Var femte jobbannons är falsk eller aldrig fylld

Permalänk
Medlem

Många jobb som dyker upp på facebook är bara reklam som körs om och om igen. Jag har flera gånger visat intresse för att sen få veta att tjänsten redan är tillsatt och lite googling har visat att annonserna är månader gamla. Och dessa får jag ofta mitt flöde på mobilen. På PC använder jag adblock så där dyker de aldrig upp.

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kärlekstrollet:

Spökjobb är också ett växande problem för A-kassan eftersom folk som inte vill jobba söker sig fram jobb som inte existerar därmed fixar fram bevis på att ha sökt till dessa jobb.

Eftersom AF typ aldrig bekräftar så behöver man inte direkt göra sånt, bara skriva att du typ sökt jobb i kassan på ica/coop/willys mm varje månad och allt är löst.

Skrivet av OSkar000:

Problemet är även omvänt. Personer som accepterar en anställning och sen aldrig dyker upp.

Eller tjänster som ligger ute men som inte går att tillsätta pga lågt intresse.

Yupp, har haft många som inte kommit på startdagen och sen aldrig svarar.

Där jag är nu har vi haft flera öppna positioner i över ett år utan att kunna hitta någon.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Vore på tiden att utreda värdelösa bemanningsföretag som Lernia gällande sådant. Noll tjänster att tillsätta men konstanta annonser om samma jobb.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Va, finns det folk som tar ut A-Kassa och inte vill jobba, bara leva på andras slit?

Och hur kan man vara säker på det inkl AS-Kassan ??

Permalänk

Har jobbat i flera Fortune 500 føretag, 8/10 jobb annonser som är ute är show, redan rekruttert internt.

Jobbat på Lenovo, Dell, hp och de størsta it distributørena i værlden, crayon if all redaksjonen vill ha et intervju anonymt

Permalänk
Medlem

Jag har sökt jobb eller lämnat intresseanmälan men inte fått svar många gånger, men jag tror det oftast beror på att bolagen och de som hade ansvar för att kolla mailen var väldigt upptagna och inte kikade så noga på CV:t om de såg att exakt vad de letade efter inte var med där.

Visa signatur

5820k - 6950 XT

Permalänk
Medlem

Jag vet inte hur det är nu men för 7-8 år sedan upplevde jag att bemanningsföretag ständigt sökte folk barautifallatt, så att säga. Dvs det fanns inga jobb för tillfället men de ville gärna ha folk i sina stallar utifallatt.

Jag undrade alltid då om dessa "jobb" räknades med i statistiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

Eller så är tjänsten redan tillsatt men man lägger ut en annons ändå....

Så gjorde man där jag var anställd, lol.

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem

Jag vet företag som har annonser ute och väntar på att rätt person ska söka. Och där rätt person är väldigt smalt. Någon erfaren, självgående och som gärna tar med sig affärer in.

Det borde kanske komma regler. På samma sätt som att det finns regler med rea i butiker.

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Jag vet företag som har annonser ute och väntar på att rätt person ska söka. Och där rätt person är väldigt smalt. Någon erfaren, självgående och som gärna tar med sig affärer in.

Det borde kanske komma regler. På samma sätt som att det finns regler med rea i butiker.

Precis. De anställer ofta personer som redan har kontakter. Företaget är en slags mellanhand som har sina för och nackdelar. Så när de anställer någon kommer den ibland med mer jobb/kunder, vissa personer kanske med så mycket jobb/kunder att de även kan anställa en junior att också jobba med dem. Så ju fler såna personer de anställer, ju fler juniorer kan de också anställa.

Angående regelverk så måste man fundera på vad problemet är och hur man ska förbättra för dem som har problem? Jag ser otroligt många problem på arbetsmarknaden på flera sätt. Som folk mailar cv hit och dit.
Men även om problem är lätta att se, så är ingen enkel bra lösning lätt att komma fram till.

Alltså att väldigt många företag vill anställa en person som de anser är väldigt bra för dem är inget konstigt och att de försöker få in dessa. Men det betyder inte att nyexaminerade har så lätt att få jobb. På något sätt borde de vara tydligare.
Ofta har de höga krav som x antal arbetserfarenhet, men om nyexade gallrar bort dessa så hittar de inte så många annonser. Och många som söker jobb där det står minst X antal års erfarenhet kan ändå få jobb där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Det är iaf bättre än folk som suttit i 30 år på samma tjänst och inte kan ta på dig samma ansvar som någon som blev färdigutexaminerad för ett år sedan. Har ett par sådanna på mitt jobb.

Personalhantering är mer komplext än vad man ofta vill låtsas om... Som ingenjör avundas jag inte uppgifterna min chef har.

Fast den typen personalpolitik leder ofta just till det. Du har duktigt folk som tycker om sina jobb. Istället för att byta hänger de kvar. Nyexade som inte är torra bakom öronen går om dem i lön. Med åren blir deras erfarenhet och kompetens allt lägre värderad. De borde förstås bytt jobb för länge sedan, men när de väl ledsnat tillräckligt är de för gamla för att vara attraktiva på arbetsmarknaden. När de suttit där i 30 år räknar de ner dagarna till pension.

Ett problem skapat av dåligt ledarskap och usel personalpolitik.

En av de bästa jag jobbat med var en sån. Han gjorde inte många knop utan hade i princip redan gått i pension. För oss som faktiskt lyssnade på honom och värdesatte hans erfarenhet var han dock en oerhörd källa till kunskap. Behövde man hjälp med något ställde han också alltid upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Fast den typen personalpolitik leder ofta just till det. Du har duktigt folk som tycker om sina jobb. Istället för att byta hänger de kvar. Nyexade som inte är torra bakom öronen går om dem i lön. Med åren blir deras erfarenhet och kompetens allt lägre värderad. De borde förstås bytt jobb för länge sedan, men när de väl ledsnat tillräckligt är de för gamla för att vara attraktiva på arbetsmarknaden. När de suttit där i 30 år räknar de ner dagarna till pension.

En av de bästa jag jobbat med var en sån. Han gjorde inte många knop utan hade i princip redan gått i pension. För oss som faktiskt lyssnade på honom och värdesatte hans erfarenhet var han dock en oerhörd källa till kunskap. Behövde man hjälp med något ställde han också alltid upp.

Älskar gammla gen arbetare (60+). Gör man skit jobbet och blir "värdig" i deras ögon blir man belönad med 50 års bransch erfarenhet <3..

Dom har redan gått i pension och letar i princip bara efter en efterträdare

Visa signatur

Cogito ergo sum ego, vos non

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det är uppenbarligen två olika typer av människor vi pratar om. De jag tänker på har varit där i 30 år och vet fortfarande inte hur grundläggande saker fungerar.. en duktig nyexad har efter 3 år mer kunskap att bidra med...

Edit: Den typen av problem du beskriver har jag inte sett skymten av. Men jag tvivlar inte på att det kan förekomma på andra arbetsplatser.

Permalänk
Medlem

"Arbetsförmedlingen varnar för annonser som legat ute länge, saknar viktiga detaljer eller ständigt återkommer."

Årets lögn, dessutom när en annons för ett jobb finns i 30 former med exakt samma text från olika bemanningsföretag. Och självklart en annons per ort per bemanningsföretag med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Samma gäller ju omvänt, anställda som drar fötterna efter sig mer och mer för varje år de har haft samma anställning för de vet att tack vare sossarna och LAS kan de i stort sett inte bli sparkade under några som helst omständigheter. Likväl att anställda vet att de inte kan bli sparkade så de sitter hellre kvar på befintlig tjänst där de behöver jobba "lagom" hårt, men med sämre lön än om de bytar till en ny tjänst.

Om en anställd drar fötterna efter sig och missköter sitt job har du ett ledningsproblem!
Sen verkar folk tro att LAS och kollektivavtal förhindrar arbetsgivare att göra sig av med oduglig personal vilket definitivt inte är sant. Man kan bara inte göra som i Amerika och skicka hem dom på dagen.

Sen det finns dom som gör precis det tjänster kräver och inte ett korvöre mer är ju helt normalt. Finns alldeles för många tjänster där man jobbar sig in i en sjukdom idag.
det är inte samma som första gruppen du beskrev dock.

Permalänk
Medlem

Vore kul att se någon statistik eller uppgifter på hur många företag Arbetsförmedlingen blockerat pga det här.

Permalänk
Medlem

Ska vi börja med artiklar om trädgårdsskötsel sen? Ungefär lika relevant för den här sidan som en artikel om jobbstatistik. Inte ens en artikel om IT-jobb utan bara generell artikel om nån okänd firmas estimat?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Skrivet av tonii:

Om en anställd drar fötterna efter sig och missköter sitt job har du ett ledningsproblem!
Sen verkar folk tro att LAS och kollektivavtal förhindrar arbetsgivare att göra sig av med oduglig personal vilket definitivt inte är sant. Man kan bara inte göra som i Amerika och skicka hem dom på dagen.

Sen det finns dom som gör precis det tjänster kräver och inte ett korvöre mer är ju helt normalt. Finns alldeles för många tjänster där man jobbar sig in i en sjukdom idag.
det är inte samma som första gruppen du beskrev dock.

Du får gärna berätta mer hur en LAS blir av med sitt jobb, för jag håller med tidigare kommentar.

Så länge personen beter sig tillräckligt bra för att inte bli ett polis-ärende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Hur ser det ut i Sverige?

Själv har jag fått skriva min egna jobbannons (internrekrytering), där då gällande lagkrav tvingade oss att även publicera jobbet utåt (läs Platsbanken).

Som konsult så ser jag även ofta samma jobb utannonseras minst 5-6 ggr genom olika rekryteringsfirmor.

Att sen Arbetsförmedlingen tvingar arbetssökande att söka 6-20 slumpmässiga jobb i månaden gör inte direkt marknaden bättre.

LinkedIn börjar även att likna ett botnät med AI-rekryterare.

Det var bättre förr!

Har sett massor av annonser där det är tydligt företaget inte sökte någon egentligen, sånt skit borde förbjudas slösa folks liv skicka ansökning på en tjänst som kanske egentligen inte finns....

Att människor tvingas söka jobb är väl inget konstigt ? hur många vill leva på bidrag och a-kassa det är knappast kul men det är ju ett problem när man söker något som inte finns

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Vore kul att se någon statistik eller uppgifter på hur många företag Arbetsförmedlingen blockerat pga det här.

Blir svårt, när dom "bara" förmedlar att det finns jobbannonser. Skulle ett företag söka efter en specifik kvalificerad personal och Arbetsförmedlingen sitter med ett 10 tal personer som uppfyller företagets efterfrågan så kommer dock dom ej förmedla detta till dessa 10 personer. Det är upp till dessa 10 personer att söka själv.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke2013-07-24:

Du får gärna berätta mer hur en LAS blir av med sitt jobb, för jag håller med tidigare kommentar.

Du är så duktig att du nu får bli "kliamigpårumpanansvarig" här är ett visitkort med din nya titel.
2 månader senare
"Hejsan, vi har sett att det inte finns behov av en "kliamigpårumpanansvarig" så vi får tyvärr låta dig gå då det inte finns andra lediga positioner att fylla här på företaget.

Klassisk fix

Visa signatur

"Arguing on internet is like running in the special olympics. Even if you win you're still retarded."

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Du är så duktig att du nu får bli "kliamigpårumpanansvarig" här är ett visitkort med din nya titel.
2 månader senare
"Hejsan, vi har sett att det inte finns behov av en "kliamigpårumpanansvarig" så vi får tyvärr låta dig gå då det inte finns andra lediga positioner att fylla här på företaget.

Klassisk fix

Och då får du ändå inte sparka dem egentligen utan skall omplaceras i första hand 😊 så länge företaget söker folk

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Ja det är _aldrig_ den late anställdes fel..? Really?

Skrivet av tonii:

Det är i stort sett "omöjligt" att sparka någon utan att få ta en enorm strid med facken, förutsatt att det finns en facklig organisation/representant då vilket nästan alla större bolag har. Det ska sättas in åtgärd efter åtgärd efter åtgärd efter åtgärd för att hjälpa den stackers late anställde att få tillbaka motivationen i flera år innan man kan sparka någon som drar fötterna efter sig.

Permalänk
Medlem

Det sjuka är att jag har varit med om precis detta, från ett statligt verk. Sökte tjänst, hörde ingenting, mailade kontaktperson efter fem månader, fick veta att tjänsten inte längre var aktuell, fick sedan ett automail om att tjänsten var tillsatt (?), såg tjänsten ute igen två veckor senare. Tjänsten tillsattes aldrig vad jag vet.

Visa signatur

Rigg: AMD Ryzen 9 7900X3D, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming, Kingston 64GB DDR5 (6000 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair RM1200x Shift
Tillbehör: LG C2 48" OLED, Razer Kraken V4X, Razer Ornata V2, Razer Basilisk V3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke2013-07-24:

Du behöver nog utveckla vad du menar för jag undrar om vi har samma definition av en person som inte gör sitt jobb.

Permalänk
Skrivet av JBerger:

Det är i stort sett "omöjligt" att sparka någon utan att få ta en enorm strid med facken, förutsatt att det finns en facklig organisation/representant då vilket nästan alla större bolag har. Det ska sättas in åtgärd efter åtgärd efter åtgärd efter åtgärd för att hjälpa den stackers late anställde att få tillbaka motivationen i flera år innan man kan sparka någon som drar fötterna efter sig.

Jag har sett många fått gå. Framförallt chefer blir lätt en syndabock om något går dåligt.
Facken måste såklart informeras innan varsel. I de fall jag känner till så har det rått brist på arbetsuppgifter till det vederbörande kan göra.
Ju längre personen har varit anställd, ju fler försök har företaget gjort innan de pratar om att säga upp vederbörande.

Inte en enda strid har jag sett, alla parter har varit överens i de fall jag personligen känner till. Där höga chefer som sagt kan bli syndabockar och enbart få gå för något projekt gick dåligt och de ändå kan vara superbra. Och de vanliga anställda i projektet jobbar oftast vidare med något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Och då får du ändå inte sparka dem egentligen utan skall omplaceras i första hand 😊 så länge företaget söker folk

Sedan är det väl att den ska få förtur om liknande som deras gamla position sökes ett tag. Så först hitta ersättare, eller två .

Visa signatur

"Arguing on internet is like running in the special olympics. Even if you win you're still retarded."

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag har sett många fått gå. Framförallt chefer blir lätt en syndabock om något går dåligt.
Facken måste såklart informeras innan varsel. I de fall jag känner till så har det rått brist på arbetsuppgifter till det vederbörande kan göra.
Ju längre personen har varit anställd, ju fler försök har företaget gjort innan de pratar om att säga upp vederbörande.

Inte en enda strid har jag sett, alla parter har varit överens i de fall jag känner till. Där höga chefer som sagt kan bli syndabockar och enbart få gå för något projekt gick dåligt och de ändå kan vara superbra.

Varsel är en helt annan sak än att "bli sparkad", så då förstår jag att du tror att det är "lätt att bli sparkad" i Sverige, vilket förstås är helt fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Really! Jobb är egentligen bara ett betalt dagis för vuxna som behöver pushing i rätt riktning. visserligen aningens mer självständiga än små barn men beroende på person så behövs mer eller mindre styrning.

Citat:

Ja det är myten många köper. Ingen rök utan eld såklart, det finns självklart fall där det blir på det sättet men det är ju inte hur en majoritet av sådana ärenden hanteras. Du hör eller läser inte om dom dock för det skapar inte rubriker i tidningarna att någon blivit uppsagd av personliga själ för att dom misskött sin arbetstid t.ex.

Permalänk
Skrivet av JBerger:

Varsel är en helt annan sak än att "bli sparkad", så då förstår jag att du tror att det är "lätt att bli sparkad" i Sverige, vilket förstås är helt fel.

Det går diskutera semantik. Jag pratar om folk som jobbar ut emot kunder men av någon anledning har svårt att få såna jobb/uppdrag. Dessa är efter många försök inte så svår att säga upp då den har arbetsbrist.
En helt annan sak är att säga upp en person som har arbetsuppgifter och anställer de sedan en ny för att göra samma sak, då ligger företaget dåligt till om facket blir inblandad.