Här är ditt år på SweClockers!

Frågor om att uppgradera från RTX 3080 till 50-serien

Permalänk

Frågor om att uppgradera från RTX 3080 till 50-serien

Haft min färdigbyggda HP Omen-30L sedan 2021 nu.
Specs: https://support.hp.com/se-sv/document/c06989955

Jag funderar över att uppgradera och byta ut, antingen till ett RTX 5070 eller ett RTX 5080 och har några frågor. Kan även lägga till att jag spelar i 2k upplösning. Från vad jag har förstått så kommer prestandan att gå upp ytterst lite med en uppgradering från ett 3080 till ett 5070 OM spelet i fråga inte stöttar DLSS 4.0. Det är då när det finns som prestandan skjuter upp i skyarna om jag tolkat saker rätt. Det jag också funderat över är hur mycket mer av en prestandahöjning 5080 ger över ett 5070 i förhållning till "value for money" osv.

Undrar även vad man kan tänkas få för ett någorlunda flitigt använt 3080 i dagens marknad utan tillhörande förpackning.

Permalänk
Medlem

DLSS är inte gratis prestanda. Du tappar i bildkvalitet. Utgå från verklig prestanda ifall det är värt det eller ej för din del. Tycker inte ens du ska försöka jämföra dlss 3 med dlss 4...

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Skrivet av oqvist:

DLSS är inte gratis prestanda. Du tappar i bildkvalitet. Utgå från verklig prestanda ifall det är värt det eller ej för din del. Tycker inte ens du ska försöka jämföra dlss 3 med dlss 4...

Ok. Följdfråga. Skulle du tro att en uppgradering till, specifikt ett 5080 är möjlig om du utgår ifrån mina specs, utan att byta ut några andra delar eller finns det risk till någon form av bottleneck där? Från vad jag kan se och har läst så ser det ut som att det skulle gå men jag kan ha missat nått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebastian Chantre:

Ok. Följdfråga. Skulle du tro att en uppgradering till, specifikt ett 5080 är möjlig om du utgår ifrån mina specs, utan att byta ut några andra delar eller finns det risk till någon form av bottleneck där? Från vad jag kan se och har läst så ser det ut som att det skulle gå men jag kan ha missat nått.

Den enda vettiga uppgradering för dig är 5070ti ur prestanda ökning samt pris men med en oem dator, har du tillräcklig psu? Dem brukar snåla med 8pin eller effekt.

Edit
Verkar vara ett platinum 750W agg så effekt skulle räcka men 5080 har väl tdp runt 400W så kanske på gränsen för den inte är 3.1 atx.
Sen kommer du bli bottleneck på cpu beroende på spel

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Den enda vettiga uppgradering för dig är 5070ti ur prestanda ökning samt pris men med en oem dator, har du tillräcklig psu? Dem brukar snåla med 8pin eller effekt.

Edit
Verkar vara ett platinum 750W agg så effekt skulle räcka men 5080 har väl tdp runt 400W så kanske på gränsen för den inte är 3.1 atx.
Sen kommer du bli bottleneck på cpu beroende på spel

Så om jag förstår dig rätt så tror du att ett 5070 ti är the way to go och att det inte skulle leda till några vidare uppgradingskrav eller bottleneck-fall? Och gällande CPUn, vad hade du gjort i det läget?

Du får ursäkta mig men förstod inte helt och hållet vad du menade med din edit.

Permalänk
Medlem

Så om jag förstår dig rätt så tror du att ett 5070 ti är the way to go och att det inte skulle leda till några vidare uppgradingskrav eller bottleneck-fall? Och gällande CPUn, vad hade du gjort i det läget?

Du får ursäkta mig men förstod inte helt och hållet vad du menade med din edit.

Just psuer kan vara för klena eller sakna kablar på oem datorer.
I ditt fall har den nog med effekt iaf. Kablage får du titta på själv men gissar den har 2x8pin.

Jag tror 5070ti blir det kort som har bäst pris/perf vis denna launch för Nvidia, ja.

5070 skulle nog räcka för dig också men 16gb vram är skönt att ha utifall spelen börjar använda bättre texturer.

5080 känns som ett väldigt dåligt kort sett till priset.

Saker som kan bottlenecka lite är
pcie3 x16 på moderkortet. Här tappar du lite % i prestanda oavsett kort, 2-5%

CPUn börjar bli långsam så i vissa spel kan du bli bottleneck av den, men det är ingen fara. Alltid är något en bottleneck.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Just psuer kan vara för klena eller sakna kablar på oem datorer.
I ditt fall har den nog med effekt iaf. Kablage får du titta på själv men gissar den har 2x8pin.

Jag tror 5070ti blir det kort som har bäst pris/perf vis denna launch för Nvidia, ja.

5070 skulle nog räcka för dig också men 16gb vram är skönt att ha utifall spelen börjar använda bättre texturer.

5080 känns som ett väldigt dåligt kort sett till priset.

Saker som kan bottlenecka lite är
pcie3 x16 på moderkortet. Här tappar du lite % i prestanda oavsett kort, 2-5%

CPUn börjar bli långsam så i vissa spel kan du bli bottleneck av den, men det är ingen fara. Alltid är något en bottleneck.

Ok så om jag tolkar dig rätt så menar du att jag inte kommer kunna klämma ut maximal prestanda ur ett 5070ti med denna setup men tillräckligt mycket för att det ska vara en stor förbättring och inget som skulle va skadligt för maskinen eller liknande alltså? Då låter ju det som ett logisk inköp och sen framöver uppgradera CPUn och andra komponenter successivt därefter.

I vilket fall, tack för ditt svar! Hade faktiskt missat att det ens fanns ett 5070 ti, trodde det endbart va 5080't som hade en "ti variant".

Permalänk
Medlem

Ok så om jag tolkar dig rätt så menar du att jag inte kommer kunna klämma ut maximal prestanda ur ett 5070ti med denna setup men tillräckligt mycket för att det ska vara en stor förbättring och inget som skulle va skadligt för maskinen eller liknande alltså? Då låter ju det som ett logisk inköp och sen framöver uppgradera CPUn och andra komponenter successivt därefter.

I vilket fall, tack för ditt svar! Hade faktiskt missat att det ens fanns ett 5070 ti, trodde det endbart va 5080't som hade en "ti variant".

Ja Exxakt men beroende på spel du kör så kan 5070 också räcka eller amds kort som kommer.
Även 4070ti super lär vara väldigt prisvärd

Visa signatur