Så många tror Microsoft uppgraderar till Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Martin Westerling:

Funderar på om det är dags för en ny dator eller om jag ska försöka mig på Linux när Win10 slutar uppdateras. Följdfrågan i så fall, vilken Linux?

Till det allra flesta så är Linux Mint en alldeles utmärkt punkt att börja på. Påminner om Windows, gjort för att vara stabilt och "allt" ska gå att göra genom grafiska gränssnitt.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Vet inte om det bara är jag som ogillar när man presenterar varierande resultat som statscounter enbart i procentform då den ger en ofullständig bild.
(Osäker om det finns något enkelt sätt att få fram de faktiskt siffrorna.)

Bara för att marknadsandelarna för ett OS minskar så betyder det inte per automatik att folk har gått över till en annan version, det betyder bara att antalet enheter som kör en version har förändrats i förhållande till de andra.

Har vi tex ett ekosystem med 15 enheter där 10st kör Windows 10 och 5st med Windows 11 så kommer vi ha en statistik som säger att det är 66,6% på Windows 10 och 33,3% på Windows 11.
Ökar vi antalet enheter som kör Windows 11 till 7st istället, så vi har 17 enheter i ekosystemet och kan då tolka förändringen på ett par sätt:
-Windows 11-andelen har ökat för att användare migrerat från Windows 10 till 11
-Det har tillkommit Windows 11-enheter men antalet Windows 10-enheterna är oförändrade
-Antalet enheter i båda grupper har ändrats.
I dett fall blir fördelningen Windows 10, 58,8% och Windows 11, 41,2%

Forbes har en artikel som talar för att det finns mellan 850 och 900 miljoner Windows 10-enheter idag och använder man ett medelvärde på detta så kan vi även få en uppfattning om att det fortfarande finns ganska många enheter med gamla os som fortfarande är uppkopplade, baserat på statscounter.
(2,4%) ~33,5miljoner Windows 7
(0,47%) ~6,6miljoner Windows 8.x
(0,23%) ~3,2miljoner Windows XP
Man får ta siffrorna lite med en nypa salt, men mellan tummen och pekfingret så bör de stämma om jag inte räknat helt fel.

Forbes tar även upp att runt 400miljoner enheter inte klarar systemkraven men själv gissar jag att siffran för antalet enheter som forfarande kommer använda Windows 10 när supporten upphör kommer vara betydligt högre och att det kommer vara förhållandevis få som faktiskt betalar för utökad support.

Dyker det upp något som liknar Wannacry i dess omfattning så kommer det förmodligen bli en ganska stor huvudvärk för Microsoft...

https://www.forbes.com/sites/zakdoffman/2025/01/01/microsoft-...
Värt att veta är att det självklart finns en osäkerhetsfaktor i siffrorna.
Enligt statscounter finns det dock en publicerad måttstock för Juli 2022 på 5,3 miljarder detekteringar och använder man detta för att få fram antalet Windows-enheter så hamnar det runt 1,5miljarder enheter och personligen kan jag tycka att antalet enheter borde ökat en del sedan dess.
Använder vi forbes siffror så hamnar vi närmare 1,4miljarder enheter istället.

Permalänk
Medlem

Systemkraven tror är en del i det hela men inte allt.
Samtidigt har vi ju sedan länge nått en punkt där gamla maskiner faktiskt duger utmärkt till vardagsarbete. En maskin från 2010 fungerar ju fint att surfa runt, maila, skriva osv osv.

Så en 15år gammal maskin fungerar. Det var ju inte rintigt samma sak om man hade en 15år gammal dator år 2000 lixom.

Sen går folk över till mobilt så "hemmadatorn" blir mindre priorierad.

På företagssidan så är det många fler aspeketer. Visst man är inte jättesugen på att betala för nya maskiner när de gamla fungerar men den stora nöten är allt kringarbete. Alla applikationer, arbetssätt, hårdvara, dokumentation osv osv skall uppdateras och certifieras. Man ska ju inte tro att företagen endast kör tre olika program där alla är spjutspets-appar med nya uppdateringar varje vecka.

Permalänk
Medlem

Om man vill uppdatera säkerheten på internet med krav på TPM 2.0 och secure boot med Win 11 så är det ju bra. Men att göra kravet tvingande innebär att vi sänker standarden på internet eftersom inkompatibla datorer inte kommer bytas ut på ett bra tag. Ett bra tag då de står utanför säkerhetsuppdateringar helt. Alla har inte råd, eller kompetensen för att inse vad som behöver göras.
Summa summarum, standarden på cybersäkerhet på nätet kommer drastiskt att förvärras efter oktober i år. Tack Microsoft för det!

Permalänk
Skrivet av car2ns:

Helt ärligt så fattar jag inte riktigt hur det kan vara en sån stor sak att man måste kunna köra senaste OS på en 3-5 år gammal dator. Hur gammal är egentligen en 8th gen Intel CPU? Dom kom väl ut runt 2017. Det är liksom 2025 nu, även om vi bara är i början av året, men alltså 2017 är ju galet länge sen. Sitter man på en sådan gammal CPU så bör man ju fundera på att uppgradera ifall man vill hänga med i dagens teknik. Jag kan inte förstå att man blir upprörd över att hårdvara som är från 2017 måste få köra senaste OS? Ledsen, men du får leka med äldre programvaror ifall du vill prompt fortsätta köra med din gamla hårdvara, sucks to be you men nutiden är inte skapad för dig ...

Vet inte hur det funkar idag, men när jag uppgraderade min CPU för några år sedan hade det dröjt till AMD:s 5500-serie ca 2021 innan min 4-gen i5 på allvar var vad som var flaskhalsen i min dator. Och för någon som inte spelar är en dator som var bra för tio-tolv år sedan fortfarande troligen helt OK för många ändamål.

Det handlar för många inte om att ”prompt vilja” ha gamla grejer, utan om att inte se poängen med att slänga ut pengar för att byta ut något som fungerar, om man inte är särskilt intresserad av att ha bästa möjliga prestanda. Den här ändringen kommer att generera en massa elektronikskrot och en stor ökning i antalet osäkra Internetanslutna datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

"Många av de användare som är kvar på Windows 10 är det eftersom deras datorer inte når upp till Windows 11:s kraftigt höjda systemkrav..."
Ständigt återkommande argument som jag sett på fler ställen.
Jag tror inte det är hela sanningen. Det är klart en del av det, men Windows 11 är en sämre upplevelse överlag. Flera klick för att göra samma sak som i Windows 10, ingen "Jump-list" med tidigare använda dokument i startmenyn, gjort inställningar sämre än i Windows 10, fler klick för att nå nätverksinställningar....
På jobbet kommer vi byta för att vi måste, inte för att vi vill.

När vi tvingades på 11:an på förra jobbet förra året, så var det omöjligt att byta IP på datorn, vilket vi kan göra ett par hundra gånger i veckan i arbetet. Centrerad äckligt startmeny. Halva startmenyn låst till "rekommenderat"(/reklam) som inte går att använda till något vettigt, som genvägar till program..

Skrivet av Maddoxswe:

Kör själv Fedora med cosmic ( som är i alpha ). Men det är just nu en väldigt trevlig upplevelse som varmt rekommenderas.

Annars Fedora med Gnome tills Cosmic släpps i skarp version.

Jag kör Fedora 41, men med KDE. Gnome är värsta skräpet, Fet jävla win 8.0meny osv (i fedora iaf)

---

Skrivet av jafjaf:

Windows 10 LTSC har support till 13 jan. 2032 🤹‍♂️

inb4-lättkjänkt som ska gnälla på folk som tar upp LTSC

---

Skrivet av car2ns:

Vi har ju dessutom plebz som medvetet stänger av Windows Update för att dom inte gillar förändringar och därmed, även fast dom sitter på nya datorer med Windows 10 eller 11, ändå inte får säkerhetspatchar. Många finns här på Sweclockers dessutom vilket för mig är helt galet fel med tanke på att Sweclocers är "bildat av geeks" och därmed bör geeks ha mer respekt för sina datorer och se till dom är up to date när det kommer till säkerhetspatchar.

JAG bestämmer när JAG uppdaterar MIN dator.
JAG bestämmer när JAG startar om MIN dator.
Inte Windows/Microsoft.

---

Skrivet av Alexraptor:

Windows 10 kärnan kommet att stödjas med säkerhetsuppdateringar i minst 7 år till. Att dessa inte erbjuds till vanliga konsumenter, är enbart en viljefråga från Microsofts håll.

Det är ju för att de vill ju få in mer övervakning på din dator, för de kan ju sälja den informationen för mer pengar.

---

Skrivet av jnsson:

Det är väldigt enkelt för dig att uppgradera till 11:an även på osupportad CPU. Bara att skapa en Windows installationsprogram på ett USB minne med Rufus och välja att ta bort kravet på TPM, UEFI mm. Eller bara gör en clean install om din dator har UEFI stöd, TPM och stöd för Secure Boot. Installationsprogrammet kontrollerar inte CPU:n om man gör en clean install.

Och det tror du Gun-Britt 78 ska göra?

---

Skrivet av Obiwannabekenobi:

Har på jobbet W11 och har vant mig. Inte så farligt, så att säga. Skulle ju uppgradera hemma (min burk har bättre prestanda än arbetslaptopen) men har inte den där bios grejen som krävs för uppdateringen. Och visst kan man kringgå detta, men med MS vet man aldrig om de plötsligen gör en patch där sådana burkar slutar fungerar.
Kanske byter jag till Linux när W10 support slutar. Det är enbart spel som jag behöver Windows för. Allt annat funkar på Linux för mig, eller min Mac.

https://www.protondb.com/
I stort sett de flesta spelen funkar bra via protondb/steam

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

När vi tvingades på 11:an på förra jobbet förra året, så var det omöjligt att byta IP på datorn, vilket vi kan göra ett par hundra gånger i veckan i arbetet. Centrerad äckligt startmeny. Halva startmenyn låst till "rekommenderat"(/reklam) som inte går att använda till något vettigt, som genvägar till program..

Det går väldigt enkelt att ställa tillbaka till att ha startmenyn till vänster. Finns i inställningarna

Skrivet av VinterSolen:

Och det tror du Gun-Britt 78 ska göra?

Nej, men folk på Sweclockers

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klockan:

Det går att stänga av så det funkgerar som förut.

Tyvärr omöjligt på jobbet utan adminrättigheter

Permalänk
Medlem

Jag har gillat mícosoft (OS i sig) men inte allt dom håller på med och mycket kritiskt till vad man sysslat med på senare år och det blir ju bara värre och värre så nått W11 blir det inte så jag bara bestämde mig för att köra Ubuntu.
Allt man gör i webbläsaren fungerar som vanligt.

Massor med spel stöds ju rakt av och mycket förvånad kunde jag konstatera att spel som inte stödjas officiellt körs rakt av med tillägget Proton. jag har inte ens laddat hem det, steam gör det automatiskt. Sen går man in i en meny och klickar i en ruta så kan man köra spelet. Det är allt...

Dessutom Får mer prestanda med mer FPS

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem

Jag är alltid lite nyfiken när de säger att det blir så jävla farligt med Windows 10, men tycker aldrig de ger någon förklaring varför det skulle bli så jävla farligt?
Men den retoriken som ges så låter det som sekunden det slutar patchas så kommer alla världens ondska att samlas i den datorn på något magiskt sätt. Jag har gamla retromaskiner med win 95/98/2000/xp puttrandes (med internetaccess) utan att djävulen har nedstigit på jorden och kallat alla för en soffa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Har tyvärr W11 och jäklar vad handikappad man blir.
Saknar verkligen windows 7 och i viss mån 10.

Säger man A får man säga B.

Skrivet av jafjaf:

Windows 10 LTSC har support till 13 jan. 2032 🤹‍♂️

Belyste just detta tjat om Windows 10 LTSC i samtliga trådar om Windows 10 här har vi beviset! Fick en massa påhopp! Vad är det med folk som tror alla bara kan skaffa LTSC? Vad lever ni i för verklighet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av holo:

Jag är alltid lite nyfiken när de säger att det blir så jävla farligt med Windows 10, men tycker aldrig de ger någon förklaring varför det skulle bli så jävla farligt?
Men den retoriken som ges så låter det som sekunden det slutar patchas så kommer alla världens ondska att samlas i den datorn på något magiskt sätt. Jag har gamla retromaskiner med win 95/98/2000/xp puttrandes (med internetaccess) utan att djävulen har nedstigit på jorden och kallat alla för en soffa.

Självklart kan de inte förklara det. Dommedags-hittepåarna vill ju att du ska bli skrämd att 2 minuter efter oktober så har din dator hela universums virus instasllerad.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av holo:

With that in mind, an inquiring YouTuber decided to see how long it would take an XP machine to get infected once it was connected to the Internet. The answer is about 10 minutes. YouTuber Eric Parker set Windows XP to run in a Virtual Machine. During setup, he disabled the Windows firewall.

https://www.extremetech.com/internet/it-now-takes-just-10-min...

After 10 minutes, he noticed a process running named conhoz.exe, malware likely designed to look like the legitimate process named conhost.exe.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger system

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

With that in mind, an inquiring YouTuber decided to see how long it would take an XP machine to get infected once it was connected to the Internet. The answer is about 10 minutes. YouTuber Eric Parker set Windows XP to run in a Virtual Machine. During setup, he disabled the Windows firewall.

du glömde ju också att nämna att det var helt utan brandvägg, kopplat direkt mot internet. Med brandvägg så stoppades det mesta om inte allt.

De flesta har en brandväggsfunktion i sin router, som sitter mellan datorn och internet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Det dumma är att man kan byta IP på två ställen. Om det inte fungerar alls vet jag inte vad det kan bero på.
Vi kör med DHCP på jobbet, så behöver väldigt sällan ändra manuellt.

Startmenyn går att lägga rätt, antingen via GPO, eller genom att manuellt ställa den till vänster.
Håller med om att "rekommenderat" tar för mycket plats, plus att det är för mycket luft mellan programmen i startmenyn.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Belyste just detta tjat om Windows 10 LTSC i samtliga trådar om Windows 10 här har vi beviset! Fick en massa påhopp! Vad är det med folk som tror alla bara kan skaffa LTSC? Vad lever ni i för verklighet?

De lever i en verklighet där man går vissa omvägar som förmodligen räknas som piratkopiering och därför inte ska diskuteras.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av VinterSolen:

du glömde ju också att nämna att det var helt utan brandvägg, kopplat direkt mot internet. Med brandvägg så stoppades det mesta om inte allt.

De flesta har en brandväggsfunktion i sin router, som sitter mellan datorn och internet.

Det glömde jag inte alls, men det är fortfarande en superdum idé att låta en dator som är så lättsmittad ha någon kontakt alls med omvärlden. Det går inte att överblicka alla möjliga vägar in i den, när inte ens utgivaren av operativsystemet håller räkningen längre.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger system

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

After 10 minutes, he noticed a process running named conhoz.exe, malware likely designed to look like the legitimate process named conhost.exe.

Skrivet av VinterSolen:

Jamen tacka fan för det. Är man så jävla korkad man kopplar någonting rakt mot internet så är det väl klart det skiter sig.
Men frågan är ju varför folk sprider sån supervinklad skrämseltaktik som Aphex länkade till?
Har dom aktier i MS eller är det bara Whiteknightande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Martin Westerling:

Funderar på om det är dags för en ny dator eller om jag ska försöka mig på Linux när Win10 slutar uppdateras. Följdfrågan i så fall, vilken Linux?

Kollar man på Steam så står det ju Ubuntu som systemkrav till spelen, svårare än så behöver man inte göra för sig

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Skrivet av underd0g76:

De lever i en verklighet där man går vissa omvägar som förmodligen räknas som piratkopiering och därför inte ska diskuteras.

jo det är vad jag förstått också att LTSC versionen är typ en "företags volymlicens" som inte en privatperson kan skaffa utan att med ett företag köpa en licens på minst 5 nycklar.

https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/all/how-do-...

så ja har du betalat för en ensam licens till det från XXX marknadsplats har du blivit scammad då denna volymlicens bryter mot TOS och microsoft kan när som hälst svartlista licensen om dom kommer på att den sålts i andrahand.

för antingen har man betalat för en nyckel till en volymlicens reggad hos något random företag eller från någon skola som erbjuder licenser för dett till sina elever som behöver för sin utbildning.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Dinkefing:

Inte för att vara sån men ladda ner en ISO kan ju vem som helst, licens finns i form av grånyckel vilket verkar rekommenderas starkt här på Swec och sen finns §7.

Permalänk
Medlem

Jag kör windows 10 med en värstingdator och har ingen anledning att uppgradera till windows 11.
Varför ändra på något som funkar jätte bra
Det är som att köpa en ny bil bara för att torkarbladen är dåliga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

En verklighet där vi har Visual Studio Subscription genom jobbet?

https://learn.microsoft.com/en-us/visualstudio/subscriptions/...

Använder min konsultdator även privat, så frågan är var gränsen vid licensen går?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Kollar man på Steam så står det ju Ubuntu som systemkrav till spelen, svårare än så behöver man inte göra för sig

Står det Ubuntu kan ett s.k native spel eller program köras likväl på Linux Mint, Tuxedo OS, Pop os, Zorin och så vidare och så vidare. Dessa bygger på varandra eller är baserade på Debian/Ubuntu och har inga eller få relevanta skillnader vad gällande då t.ex spel så man ska inte stirra sig blind på att det måste vara just Ubuntu direkt från Canonical.

Körs ett spel via Steams Proton eller e.x Lutris spelar det ingen roll alls om det är Ubuntu, SteamOS eller Fedora eller något annat.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av holo:

Som någon som jobbar med serverdrift:
Varje månad fixar Microsoft dussintals fel varav nästan alltid några klassas som kritiska.
Varje dag när någon använder sin dator på Internet körs det hundratals dåligt-validerade kodsnuttar som hämtas från ingen-vet-var baserat på vem som vunnit den aktuella sidans aktuella reklamauktion för din användarsession.
Många kommer gladeligen följa instruktioner för att slå på macron och script i officefiler och/eller mailbilagor om det betyder att de får se en rolig katt eller ett par tuttar.
Bara igår fick jag ett mail från en leverantör med information om ett ransomwareutbrott de haft, där den relevanta informationen låg i ett Word-dokument!

Kort sagt: kör du Windows och gängse Windowsprogram har du en stor fet måltavla ritad på din panna bara genom att det är ett utbrett system med en massa gammal skitkod som ingen fixar förrän de absolut måste. Att köra utan uppdateringar kan mycket väl gå bra ett tag - länge till och med - men det ökar din risk markant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Som vad då för Windows-funktioner?

Typ som Kopiera, Klistra in, Klipp ut, Byt namn osv. Jag vet att de flesta går att göra på ett smidigare sätt utan att expandera menyn men jag stör mig bara på den där "Visa mer alternativ".

Nu valde jag de svenska orden för jag var tvungen att kolla efter exempel på jobbdatorn där jag inte vill köra eller kan köra scriptet.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Tyvärr omöjligt på jobbet utan adminrättigheter

Borde ingå som preparering av dator till anställda

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Sagt det förut och säger det igen. Den dagen jag tvingas byta operativsystem är den dagen jag permanent gå över till något typ av Linux operativsystem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Som någon som jobbar med serverdrift:
Varje månad fixar Microsoft dussintals fel varav nästan alltid några klassas som kritiska.
Varje dag när någon använder sin dator på Internet körs det hundratals dåligt-validerade kodsnuttar som hämtas från ingen-vet-var baserat på vem som vunnit den aktuella sidans aktuella reklamauktion för din användarsession.
Många kommer gladeligen följa instruktioner för att slå på macron och script i officefiler och/eller mailbilagor om det betyder att de får se en rolig katt eller ett par tuttar.
Bara igår fick jag ett mail från en leverantör med information om ett ransomwareutbrott de haft, där den relevanta informationen låg i ett Word-dokument!

Kort sagt: kör du Windows och gängse Windowsprogram har du en stor fet måltavla ritad på din panna bara genom att det är ett utbrett system med en massa gammal skitkod som ingen fixar förrän de absolut måste. Att köra utan uppdateringar kan mycket väl gå bra ett tag - länge till och med - men det ökar din risk markant.

Nu vill jag inte låta vrång, men det där låter ju bara som helt normal mailetikett som inte direkt har med operativet att göra?
(Och normal Adblocking)

Permalänk
Medlem

Ifall man inte spelar spel, men ändå vill kunna ha tillgång populära program som t.ex. Adobes produkter och inte känner för Windows 11 så finns alltid Mac OS. Just sayin.