Jag kan bara logga in med Administrator kontot på min Domänserver.

Permalänk
Medlem

Jag kan bara logga in med Administrator kontot på min Domänserver.

När jag försöker att logga in på min Domän med något annat konto än Administrator som finns på min Domän Kontrollant 1 så går det inte. När jag i DC1, skriver gpedit i sökfältet på aktivitetsfältet, för att gå in i "Computer Configuration" > "Windows Settings" > "Security Settings" > "Local Policies" > "User Rights Assignment" >"Allowed log on locally", för att lägga till andra användare som kan logga in lokalt på DC1 på min Virtuella maskin VM1 DC1, så får jag bara ett felmeddelande: "Windows cannot access the specified device, path or file. You may not have the appropriate permissions to access the item." Så jag kan inte lägga till andra konton på grund av att jag inte har tillräckliga rättigheter, trotts att jag är inloggad som Administratör. Är det någon som har tips om vad jag kan göra för att lösa detta problem? Tack i förväg!

Permalänk
Livsnjutare 😎

Hmm...

Du kan inte logga in med andra lokala konton genom att ange datornamnet innan det lokala kontot ?

Vi säger att datorn heter då DC1, isåfall skulle användarnamnet bli;

DC1\NyUser

Och sedan kompletterar du såklart med password och provar att logga in.
Så har det varit i Win2012 och uppåt såvitt jag vet.

Du borde inte vara begränsad att logga in lokalt med andra lokala konton via en policy men men, är inte fullärd ännu

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Hej! Tack för svar! Jag har testat den metoden med DATORNAMN\user. Jag har också testat user@domännamn och lösenord. Men ingenting har fungerat? Har för mig att från 2012 och äldre servrar använder tipset du gav. Sedan är det det sättet jag nämner här. Men som sagt så går det inte att logga in, då jag får felmeddelande hela tiden, som jag nämnt.

Permalänk
Medlem

Du kan inte använda lokala konton på en DC, du får skapa AD-konton. Nu var det kanske inte helt klart om det är det du försöker göra iof.
Du bör dessutom göra detta i GPOn "Default Domain Controllers Policy" som du hittar i editorn för GPO/GPP, det är inte gpedit utan gpmc (gpmc.msc).

En DC kan du inte hantera på samma sätt som klienter eller andra member-servrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobbanV:

När jag försöker att logga in på min Domän med något annat konto än Administrator som finns på min Domän Kontrollant 1 så går det inte. När jag i DC1, skriver gpedit i sökfältet på aktivitetsfältet, för att gå in i "Computer Configuration" > "Windows Settings" > "Security Settings" > "Local Policies" > "User Rights Assignment" >"Allowed log on locally", för att lägga till andra användare som kan logga in lokalt på DC1 på min Virtuella maskin VM1 DC1, så får jag bara ett felmeddelande: "Windows cannot access the specified device, path or file. You may not have the appropriate permissions to access the item." Så jag kan inte lägga till andra konton på grund av att jag inte har tillräckliga rättigheter, trotts att jag är inloggad som Administratör. Är det någon som har tips om vad jag kan göra för att lösa detta problem? Tack i förväg!

Om jag förstår din felbeskrivning korrekt så kan svaret finnas här: https://czerwsup.wordpress.com/2014/11/05/allow-log-on-locall...

TL;DR: M.a.o. det är som Thex beskriver

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

Du kan inte använda lokala konton på en DC, du får skapa AD-konton. Nu var det kanske inte helt klart om det är det du försöker göra iof.
Du bör dessutom göra detta i GPOn "Default Domain Controllers Policy" som du hittar i editorn för GPO/GPP, det är inte gpedit utan gpmc (gpmc.msc).

En DC kan du inte hantera på samma sätt som klienter eller andra member-servrar.

Hej och tack för svar! Jo det är i Active Directory jag skapade kontona. Jag ska kolla upp gpmc (gpmc.msc), "Default Domain Controllers Policy", som du tipsade om. Ska jag där adda de användare som jag vill ska kunna logga in lokalt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Om jag förstår din felbeskrivning korrekt så kan svaret finnas här: https://czerwsup.wordpress.com/2014/11/05/allow-log-on-locall...

TL;DR: M.a.o. det är som Thex beskriver

Tack för hjälpen alla! Jag testade att göra som Dr Mabuses länk förklarade och det fungerade. Ha det gott!

Permalänk
Medlem

Men nu har ett annat problem dykt upp och det är att jag när jag loggar in med en användare med administrativa rättigheter och vill ändra i ett textdokument och spara, så får jag felmeddelandet "You dont have persmission to open this file. See the owner of the file or an administrator to obtain permission". Trotts att jag gett olika rättigheter till olika användare, där Administratören ska ha fullständig åtkomst, redaktören ska kunna läsa och skriva, medan läsaren endast ska kunna läsa filerna. Det går inte ens att försöka med att skapa ett textdokument? Någon som har någon idé till lösning?

Det är löst nu:
På sidan Förstå fil- och mappbehörigheter i Windows | Dell https://www.dell.com/support/kbdoc/sv-se/000137238/f%C3%B6rst... så står det:
Båda behörighetsuppsättningarna kan tilldelas i fönstret Egenskaper för en fil eller mapp. NTFS-behörigheter tilldelas på fliken Säkerhet i egenskapsfönstret. Delningsbehörigheter tilldelas på fliken Delning genom att klicka på Avancerad delning och sedan på Behörigheter.
OBS! Jag hadde bara ändrat rättigheter i fliken Sharing, men inte i fliken Security. det var därför det inte fungerade först.
Så jag gick in i fliken Security också för att ställa in rättigheterna för användarkontona med olika rättigheter, därefter så fungerade det.