Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Inflationen gör pengar mindre värda, så länge vi inte får real-löneökningar så är problemet löst. Vi får alla mindre för våra pengar, d.v.s. ”pengarna är borta”. Börjar vi få real-löneökningar igen så kan inflationsspiralen snurra på det är sant men där är vi inte för tillfället utan jag tror vi alla kan enas om att vi känner oss fattigare idag jämfört med för några år sedan.

Okey. Vad är då meningen med stram penningpolitik och höga räntor om inflationen sköter inflationen? 😄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

Okey. Vad är då meningen med stram penningpolitik och höga räntor om inflationen sköter inflationen? 😄

Styrmedel för att försöka nå 2% målet.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

För att Fed och ECB fortfarande har höga räntor.

Vi hade haft betydligt lägre styrränta idag om de internationella räntorna var lägre.
Inflationen har inte varit särskilt driven av efterfrågan, så högre ränta behövdes egentligen inte från början.
Eller för att vara pedant, riktigt så hög ränta hade inte behövts.

Kom ihåg:

• Riksbanken använder kommunikation för att styra penningpolitiken, precis som alla andra centralbanker. Dvs: när de ger oss en räntebana så är det inte en riktig prognos utan snarare vad de vill att vi ska tro.

• Riksbanken kan inte kontrollera prissättning och spekulation av räntor/obligationer. De kan bara kontrollera den kortsiktigaste räntan.

• Centralbanker jobbar till stor del med förutsägbarhet och trovärdighet. Om inte riksbanken höjer när de andra centralbankerna gör det, så kommer marknaden att stämpla riksbanken som oförutsägbar, vilket kan kosta Sverige en hel del på många olika plan.

Permalänk
Medlem

Lysa eller Avanza

tjena jag skulle vilja få lite feedback på hur folk skulle gjort i min sits?
jag har i dagsläget en större summa pengar på ett vanligt sparkonto hos banken som jag skulle vilja se växa såklart och tänkte därför ta en del av denna summan och placera ut.
jag hade tänkt ta 300k.
jag har i dags läget pengar både på avanza och lysa och tycker båda fungerar lika bra. men var hade ni valt att stoppa in pengarna ?
jag vill inte själv sitta och byta fonder då jag inte har något större intresse i det.
på avanza har jag följande fonder
LF global
Spiltan invest akitefond
Småbolag av skoglund
avanza zero
swedbank robur tech

där största innehav och månadssparande går in på LF

Permalänk
Medlem

Beror på din sparhorisont. Om den är över fem år hade jag investerat pengarna i DNB Global Indeks S, en global bred indexfond. Finns både på Avanza och på Fondo som har lägre avgift.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | Gigabyte B650 Aorus Elite AX V2 | Corsair Vengeance RGB 32GB (2x16GB) DDR5 6000MT/s CL30 | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Medlem

om du i dagsläget har båda, och dessutom tycker att båda fungerar, varför inte dela summan på båda?

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Ca1P3:

tjena jag skulle vilja få lite feedback på hur folk skulle gjort i min sits?
jag har i dagsläget en större summa pengar på ett vanligt sparkonto hos banken som jag skulle vilja se växa såklart och tänkte därför ta en del av denna summan och placera ut.
jag hade tänkt ta 300k.
jag har i dags läget pengar både på avanza och lysa och tycker båda fungerar lika bra. men var hade ni valt att stoppa in pengarna ?
jag vill inte själv sitta och byta fonder då jag inte har något större intresse i det.
på avanza har jag följande fonder
LF global
Spiltan invest akitefond
Småbolag av skoglund
avanza zero
swedbank robur tech

där största innehav och månadssparande går in på LF

Tycker detta platsar i den tråd vi redan har om investeringar.

Jag ser inga problem med att du kör 50/50 mellan Avanza/Lysa.
Det ser ut som att du har rätt stor home-bias på Avanza och det har ju även Lysa.

Din nuvarande Avanza-lösning motsvarar högsta riskval hos Lysa, dvs 100% aktier.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scerio:

Dela gärna hur och om det har gjorts någonstans i världen. Inte vad jag läst.

Kollar man ex övriga Europa och USA där staten spenderat mer har inflationen också varit betydligt högre, ofta det dubbla om inte mer.

Finns inga som gjort så men det finns teorier om att man kan, som ett importerade land, subventioner inhemsk produktion för att minska inflationen.

Spanien tog bort moms på frukt och grönt (majoriteten inhemsk) för att stävja inflation som ett exempel

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ca1P3:

För egen del har jag valt bägge (och i tillägg Opti) för mina "index"-pengar. Jag har ungefär lika stort sparande på dessa. För din del låter det enklast att lägga in pengarna på Lysa om du inte vill hålla på och välja fonder själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Med tanke på att ingen har varit nöjd med regerings beslut, inte ens svenskt näringsliv eller någon annan höger instution så stämmer inte det.

Tänk på att LO, Svensk näringsliv, Timbro mfl alla har direkt intresse av stimulanser, och bryr sig mindre om inflationen.

Min åsikt är att det är omöjligt att säga, i nuläget, om regeringen agerat rätt eller fel om inflationen. Vad man däremot kan säga är att det var bra att de tog bort reduktionsplikten när inflationen var som högst, och att det är bra att de varit återhållsamma med stimulanser.

Sen kan man också påpeka att Konjunkturinstitutet, Riksbanken och alla andra institut som gör prognoser om konjunkturen har signifikant överskattat svensk ekonomi. Eftersom det är den typen av prognoser (I synnerhet KIs) som regeringen bör använda som beslutsunderlag, så kan man inte klandra dem för att de varit för återhållsamma.

Man kan fortfarande stimulera utan att öka inflation.

Detta stämmer. Men det gäller inte alla stimulanser, alla inflationsomgångar osv.

Exempelvis: Energikris+tillgångsstörningar, USA slänger pengar på att få igång så många oljeriggar som möjligt= sänker inflationen. Något som också hänt den här omgången av inflation.

Andra exempel är te.x under tidigare kriser när jordbrukssektorn har kämpat, och fler och fler lantbrukare lägger/skalar ner pga ingen vill köpa för de priserna de måste sälja för, och istället köper billigare import. Då bailar man ut jordbruket för att undvika ännu större tillgångsproblem(och efterföljande inflation).

Bara ett av många exempel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bodorio:

Tänk på att LO, Svensk näringsliv, Timbro mfl alla har direkt intresse av stimulanser, och bryr sig mindre om inflationen.

Min åsikt är att det är omöjligt att säga, i nuläget, om regeringen agerat rätt eller fel om inflationen. Vad man däremot kan säga är att det var bra att de tog bort reduktionsplikten när inflationen var som högst, och att det är bra att de varit återhållsamma med stimulanser.

Sen kan man också påpeka att Konjunkturinstitutet, Riksbanken och alla andra institut som gör prognoser om konjunkturen har signifikant överskattat svensk ekonomi. Eftersom det är den typen av prognoser (I synnerhet KIs) som regeringen bör använda som beslutsunderlag, så kan man inte klandra dem för att de varit för återhållsamma.

Detta stämmer. Men det gäller inte alla stimulanser, alla inflationsomgångar osv.

Exempelvis: Energikris+tillgångsstörningar, USA slänger pengar på att få igång så många oljeriggar som möjligt= sänker inflationen. Något som också hänt den här omgången av inflation.

Andra exempel är te.x under tidigare kriser när jordbrukssektorn har kämpat, och fler och fler lantbrukare lägger/skalar ner pga ingen vill köpa för de priserna de måste sälja för, och istället köper billigare import. Då bailar man ut jordbruket för att undvika ännu större tillgångsproblem(och efterföljande inflation).

Bara ett av många exempel.

Nej det är inte enkelt att besluta hur man skall göra på en, vad jag gissar, unik inflation som härrör från unika beslut från riksbanken...

Jag själv tyckte reduktionspliktssäkningen var idiotisk då den inte gjorde någon nytta för majoriteten av Sveriges befolkning. Den gjorde ju att svenska företag som producerade blandning fick minska sin produktion.

Jag hade hellre sett någon stimulans för de under en viss inkomst.

Sen kommer ju den nätta summan av 30kr diesel tillbaka nästa nyår om jag inte kommer ihåg fel.iaf 2026.

Men ja all politik är styrd av lobbyism och folket kommer sällan först oavsett vad de säger

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Nej det är inte enkelt att besluta hur man skall göra på en, vad jag gissar, unik inflation som härrör från unika beslut från riksbanken...

Vänta, va?
Säger du att inflationen var unik?
I princip hela världen upplevde ju den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bodorio:

Vänta, va?
Säger du att inflationen var unik?
I princip hela världen upplevde ju den.

Hur den uppstod, speciellt i Sverige....

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hur den uppstod, speciellt i Sverige....

Den uppstod pga covid-nedstängningar, till nästan 100%.
Viss effekt av kriget i ukraina, men covid hade mer att göra med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bodorio:

Den uppstod pga covid-nedstängningar, till nästan 100%.
Viss effekt av kriget i ukraina, men covid hade mer att göra med det.

Tänkte mer på minus ränta och riksbanken som köpte värdepapper som galningar och sedan dumpade det....

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tänkte mer på minus ränta och riksbanken som köpte värdepapper som galningar och sedan dumpade det....

Med tanke på att Sverige hade lika hög inflation som resten av Europa om man räknar bort elpriser som gick från europas billigaste till tyska priser, så är det ju svårt att se hur riksbanken kan ha påverkat detta på något sätt alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bodorio:

Med tanke på att Sverige hade lika hög inflation som resten av Europa om man räknar bort elpriser som gick från europas billigaste till tyska priser, så är det ju svårt att se hur riksbanken kan ha påverkat detta på något sätt alls.

Påståendet gjorde mig lite nyfiken. Tydligen har riksrevisionen konkluderat ungefär samma sak, att det hade liten påverkan. Har inte hunnit läsa dock.
https://www.riksrevisionen.se/granskningar/granskningsrapport...

Citat:

Riksrevisionens övergripande bedömning är att tillgångs­köpen inte har varit effektiva. Det saknas stöd för att inflationen har påverkats på ett påtagligt sätt, samtidigt som kostnaderna för köpen kommer att bli betydande.

uppskattar för övrigt dina senaste inlägg i tråden

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Kanske dags att bryta ut den där diskussionen till en egen tråd?

OnT: Har fått börja om, så kör ungefär hälften ränta och hälften fonder på månadssparandet just nu, tills jag kommit upp i en lagom buffert.
Har sparkonto som ger 3,75%, och så har jag 4 fonder: 75% globalfond, 10% tillväxtmarknad, 10% Sverigefond, och 5% småbolagsfond.
Vill inte in och pilla allt för mycket, utan kommer bara skifta ränta:fond-ration när jag kommit upp i målsumman för bufferten till att bli drygt 10% ränta och 90% fonder.

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem

Vad säger ni lärda om Bravos research på yt?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bodorio:

Genom att försvaga kronan? Men nu är vi off Topic och jag har missat riksrevisionens senaste.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Någon mer som har AMF Aktiefond Småbolag?

https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/2801/amf-aktiefon...

Jag var noob när jag började investera och har en ansenlig procent av mitt sparande där. Vad hade ni gjort? Sålt eller hållt ut? Den har gått dåligt länge, inte bara en tillfällig dipp.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidious G:

Jag var noob när jag började investera och har en ansenlig procent av mitt sparande där. Vad hade ni gjort? Sålt eller hållt ut? Den har gått dåligt länge, inte bara en tillfällig dipp.

Hur mycket kronor ligger du minus (svara inte om du inte vill)?
Det handlar väl egentligen om ifall du investerar det som är kvar i någon fond som du tror på - hur lång tid tar det att "få tillbaka" pengarna.

Om det är kortare tid än att vara kvar i Småbolagsfonden så är det ju värt att sälja och byta.

Som med allt så är det risk. Sitter själv i en annan småbolags fond med ca 10kkr och kommer sitta kvar i den ett tag till då jag fortfarande tror lite på den. Men annars så har jag övervägt att göra som jag skriver ovan flera gånger.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Hur mycket kronor ligger du minus (svara inte om du inte vill)?
Det handlar väl egentligen om ifall du investerar det som är kvar i någon fond som du tror på - hur lång tid tar det att "få tillbaka" pengarna.

Om det är kortare tid än att vara kvar i Småbolagsfonden så är det ju värt att sälja och byta.

Som med allt så är det risk. Sitter själv i en annan småbolags fond med ca 10kkr och kommer sitta kvar i den ett tag till då jag fortfarande tror lite på den. Men annars så har jag övervägt att göra som jag skriver ovan flera gånger.

Ligger 60K back. Vet inte vad jag tänkte när jag la in så pass stor procent av sparandet i den fonden men gjort är gjort. Jag sparar för pensionen så det är typ 30 år men samtidigt är risken väldigt hög med så stor procent i den fonden. Dumt läge. Kanske ska sälja en del av det?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidious G:

Ligger 60K back. Vet inte vad jag tänkte när jag la in så pass stor procent av sparandet i den fonden men gjort är gjort. Jag sparar för pensionen så det är typ 30 år men samtidigt är risken väldigt hög med så stor procent i den fonden. Dumt läge. Kanske ska sälja en del av det?

Småbolagsaktier drabbas i regel mer när osäkerheten är större samt när räntorna ökar (pga av att framtida kassaflöden då diskonteras hårdare). Du hade otur med timingen, med tanke på att småbolagsfonden på 10 år har gått bättre än t.ex. Avanza Zero (30 mest omsatta) och på 5 år likvärdigt. Småbolag är större risk men potentiellt större avkastning också. Med 30 års sparhorisont hade jag inte varit orolig.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidious G:

Småbolag har gått skit sista tre åren. Sålde av allt lyckades vända det...

Permalänk
Medlem

Har man ingen tanke bakom val av fond så ska man köpa en billig global indexfond imho (eller fondrobot som lysa).

Och generellt är vänta på återhämtning ett feltänk, tänk istället "skulle jag köpa denna om jag handlade idag?", är svaret att man inte skulle göra det så är det bara att sälja, ta förlusten och gå vidare med livet.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Zidious G:

Om du inte har en strategi och plan så känns det sundare med en bred indexfond istället. Vad är en "ansenlig del" av ditt sparande? 20, 30, 40, 50%?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidious G:

Detta är 100% pga ränte- och konjunkturläget nu.

Personligen är min normala strategi att aldrig någonsin sälja, så jag köper bara ultrasäkra fonder och aktier.

Med detta sagt är just småbolag någonting jag börjat köpa in mig mer i nu.(obs: ej aktietips)
Jag tror att det finns en reell chans att räntor kan landa betydligt lägre än markaden prisar in.

Men med tanke på Trump, hans kunskapsbrist och hans förhållningssätt till sanningen, så är ovissheten enorm.

Obs, igen, se detta inte som ett tips. Det är lite av en gamble av mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Om du inte har en strategi och plan så känns det sundare med en bred indexfond istället. Vad är en "ansenlig del" av ditt sparande? 20, 30, 40, 50%?

30% ungefär.

Visa signatur

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Zidious G:

30% ungefär.

Det låter som rätt högt risktagande. Nu sitter ju pengarna där de gör och man får ta det i beaktning framledes.

Finns ju några vägar att gå:
Spara mindre där och mer på annan fond.
Sälja fonden och köpa annan fond.
Fortsätta som tidigare.

Jag är ovillig att ge några rekommendationer så du får själv funderar ut hur du ska göra.
Själv har jag kanske 5-10% i småbolagsfond med fokus på Sverige i månadssparande och redan det är väl lite högt risktagande. Även om min horisont är typ 30-40 år.

Visa signatur