annan här vart gränsen går, minimum antal lägenheter eller hur stort ett bestånd måste vara för att det ska vara intressant för bolagen att teckna gruppavtal (eller liknande) för t.ex. Internet, TV etc.

Skita i det tycker jag inte ni ska göra, däremot kan ni lösa problemet på ett annat sätt. Det kommer förmodligen innebära att man som liten hyresvärd måste installera ett datanät själv. Fiber är fördelaktigt om man kan få TV hela vägen fram till respektive mediaomvandlare i lägenheten. I annat fall kan det vara värt samla alla dessa på en lämplig plats typ källarutrymme och sedan dra ut RJ45 kabel med uttag i varje lägenhet. Lite som Bredbandsbolaget gjort en gång i tiden.

Det man kan göra som liten hyresvärd om man har den typen av nät är att teckna sig för ett företagsabonnemang och sedan tar man betalt för det mot hyresgästerna. Om jag inte minns fel var det någon som skrev om det här i en annan tråd och det ska vara juridiskt OK men jag är dock osäker. Frågan är då om du kan tvinga alla att betala sin andel för anslutningen (månadskostnad) inklusive kostnad för att t.ex. teckna serviceavtal mot företag som kan sköta och fixa datanät. Man får helt enkelt agera som ISP själv. Teknisk sett är det inte några problem då varje lägenhet läggs på ett eget VLAN, eller om man isolerar varje port. Beror lite på vad man har för utrustning. Sedan kvarstår om 1000/1000 räcker att dela på om man bara är 30st lägenheter. Räcker inte det får man skaffa snabbare vilket kostar mer men det kommer ändå bli billigt per lägenhet.

Jag tycker du ska titta på den lösningen mer och skaffa information, utreda och utforska det på egen hand. Ju mer man vet desto lättare blir det att förhandla mot företag, vad man vill ha för lösning osv utifrån de förutsättningar som finns i det bestånd man förvaltar. Det bästa är att alltid se till att den tekniska lösningen man har i sina lägenheter, bestånd är tekniskt neutral och flexibel. Då kan man alltid byta mellan olika leverantörer eller vad som är lämpligt utan att behöva göra ingrepp fysiskt i det datanät som finns installerat i fastigheten.

Om Telia vill så kan man köra på det, viktigast är om man kan få till en gruppanslutning för att få ner priset något. Idag är 200-300kr per månad för Internet ett bra pris i genomsnitt. För det börjar dra iväg ordentligt. Under 200kr per månad är riktigt bra pris. Jag antar att Telia vill ha långa avtal men de flesta personer bryr sig inte om vilken ISP det är bara det fungerar och priset är bra. En fast anslutning är bättre jämfört med mobilnätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonilo:

Hej alla!

men då har du väl fått rel bra erbjudande. var precis inne o kollade på telia 100/100 589 kr/m med 12 mån bindningstid

Själv betalar jag för 100/10 255 kr/m bredband2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

@nu1mlock mmm, det där har jag också hört från andra. Vet du eller någon annan här vart gränsen går, minimum antal lägenheter eller hur stort ett bestånd måste vara för att det ska vara intressant för bolagen att teckna gruppavtal (eller liknande) för t.ex. Internet, TV etc.

Skita i det tycker jag inte ni ska göra, däremot kan ni lösa problemet på ett annat sätt.

Tele2 krävde minst 30st lägenheter och Telenor krävde minst 15st lägenheter. Vi råkar ha precis 15st lägenheter men 6st av dom är på annan plats på samma ort och har redan Telia Öppen Fiber. Det är alltså nyinstallation för 9st lägenheter + att man eventuellt skulle kunna se över avtal på dom 6st som redan har tillgång idag där man skulle kunna erbjuda hyresgästerna något utöver den TV som ingår i hyran idag.

Telenor kunde bara tänka sig att ta det vidare om dom fick installera nytt nät även i fastigheten som redan har fiber från Telia Öppen Fiber, alternativt att Telenor tar över nätet.

Telia fixar mer än gärna något till endast dom 9 lägenheterna som helt saknar tillgång, men vi har inte fått offert ännu.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

@nu1mlock aha jag förstår, jo det är lite så vad gäller gruppavtal etc. Man behöver en viss storlek för att det ska gå att få till ett avtal. Jag kan tänka mig att man som ISP också vill ha ganska långa bindningstider för att ta sig an "mindre" objekt. Det låter som Telia är det ni måste välja eftersom ni redan har i ett av husen, jag kan inte tänka mig att något annat blir mer fördelaktigt. Hoppas ni kan få en bra del så det blir en låg kostnad för hyresgästen. Med dagens priset har det blivit riktigt dyrt vilket jag har hört från andra som har individuellt anslutningar till Internet.

Det har även skrivits artiklar om det i tidningarna så det är något som börjar uppmärksammas mer och mer. De personer som bor i hyresrätter blir nog glada om man kan få hyffsat bra Internet 100/100 eller bättre för ett låg kostnad. Hastighet är inget de flesta prioriterar numera med tanke på hur dyrt allt har blivit i samhället och Internet är nästan ett måste numera för att klara av hantera dagliga saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

@nu1mlock aha jag förstår, jo det är lite så vad gäller gruppavtal etc. Man behöver en viss storlek för att det ska gå att få till ett avtal. Jag kan tänka mig att man som ISP också vill ha ganska långa bindningstider för att ta sig an "mindre" objekt. Det låter som Telia är det ni måste välja eftersom ni redan har i ett av husen, jag kan inte tänka mig att något annat blir mer fördelaktigt. Hoppas ni kan få en bra del så det blir en låg kostnad för hyresgästen. Med dagens priset har det blivit riktigt dyrt vilket jag har hört från andra som har individuellt anslutningar till Internet.

Det har även skrivits artiklar om det i tidningarna så det är något som börjar uppmärksammas mer och mer. De personer som bor i hyresrätter blir nog glada om man kan få hyffsat bra Internet 100/100 eller bättre för ett låg kostnad. Hastighet är inget de flesta prioriterar numera med tanke på hur dyrt allt har blivit i samhället och Internet är nästan ett måste numera för att klara av hantera dagliga saker.

Förlåt för att jag nu verkar ha hijackat tråden!

Jag har fått återkoppling från Telia idag. Telia gav en offert på 0kr för oss men en avtalstid på 10 år. Hyresgästerna skulle få "gratis 'TV Start' och digitalbox" men i mina öron är det egentligen inte värt någonting. Det är bara gratiskanalerna som ingår och dom flesta har ju antingen en Smart TV eller separat mediaspelare som Apple TV eller Chromecast med Google TV eller liknande. Dessutom kan man väl ha Telias app på en sådan enhet, så boxen känns också onödig för 99% av alla?

Jag vill hellre erbjuda gratis bredband till hyresgästerna, men i och med att det bara är 9st lägenheter som ska få ny fiber (resterande 6st på annan plats har det redan) så lär det inte bli några 100/100. Kanske 10/10 så att det duger för surf och enkel TV?

Vad tycker ni?

Edit: Jag kommer också be om pris för 5 år (istället för 10) och även kortare avtalstid.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

@nu1mlock ja 10/10 fungerar om det absolut inte går att få något annat, idag skulle jag säga att 100/10 i stort sett är minimum för att allt man kan tänka sig göra ska fungera. Ska man t.ex. streama 4k från Netflix så äter det upp cirka 30-40Mbit det skiljer lite på streamingtjänst. 10Mbit ut mot Internet duger utmärkt.

Blir man verkligen bara erbjuden 10/10 och inget annat så får man ta det, bättre att ha en fast uppkoppling som är relativt billig än inget alls. Men jag har svårt att se någon ISP som längre erbjuder den hastigheten, dom vet att det är för långsamt för vanlig användning. Om du däremot väljer den hastigheten själv med en individuell anslutning är en annan sak. Kan inte tänka mig att en gruppanslutning tvingar dig till 10/10 per hyresgäst.

Däremot kan det hända att dom bara garanterar 10/10 per hyresgäst men då innebär det ofta att man har mycket högre hastighet som man gemensamt delar på och att det varierar beroende på belastning osv. Ofta märker man sällan något vid vanlig användning om hastigheten varierar. 10års bindningstid är nog att ta i, jag tror inte du får så mycket bättre villkor jämfört med 5år men du får avgöra själv vad som blir bäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

@nu1mlock ja 10/10 fungerar om det absolut inte går att få något annat, idag skulle jag säga att 100/10 i stort sett är minimum för att allt man kan tänka sig göra ska fungera. Ska man t.ex. streama 4k från Netflix så äter det upp cirka 30-40Mbit det skiljer lite på streamingtjänst. 10Mbit ut mot Internet duger utmärkt.

Blir man verkligen bara erbjuden 10/10 och inget annat så får man ta det, bättre att ha en fast uppkoppling som är relativt billig än inget alls. Men jag har svårt att se någon ISP som längre erbjuder den hastigheten, dom vet att det är för långsamt för vanlig användning. Om du däremot väljer den hastigheten själv med en individuell anslutning är en annan sak. Kan inte tänka mig att en gruppanslutning tvingar dig till 10/10 per hyresgäst.

Däremot kan det hända att dom bara garanterar 10/10 per hyresgäst men då innebär det ofta att man har mycket högre hastighet som man gemensamt delar på och att det varierar beroende på belastning osv. Ofta märker man sällan något vid vanlig användning om hastigheten varierar. 10års bindningstid är nog att ta i, jag tror inte du får så mycket bättre villkor jämfört med 5år men du får avgöra själv vad som blir bäst.

0kr för att dra in fiber är ju 0kr men vi är inte så giriga. Vi kan absolut tänka oss att betala för att dra in fiber och få kortare avtalstid eller högre hastigheter eller fler tjänster. Men det beror ju på hur mycket det kostar.

Jag tycker att 100/100 (eller 100/10) för 0kr för hyresgästen och 0kr för oss låter vettigt om det är en avtalstid på 10 år. Då kan hyresgäster som vill ha högre hastighet höra av sig till Telia (vi kommer sätta upp lappar om att passa på att binda sig under t.ex. Black Friday). Vill hyresgästerna ha TV så kan dom också få det via Telia - eller använda en bordsantenn för gratiskanalerna.

Telia, å andra sidan, kanske tycker att 100/100 är så pass hög hastighet att många skulle vara nöjda så. Då får ju inte Telia in några pengar. Man ska komma ihåg att det bara gäller 9st lägenheter.

Men jag ska också be om pris för 5 år och kortare avtalstid för att se vad priset skulle hamna på. Våra lägenheter ligger så centralt det går, fiber finns på andra sidan gatan, så jag kan tycka att det inte borde vara en enorm kostnad för kanalisation egentligen.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

@nu1mlock det låter bra, kolla vad Telia kan göra eller erbjuda. Det är trots allt lite trist utan fast uppkoppling om man använder Internet en del, även till vardags grejer.

Permalänk
Medlem

@nu1mlock svarar på mitt eget inlägg då jag kom på en sak kopplat till en annan tråd jag såg nyss och som jag länkar till nedan, kanske du vet eller kan hjälpa till med information och även andra som läser tråden. Jag kan skapa en ny tråd men nöjer mig med att jag behöver lite initial information för att arbeta vidare med det för att sedan återkomma med t.ex. en ny tråd med andra frågor om det är aktuellt.

https://www.sweclockers.com/artikel/40453-veckans-fraga-hur-m...

För länge sedan hade vi en samfällighet här, eget analogt TV-nät och totalt är det cirka 130 fastigheter i området. TV-nätet avvecklades för ett bra tag sedan och i samband med det ändrades samfälligheten med mark och annat, numera är det bara 42st fastigheter kvar i samfälligheten. I samband med avveckling av TV-nätet byggde kommunen med IP-Only ett stadsnät som inkluderar många området i kommunen. Jag är lite osäker men i stor sett alla 42st fastigheter har fiber indragen (tror det bara är 7st fastigheter av 130 som inte har fiber indraget i området). Det borde finnas möjlighet till gruppavtal och lägre pris vad jag kan förstå och nu när priserna börjar tangera 500kr gränsen tror jag ganska många är intresserade av någon form av gruppavtal. Kanske Internet och TV eller bara Internet. Behövs det flera fastigheter i samfälligheten kan man ändra och enkelt lägga till 20st (radhusboende), man får fråga om dom är intresserade.

Hur många fastigheter måste man vara för att få till ett gruppavtal, är det andra som vet här i forumet. Jag antar det är lite olika beroende på ISP ?

Kan man få till gruppavtal även om det är ett stadsnät (Ip-only som numera heter global connect) för vi äger inte nätet själva, det ligger i kommunal mark och är det man kalla för stadsnät med portal. Nästan alla ISPer finns med där som finns i de flesta andra större stadsnät. Men vem är det man vänder sig till ? är det direkt mot ISP och frågar ?

Vad kan man förvänta sig för priser egentligen, jag vet det beror på hastigheter om man ska ha grundutbud av TV osv. Och hur är det med bindningstider etc ?

Permalänk

550 :- för en 100 lina borde fan inte vara lagligt 2025.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte B550 Aorus Elite V2 | Processor: AMD Ryzen 5 5600 |
RAM: 32 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | Grafikkort: Radeon™ RX 6700 XT MECH 2X 12G OC | Chassi: Montech X3 Mesh | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Hdd: 1TB WD Blue SN550 NVMe| Speldisk: Kingston NV2 2TB| Monitor: Gigabyte G32QC 32"|

Permalänk
Medlem

Jag bor hos en hyresvärd (<100 lgh) som hade gjort precis det här. Ett avtal med Telia där de drog in fibern mot att hyresgästerna var låsta till att endast köra med Telia. Dyrt! Det intressanta dock är att den där bindningstiden har precis passerat så fick nyligen hem ett papper om att nu kommer vi kunna gå in och byta operatör.
Så, precis som någon nämnt tidigare, efter bindningstiden är över kan hyresvärden öppna för flera operatörer.

Permalänk
Medlem

@Wilworin det blev nog dyrt för det är hyresvärd, dvs kickbacks och annat. En gruppanslutning ska vara billigare än att vara ansluten individuellt men det är inte säkert det gäller när hyresvärden bestämmer hur allt ska fungera.

Sedan kan det också vara så att Telia och hyresvärden tar ut pengar ovanpå själva anslutningen, typ som avbetalning av det installerade nätet etc. att man binder sig ett visst antal år osv. Jag anser att detta är OK för någon måste ju betala för att man ska få in fibern, RJ45 kabel MEN frågan är då när bindningstiden är över då borde priset blir mycket lägre eftersom allt är betalt. Jag kan dock tänka mig att man fortsätter mjölka hyresgästerna på pengar då det här fenomenet är relativt nytt, dvs kickbacks etc. Med tiden kommer nog hyresgästföreningen och andra få upp ögonen för dessa lite fula metoder och med lite tur blir marknaden bättre med tiden för hyresgästerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

@nu1mlock svarar på mitt eget inlägg då jag kom på en sak kopplat till en annan tråd jag såg nyss och som jag länkar till nedan, kanske du vet eller kan hjälpa till med information och även andra som läser tråden. Jag kan skapa en ny tråd men nöjer mig med att jag behöver lite initial information för att arbeta vidare med det för att sedan återkomma med t.ex. en ny tråd med andra frågor om det är aktuellt.

https://www.sweclockers.com/artikel/40453-veckans-fraga-hur-m...

För länge sedan hade vi en samfällighet här, eget analogt TV-nät och totalt är det cirka 130 fastigheter i området. TV-nätet avvecklades för ett bra tag sedan och i samband med det ändrades samfälligheten med mark och annat, numera är det bara 42st fastigheter kvar i samfälligheten. I samband med avveckling av TV-nätet byggde kommunen med IP-Only ett stadsnät som inkluderar många området i kommunen. Jag är lite osäker men i stor sett alla 42st fastigheter har fiber indragen (tror det bara är 7st fastigheter av 130 som inte har fiber indraget i området). Det borde finnas möjlighet till gruppavtal och lägre pris vad jag kan förstå och nu när priserna börjar tangera 500kr gränsen tror jag ganska många är intresserade av någon form av gruppavtal. Kanske Internet och TV eller bara Internet. Behövs det flera fastigheter i samfälligheten kan man ändra och enkelt lägga till 20st (radhusboende), man får fråga om dom är intresserade.

Hur många fastigheter måste man vara för att få till ett gruppavtal, är det andra som vet här i forumet. Jag antar det är lite olika beroende på ISP ?

Kan man få till gruppavtal även om det är ett stadsnät (Ip-only som numera heter global connect) för vi äger inte nätet själva, det ligger i kommunal mark och är det man kalla för stadsnät med portal. Nästan alla ISPer finns med där som finns i de flesta andra större stadsnät. Men vem är det man vänder sig till ? är det direkt mot ISP och frågar ?

Vad kan man förvänta sig för priser egentligen, jag vet det beror på hastigheter om man ska ha grundutbud av TV osv. Och hur är det med bindningstider etc ?

Jag kan bara svara på vad Telia har sagt till mig under förhandlingarna. Vi har bara 9st lägenheter där det ska installeras fiber, samt 6st andra lägenheter som redan har tillgång till Telia Öppen fiber.

För vår fastighet med 9st lägenheter har Telia kommit fram till följande:

• Min tanke på "välfärdsbredband" (helt gratis) gick dom inte med på.

• Avtalstid på 10 år (bundet till Telia).

• Gruppavtalet kostar 312kr/mån inkl. moms per lägenhet och innehåller följande:

• Lägsta hastigheten på 150/150.

• TV & Streaming Bas, 18st kanaler inkl. alla gratiskanaler (SVT1, SVT2, TV4 etc.) samt TV3, Kanal 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, TV4 Film samt Sportkanalen.

• Telias router.

• Telias TV-box (en Androidbox med Telia Play och Google Play Store).

• Telia Play (se på TV-kanalerna var som helst i Sverige).

• Hemtelefon via mobilen (har man ett hemnummer idag så får man det kopplat till mobilen).

That's it. Fastigheten som idag redan har Telia Öppen fiber skulle inte få bredband men skulle få "uppgraderad" TV från TV Start (endast gratiskanalerna) till TV & Streaming Bas (18st kanaler).

Jag gjorde en undersökning hos hyresgästerna och av 9st så är det endast ett hushåll som betalar mer än 312kr/mån för sitt mobila bredband. Resten kör datakort i router eller mobilt bredband från t.ex. Comviq för 249kr/mån. Ett hushåll använder inte bredband alls.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

@nu1mlock stort tack för den informationen.

Som jag ser det blir det antingen Telia, Tele2 eller något av de bolag som själva säljer TV. Antagligen är Telia mest intressant gissar jag på men förmodligen blir det bara Internet som blir gemensamt i samfälligheten. TV får nog folk skaffa själva, men jag kan tänka mig att det går att inkludera Telia TV Start som är typ de fria markkanalerna. Det är för många här som reda har parabol eller använder TV via olika bolag. Runt 300kr är helt OK, antagligen blir det billigare om man inte inkluderar TV gissar jag.

Får helt enkelt börja ta reda på mer och göra en intresseundersökning i området som gjordes tidigare när det var på tapeten att fixa fiber. Det drog ut på tiden och istället löste sig problemet genom att kommunen byggde stadsnät i området så vi slapp hela den biten då. Tursamt nog försvann inte samfälligheten och nu kan man dra nytta av det igen.

Åter igen tack för informationen.