Permalänk
Medlem

Köpråd router

Hejsan,

Jag ska flytta till en ny lägenhet inom kort och antar att jag behöver skaffa en trådlös router så att jag kan koppla upp mig på internet. Men det finns väldigt mycket att välja på så tänkte kolla om någon kunde peka mig i rätt riktning (vad behöver man tänka på)? Såg att det fanns en del trådar på temat redan men lyckades inte riktigt hitta någon som passade.

- Det är en etta på 46 kvadrat, men internetuttaget är i ena änden av lägenheten.
- Behöver kunna använda den för jobb och fritid (streaming, surfande etc).
- Har några telefoner och laptops att koppla upp samt kanske en eller annan smart pryl, skrivare etc. och antar att routern behöver klara det utan problem.
- Jag kör Linux (Ubuntu) på datorerna.
- Lite osäker på vad som är rimligt att betala, kan tänka mig ett högre pris om det är motiverat men vill samtidigt inte betala i onödan för funktioner jag inte använder.

Tack på förhand!

Förtydligar frågan.
Permalänk
Medlem
Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Ser att den är från 2009 - är det fortfarande aktuellt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rl9:

Ser att den är från 2009 - är det fortfarande aktuellt?

Ja folk fortsätter diskutera i slutet av tråden. Väldigt plottrigt o hitta det man själv specifikt letar efter dock.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Hej,

Kolla Prisjakt och deras Router-sektion. Popularitetsrankningen brukar vara en ganska bra indikation på vad som säljer mycket och därmed är populäret. (OBS, inte att likställa med "bäst")
https://www.prisjakt.nu/c/router

#3 på listan är Asus RT-AX58U som är en vettig standardrouter med Wifi 6 som tickar i de flesta boxarna inkl. gigabit-ethernet och kostar i dagsläget strax över 1100kr.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5204533

Annars kan jag rekommendera RT-AX59U som har något bättre specs och hårdvara och ett diskretare utseende med inbyggda antenner. Kostar 1190kr. Har en själv och kan rekommendera!
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=9609771

46kvm klarar i princip alla moderna routers av idag så det ska inte vara något problem. Det som främst kan innebära problem är om lägenheten har mycket andra grann-nätverk omkring sig då.

Försök köra det mesta på 5GHz-nätet för att få bäst fart och räckvidden bör som sagt inte vara några problem.

Lycka till med valet!

Permalänk
Medlem

Det finns mycket nyttigt i den länkade tråden.
Ett par saker jag skulle tipsa om är relaterat till att du bor i lägenhet:
- Kolla om flera av dina enheter är nya nog att ha stöd för 6 GHz WiFi (WiFi 6E, d.v.s. inte samma som WiFi 6). I så fall kan du välja en sådan router (som alltså ger både 2.4, 5 och 6 GHz) och få mycket mindre störningar från grannarnas nät som är 2.4 och 5 GHz.
- Se till att ha alla fasta enheter (smart-TV, stationär dator o.s.v.) kopplade med kabel för att frigöra kapacitet i det trådlösa nätet.
- Med 46 m2 räcker det bra med en trådlös router (som alltså egentligen är en router och en trådlös accesspunkt i samma enhet om man ska vara petig) och du behöver inte ett mesh-system.

Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.