Sonos vd avgår – får tillfällig ersättare

Permalänk
Melding Plague

Sonos vd avgår – får tillfällig ersättare

Patrick Spence position blev ohållbar efter alla problem med den nya mobilapplikationen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Musikälskare

Vilken soppa...

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Nu har jag förvisso endast en Beam 2 och en Sub Mini och använder i princip dessa uteslutande som TV-högtalare, så jag har väl inte riktigt haft så mycket problem med detta. Dock är appens utformning under all kritik vad det gäller navigering till EQ och annat, något som faktiskt var riktigt bra med den gamla appen.

Förhoppningsvis så löses det inom kort(läs i år), men det känns verkligen tyvärr som att utvecklingen av "nya" appen har stannat upp en aning. Det här med att laga appen innan man släpper nya produkter var inte riktigt något man höll.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | MSI RTX 4070 SUPER | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem

Jag har själv inte haft några problem med den nya appen och gillar verkligen Sonos. Hoppas att den här omställningen hjälper företaget att vinna tillbaka kundernas förtroende och fortsätta leverera grymma produkter framöver!

Permalänk
Medlem

Har lite olika Sonos högtalare men sen flera veckor funkar inte Spotify connect så måste användas sonos appen. Börjar blir tokig på det. Ringt till Sonos och gjort all felsökning de ville att jag skulle göra, dock inte hjälpt. Varken via mobil eller pc funkar det. Någon mer som har detta felet?

Permalänk
Medlem

Jag har varit Sonoskund sedan 2007. Jag har 22 olika enheter.

Jag är en millimeter från att ta med hela skiten och dumpa på tippen. Jag vill inte sälja dom till någon stackare som också kommer få uppleva hur fullständigt katastrof allt fungerar nu för tiden med Sonos. De själva pratar hela tiden om den nya appen men förfallet började långt tidigare än så.
- Oförklarliga anledningar att vissa Mesh-nätverk inte fungerar på vissa enheter så man får köra Sonosnet som helt slumpvis skapar en lagg av ofantliga mått - ibland - och ibland inte.
- Felmeddelande om uppspelning för att Sonos är överbelastat fredag och lördag kväll - givetvis när man har gäster och det måste fungera.
- Den nya appen ska vi inte ens prata om. Den är helt utan konkurrens den sämsta appen alla kategorier jag någonsin sett. Inte bara det faktum att den inte funkar som den ska, designen och funktionerna som den är tänkt att användas är overkligt uselt.

Nä, är nog lika bra att dumpa skiten, jag har fått högt blodtryck som ökar lite varje dag när jag går och ser mina enheter lite överallt. Observera att jag säger SER, för lyssna på dom kan man ju knappt göra längre.

Stavfel
Permalänk

Tacka vet jag gammal hederlig stereo hifi.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk
Medlem

Hade det inte varit lämpligare att byta ut mobilappen än att byta ut VD:n!?

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Tacka vet jag gammal hederlig stereo hifi.

Verkligen. Avskyr verkligen allt som låser användare fast till enskilda mjukvarusystem. Därför jag fortfarande uppskattar PC-datorer och open source-mjukvara, och i detta fallet, även traditionell elektronik så som Hi-Fi Stereo-utrustning.

Själv kör jag fortfarande på mina första riktiga hi-fi stereo som inhandlades med första sommarjobbslönen på mitten av 90-talet. Ett par "B&W 602S2"-högtalare samt "NAD C320"-förstärkare. Det har blivit att man har bytt ut apparaten för själva musikuppspelningen. Gick från CD-spelare över till Dator/iPod när jag först digitaliserade hela mitt skivbibliotek. Därefter uppgraderade jag med en ordentlig DAC och nu för tiden kör jag musik med en Bluetooth-mottagare. Det funkar kanon! Trevliga är ju att själva grundteken 30år gammal, men funkar lika bra nu som då.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av myschli:

Har lite olika Sonos högtalare men sen flera veckor funkar inte Spotify connect så måste användas sonos appen. Börjar blir tokig på det. Ringt till Sonos och gjort all felsökning de ville att jag skulle göra, dock inte hjälpt. Varken via mobil eller pc funkar det. Någon mer som har detta felet?

Haft liknande fel på min Samsung S23+, det enda som hjälper när det strular med att koppla upp sig via Spotify för mig är att starta om telefonen.

Visa signatur

Smidig som ett kylskåp, skillad som en lolkatt

Permalänk
Medlem

Jag har haft Sonos (mest till TV) sedan 2015. Alltid varit nöjd tills de släppte denna förbannade app. Men något som slår mig är hur alla dessa VD:ar alltid säger upp sig istället för att reda ut skiten de ställt till med. Alldeles för vanligt att de tar en ny VD-roll på ett annat bolag, istället för att ta sitt ansvar. Många gånger är det förmodligen styrelsen som tappat förtroendet och vill ha in någon ny, men jag skulle hellre se en VD som försöker ställa allt tillrätta INNAN man lämnar...

Visa signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2
PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro M.2 NVMe 1TB
SSD2: Samsung 980 Pro M.2 NVMe 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon 27" IPS G-Sync Cooled by Noctua

Permalänk
Medlem

Har Sonos Ray och tycker det är total dynga, inte värt priset överhuvudtaget.
Hade jag inte haft ett par returer hos Inet det senaste hade jag använt ångerrätten på skräpet...

Att bara kunna ansluta med Optisk kabel och därefter ha sinnessjukt seg respons på justera volymen via fjärrkontrollen, bara det gör priset helt orimligt.

Förstår inte vad folk ser hos Sonos?

Permalänk
Medlem

Köp inte hårdvara som kräver servertjänster.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

Har Sonos Ray och tycker det är total dynga, inte värt priset överhuvudtaget.
Hade jag inte haft ett par returer hos Inet det senaste hade jag använt ångerrätten på skräpet...

Att bara kunna ansluta med Optisk kabel och därefter ha sinnessjukt seg respons på justera volymen via fjärrkontrollen, bara det gör priset helt orimligt.

Förstår inte vad folk ser hos Sonos?

Många har Sonos mer eller mindre "ofrivilligt" genom att se har köpt Ikeas multiroomhögtalare som ju är byggda på Sonos plattform.
Med det sagt så fungerar Sonos app numera okej för oss då vi använder ikea-högtalare hemma, har sex stycken. Det enda vi gör med appen är att koppla ihop högtalare och justera individuell volym, uppspelning sker via Spotify connect.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Verkligen. Avskyr verkligen allt som låser användare fast till enskilda mjukvarusystem. Därför jag fortfarande uppskattar PC-datorer och open source-mjukvara, och i detta fallet, även traditionell elektronik så som Hi-Fi Stereo-utrustning.

Själv kör jag fortfarande på mina första riktiga hi-fi stereo som inhandlades med första sommarjobbslönen på mitten av 90-talet. Ett par "B&W 602S2"-högtalare samt "NAD C320"-förstärkare. Det har blivit att man har bytt ut apparaten för själva musikuppspelningen. Gick från CD-spelare över till Dator/iPod när jag först digitaliserade hela mitt skivbibliotek. Därefter uppgraderade jag med en ordentlig DAC och nu för tiden kör jag musik med en Bluetooth-mottagare. Det funkar kanon! Trevliga är ju att själva grundteken 30år gammal, men funkar lika bra nu som då.

Gillar en mer "lokal" lösning men det funkar ju i ett eller ett fåtal rum
Det jag uppskattar mest med sonos är att kunna ha ett självspelande system (så jag inte behöver ha mobil/dator som källa) som spelar upp samma musik i alla rum (just nu 2 sovrum, kontoret, köket, hallen, badrummet, vardagsrummet och balkongen).

Sonos funkar dock jäkligt dåligt nu. Systemet tappar bort högtalare säg en gång per månad så man får göra en fabriksåterställning på högtalaren och sedan lägga till dem igen i systemet.
Detta problemet uppkom när de lanserade den nya appen och uppdaterade firmware på högtalarna så bra att VDn avgår för det är skit nu.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Skäggig legend

Jag äger totalt 7 högtalare och blir alltid lika jävla arg när jag ska lyssna på musik. Jag har försökt allt nu.

Bara kabel på samtliga, eget subnät, endast en AP till hela huset, (har idag 4) olika telefoner/surfplattor, självklart återställt allt, bara använd en, två eller tre i olika omgångar.

Fy jävla fan helt enkelt.

Men! När väl alla enheter av ett mirakel syns - då går det äntligen att lyssna på typ tuneinradio. Spotify och annat är bara att glömma.

morr.....

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Main: Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
Server:
5600G - 16GB - 24TB - Plex

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Många har Sonos mer eller mindre "ofrivilligt" genom att se har köpt Ikeas multiroomhögtalare som ju är byggda på Sonos plattform.
Med det sagt så fungerar Sonos app numera okej för oss då vi använder ikea-högtalare hemma, har sex stycken. Det enda vi gör med appen är att koppla ihop högtalare och justera individuell volym, uppspelning sker via Spotify connect.

Sonos var väldig tidiga med multiroom audio, Spotify Connect kom senare om jag minns rätt så många Sonos användare är nog inlåsta sedan den tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Hade det inte varit lämpligare att byta ut mobilappen än att byta ut VD:n!?

Sonos CEO insists iOS app cannot be rolled back to the older, better one
Vet inte om det skulle gå i deras android app.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem

Jag har en gammal Sonos Play 3 som jag vann på en elektriker mässa för snart 10 år sedan, den fungerar faktiskt fortfarande tillsammans med Spotify men jag kan inte säga att det varit helt problemfritt, det har varit väldigt nära flera ggr att den följt med till skjutbanan för att bli target practice.

Permalänk
Medlem

Ett tips till er som har problem är att istället använda era högtalare genom Home Assistant och addonet Music Assistant. Då slipper ni en kass app, och på köpet kan ni hantera allt lokalt.

https://www.home-assistant.io/blog/2024/05/09/music-assistant...
https://www.music-assistant.io/

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Vilken soppa...

Sopa*

Visa signatur

Core i9 12900K | RTX 3090 FE | Odyssey G80SD |

Permalänk

Den här appen är helt bedrövlig. Jag har endast en Ikea Symfonisk men jag kan inte få in den på det trådlösa så jag måste använda kabel. Det fungerade direkt när jag införskaffade den för några år sedan. Hemmanätverket uppdaterades när den nya appen hade släppts och appen hittar inte den längre. Samma problem i sommarstugan. Världens enklaste nätverkslösning men Symfonisk hittas ej av appen så man kan inte få ut den på det trådlösa trots felsökning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Det jag uppskattar mest med sonos är att kunna ha ett självspelande system (så jag inte behöver ha mobil/dator som källa) som spelar upp samma musik i alla rum (just nu 2 sovrum, kontoret, köket, hallen, badrummet, vardagsrummet och balkongen).

Sonos funkar dock jäkligt dåligt nu. Systemet tappar bort högtalare säg en gång per månad så man får göra en fabriksåterställning på högtalaren och sedan lägga till dem igen i systemet.
Detta problemet uppkom när de lanserade den nya appen och uppdaterade firmware på högtalarna så bra att VDn avgår för det är skit nu.

För egen del har jag alltid känt att Sonos multi-rum lösning har varit lite av ett påhittat yuppie-behov. Har svårt att se varför man måste ha dedikerade ljudsystem i varje enskilt rum. Jag förstår det för stora köpcenter och liknande, men i ett vanligt hem?. Själv kör jag en SONY SRS-X5 för alla andra rum än vardagsrummet. (precis som du beskriver ovan) Det är bara att man bär med sig högtalaren där man har behov av den. Är man inte sugen på att använda sin "aktiva telefon" som uppspelningsenhet kan man alltid använda en gammal telefon, surfplatta, dator, laptop. För mig blir det som att jag har en väldigt elegant fjärrkontroll och en väldigt praktiskt trådlös högtalare med förvånansvärt bra ljud och batteritid för sin storlek.

Det behöver inte vara svårare än så här (bilden är tagen från internet) :

Sedan kanske det handlar om hur man lyssnar på musik. Ska jag umgås med kompisar i trädgården så kommer musiken att gå non-stop i 3h, ska jag laga mat kommer jag att lyssna dedikerat i 30-60min. Ska jag "göra mig fin i badrummet så lyssnar jag dedikerat där i 10-30min (beroende på hur fin jag ska bli) xD. Och alla ställen där mellan kan man ju ta med sig högtalaren. Jag har aldrig känt behovet för att alltid behöva vara omringad av musik. Det känns som sagt som ett påhittat konsumentbehov skapat av företag som Sonos. Det är faktiskt HELT OKEJ att gå iväg från musik och sedan komma tillbaka till den, oftast lyssnar man ju ändå någorlunda dedikerat kan jag känna.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Vilken bluetooth-mottagare kör du med? Är DAC involverad när den används?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Hedersmedlem

Tacka vet jag hörlurar. Ljudet följer mig t.o.m. när jag lämnar hemmet. Har aldrig förstått när det skulle vara nödvändigt med multirumuppspelning. Varken barnen eller frugan skulle nog vilja höra på den musik jag gillar och definitivt inte på den volym som jag gillar att spela upp den på. Är det när barnen är stora/utflugna, varannan vecka efter skilsmässa eller att man inte har barn eller när finns detta användarscenario som en del verkar så förtjusta i?

Permalänk
Medlem

I min tid på supporten på ett större teknikbolag så fick jag lära mig att det finns tre typer av Wifi-problem hos kunder:

1. För långa distanser
2. Betongväggar
3. Sonosprodukter

Praktiskt taget varenda kund jag fick snacka med under tre års tid som inte hade problem pga distanser eller väggar hade högtalare från Sonos hemma. Det är något med deras produkter som fullkomligen övertar hela Wifi-spektrumet och stör ut andra enheter som inget annat.

Med andra ord; jag är inte förvånad att se nyheter kring detta bolag och hoppas ideligen att byte av VD resulterar i ett nytänk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Högtalare i varje rum kopplad till en o samma förstärkare gjordes redan på 70-talet. Behövs ingen app för det.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Högtalare i varje rum kopplad till en o samma förstärkare gjordes redan på 70-talet. Behövs ingen app för det.

Kunde du styra den, byta låtar och ändra volymen från varje rum då också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azureye:

Jag har haft Sonos (mest till TV) sedan 2015. Alltid varit nöjd tills de släppte denna förbannade app. Men något som slår mig är hur alla dessa VD:ar alltid säger upp sig istället för att reda ut skiten de ställt till med. Alldeles för vanligt att de tar en ny VD-roll på ett annat bolag, istället för att ta sitt ansvar. Många gånger är det förmodligen styrelsen som tappat förtroendet och vill ha in någon ny, men jag skulle hellre se en VD som försöker ställa allt tillrätta INNAN man lämnar...

Om du har en hantverkare som råkar slå sönder halva ditt hus under en renovering så är jag övertygad om att du vill slänga ut den personen och istället ta in någon kompetent som ska laga skadorna.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk

På kontoret har vi Sonos-högtalare på flera ställen som vi grupperat och som är anslutna till vårt nätverk bestående av ubiquiti-produkter. Och vissa av högtalarna spelar dygnet runt och vissa är igång minst 9 timmar om dagen, helt utan några större strul. Har varit en gång som vi var tvungna att starta om en högtalare efter att nätverket låg nere en stund.

Däremot har jag problem i min egen lägenhet med att mitt Sonos-system helt plötsligt är helt borta, detta löses helt genom att jag startar om min Asus-router. Och därför är jag ganska säker på att det är min router som är problemet och inte Sonos i detta fallet.
Appen i sig använder jag bara för att starta radion och det fungerar utan problem.

Visa signatur

Stationär: R4 ROG: Maximus VI Formula i7 4770K, 16GB RAM, GTX 760
Skärm: Acer Predator XB271HU
Bärbar: Lenovo Ideapad 720S 14"