Sonos vd avgår – får tillfällig ersättare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asssor:

Förhoppningsvis så löses det inom kort(läs i år), men det känns verkligen tyvärr som att utvecklingen av "nya" appen har stannat upp en aning. Det här med att laga appen innan man släpper nya produkter var inte riktigt något man höll.

Volvo gjorde något liknande för några år sedan, uppdaterade en väl fungerande app och plockade bort viktig funktionalitet. Helt plötsligt så gick det inte att starta motorn via telefonen, endast AC. Nu 2-3 år senare så har de återinfört det.

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk

Ska inte påstå att jag är något fan av ny appen, men har inte heller några stora problem varken hemma eller i stugan.
Är väl att appen ibland kan få för sig att det inte finns något system när jag varit i stugan, en force close på appen brukar lösa det.

Ubiquiti både hemma och i stugan.

Permalänk
Medlem

Hjälpte min syster att försöka få igång hennes Sonos Ray som hon hade köpt.
Det som var mest irriterande var att även fast man koppla den till TVn med optisk kabel så var man tvärt tvungen att sätta upp den i Sonos appen först.
Och den processen hängde sig på slutsteget när den skulle koppla upp sig till Wi-Fi (förmodligen för hennes lösenord hade konstiga tecken). Fick fabriksåterställa soundbaren 2 gånger och fick ändra hennes trådlösa lösenord för att den skulle hoppa igång..

Vilken dynga till app och dessutom kravet på att den MÅSTE sättas upp i appen för att användas.

Visa signatur

Corsair 600T | i7 6700K | MSI Z170A GAMING M5 | ASUS GTX 1080 8GB ROG STRIX |

Permalänk
Medlem

Jisses, och jag som först trodde att det bara var ett dåligt interface på appen... Det här kommer ju inte att glömmas på många år.

Permalänk
Medlem

Sonos app har varit fruktansvärd men jag fick faktiskt liv i mina gamla Sonos One högtalare (äldre modell) genom alternativ app på iPhone. Från en app seg som sirap och ibland utan respons till en responsive app som faktiskt går att styra med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Vilken bluetooth-mottagare kör du med? Är DAC involverad när den används?

Det är ju alltid en DAC involverad någonstans i ledet eftersom audio-signalen över bluetooth är digital och högtalarna förväntar sig analog signal i slutändan... Från början körde jag bara en billig bluetooth-mottagare från Kina med analog RCA-ut till Förstärkaren. Den vann definitivt inga audiofilpriser och var en något kompromissad lösning, användes mest som ett bekvämt komplement de gånger jag ville strömma trådlöst. Nu idag har jag ett liten nördigare DIY-lösning. En inbyggnadsenhet tänkt mer till hi-fi-produktutvecklare. Så nu har min 30år gamla föstärkare inbyggd bluetooth. Det är en mottagare från Qualcomm med aptX-Lossless, enheten har även en högkvalitativ DAC inbyggd i sig. Anledningen att jag valde DIY var att jag ville komma bort från onödiga sladdar och enheter... Kanske inte direkt en konsumentprodukt men har man bara lite baskunskaper i lödning så är det ju inga problem. Ett kul litet projekt helt enkelt.

Hittar inte någon exakt bild på den, men något i stil med detta:

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Volvo gjorde något liknande för några år sedan, uppdaterade en väl fungerande app och plockade bort viktig funktionalitet. Helt plötsligt så gick det inte att starta motorn via telefonen, endast AC. Nu 2-3 år senare så har de återinfört det.

Ja varför gjorde de detta? Som tur var så kunde man backa till den gamla volvoappen. Lagom kul med en V90 kassaskåp (fryser igen hela tiden...), man har kört motorvärmaren tills den vägrar köra, kan inte fjärrstarta bilen. Som tur var betalade jag aldrig något för uppkopplingen till bilen, Volvo skämdes nog att ta betalt för eländet.

Sonos verkar ju inte kapabla att reda ut sina problem. Hade jag varit VD hade jag inte avgått utan fimpat utvecklarna av mjukvaran och börjat om på ny kula. Nytt team, nya fräscha tankar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Högtalare i varje rum kopplad till en o samma förstärkare gjordes redan på 70-talet. Behövs ingen app för det.

Fast det är ju en riktigt komplicerad lösning. Att dra sladdar till alla rum utan att de syns är orealistiskt dyrt och att sedan justera volymen när man är i rummet ökar komplexiteten ytterligare. Doable? Absolut. Realistiskt alternativ till sonos? Nej.

Sonos appen i sig skiter jag helst i Det är möjligt att köra det via apples music app ser jag nu. Kan välja att spela upp till mer än en högtalare samtidigt. Kanske går att lösa via automation i ios.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

För egen del har jag alltid känt att Sonos multi-rum lösning har varit lite av ett påhittat yuppie-behov. Har svårt att se varför man måste ha dedikerade ljudsystem i varje enskilt rum. Jag förstår det för stora köpcenter och liknande, men i ett vanligt hem?. Själv kör jag en SONY SRS-X5 för alla andra rum än vardagsrummet. (precis som du beskriver ovan) Det är bara att man bär med sig högtalaren där man har behov av den. Är man inte sugen på att använda sin "aktiva telefon" som uppspelningsenhet kan man alltid använda en gammal telefon, surfplatta, dator, laptop. För mig blir det som att jag har en väldigt elegant fjärrkontroll och en väldigt praktiskt trådlös högtalare med förvånansvärt bra ljud och batteritid för sin storlek.

Det behöver inte vara svårare än så här (bilden är tagen från internet) :
https://gibbonswhistler.com/wp-content/uploads/2015/08/Sony-SRS-X5.jpg

Sedan kanske det handlar om hur man lyssnar på musik. Ska jag umgås med kompisar i trädgården så kommer musiken att gå non-stop i 3h, ska jag laga mat kommer jag att lyssna dedikerat i 30-60min. Ska jag "göra mig fin i badrummet så lyssnar jag dedikerat där i 10-30min (beroende på hur fin jag ska bli) xD. Och alla ställen där mellan kan man ju ta med sig högtalaren. Jag har aldrig känt behovet för att alltid behöva vara omringad av musik. Det känns som sagt som ett påhittat konsumentbehov skapat av företag som Sonos. Det är faktiskt HELT OKEJ att gå iväg från musik och sedan komma tillbaka till den, oftast lyssnar man ju ändå någorlunda dedikerat kan jag känna.

"Jag har aldrig känt behovet för att alltid behöva vara omringad av musik." - Ok, då är det inget säljargument för dig.

Jag tycker det är riktigt nice att gå runt i lägenheten (säg att man går och småplockar/städar eller har fest) och så är musiken överallt och helt i synk! Bära runt en högtalare känns jobbigt och när man inte är själv är det trist för de andra

Jag lyssnar inte dedikerat på musik, jag vill ha musik i bakgrunden när jag gör annat. Vill man sitta still och lyssna på musik så finns det mycket bättre alternativ än sonos och då är ju multiroom irrelevant också.

Story om att använda gamla telefoner som källa: Jag använde en gammal ipad som fjärr för sonos systemet. Sedan kom en uppdatering av appen som krävde uppdatering av firmware i högtalarna - fine. Den nya firmwaren i högtalarna krävde den nya appen och när jag skulle uppdatera på den gamla ipaden så krävde den nya appen en högre version av ios än som stöddes. Så den ipaden gick inte att använda som fjärr längre.
Tack sonos, tack som fan XD

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem

Känner mig tacksam som gick till Hifiklubben för att lyssna på Sonos Era för två år sen och stötte på en säljare som utbrast att jag absolut inte ska ha Sonos Han visade ett annat märke som också ger multi-room-funktionaliteten men med avsevärt bättre ljud utan att vara dyrare. Det jag hade läst om Sonos innan var ju att de var som Apple och hade fantastisk mjukvara men kanske inte toppnivå på ljudet, så jag var redan inställd på att ha halvdant ljud. Men demonstrationen var överväldigande nog att jag övergav tanken på Sonos enbart på grund av ljudkvaliteten, trots att det var den jag var beredd att tumma på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Ja varför gjorde de detta? Som tur var så kunde man backa till den gamla volvoappen. Lagom kul med en V90 kassaskåp (fryser igen hela tiden...), man har kört motorvärmaren tills den vägrar köra, kan inte fjärrstarta bilen. Som tur var betalade jag aldrig något för uppkopplingen till bilen, Volvo skämdes nog att ta betalt för eländet.

Backade själv tillbaka appen, tror dock den övergick till den nya efter ett tag. Nu finns motorvärmaren igen märkte jag denna vintern. Vill minnas att motorvärmaren fanns kvar i den nya appen för nyare bilar men inte äldre (min 2017).

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Har 6 SONOS högtalare och ångrar mig bittert. Appen är så jäkla dålig att man vill gråta. Sjuk frustrerande när man vill spela en låt och får alla möjliga och omöjliga felmeddelanden, om den ens hittar högtalarna. Ofta står det att jag inte har några alls.

Dock ska sägas att mina två Google Nest högtalare är inte mycket bättre. Att kalla dom smarta är ett hån. Nyligen bad jag högtalaren att spela förregående låt, men det klarade den inte. Eller när man ber den spela en låt och den av oklar anledning börjar spela låten på en annan högtalare i andra änden av huset.

Efter allt snack om Matter och smarta hemprylar så undrar man varför man aldrig hör om några initiativ för att skapa en standard när det kommer till att strömma ljud. Idag är det en sådan jäkla soppa. Själv är jag riktigt nära att packa upp min gamla Sony receiver som inte bara hade överlägset ljud utan alltid fungerade utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Jo det fungerar jättebra och jag gjorde det omgående. Har i stort sett inga problem överhuvudtaget.
DÄREMOT så blåljuger Sonos då de i gamla appen nu har börjat att stänga av funktioner "då de inte fungerar i gamla appen längre" - funktioner som alldeles nyss fungerade.
Kan t.ex. inte starta radio via TuneIn för att "funktionen inte längre stöds av den gamla applikationen" MEN det går alldeles utmärkt att spela upp kanaler om jag går via favoriter.
Det stör jag mig på något oerhört, riktigt pissbeteende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

"vill inte" eller "går inte"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Sonos verkar ju inte kapabla att reda ut sina problem. Hade jag varit VD hade jag inte avgått utan fimpat utvecklarna av mjukvaran och börjat om på ny kula. Nytt team, nya fräscha tankar.

Det var väl VDn som pushade på att den nya appen skulle införas medans utvecklarna inte ville släppta den i det skicket?
Eller minns jag fel?

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte incitamentet med att lägga så mycket pengar på att byta ut en app som funkar? Vad saknades i 1.0 av appen? Inget jag kan komma på i alla fall.

Utöver att nya appen (både "2.0" och nuvarande "3.0" är så sjukt sega, men en annan störande grej är att den inte kommer ihåg vilket rum jag senast spelade musik i, vilket oftast är samma rum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KplSteiner:

Jag förstår inte incitamentet med att lägga så mycket pengar på att byta ut en app som funkar? Vad saknades i 1.0 av appen? Inget jag kan komma på i alla fall.

Reklam, övervakning osv.. Sedan kommer det väl att du måste ha ett abb och betala månadsvis för att kunna nyttja dina egna grejer..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Det var väl VDn som pushade på att den nya appen skulle införas medans utvecklarna inte ville släppta den i det skicket?
Eller minns jag fel?

Ja stämmer, för att kunna börja sälja hörlurarna som inte fungerade med dåvarande arkitektur.

Permalänk
Medlem

Har fått kasta det mesta på sophögen av mina Sonos, står i ett skåp. Två högtalare använder jag som AirPlay högtalare till min Mac (de saknar internetåtkomst). De kommer aldrig mer få en krona av mig.