Permalänk
Skrivet av maoi:

Spelar ingen roll om du lägger 250k på din dator, den är passé om två år ändå. Så du kan lägga till 750k på din dator men det gör ändå ingen skillnad.

Det spelar ingen roll om jag köper en dator för 60 000+ för det kommer ändå inte göra en skillnad för dig.
Men för mig kommer den att kicka ass de närmsta 5-6 åren och klara nästa generations spel som släpps till PS6:an osv utan problem.
Jag har vart med ett tag, oroa dig inte för mig.
Det är okej om andra har kul.

Permalänk
Skrivet av Nucky:

@redrock81 ta kontakt med @Siimuliize (kika på hans projekt) - Han kanske kan bidra, hjälpa dig att bygga ihop något riktigt coolt nu när du har en så väl tilltagen budget

Coola grejer. Vill dock undvika custom vatten byggen. Inget som intresserar mig och det här är inte bygget jag vill lära mig på.

Här är ett sätt att se det på.

Jag vill bygga en ~30 000kr´s dator som har ett RTX 5090

Permalänk
Skrivet av Bankai:

Måste bara fråga, varför skulle man vilja ha 2 dummies i de tomma platserna? Är det enbart för RGB eller?

Ja precis, så det ser maxat ut.
Av stabilitetsskäl blev jag rekommenderad att bara köra på två minnen, inte fyra.

Permalänk
Medlem

Trevligt bygge, inte direkt den vanliga mellanmjölken

Jag hoppas att du får ihop ditt drömbygge och att du får mycket glädje utav den, utan att något krånglar.

Visa signatur

Core i7 6700K | Asus Prime Z270-A | Enermax ETS-T40 | Corsair Vengeance 16GB @3000Mhz | 275GB Crucial MX300 | 1TB WD Blue 7200RPM | Define C | Corsair RM650x | LG 1440p @144Hz | Nvidia RTX 2070 Super

Permalänk
Skrivet av AkUs:

Jättefin dator. Men skippa Corsair chassie/kylning. Det är piss o mög.

Chassie: ThermalTake CTE E550
Utblåsfläktar TOP (IOplåt bak blir det): 2xbeQuiet 120mm
CPUkylare/utblås 360mm AIO av kvalite, typ NXZT kraken eller beQuiet.

Får du kvalitefläktar med knäpptyst ljudbild samt en vertikal montering av grafikkortet osv. Coolt och smart.

Ja jävlar. Här har vi nått! det där kan funka.
Lite fundersam på hur jag ska mounta GPU. Vertikal montering är ju idiotiskt ur kylperspektiv.
Men det ser ju rätt så crazy ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av maoi:

Spelar ingen roll om du lägger 250k på din dator, den är passé om två år ändå. Så du kan lägga till 750k på din dator men det gör ändå ingen skillnad.

Det där stämde för 20 år sedan, det gör det verkligen inte längre

Permalänk
Medlem
Skrivet av redrock81:

https://media.makeameme.org/created/oooh-daaaannggg.jpg

Ja jävlar. Här har vi nått! det där kan funka.
Lite fundersam på hur jag ska mounta GPU. Vertikal montering är ju idiotiskt ur kylperspektiv.
Men det ser ju rätt så crazy ut

Ska du köra vertical mount måste du tänka på att kabeln är pcie5 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av redrock81:

90% av tiden kommer jag slösurfa, kolla på youtube, se på film, spela D&D.
Övriga 5% kommer jag lira spel. Majoriteten av tiden kommer jag lira jävligt old-school spel. Emulatorer, väldigt mycket Noita, Ufo 50, SKALD, Loop hero, selaco, brutal doom.
Sen 5% av tiden blir det latest and greatest, ser fram emot witcher 4, ska göra ett nytt försök på CyberPunk, nya Doom lär spelas. Och sen VR.

Använder mycket disk, behöver dock inte vara snabb disk. Klipper lite filmer privat, roms tar massor med plats osv. Don´t worrybout that, det går åt. Sen när det kommer till snabb disk är det najs att ha en del av det så jag kan ha massor av spel installerade. Har idag många små SSDer då när jag byggde denna burk så var det mycket dyrare och jag var prismedveten. En större M.2 kommer att bli prefekt. Snabbt får den gärna vara då jag misstänker att nyare spel kommer dra nytta av det.

Låt mig vara väldigt tydligt.
Det här är ABSOLUT inget jag behöver. Tror du killen som glider förbi dig på motorvägen BEHÖVER den där Ferrarin? Är han rallyförare och kör i max hastighet helatiden? Fuhgeddaboudit!

När jag var 4år såg jag då en äldre pojke spela spel på en C64 (han är än idag min närmsta vän), jag var hooked. Magi, man kunde styra TVn. Min första dator som jag köpte kostade då 25 000kr var en Pentium 100mhz, 8 MB ram 1gb hårddisk 14" CRT skärm. jag var 14 år. Fått ett arv och alla tyckte min mamma var galen som lät mig spendera pengar på nått sånt.
Jag var under ett år den enda i hela min skola som hade en PC. Ett år senare var den en annan i skolan som fick en PC (vi är vänner än idag).
Det ledde mig många år senare in på en karriär inom IT där jag är framgångsrik. Tack vare det där dumma köpet.
Det har vart många PC byggen genom åren. Alla har vart rimliga byggen. Jag har bläddrat i många PC tidningar och dreglat över komponenter och tänkt att "en dag, då jävlar!". Well jag har nått ett par viktiga mål i mitt liv. Och jag har lärt mig att det är viktigt att fira sånt.
Jag gillar inte bilar. Jag reser redan mer än jag vill. Det finns inget jag saknar.

Nu är det den dagen då jag säger.
"Nu jävlar!"

Har du aldrig känt så?

Tror du verkligen du kommer bli glad av en dator?
Jag "maxade" sådär på en PC för 25 år sedan.
Alla mina besparingar typ.
Det var kul några dagar....
Har förstås köpt massa enormt mkt dyrare saker sedan dess, nya bilar, boende etc som kostat mångdubbelt mer, men minns ändå den där datorn som min sämsta investering ever. 🤷‍♂️

Permalänk
Viking

@redrock81

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Skrivet av norrby89:

Ända jag tänker är oavsätt om pengar inte spelar någon roll så är 6000kr på ett moderkort inget annat än totalt meningslöst när ett moderkort för mindre än hälften fungerar minst lika bra.

Personligen skulle jag satsa på ett av de dyraste modellerna. För lite drygt 10 000 kr. Om det nu handlar om att bara bygga ihop en onödigt dyr dator för skojs skull.

Permalänk

Asså vad är det här för forum?
Det är en dator. Visst den kostar, men det är inga problem för mig, låt den kosta.
Oroa er inte om min ekonomi eller själsliga hälsa.

Du får inte fnatt om grannen köper nått dyrare än en Volvo. Köper han en Merchedes norr om 800 000 så antar man att det var för att han ville det och gillar bilar alla är medvetna om värdeminskningen och att den inte tjänar ett större praktiskt syfte än Volvon.

Man säger cool bil och blir lite avis men låter inte det visas. Sen tänker man på kostnaden och övertalar sig själv att man är smart som inte köper nått sånt. Men man önskar att man en dag kunde köpa nått kul som en såndär bil.

Sånt händer hela tiden utan att folk reagerar.
Inte fan säger man "Tror du blir glad av den där bilen eller?" eller "Asså en för 200 000kr är minst lika praktisk".

Kan vi gå tillbaka till att hjälpa mig att bygga ett monsterbygge?

Permalänk
Medlem
Skrivet av redrock81:

Asså vad är det här för forum?
Det är en dator. Visst den kostar, men det är inga problem för mig, låt den kosta.
Oroa er inte om min ekonomi eller själsliga hälsa.

Du får inte fnatt om grannen köper nått dyrare än en Volvo. Köper han en Merchedes norr om 800 000 så antar man att det var för att han ville det och gillar bilar alla är medvetna om värdeminskningen och att den inte tjänar ett större praktiskt syfte än Volvon.

Man säger cool bil och blir lite avis men låter inte det visas. Sen tänker man på kostnaden och övertalar sig själv att man är smart som inte köper nått sånt. Men man önskar att man en dag kunde köpa nått kul som en såndär bil.

Sånt händer hela tiden utan att folk reagerar.
Inte fan säger man "Tror du blir glad av den där bilen eller?" eller "Asså en för 200 000kr är minst lika praktisk".

Kan vi gå tillbaka till att hjälpa mig att bygga ett monsterbygge?

Lyssna inte på tråkmånsarna 🙂 kul för dig att du har pengarna att göra ett riktigt nice bygge, hoppas du blir nöjd i slutändan

Permalänk
Skrivet av Blub:

Ska du köra vertical mount måste du tänka på att kabeln är pcie5 👍

Tack för tipset.
Jag överväger det för att jag gillar att det är lite galet. Men behöver definitivt läsa på om det.

Permalänk

Jag gillade sidan komponentkoll.se
Chassit är intressant, gillar den rundade kanten men jag tror THERMALTAKE CTE E550
CPU kylaren och fläktarna tålls att ta en närmre titt på. Men jag tror att om jag ska ha i praktiken ett akvarium till chassi så kan jag kosta på mig en liten skärm på CPUn.

Permalänk
Medlem

Mycket avundsjuka i den här tråden. Jag gjorde som du för snart (april) 2 år sen. Köpte min drömdator. Det enda jag ångrar är att jag inte köpte ett RTX 4090, men å andra sidan så kan jag nu köpa ett 5090 med (lite) mindre dåligt samvete.

Kör hårt!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Asus ROG Strix B650E-F | Kingston Fury DDR5 6000 MHz 64GB | Noctua NH-D15 | Asus RTX 4080 16 GB TUF Gaming | be quiet! Dark Power 12 1000W | be quiet! Dark Base 700 | 3x Western Digital M.2 SN850X 2TB | Samsung 870 QVO 2TB | Creative Sound Blaster X-Fi | Acer Predator XB323QKNV 32" | 2x Acer XB271HU 27" | Mionix Naos 7000 | Corsair Gaming K70 Rapidfire MX Speed | Sennheiser GAME One

Permalänk
Moderator
Moderator

TS har flertalet gånger besvarat andras åsikter om budgeten och förklarat varför den är satt på denna nivå. Vill man kommentera den aspekten istället för att hjälpa till föreslår jag man istället läser tidigare inlägg i tråden.

- MOD

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Inaktiv

Haha, att läsa allas häpnad över din budget är lite torsdagsnöje för mig. Uppenbarligen är detta en "villhöver"-grej mer än det är en "behöver"-grej. Men Villhöver är också viktigt ibland. TS har gissningsvis jobbat hårt för sina slantar, och har han råd att lägga 60K på sitt drömbygge så låt han för fasiken göra det då.

Avund är aldrig en good look.

Permalänk
Medlem
Skrivet av redrock81:

Nu är det den dagen då jag säger:
"Nu jävlar!"

Har du aldrig känt så?

Absolut. Jag ifrågasatte framförallt valet av att stoppa in en HDD i datorn. För att anknyta till din bilanalogi så blir det lite som att hänga på en släpvagn till Ferrarin. Jag hade valt att stoppa in ett par till SSD istället. Om datorn kostar 60k eller 65k hade gjort detsamma för min del.

Jag hoppas verkligen att du har lagt lite krut på en eller flera skärmar också.

Permalänk
Medlem

Antec Flux Pro tycker jag du ska titta på som chassi, har ett på gång själv och verkar ha grym prestanda enligt Gamer Nexus samt att det är snyggt. Byt ut fläktarna man får med mot RGB varianter så är du hemma.

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Absolut. Jag ifrågasatte framförallt valet av att stoppa in en HDD i datorn. För att anknyta till din bilanalogi så blir det lite som att hänga på en släpvagn till Ferrarin. Jag hade valt att stoppa in ett par till SSD istället. Om datorn kostar 60k eller 65k hade gjort detsamma för min del.

Jag hoppas verkligen att du har lagt lite krut på en eller flera skärmar också.

Mina tankar runt Disk
Jag villhöver mycket lagring.
Spel och OS = PciE 5.0 M.2. det kommer tillkomma fler M.2 diskar i framtiden. Därför vill jag ha många platser på moderkortet.
Filmer, projekt, Roms = 7200RPS lagringsdisk som sitter lokalt.

UTÖVER det så har jag en NAS / PLEX server som funkar som en backup till min huvud-dator. Där har jag ännu mer lagring i RAID.
Den löser så jag kan streama vad jag vill till min TV och jag backar upp veckovis min primära dator till den.
Den har idag förlite disk, endast 6TB i en RAID 5:a. Det var mycket för ~8 år sen.

Permalänk
Medlem

Jag gjorde typ samma sak då jag tänkte att det var dags för att införskaffa en ny burk då den gamla var snart 10år gammal å byggd på 2011 socketen. Den var med om 3 GPU och 2 NVME byten under sin livstid nu får den agera server istället

Köpte dessa delarna under BF och byggde ihop burken nu när man var lite jul ledig å hade mer tid över.

Är hur nöjd som helst och använder den till 50% spel och 50% produktivitet. För tillfället sitter mitt 3070 i den men planen är att införskaffa ett 5090 alt 5080 nu vid release. Burken är med både tyst och sval fast jag kör med överklockning(MSI Extreme + XMP) och står igång 24/7. Idle temps 25-30, och låg och pendlade mellan 60-70 när jag körde cinebench. Har lirat lite Factorio och POE2 och då har temps varit runt 30-35grader.

Sitter en 980 Pro i den gamla buken som skall flyttas över så småningom med.

Funderar dock på att bytta ut alla fläktarna till 7st Noctua NF-F12(svart) när det är dags att slänga i ett 50-kort i den och köra 6av fläktarna i push & pull på AIO'n som sitter front monterad och den sista som utblås bak till.

Varför? Ja för att jag kan och vill😆

Permalänk
Medlem
Skrivet av redrock81:

Mina tankar runt Disk
Spel och OS = PciE 5.0 M.2. det kommer tillkomma fler M.2 diskar i framtiden. Därför vill jag ha många platser på moderkortet.

UTÖVER det så har jag en NAS / PLEX server som funkar som en backup till min huvud-dator. Där har jag ännu mer lagring i RAID.
Den löser så jag kan streama vad jag vill till min TV och jag backar upp veckovis min primära dator till den.
Den har idag förlite disk, endast 6TB i en RAID 5:a. Det var mycket för ~8 år sen.

Tänker du att din 20TB disk skall vara med i backupen eller är det filer du kan återskapa (om än med lite jobb)?

Jag har valt att köra ett 10Gbit-nätverk och har bulkdatan på servrar istället för lokalt. Prestandamässigt fungerar det fint för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av redrock81:

Tack för tipset.
Jag överväger det för att jag gillar att det är lite galet. Men behöver definitivt läsa på om det.

Hiva på ett nätagg som är på 1200w eller mer. Rekommenderat för 5090 system är 1000w så lite marginal skadar aldrig 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av redrock81:

Mina tankar runt Disk

Något att tænka på

Læste lite i manualen før moderkortet MPG X870E CARBON WIFI, något att tænka på om du vill ha en 5.0 M.2 disk. Den delar bandbred med CPU:n om du ska køra den i PCIe 5.0 4.0x. Det ær bara M2_2 slot som kan køras i PCIe 5.0 x4.

Jag læste någonstans i något forum nær jag bestællde 9800x3d og asus moderkortet att CPU/GPU kan ge 10% mindre perfomence nær man delar bandbredden med Gen 5 disk. Var dærfør jag køpte en Pcie 4.0 (gen 4)

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D | ASUS ROG Strix X870E-E | NVIDIA GeForce RTX 4090 Founders Edition | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 | Cooler Master HAF 700 EVO Big Tower | Cooler Master MasterLiquid PL360 Flux | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 4TB | Soundblaster AE-5 | be quiet! Straight Power 11 1000 Watt |Samsung 57" Odyssey Neo G9 S57CG95|

Permalänk
Medlem

För ett år sedan fattade jag ett liknande beslut och gick (i princip) all-in så jag förstår dig och hejar på. Känslan av att ha råd med en maxad dator efter att ha hållt på hela livet är fantastisk och jag njuter fortfarande av min varje dag (7800X3D, 4090).

Med det sagt vill jag ge några tips/rekommendationer:

• För nätaggregat kolla testerna på https://hwbusters.com/best_picks/best-atxv3-pcie5-ready-psus-... och gör ett väldigt medvetet val

• För RAM så tycker jag att du kan gå på 64 GB, vilket även det blir rätt maxat. 96 GB ram är verkligen för specifka workloads och kommer bara kosta pengar utan att ge dig något. Jag kör med 32 GB och saknar absolut aldrig RAM på något sätt.

• Välj ett mer prisvärt moderkort. Jag valde ett B650E när det begav sig för att få framtidssäkert med PCIE 5.0 för GPU för framtiden, men att köpa ett värstingkort för 2-3 tusenlappar till gav mig absolut ingenting.

• nVME på PCIE 5.0 är inget som ger dig något för spel. De blir varmare och ger ingen prestandaskillnad du kommer märka av för att spela spel. För ditt pris av en PCIE5 NVME, så kan du köpa 2st 4 TB PCIE4: https://www.inet.se/produkt/4305453/wd-black-sn850x-4tb-gen-4

• För Windows så finns det sajter där du kan köpa riktiga nycklar till betydligt bättre pris.

• För kylning så tycker jag att Corsair mest bara kostar. Det finns bättre kylare för mindre pengar med lika bra ekosystem

• Köp inte mer moderkort än vad du behöver. Bestäm vad du vill ha och köp inte det dyraste bara för att. Tycker Hardware Unboxed har haft väldigt bra genomgångar av AM5-moderkort. https://www.youtube.com/watch?v=H0axuzyN_1s & https://www.youtube.com/watch?v=OpVgEmm0J2U

• Skippa den mekaniska disken. Köp en PCIE4 på 2-4TB för boot+spel, köp en NVME av valfri hastighet på 4 TB för att lagra skit på om du behöver.

Du kan nog kapa 10.000 kr i kostnad på din dator utan att det påverkar prestandan överhuvudtaget. Titta på vad du egentligen vill ha, och vad ett steg ned från värstingmodellen faktiskt ger dig.

Använd de 10.000 till att köpa en riktigt, riktigt bra 40" skärm så att du får ett bra helhetspaket

Summering: dumköp inte "maxat" bara för att. Köp bra, köp smart, köp prisvärt och kanske nåt steg upp från mellanmjölk. Ett AM5-moderkort har samma livslängd gentemot AMD oavsett prisklass. Du får inte AM6 bara för att du lägger mer pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Ända jag tänker är oavsätt om pengar inte spelar någon roll så är 6000kr på ett moderkort inget annat än totalt meningslöst när ett moderkort för mindre än hälften fungerar minst lika bra.

Tänkte precis skriva samma sak.
Moderkorten har flippat ur totalt. Man har öst dem fulla med finesser man inte behöver, men som man måste betala för.
Vill TS ha ett med många M.2 platser. Räcker fyra? -> Gigabyte kort OK? Du sparar ett par laxar. Nöjer du dig med tre sparar du en till.
Jag köpte nyligen Intel varianten, ser likadan ut. fyra M.2 diskar, plus fyra SATA portar. Borde räcka.
Du skulle lätt kunna trimma ner 20kkr på din lista utan att försämra datorn nämnvärt.

Angående fyra ram stickor.
Du tappar lite hastighet med fyra stickor. Därav valde jag själv 64Gb (2x32Gb). Man kan alltid dubbla senare om man märker att det inte räcker. Har ju två platser kvar. Tror det finns 2x48Gb kit. börja med ett sådant (Dyrt, men vill du vara värst så )

P.S. jag gjorde en tanke vurpa när jag byggde min dator. Köpte tre 2Tb M.2. En för OS och två jag tänkte köra raid för dubbel prestanda som arbetsdisk. Upptäkte att man inte tjänar någonting på att köra M.2 i raid. Skulle köpt en 4Tb istället och haft en plats ledig för framtida expansion.

Lycka till med bygget.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Beror lite på hur tyst burk du vill ha men en konstant snurrande hårddisk i chassit brukar ofta ge upphov till irriterande oljud. Annars, bara bygg på!

Permalänk
Medlem

Kul tråd!

@redrock81 Jag tycker du även ska kolla på estetiken när du ändå går all in och får en så snygg dator som möjligt

tips. kolla https://www.youtube.com/@Mr_Matt_Lee han tycker jag gör väldigt snygga datorer. Hitta en video som tilltalar dig och försök efterlikna den när du gör dina komponentval.

Permalänk

Kör hårt TS!
Jag byggde min drömdator för drygt två år sedan när 4090 släpptes och det var värt varenda öre.

Trist att forumet här har blivit så ensidigt budgetorienterat. PC-hobbyn är bred och ibland är glädjen av att äga fina saker högre än ”prisvärdet”

Vuxna människor får spendera sina pengar hur de vill.