8 av 10 Steam-spel från 2024 saknar spelare

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

”Pc master race, spel utan spelare”

Egentligen är det inte så illa som det verkar för oss konsumenter. Vi har helt enkelt mer spel än vad vi hinner spela. Det är ju såklart väldigt illa när det kommer till miljö i och med att alla dessa spel behöver server utrymme osv.

Fortfarande PC master race om du kollar från konsumentens perspektiv, vilket du borde göra ifall du inte är en av de som skapat något av dessa spelen.

Permalänk
Medlem

Jag tycker ändå att indie spel borde få finnas.

Men skulle kunna vara rimligt med någon form av sortering.
Att spel måste nå upp till vissa kriterier för att listas i den bästa kategorin eller något sådant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Högre upplösning och texturer är det som hänt efter Quake! Noll fysik i spel har utvecklats. Allt är tomma pappkartonger.

Har du spelat något spel sedan Quake?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Jag tycker väl inte att det är något större problem egentligen. De som är bra brukar komma upp till ytan och man kan ångra sig inom 2h och få tillbaka pengarna. Jag anser att recensionerna fungerar också.

Skit samma?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Finns också undangömda spel som är så underskattade i antalet som spelar.

Visa signatur

ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | RTX 2080 GPU: uppgradering inför RTX 5000.

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magellan:

Kostar 100 dollar idag att lägga ett spel på Steam. Det är alldeles för billigt.

Tror man att man har ett bra spel så kan man betala en högre avgift. Sätt den till minst 500 eller 1000 dollar så minskar showelware-mängden. Om de inte använder något loophole som att betala med stulna kreditkort etc.

Ta bort alla spel som inte säljer minst X antal efter en viss tid. Vad X är kan man diskutera, den kan vara ganska generös, bara så man får bort den värsta skiten så det inte bara ackumuleras år efter år.

Beror på vilken sorts plattform man vill ha. Men gör man det svårare så drar såklart fler till andra enklare plattformar, sen hur det påverkar Steam i längden är svårt att se.

Permalänk
Medlem

Borde man inte ta hänsyn även till spelens betyg/omdöme innan de klassas som shovelware?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

En krasch inom spelindustrin är inte långt borta... släpps så otroligt mycket skräp nuförtiden som bara är något halvhjärtat ihopklistrat i unreal engine eller liknande.

Så har det alltid varit. Redan på 80- och 90-talet producerades det massa spel som aldrig spelades. Det enda som ökat är volymerna när det blivit mer tillgängligt och enkelt att skapa spel.
Men det är egentligen inget unikt för spelindustrin. Tänk på hur många som skapar musik, tavlor, filmer och andra former av konst som ingen varken köper, lyssnar på, tittar på eller bryr sig om.

Varför skulle det bli en krasch just nu menar du? Hur skulle den se ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av duked:

Borde man inte ta hänsyn även till spelens betyg/omdöme innan de klassas som shovelware?

Vem ska betygsätta om ingen köper spelen?

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro
TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 Pro (+4TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)
A/V Reciever: Marantz Cinema 60 ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030
Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av duked:

Utgår nu från att du anser att spel med få spelare men höga betyg inte ska klassas som shovelware.

Om spelskaparnas närmsta bekantskapskrets alla gett spelet tumme upp så säger det inte ett dyft om spelet är bra eller inte.

Givevis drömmer alla dessa spelskapare om att skapa det nya Minecraft eller liknande indie-succé och de allra flesta försöker väl göra spel som tilltalar sig själva men som kanske inte tilltalar någon annan alls. Sen får de sina bekanta att försöka haussa upp betygen. Eller som en annan skribent nämnde, ge spelet en hutlöst hög prislapp och sedan 95% rea på den för att försöka få igång ett intresse. Men dessa spel är alltså till allra största delen skräp. Och Steam har sig självt att skylla. Utan Early Access (och Steam Greenlight innan dess) och med en så pass låg tröskel för självkostnad vid publicering så får man en marknadsplats med 99.1% skräp.

Vet inte om det kanske är något typiskt amerikanskt med att alla ska ha en chans att få hävda sig. Men tycker att Steam bör skärpa sig i framtiden för att undvika ännu mer 'shovelware'.

Permalänk
Medlem

Min instinktiva tanke är att somliga i tråden (inkl artikelförfattaren) aldrig själva testat att göra ett spel. Ja, visst är det så att många spel är "mindre bra", men jag tycker ändå att det är en bra sak att det finns en stor och enkel plattform som inte bara välkomnar AAA Studios utan även indie utvecklare som drömmer om det stora genombrottet. Absolut, itch.io finns med men vi vet alla att det inte är samma sak att släppa nåt där. Du får inte i närheten av samma visibilitet som på Steam.

Alla som betalar sina 100$ för en store page borde ha precis samma rätt att vara där som de stora jättarna. Sen, visst, det som tas upp i artikeln om samlarkort osv kan jag förstå helt och hållet.

Som någon tog upp innan så ser jag snarare att "skräp" har med kvaliteten att göra än hur många som spelar. Ett spel som är dåligt kommer snabbt få riktigt dåligt betyg och då förtjänar de sin "skräpstatus".

Permalänk
Medlem

Undra hur många spelare det finns som saknar spel som är bra nog att spela? Och detta till den milda grad att de helt avstår från att spela så att de inte ens längre kan kalla sig spelare?!

Det tar för lång tid mellan de stora spelsläppen att jag helt tappar intresset. Jag kommer köra nästa Dragon Quest och vet inte ens när det kommer. Men vet samtidigt att det inte finns något spel där ute som jag orkar bemöda mig att sätta mig in i. Antagligen att jag kommer testa nästa GTA men gissar att det bara blir "mer av samma" men med mer modern grafik. Och konceptet känns för mig lite uttjatat.

Det behövs antagligen större teknologiska innovationer för att attrahera en större massa. Antingen det eller bättre titlar. Vad hände med spel som SSX och alla högkvalitativa arkadtitlar? Tekken 8 lär knappast vara bättre än Tekken 7 som jag personligen inte tyckte var bättre än Tekken 2 när det begav sig?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Kan de inte bara göra så man kan kränga sina spel i marknaden likt kort etc, skulle gladeligen sälja 800 av mina spel billigt

Visa signatur

"NO! I dont wanna die. There are still too many things I don't own..."
I7 13700K | Asus Prime z690-a | 32GB DDR6 | Asus 3080ti | Samsung 980 m.2 500 + 2000 + några 1tb 870s | 3 x Asus 27´ 1440p 165hz
NAS Synology DiskStation DS920+ 4x12TB WDred / Ender 3 PRO / Ender 3 S1

Permalänk
Medlem

Moderna spel är tarmvridande och helvetiska spyor, som likt cancer eroderar den mänskliga kroppens fortsatta överlevnad. Det som en gång var nyskapande och ledde oss in i nya intressanta tankelandskap har kollapsat totalt och blivit till en grå sörja av fruktansvärda magsmärtor och tarmvred. Jag sörjer när jag ser 95% av alla dagens spel. Hur kan någon levande spela dem? Hur kan ni se på bilderna från dem? Jag förstår inte tortyren ni utsätter er själva för. Till och med denna text innehåller mer kreativitet än spelen på Steam.

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem
Skrivet av ch1llone:

Moderna spel är tarmvridande och helvetiska spyor, som likt cancer eroderar den mänskliga kroppens fortsatta överlevnad. Det som en gång var nyskapande och ledde oss in i nya intressanta tankelandskap har kollapsat totalt och blivit till en grå sörja av fruktansvärda magsmärtor och tarmvred. Jag sörjer när jag ser 95% av alla dagens spel. Hur kan någon levande spela dem? Hur kan ni se på bilderna från dem? Jag förstår inte tortyren ni utsätter er själva för. Till och med denna text innehåller mer kreativitet än spelen på Steam.

Jag hade kunnat tänka mig spela spel om jag hade fått tillräckligt bra betalt. 😅

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag hade kunnat tänka mig spela spel om jag hade fått tillräckligt bra betalt. 😅

Det säger väl allt. Star Citizen är det enda spelet som skapat något nytt. Och då har det fastnat enormt i utvecklingen och är i princip bara en Tech Demo. Vi snackar 25 år av ingenting.

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Egentligen är det inte så illa som det verkar för oss konsumenter. Vi har helt enkelt mer spel än vad vi hinner spela. Det är ju såklart väldigt illa när det kommer till miljö i och med att alla dessa spel behöver server utrymme osv.

Fortfarande PC master race om du kollar från konsumentens perspektiv, vilket du borde göra ifall du inte är en av de som skapat något av dessa spelen.

Nej, precis. Problemet ur ett konsumentperspektiv är ju inte att man råkar köpa spelen i den här kategorin utan att det begränsar hur man kan bläddra bland spelen i butiken. Olika varianter av topplistor fungerar t.ex., men sedan blir det genast mer komplicerat.

Och ur ett utgivarperspektiv så blir därmed problemet hur man "hamnar på kartan" om man inte redan har ett jättekänt spel.

Men i det stora hela så betyder det ju bara att det finns en sörja av mestadels skit som ingen ser.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av cp_:

Så har det alltid varit. Redan på 80- och 90-talet producerades det massa spel som aldrig spelades. Det enda som ökat är volymerna när det blivit mer tillgängligt och enkelt att skapa spel.
Men det är egentligen inget unikt för spelindustrin. Tänk på hur många som skapar musik, tavlor, filmer och andra former av konst som ingen varken köper, lyssnar på, tittar på eller bryr sig om.

Varför skulle det bli en krasch just nu menar du? Hur skulle den se ut?

Problemet är väl alla AAA spel på sistone som kostat 100 tals miljoner som totalt floppar? Typ... De där som skulle sälja PS5 Pro ... Vad hette de nu igen? Helt raderat bort det ur minnet... Ja juste Concord!

Sen har vi t.ex. skull and bones samt star wars outlaws som inte riktigt nått upp till förväntningarna, nu har jag inte jättebra koll då den nyaste titeln jag har installerad är RDR2 😂

Sen mängden skräpspel till iOS/ Android och på Steam gör inte saken bättre heller.

Våra svenska spelstudios kommer klara sig ganska väl iallafall känns som de tar sin tid och gör helt okej titlar

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Oliver91:

Problemet är väl alla AAA spel på sistone som kostat 100 tals miljoner som totalt floppar? Typ... De där som skulle sälja PS5 Pro ... Vad hette de nu igen? Helt raderat bort det ur minnet... Ja juste Concord!

Sen har vi t.ex. skull and bones samt star wars outlaws som inte riktigt nått upp till förväntningarna, nu har jag inte jättebra koll då den nyaste titeln jag har installerad är RDR2 😂

Ahh. Nu blir det tydligare vad du menar.
Du tänker att det erbjuds fler storsatsningar än marknaden har köpkraft för. Utbudet blir större än efterfrågan på jätteprojekt och då lönar sig färre sådana. Så kanske det kan bli ja. Det är inte omöjligt.

Jag tror emellertid nyheten handlar om något lite annat.
Det är här det varit lite oklart hur du fått ihop kopplingen till nyheten kanske.

Vad handlar nyheten om då? Antagligen om spel på andra sidan spektrat. Gissningsvis är majoriteten av spelen som knappt spelats små hobbyprojekt. Alltså inte jättesatsningar på flera 100 miljoner styck.
Även om de blir mycket vanligare med små spel ingen spelar så behöver det alltså inte påverka storsatsningarna i någon större utsträckning.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av JockeSw:

Testat Gran Turismo 7 eller Forza Motorsport?

Efter Colin McRae Rally 2.0 har inget hänt

Bortsett från kanske Rush Rally 3 som spirituell uppföljare:
https://www.brownmonster.co.uk/

Gillar även Gran Turismo och Forza, men känner mer att det är PokéMon med bilar! Brukar farma pengar genom att köra långlopp under natten med AI-förare bara för att sen köpa det jag vill.

Har dock inte kört något nyare än Forza Motorsport 6.

Permalänk
Medlem

Tja... Det görs mer spel nuförtiden.
Det egentliga problemet är väl att det inte läggs tid på att polera spelen, utan dom släpps så fort möjligt så dom kan påbörja nästa spel. Då tänker jag främst på gamejam producerade spel, som brukar ha ett bra koncept, men är ganska korta. Iofs inget fel i det, men det blir ju många korta, ibland opolerade, spel. Men sen finns det ju också "studios" som bara skyfflar ut titlar. Mängden titlar är viktigare än kvaliteten. För att inte tala om hur mycket "multiplayer" spel som bara ligger öde, som inte går att spela för det finns helt enkelt inga spelare att spela mot. Vilket får mig att tänka på nästa punkt...

Orphan ware
Spel som övergivits men fortfarande säljs. Och då främst spel som har nån typ av server funktionalitet som inte längre funkar då servern inte längre finns.

Permalänk
Medlem

Är inte den egentliga nyheten här att det släpps ca 4000 spel bara i år som är bra/roliga nog att hålla spelare?
Håller dessutom med att det inte går att säga att det är ett skitspel bara för att det inte lockat spelare

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem

Så länge små indiespel får chansen att komma in på Steam och nå spelare så tycker jag att det är ok att rensa ur gamla spel som bara ligger där och inte köps. Men som sagt de små spelskaparna ska ha rimlig chans att nå ut till folk och inte tas bort för snabbt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Vem ska betygsätta om ingen köper spelen?

Det gör de.

Skrivet av underd0g76:

Om spelskaparnas närmsta bekantskapskrets alla gett spelet tumme upp så säger det inte ett dyft om spelet är bra eller inte.

Givetvis får de sätta gränsen högre än vad släktingar och vänner i de flesta fall skulle mäkta med att rösta. Kanske 5000-10000?

Permalänk
Medlem

Det hade varit genuint kul att se någon gå igenom och testa dessa ostartade spel, kan tänka mig en livestream med någon som laddar ner och kör varje spel i typ en timme. Det kan nog bli ganska bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darkie:

Kan de inte bara göra så man kan kränga sina spel i marknaden likt kort etc, skulle gladeligen sälja 800 av mina spel billigt

Äger man spelen?
Eller har man bara köpt rätten att spela?

Nej, när du köper ett dataspel på Steam äger du inte spelet i fysisk eller juridisk mening. Istället får du en **licens** att använda spelet enligt Steams användaravtal. Detta innebär:

1. **Begränsad rätt**: Du har rätt att ladda ner, installera och spela spelet, men äganderätten till själva spelet (inklusive koden, grafiken och annat innehåll) ligger hos utvecklaren eller utgivaren.

2. **Digital distribution**: Spelet är knutet till ditt Steam-konto, och du kan endast spela det så länge ditt konto är aktivt och i gott skick.

3. **Risk för förlust**: Om Steam stänger av ditt konto eller tjänsten slutar fungera, kan du förlora tillgången till spelet. Du har ingen garanti att få behålla eller kunna spela det utan plattformen.

Om du vill "äga" ett spel mer konkret kan du köpa fysiska kopior eller DRM-fria versioner från tjänster som **GOG.com**, där du får en nedladdningsbar fil som inte är beroende av en plattform.

ChatGpt
Permalänk
Medlem

Jag köpte det där Lethal Company men har aldrig spelat det, det verkade ju dra folk då men undrar hur det ser ut nu.

Och en kompis tyckte jag skulle skaffa chained together.
"I helvete heller" tänkte jag, det spelar väl några i ett par månader och sen är det dött.

Vad vet jag, de här två kanske är skithögens guldklimpar, jag menar jo jag har sett vad som döljer sig i bottenskrapet

Det är bara att följa supergreatfriend på youtube så får man en dos då och då.

Visa signatur

5820k - 6950 XT

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FattarNiInte:

Äger man spelen?
Eller har man bara köpt rätten att spela?

Nej, när du köper ett dataspel på Steam äger du inte spelet i fysisk eller juridisk mening. Istället får du en **licens** att använda spelet enligt Steams användaravtal. Detta innebär:

1. **Begränsad rätt**: Du har rätt att ladda ner, installera och spela spelet, men äganderätten till själva spelet (inklusive koden, grafiken och annat innehåll) ligger hos utvecklaren eller utgivaren.

2. **Digital distribution**: Spelet är knutet till ditt Steam-konto, och du kan endast spela det så länge ditt konto är aktivt och i gott skick.

3. **Risk för förlust**: Om Steam stänger av ditt konto eller tjänsten slutar fungera, kan du förlora tillgången till spelet. Du har ingen garanti att få behålla eller kunna spela det utan plattformen.

Om du vill "äga" ett spel mer konkret kan du köpa fysiska kopior eller DRM-fria versioner från tjänster som **GOG.com**, där du får en nedladdningsbar fil som inte är beroende av en plattform.

ChatGpt

Det bör kanke tilläggas att man aldrig på något ställe "köper" spel, filmer, musik, bilder, mjukvara eller liknande. Det är precis alltid så att man bara köper en licens fö nyttjanderätt för det upphovsrättsskyddade verket.
Det gäller alltså inte bara när du köper spel på steam - utan det gäller faktkskt även när du köper en vinylskiva, DVDfilm eller en windowslicens också.

Ska du på riktigt köpa rättigheterna för upphovsverket så får du köpa hela IPt för ett spel - eller alla rättigheter för en skiva. Det kostar vanligen en förmögenhet att köpa den monetära upphovsrätten för ett verk.

Skillnaden du är inne på är mer praktisk. När du köpt vinylskivan kan ingen server slå av tillgången till den skivan remote.
Det kan däremot hända med tillgången till steamspelet. Det här spelar såklart roll för slutanvändaren i de fall det blir problem med servertillgången.
När man köper spel på gog så erbjuds man att också kunna hämta en fristående installer. Rent praktiskt gör det skillnad den dagen servern hos spelleverantören dör.
Men det är alltså en licens för nyttjanderätt man köpt för det upphovsskyddare verket i alla lägen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Det kan inte finnas en pengatvätt problematik också? (Nu gissar jag hejvilt) men vore det inte lätt att sätta upp enklast möjliga flappy-bird klon spel, ut med det på Steam för 100dollar, och sen låta pengarna flöda igenom..?

15000 spel per år som ingen överhuvudtaget spelar låter tragiskt.

Med tanke på mängden mobilspel som nu "äntligen" går att spela på pc via steam känns pengatvätt teorin ganska trolig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ch1llone:

Än en gång så måste jag uppmana folk att spela fler indiespel. Där finns mängder med innovation. Du kan inte bedöma alla spel baserat på Ubisofts spel.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.