Tävla och vinn värstingdator!

Strul med uppdatering KB5048685

Permalänk
Medlem

Strul med uppdatering KB5048685

Hej.
Min PC fungerar helt perfekt. Används till kontors och skatteprogram. Så den har ingen konstig spec eller ihopkopplad med något "udda" tillbehör. Jag har fått problem med att installera Windows uppdateringen KB5048685.
Själva uppdateringen går bra. Datorn startar om och allt ser ok ut MEN startar jag om datorn, så startar den inte upp ordentligt. Mina 2 skärmar är svarta. Jag kan få fram en dialogruta t.ex. genom att trycka tangentbordskombination Ctrl + Skift + Del och starta Aktivietshanteraren. Då dyker själva dialogrutan upp men resten av skärmen är svart.
Jag har testat att dra igång grafiken igen med Windowstangenten + Ctrl + Skift + B men det hjälper inte. Jag har varit tvungen att backa tillbaka uppdateringen, då startar datorn igen som den ska - utom sista gången jag försökte. Då hade jag svarta skärmar även när jag hade backat ur uppdateringen KB5048685. Där räddades jag av en återställningspunkt.
Vad göra? Jag har sökt på nätet och hittar "Black Screen" men ingen lösning.

Win 11. Version 23H2. OS-version 22631.4317
NIVIDA GeForce GTX 1070 Ti
32 GB RAM

Använder mig av Power Toys FancyZones v.0.87.1

Allt är uppdaterat i datorn.

Har en känsla - det enda som jag har märkt är annorlunda sedan en tid är att jag inte kan ha 2 olika bakgrunder på mina 2 skärmar. Alternativet finns inte att välja. Kan detta vara en ledtråd till strulet?

//Micke

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Rulla tillbaka dit där den fungerarm kör flera DISM-kommandon som scanhealth, restorehealth etc och sfc /scannow. Se om det hjälper, kanske även uppdatera drivrutiner först.

Kan det vara problem med fanyzones?
https://github.com/NickeManarin/ScreenToGif/issues/762

https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/all/black-s...

Permalänk
Medlem

Hej.
Den första tråden kändes inte riktigt aktuell. Problemet hade de 2020 och det var med FanzyZones. Länk två var intressantare. Inför nästa försök att uppdatera tänkte jag köra

"DISM /Online /Cleanup-Image /CheckHealth"
ev
"DISM /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth"
"sfc /scannow"

och sist
DISM /Online /Cleanup-Image /CheckHealth

Tänkte även tanka ner sista drivrutinen till skärmen.

Permalänk

verkar som att det är ett relativt känt problem med just den uppdateringen när man googlar att explorer.exe inte kan starta och crashar direkt vid uppstart.

kan även bero på om du haft explorer patcher installerad på datorn för att få tillbaka win 10 taskbaren och explorer patcher behöver uppdateras för att bli komaptibel med uppdateringen eller avinstalleras först.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Uppdaterade grafikkortet och körde alla kontroller. Själva uppdateringen flyter på hur bra som helst. Datorn bootar om efter uppdateringen och allt fungerar.

MEN

När jag "manuellt" startar om datorn, då får jag svarta skärmar. Backade tillbaka från uppdateringen, fick svarta skärmar. Fick gå tillbaka till en återställningspunkt.

Vad göra?

Permalänk
Medlem

Kan man spärra uppdateringarna? Nu har jag 2 veckor kvar på den maxade bromsen av uppdateringar. Jag har ingen lösning i sikte och "skiter i" om datorn är uppdaterad (just nu)

//Micke

Permalänk

Tror det ska gå att blacklista uppdateringar nånstans men mins inte var.

Alternativ är ju att du kör in 24h2 då den uppdateringen är bara för 22h2 och 23h2.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minita:

Kan man spärra uppdateringarna? Nu har jag 2 veckor kvar på den maxade bromsen av uppdateringar. Jag har ingen lösning i sikte och "skiter i" om datorn är uppdaterad (just nu)

//Micke

Använder detta på en av mina datorer: https://www.sordum.org/9470/windows-update-blocker-v1-8/